Sivu 1/1
289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 15 Marras 2010, 11:29
Kirjoittaja Hulkko
Moro hyvä herrasväki!
Eka viesti palstalle ja heti olen apuja vonkaamassa..!
Elikkäs onkelma on seuraavanlainen:
Noin kuukauden seisotuksen (navetan vintillä) sekä syylärin ja vesipumpun vaihdon jälkeen arvelin, että laitan nesteet kiertämään koneeseen..!
-->Idea hyvä, eikö?!?
Annappas olla, kun väännän virta-avaimesta, seuraa piiiiitkä starttaus, kone hörähtelee hieman, muttei käynnisty!
Painun pellin alle ihmettelemään, bensa tuoksuu vienosti (eli ryyppy pelannee?). Kaiken pitäisi olla ookoo...
Kippaan bensuunia kaasariin --> arvelin, että auttaa asiaan!?!
Uusi yritys uudelle innolla, mutta tilanne sama, kone käy hetken (n. 2sek), jonka jälkeen kuuluu korvia huumaavaa ns. kirahdus konehuoneesta ja pakoputkesta korvia huumaava pamahdus!
Mitä helv*ttiä, miettii mies?!? Mistä voisi moinen johtua..?
Taustoja tilanteeseen sen verran, että startti alkoi viime kesänä ilmeisesti tulla tiensä päähän, koska kone kuumana ei startannut oikein kunnolla! (Startti pyörii laiskasti, muttei jaksa potkaista konetta käyntiin.
Kone on siis pelannut kuin unelma tähän päivään asti, lukuunottamatta tuota kuumakäynnistysongelmaa...
Olisko kellään ns. veteraanilla jotain vinkkiä, koska itsehän olen vielä poikanen tämän hepan kanssa!
Kiitokset jo etukäteen,
Antti
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 15 Marras 2010, 12:19
Kirjoittaja JXA-26
Teretulemast voorumille !
Otappa tiukkaan tarkkailuun jakajan johdotukset. Ettei ole vesipumppu remontissa jäänyt johonkin väliin tai löysä liitos, johdosta kiinni ja kevyttä vetoa.
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 15 Marras 2010, 12:26
Kirjoittaja JVU/65-HT
Viallinen bensapumppu varsinkin jos se on alkuperäis mallinen kalvopumppu tai syttypuolen ongema. Eli bensanpaineen tarkastus vois auttaa sekä ajotuslamppulla tarkistaa sytkä. Tohon kesäiseen startti ongelmaan ensiavuksi voin suositella akun vaihtoa ns. startti akkuun (akun kennorakenne on sellainen että se pystyy luovuttamaan enemmän virtaa starttitilanteessa).
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 15 Marras 2010, 12:53
Kirjoittaja Arto65FB
Hulkko kirjoitti:Annappas olla, kun väännän virta-avaimesta, seuraa piiiiitkä starttaus, kone hörähtelee hieman, muttei käynnisty!
Painun pellin alle ihmettelemään, bensa tuoksuu vienosti (eli ryyppy pelannee?). Kaiken pitäisi olla ookoo...
Kippaan bensuunia kaasariin --> arvelin, että auttaa asiaan!?!
Uusi yritys uudelle innolla, mutta tilanne sama, kone käy hetken (n. 2sek), jonka jälkeen kuuluu korvia huumaavaa ns. kirahdus konehuoneesta ja pakoputkesta korvia huumaava pamahdus!
Antti
Käy hetken. Käykö normaalisti nuo 2s? Nuo kirahdus ja pamahdus -sanat eivät kuulosta kivalta. Voitko hieman vielä mahdollisuuksien mukaan kuvata tarkemmin tuota tilannetta. Sammuiko kone tuohon kirahdukseen vai pamahdukseen?
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 15 Marras 2010, 13:20
Kirjoittaja Hulkko
Arto65FB kirjoitti:Hulkko kirjoitti:Annappas olla, kun väännän virta-avaimesta, seuraa piiiiitkä starttaus, kone hörähtelee hieman, muttei käynnisty!
Painun pellin alle ihmettelemään, bensa tuoksuu vienosti (eli ryyppy pelannee?). Kaiken pitäisi olla ookoo...
Kippaan bensuunia kaasariin --> arvelin, että auttaa asiaan!?!
Uusi yritys uudelle innolla, mutta tilanne sama, kone käy hetken (n. 2sek), jonka jälkeen kuuluu korvia huumaavaa ns. kirahdus konehuoneesta ja pakoputkesta korvia huumaava pamahdus!
Antti
Käy hetken. Käykö normaalisti nuo 2s? Nuo kirahdus ja pamahdus -sanat eivät kuulosta kivalta. Voitko hieman vielä mahdollisuuksien mukaan kuvata tarkemmin tuota tilannetta. Sammuiko kone tuohon kirahdukseen vai pamahdukseen?
Juu elikkäs kone ei käynyt normaalisti vaan "lupasi" noin 2 sek. ajan. Ja tuo kirahdus kuului tuon lupaamisen jälkeen silloin kun starttasin konetta pitkään. Hieman säikähtäneenä lopetin starttaamisen, jonka jälkeen pakoputki ilmaisi olemassaolonsa... Voiko tosiaan olla, että bensapumppu olisi korkannut, eikä kone vaan saa ainetta...
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 15 Marras 2010, 13:44
Kirjoittaja JVU/65-HT
Mulla oli kesällä saman suuntasta ongelmaa lupas muutaman kerran ja hetken kävi sitten torppas eikä käynnistyny enää ja se osottautu vialliseks bensapumpuks. Eli kannattaa selvittä pumpun toimivuus/onko se millon viimeks vaihdettu varsinkin jos on se malli jossa on suodatin siinä pumpun yhteydessä.
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 15 Marras 2010, 13:50
Kirjoittaja Hulkko
JVU/65-HT kirjoitti:Mulla oli kesällä saman suuntasta ongelmaa lupas muutaman kerran ja hetken kävi sitten torppas eikä käynnistyny enää ja se osottautu vialliseks bensapumpuks. Eli kannattaa selvittä pumpun toimivuus/onko se millon viimeks vaihdettu varsinkin jos on se malli jossa on suodatin siinä pumpun yhteydessä.
Juu se on just se malli missä on suodatin samassa läjässä! Pitää selvittää sen toimivuus ja kattoo täytyneekö vaihtaa koko palikka!
Kiitokset kaikille avuliaisuudesta! Ja toki lisäkommentteja otetaan vastaan!
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 15 Marras 2010, 14:35
Kirjoittaja Fastback
hae joku kaveri mukaan starttaamaan, kyllä sen bensapumpun toiminnan huomaa. Jos on kunnossa niin platkuttaa niin pirusti startatessa. Toinen että jos ottaa bensaletkun kaasarin ja pumpun väliltä irti ja yrittää puhaltaa bensaa pumpun suuntaan, jos saat puhallettua kakun takaisin niin pumppu sökö, jos vastustaa ihan tunteella niin pumppu ehjä. Katsos samalla, että onko gasoletku kiinni kunnolla.
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 15 Marras 2010, 22:30
Kirjoittaja ROKI
Jos se paukkuu putkessa niin sehän on selvä sytty ongelma, tarkastahan enste sytypuoli ennenko rupeet muuta tussaroimaan. Jos kerran bensa haisee niin ei luulis olevan litkun puute.
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 18 Marras 2010, 18:23
Kirjoittaja Kromi
Tervehdys täältäkin.Itsekkin veikkaisin sytytyspuolen ongelmia.Käykö moottori juuri sen ajan minkä virtalukko/avain starttausasennossa ? Mustangissahan on se sydeemi kun startatessa ohittaa puolalle menevän etuvastuksen / etuvastusjohdon.Eli kun lopetat starttaamisen pitäisi puolalle tulla n. 9 volttia virtalukko / avain sytytysvirta-asennossa ja starttauksen aikana täydet,eli mitä akku antaa 12,5-13 volttia. Elikkäs käännä virrat päälle ja käväse mittaamassa virtalukosta puolalle tulevalta johdosta tuleeko siihen virtaa ollenkaan? Jos ei niin etsit missä katkos on liittimet,sulake,virtalukko jne. Olen joskus paininut Dusterin kanssa samanmoisen vian johdosta ja silloin oli etuvastus palanut,kävi vain sen hetken kun startatessa ohitti etuvastuksen.
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 19 Marras 2010, 08:55
Kirjoittaja Fastback
tulipas mieleen, ettei jakaja ole löysällä ja kääntynyt eri asentoon kun olet siinä syylärin ja moottorin välillä heilunut? just a thought.
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 19 Marras 2010, 09:13
Kirjoittaja Hulkko
Täytyy ottaa mittarit, pelit ja lekkeet mukaan seuraavan kerran kun lähtee Itä-Suomeen...
Auto on tällä hetkellä Sulkavalla talvisäilytyksessä, joten vikojen testaaminen on aina sellaista noin yhtenä viikonloppuna kuukaudessa hommaa!
Tottakai se on parempi kun on repullinen uusia neuvoja mukana, kun seuraavan kerran avaa konepellin! Kiitokset teille niistä!
Re: 289 ei starttaa!?!
Lähetetty: 19 Marras 2010, 21:08
Kirjoittaja zeizei
Itsellä oli Funrunissa KOtkassa kierroslukumittariin menevä piuha mennyt poikki juotoksesta Oireili niin kun yritti startata niin hörähti hetkeks ja sammus ku virtaavaimen vapautti.virta puolallehan kiertää lukkopesästä kierroslukumittarille ja sieltä jatkaa vastuskaapelille ja sitä pitkin puolalle.jos sul on kirroslukumittari niin kokeile ohittaa se eli laittamalla virtalukon pohjastalähtevän piuhan suoraan vastuskaapeliin.KOtkassa myös epäiltiin virtalukon pohjaa syylliseksi joka kanssa oireilisi samalla tavalla.Veikkaisin jompaa kumpaa syyksi.