289 ei starttaa!?!

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Hulkko
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Loka 2010, 12:41
Auto: -64 ½ Hardtop, 289 V8
Paikkakunta: Helsinki

289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja Hulkko »

Moro hyvä herrasväki!

Eka viesti palstalle ja heti olen apuja vonkaamassa..!

Elikkäs onkelma on seuraavanlainen:

Noin kuukauden seisotuksen (navetan vintillä) sekä syylärin ja vesipumpun vaihdon jälkeen arvelin, että laitan nesteet kiertämään koneeseen..!
-->Idea hyvä, eikö?!?

Annappas olla, kun väännän virta-avaimesta, seuraa piiiiitkä starttaus, kone hörähtelee hieman, muttei käynnisty!

Painun pellin alle ihmettelemään, bensa tuoksuu vienosti (eli ryyppy pelannee?). Kaiken pitäisi olla ookoo...
Kippaan bensuunia kaasariin --> arvelin, että auttaa asiaan!?!
Uusi yritys uudelle innolla, mutta tilanne sama, kone käy hetken (n. 2sek), jonka jälkeen kuuluu korvia huumaavaa ns. kirahdus konehuoneesta ja pakoputkesta korvia huumaava pamahdus!

Mitä helv*ttiä, miettii mies?!? Mistä voisi moinen johtua..?

Taustoja tilanteeseen sen verran, että startti alkoi viime kesänä ilmeisesti tulla tiensä päähän, koska kone kuumana ei startannut oikein kunnolla! (Startti pyörii laiskasti, muttei jaksa potkaista konetta käyntiin.

Kone on siis pelannut kuin unelma tähän päivään asti, lukuunottamatta tuota kuumakäynnistysongelmaa...

Olisko kellään ns. veteraanilla jotain vinkkiä, koska itsehän olen vielä poikanen tämän hepan kanssa!

Kiitokset jo etukäteen,

Antti
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Teretulemast voorumille !
Otappa tiukkaan tarkkailuun jakajan johdotukset. Ettei ole vesipumppu remontissa jäänyt johonkin väliin tai löysä liitos, johdosta kiinni ja kevyttä vetoa.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
JVU/65-HT
Addikti
Viestit: 387
Liittynyt: 22 Heinä 2004, 07:27
Auto: 79 Lincoln Mark V Bill Blass,
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT, "Skoude" 97- Coupe
Paikkakunta: Pupuputka /Tuusula

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja JVU/65-HT »

Viallinen bensapumppu varsinkin jos se on alkuperäis mallinen kalvopumppu tai syttypuolen ongema. Eli bensanpaineen tarkastus vois auttaa sekä ajotuslamppulla tarkistaa sytkä. Tohon kesäiseen startti ongelmaan ensiavuksi voin suositella akun vaihtoa ns. startti akkuun (akun kennorakenne on sellainen että se pystyy luovuttamaan enemmän virtaa starttitilanteessa).
-Jarkki-

79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE :pamputtaa:
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2632
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Hulkko kirjoitti:Annappas olla, kun väännän virta-avaimesta, seuraa piiiiitkä starttaus, kone hörähtelee hieman, muttei käynnisty!

Painun pellin alle ihmettelemään, bensa tuoksuu vienosti (eli ryyppy pelannee?). Kaiken pitäisi olla ookoo...
Kippaan bensuunia kaasariin --> arvelin, että auttaa asiaan!?!
Uusi yritys uudelle innolla, mutta tilanne sama, kone käy hetken (n. 2sek), jonka jälkeen kuuluu korvia huumaavaa ns. kirahdus konehuoneesta ja pakoputkesta korvia huumaava pamahdus!
Antti
Käy hetken. Käykö normaalisti nuo 2s? Nuo kirahdus ja pamahdus -sanat eivät kuulosta kivalta. Voitko hieman vielä mahdollisuuksien mukaan kuvata tarkemmin tuota tilannetta. Sammuiko kone tuohon kirahdukseen vai pamahdukseen?
Avatar
Hulkko
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Loka 2010, 12:41
Auto: -64 ½ Hardtop, 289 V8
Paikkakunta: Helsinki

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja Hulkko »

Arto65FB kirjoitti:
Hulkko kirjoitti:Annappas olla, kun väännän virta-avaimesta, seuraa piiiiitkä starttaus, kone hörähtelee hieman, muttei käynnisty!

Painun pellin alle ihmettelemään, bensa tuoksuu vienosti (eli ryyppy pelannee?). Kaiken pitäisi olla ookoo...
Kippaan bensuunia kaasariin --> arvelin, että auttaa asiaan!?!
Uusi yritys uudelle innolla, mutta tilanne sama, kone käy hetken (n. 2sek), jonka jälkeen kuuluu korvia huumaavaa ns. kirahdus konehuoneesta ja pakoputkesta korvia huumaava pamahdus!
Antti
Käy hetken. Käykö normaalisti nuo 2s? Nuo kirahdus ja pamahdus -sanat eivät kuulosta kivalta. Voitko hieman vielä mahdollisuuksien mukaan kuvata tarkemmin tuota tilannetta. Sammuiko kone tuohon kirahdukseen vai pamahdukseen?
Juu elikkäs kone ei käynyt normaalisti vaan "lupasi" noin 2 sek. ajan. Ja tuo kirahdus kuului tuon lupaamisen jälkeen silloin kun starttasin konetta pitkään. Hieman säikähtäneenä lopetin starttaamisen, jonka jälkeen pakoputki ilmaisi olemassaolonsa... Voiko tosiaan olla, että bensapumppu olisi korkannut, eikä kone vaan saa ainetta...
Avatar
JVU/65-HT
Addikti
Viestit: 387
Liittynyt: 22 Heinä 2004, 07:27
Auto: 79 Lincoln Mark V Bill Blass,
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT, "Skoude" 97- Coupe
Paikkakunta: Pupuputka /Tuusula

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja JVU/65-HT »

Mulla oli kesällä saman suuntasta ongelmaa lupas muutaman kerran ja hetken kävi sitten torppas eikä käynnistyny enää ja se osottautu vialliseks bensapumpuks. Eli kannattaa selvittä pumpun toimivuus/onko se millon viimeks vaihdettu varsinkin jos on se malli jossa on suodatin siinä pumpun yhteydessä.
-Jarkki-

79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE :pamputtaa:
Avatar
Hulkko
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Loka 2010, 12:41
Auto: -64 ½ Hardtop, 289 V8
Paikkakunta: Helsinki

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja Hulkko »

JVU/65-HT kirjoitti:Mulla oli kesällä saman suuntasta ongelmaa lupas muutaman kerran ja hetken kävi sitten torppas eikä käynnistyny enää ja se osottautu vialliseks bensapumpuks. Eli kannattaa selvittä pumpun toimivuus/onko se millon viimeks vaihdettu varsinkin jos on se malli jossa on suodatin siinä pumpun yhteydessä.
Juu se on just se malli missä on suodatin samassa läjässä! Pitää selvittää sen toimivuus ja kattoo täytyneekö vaihtaa koko palikka!
Kiitokset kaikille avuliaisuudesta! Ja toki lisäkommentteja otetaan vastaan!
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja Fastback »

hae joku kaveri mukaan starttaamaan, kyllä sen bensapumpun toiminnan huomaa. Jos on kunnossa niin platkuttaa niin pirusti startatessa. Toinen että jos ottaa bensaletkun kaasarin ja pumpun väliltä irti ja yrittää puhaltaa bensaa pumpun suuntaan, jos saat puhallettua kakun takaisin niin pumppu sökö, jos vastustaa ihan tunteella niin pumppu ehjä. Katsos samalla, että onko gasoletku kiinni kunnolla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Jos se paukkuu putkessa niin sehän on selvä sytty ongelma, tarkastahan enste sytypuoli ennenko rupeet muuta tussaroimaan. Jos kerran bensa haisee niin ei luulis olevan litkun puute.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Kromi
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 15:54
Auto: Ford Mustang Conv.1967

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja Kromi »

Tervehdys täältäkin.Itsekkin veikkaisin sytytyspuolen ongelmia.Käykö moottori juuri sen ajan minkä virtalukko/avain starttausasennossa ? Mustangissahan on se sydeemi kun startatessa ohittaa puolalle menevän etuvastuksen / etuvastusjohdon.Eli kun lopetat starttaamisen pitäisi puolalle tulla n. 9 volttia virtalukko / avain sytytysvirta-asennossa ja starttauksen aikana täydet,eli mitä akku antaa 12,5-13 volttia. Elikkäs käännä virrat päälle ja käväse mittaamassa virtalukosta puolalle tulevalta johdosta tuleeko siihen virtaa ollenkaan? Jos ei niin etsit missä katkos on liittimet,sulake,virtalukko jne. Olen joskus paininut Dusterin kanssa samanmoisen vian johdosta ja silloin oli etuvastus palanut,kävi vain sen hetken kun startatessa ohitti etuvastuksen.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja Fastback »

tulipas mieleen, ettei jakaja ole löysällä ja kääntynyt eri asentoon kun olet siinä syylärin ja moottorin välillä heilunut? just a thought.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Hulkko
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Loka 2010, 12:41
Auto: -64 ½ Hardtop, 289 V8
Paikkakunta: Helsinki

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja Hulkko »

Täytyy ottaa mittarit, pelit ja lekkeet mukaan seuraavan kerran kun lähtee Itä-Suomeen...
Auto on tällä hetkellä Sulkavalla talvisäilytyksessä, joten vikojen testaaminen on aina sellaista noin yhtenä viikonloppuna kuukaudessa hommaa!
Tottakai se on parempi kun on repullinen uusia neuvoja mukana, kun seuraavan kerran avaa konepellin! Kiitokset teille niistä!
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: 289 ei starttaa!?!

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Itsellä oli Funrunissa KOtkassa kierroslukumittariin menevä piuha mennyt poikki juotoksesta Oireili niin kun yritti startata niin hörähti hetkeks ja sammus ku virtaavaimen vapautti.virta puolallehan kiertää lukkopesästä kierroslukumittarille ja sieltä jatkaa vastuskaapelille ja sitä pitkin puolalle.jos sul on kirroslukumittari niin kokeile ohittaa se eli laittamalla virtalukon pohjastalähtevän piuhan suoraan vastuskaapeliin.KOtkassa myös epäiltiin virtalukon pohjaa syylliseksi joka kanssa oireilisi samalla tavalla.Veikkaisin jompaa kumpaa syyksi.
Vastaa Viestiin