Sivu 1/1
Ongelmia suoran kutosen kanssa, helppivä.
Lähetetty: 31 Loka 2010, 20:00
Kirjoittaja Ville K
Eli ongelmana tuo vaimon kutosmusti, lähinnä käynnistyminen, käynnissä pysyminen, ja rikkaalla käyminen, ainakin kylmänä, jonka johdosta asialle kuulemma täytyy tehdä jotain ennen ensi kesää
Kaasari tietääkseni orkkis autolite ykskurkkuinen mekaanisella automaattiryypyllä.
Kun kone on lämmin, se vastaa kaasuun heti, empimättä, ja vetää hienosti, ei myöskään kuluta mun mielestä paljoa, menee n. 10 litralla/100km.
Kylmänä käynnistyy, mutta saattaa joko sammua heti, tai sitten jää käymään vapisevasti, varovasti kun antaa kierroksia käynti tasaantuu. käy ihan sairaan rikkaalla, mustaa tulee putkesta, ja haju on tosi karsee. Ryyppy menee päälle ja pois, sytkä on kärjetön ja on kunnossa, ja ajotukset ok, ei seilaa. auto tuntui toimivan ok amerikan bensalla mitä oli lähes puoli tankkia vuosi sitten auton tullessa, ja tuntuu toimivan V-powerilla hieman paremmin kuin 98:lla. keväällä/kesällä ongelmana oli tyhjäkäynti, joka tuntui katoavan aina pikkuhiljaa, eli kävi liian pienillä kierroksilla, jouduin aina silloin tällöin ruuvaamaan tyhjäkäyntiä isommalle, kunnes raja tuli vastaan. Sitten säädin vivuston rajoitin ruuvista kaasua vähän päälle, ja tyhjäkäyntiä vastaavasti taas pois. Olisko jollain vinkkejä mitä tsekata, ohjeita kuinka säätää, vai onko vaan katseltava parempikuntoista kaasaria tilalle?
Re: Suoran kutosen kaasarin säätö, helppivä.
Lähetetty: 31 Loka 2010, 23:21
Kirjoittaja Galaxie61
koko laite muttereiks, tarkotan kaasaria

. kunnon puhdistus, uusia tiivisteitä tarvittaessa ja normaalit perus säädöt, jonka jälkeen voi parannella tarvittaessa. epäilen että jotain roskia on systeemissä.
Re: Suoran kutosen kaasarin säätö, helppivä.
Lähetetty: 01 Marras 2010, 20:54
Kirjoittaja JooSexSex
Ville, onkohan toi sun kaasari kuitenkaan originaali Autolite 1100.
Vai muistuttaako enemmän tota likasempaa hässäkkää, joka on oikeasti Holley ?
Re: Suoran kutosen kaasarin säätö, helppivä.
Lähetetty: 01 Marras 2010, 20:55
Kirjoittaja Ville K
Joo, oot oikeessa, on kyllä tollanen kuin ylemmässä kuvassa.
EDIT: Eli Holley 1909 ilmeisesti tyypiltään? Ilmeisesti noita on kuitenkin ollut jo ihan alunperinkin? kauheen huonosti on tarjolla mitään säätöohjeita, tai sitten oon vaan puusilmä..
Re: Suoran kutosen kaasarin säätö, helppivä.
Lähetetty: 06 Marras 2010, 13:58
Kirjoittaja Ville K
Nyt kun sain auton pyörilleen, niin aloin perehtymään tohon kaasariin, Holleyhän siinä ihan selvästi lukee Ryypyn putken alla. Löytyi jo pari syytäkin huonoon käyntiin, ensimmäinen oli se, että ilmanputsari oli täynnä öljyä

Eli huohottaa vissiin todella rankasti..
Ryypyn läppä ei myöskään aukea kokonaan, vaikka sitä keväällä säätelin.
Öljyäkin näyttää olevan reilusti yli maksimin, oliskohan uittanut bensaa öljyn sekaan kun on käynyt niin rikkaalla
Mites kun toi on alunperin California auto saastesysteemeillä, eli öljykorkistakin menee letku ilmanputsariin, niin jos ei oo noita emissions-systeemejä ollenkaan, meneekö silloin ainoastaan pcv-valvelta imusarjaan huohotinletku? Onko mitään muuta, mitä tarvii muuttaa, paitsi öljyn täyttökorkki ilman letkulähtöä olevaan?
Re: Suoran kutosen kaasarin säätö, helppivä.
Lähetetty: 06 Marras 2010, 15:28
Kirjoittaja JooSexSex
Holley 1940 D0PF Replacement carburetor.
http://www.ponycarburetors.com/default. ... tification
Ford kai tilasi näitä Holleyltä Autoliten nimellä, kun oma 1100 ei pelittänyt.
US Partsista löytyi korjaussarja hyllystä.
Re: Suoran kutosen kaasarin säätö, helppivä.
Lähetetty: 06 Marras 2010, 20:13
Kirjoittaja Ville K
Ilmanputsari poistettu, ja ryypyn säätö käännetty niin, että jousi on ihan löysä ja läppä kokonaan auki. Silti käy niin rikkaalla, että vesi valuu silmistä.. Mutta käy tasaisesti ja vastaa heti kaasuun... jotain hämminkiä tuossa on, mutta itsellä taitaa nyt loppua ammattitaito..

Re: Suoran kutosen kaasarin säätö, helppivä.
Lähetetty: 07 Marras 2010, 11:33
Kirjoittaja Nasse
Olet varmaan joutokäyntiseosruuvia koittanut jo pyöritellä pienemmälle?
Re: Suoran kutosen kaasarin säätö, helppivä.
Lähetetty: 07 Marras 2010, 12:08
Kirjoittaja Ville K
Jep, ei mitään vaikutusta käyntiin...
Re: Suoran kutosen kaasarin säätö, helppivä.
Lähetetty: 07 Marras 2010, 16:24
Kirjoittaja Galaxie61
niin että tukossa se on jostain tai vetää ilmaa vikavälistä.
Re: Suoran kutosen kaasarin säätö, helppivä.
Lähetetty: 07 Marras 2010, 18:00
Kirjoittaja Ville K
No jotain tämmöstä juu. Tulihan se nyppästyä irti, ja täytyy varmaan huomenna alkaa soittelemaan korjaussarjan perään. Mulla vaan loppuu toi tekninen sanasto kesken, että ymmärtäisin mitä kaikkea tolle tarvii tehdä... Oliskos suomessa jotain ammattitaitoista paikkaa mihin ton vois lähettää, ja sais varmasti toimivana takaisin? Vai selviääkö tämmönen tumpelo foorumilaisten suosiollisella avustuksella?
Ja saakos noihin noita ryypyn putkia jostain, tuo oli poikki sen eristeen sisältä, ja sitä oli jollain juoteltu samasta kohtaa jo aiemminkin.
Re: Ongelmia suoran kutosen kanssa, helppivä.
Lähetetty: 07 Marras 2010, 18:12
Kirjoittaja Ville K
muokkasin vähän otsikkoa, niin voin raportoida tähän muutakin tuon koneen tiimoilta kuin pelkän kaasarin ropleemia. Tuohan siis huohottaa myös aika paljon, joten tein tänään puristuspainemittauksenkin, tuloksia alla:
PURISTUSTESTI 1
1.sylinteri 9.5kg
2.sylinteri 8.2kg
3.sylinteri 9.0kg
4.sylinteri 10.7kg
5.sylinteri 9.0kg
6.sylinteri 8.7kg
sitten testin uusinta niin, että tippakannusta joka pyttyyn pari suihkasua 10w30:ä
PURISTUSTESTI 2
1.sylinteri 10.5kg
2.sylinteri 9.7kg
3.sylinteri 10.0kg
4.sylinteri 12.0kg
5.sylinteri 10.0kg
6.sylinteri 11.0kg
Onko arvon raati samaa mieltä, että ongelma on alakerrassa? Männänrenkaissa?
Re: Ongelmia suoran kutosen kanssa, helppivä.
Lähetetty: 08 Marras 2010, 14:08
Kirjoittaja Arto65FB
Onhan noissa eroa melko lailla sylinterien 2. vs 4.välillä. Kenties koneen fressaus on edessä.
Lukemista en osaa sanoa mitään vaikka siellä voikin olettaa vakionokan.
Re: Ongelmia suoran kutosen kanssa, helppivä.
Lähetetty: 08 Marras 2010, 19:11
Kirjoittaja Galaxie61
ohivuotomittaus selvittää että mistä vuotaa, ei tarvii arvailla.