PeteP kirjoitti:FB67 kirjoitti:jls kirjoitti:Mutta miten sit jos halutaan autosta kohtuu mukava ajettava kadulla ja silti hyvin toimiva radalla (tyyliin nykyaikaiset urheiluautot), meneekö silloin coiloverit tms. edelle vai vieläkö pärjätään kuuskytlukulaisilla ratkaisuilla?
Tuohon kysymykseen haluaisin itsekkin saada vastauksen...
Mun mielestä asia on tullut hyvin esille, kannattaa lukea vaikka uudestaan läpi tämä topiikki

Niin kuin PeteP jo vastasi, vastaus löytyy edeltä.
HUOM! Mustangit eivät koskaan ole olleet urheiluautoja eikä niistä näin ollen voi helposti urheiluautoa rakeentaakkaan. 60 luvun Mustangit pohjautuu täysin koko kansalle suunnattuun Falkoniin eikä nekään ole olleet koskaan urheiluautoja.
Mustangista voi saada rakentamalla nopean ja ehkä jopa hyvän ajettavan mutta
ei koskaan erinomaista.
Jos radalle vielä kaikenlisäksi haluatte nopeutta, niin silloin astuu kuvaan seuraavaa:
1. etuja takarunkojen yhdistys, subframe connectors joko itse tehtynä, teetettynä tai vaikka uusina
- suosittelen hitsattavaa mallia
-- huomio etu runkoaisojen kunto, mahdollinen lisätuenta tälle alueelle.
2. 16:1 ohjaus vaihde, mahdollisesti terästettynä Quick-Steering Kitillä
- tässä vaiheessa unohda tehostettu ohjaus, ei ohjauksesta näinkään tule kohtuuttoman raskasta, mutta jos tulee niin suosittelen salille menoa jo muutosta harkittaessa
- Idler Arm Bearing Kit antaa hieman lisämaustetta käsittelyyn
3. jarrut kiinnitä edellä mainitun lisäksi suurta huomiota jarrupalojen / -hihnojen valintaan
- kaikenmaailman pölysuojat ym. jarrujen jäähtymistä haittaavat tekiät on syytä poistaa
(olethan jo vaihtanut kumiset jarruletkut teräsvahvisteisiin teflon letkuihin. Jos osaat askarkella ja luotat omaan osaamiseen ja tekemiseen niin tee nämä vaikka itse)
-- avoimet vanteet
-- oikeanlaiset jarrunesteet ja niiden vaihto vähintään vuosittain (vältä silikoni nesteitä)
4. jos kuitenkin jäi kumipuslia alustaan niin vaihda ne nyt uretaanisiin
- etu alatukivarren sisempi pusla on vain prässäämällä kiinni tukivarressa hitsaa se kiinni tukivarteen (tietenkin voit vaihtaa tukivarren jo hieman rallinpaan, mutta kuitenkin peltinen toimii vielä hyvin)
5. jos radalle tekee mieli, niin manuaalivaihteisto olisi syytä vaihtaa tässä vaiheessa
- Fordin T-10 tai Toploder 4-speed hyvällä tai kunnostetulla vivustolla on erinomainen lähtökohta
- T-5 vakiona, vahvistettuna tai jopa T-5z joka kestää jo hyvin korkealle viritetyn pikkulohkon väännön. Huom. rata-ajossa ei T-5 laatikon yhteydessä käytetä 5 vaihdetta, se on vain matka vaihde
6. perävälitys / lukko (pikkulohko)
- 4-speed laatikoiden kanssa 3.50:1 taitaa olla paras vaihtoehto radalle ja maltilliseen maantie ajoon
- 5-speed askin kanssa voi jo hieman tihentää 3.7:1, 3.89:1 tai jopa 4.1:1. tässä vaiheessa pitää jo osata laskea nopeus välitysten ja renkaan mukaan
HUOM! vain diesel autoilla matka ajossa kierrokset alle 2500 rpm / 100 km/h, Mustangeissa ei tietääkseni koskaan ole käytetty diesel konetta
- lukoksi alussa kelpaa hyvin perinteinen kitkalevy lukko ( vältä kartiolukkoja) oikein säädettynä kitkalevylukko on hyvä valinta
- Detroid locker (palalukko) vaatii kuskilta päättäväistä ajotapaa radalla, samoin on syytä tottua perän paukahduksiin
- parhaana vaihtoehtona lukoksi pidän torsen tyyppisiä tasauspyörästön lukkoja
7. näillä eväillä alkaa jo musti liikkumaan ja oikeilla säädöillä jo pysymään radalla
- kuinka on itsesi laita, pysytkö penkillä onko kabiiniin vempaimet siellä missä niiden pitäisi olla, onko ratti mallia Valmet jne.
Nopea auto vaalii myös muutoksia sisätiloihin.
Pelkkä lannevyö ei anna tuke eikä turvallisuutta.
Hyvällä tukevalla penkillä 4, 5 tai 6 pisteisellä turvavyöllä saat köytettyä itsesi paikoilleen jolloin ajosta tulee huomattavasti helpompaa ja turvallisempaa.
Monessako keskinkertaisessa nykyajan oikeassa urheiluautossa on coiloverit vakiona? aika harvassa, etkä edelleenkään tarvitse niitä nopeuttaaksesi tai parantaaksesi ajettavuutta.
Osaatteko säätää nykyisen alustan, jos vastaus on myönteinen, niin voitte harkita säätömahdollisuuksien lisäämistä.
Coilover ratkaisu, miksi?
- helppo säätää ajokorkeus ----- ok onnistuu kotikonstein mittanauhalla ---- onnistuu myös ilman colilovereita, vaatii hieman järjen käyttöä ja auton tuntemista
- helppo säätää kulmapainot ------ok onko sulla vakat joka kulmaan ---- onnistuu myös ilman colilovereita, vaatii hieman järjen käyttöä ja auton tuntemista
Mitä muuta
-jousia saatavilla hyvin paljon ----- kyllä, oletko kokeillut jo kaikki perusjouset mitkä ovat alkuperäisten kaltaiset jousia löytyy vakio kokoonpanoon hyvin paljon alkaen jostain 300 lbs -> 1000 lbs.
(sama juttu lehtijousien kanssa)
Coilover jousetkaan ei ole ilmaisia
Iskunvaimentajien säätö??????
Mitä haluatte säätää iskunvaimentimilla?
- sisään vaimennusta vai ulos vaimennusta MIKSI?
Valitse iskunvaimentajat jousien mukaisiksi.
Olisihan se hienoa jos olisi vaimentimet joita voi itse säätää tai säädättää. Kuitenkin vaikenta taitaa olla löytää se tieto mihin arvoon vaimentimet säädetään.
Oletteko ajaneet autolla / autoilla niin paljon, että osaatte sanoa mihin suuntaan säätöjä pitäisi tehdä.
Valitse jouset jotka parhaiten vastaa sinun ajatuksia jousituksesta ehkä joku 500 -600 lbs alue on hyvä lähtötaso performance alustalle.
Paras hankinta kuitenkin olisi kirjallisuus joka käsittelee auton ajo-ominaisuuksiin liittyvää teoriaa. samalla käytte ajatuksella läpi oman ajokkinne alustan.
Näin on jotain pohjatietoa lähteä säätämään alustaa mieleisekseen.
HUOM! nopein alusta ratkaisu ei yleensä ole mukavin ja helpoin ajettava, mutta välistä löytyy mukava ja nopea ratkaisu hakekaa sitä.
HUOM! säätöarvoja ei ole missään kirjallisuudessa tai teoksissa eikä myöskään netissä, joudutte joko hakemalla säätämään ne kohdilleen tai kyselemään henkilöiltä jotka ovat näitä säätöjä jo tehneet ja löytäneet jonkinlaisen optimialueen.
Tässä jatkoa ja tarvittaessa tulee lisää jatkoa.