Sivu 1/1
8" perän välitys
Lähetetty: 09 Elo 2010, 20:28
Kirjoittaja cougar1967
Minkäslaisia välityksiä noissa on ollut alkuperäisenä? Mulla Cougar ´67 C4:lla ja tosiaan tuolla 8" murikalla. On hiukkasen liian pitkät välitykset nyt, ykkösellä @ 3000rpm on 50km/h lasissa ja ykkösellä n.6000rpm alkaa satanen olla lähellä. Kuitenkin kolmosella satasen vauhtia ajettaessa on kierroksia vähän alta 3000rpm. Pitäisi saada tiuhempaa välitystä alle, minkälaista suosittelette?
Re: 8" perän välitys
Lähetetty: 09 Elo 2010, 20:58
Kirjoittaja ak72
Mun Mustangissa on 3.55:1 välitys ja 80km/h vauhdissa 4-vaihteella kierroksia on yli 3000. Eli ei hirveesti tee mieli nostaa nopeutta sataseen. Sulla on varmaan joku super aavikkoperä autossasi kun ykkösellä nuin kovaa pääsee

Re: 8" perän välitys
Lähetetty: 09 Elo 2010, 21:04
Kirjoittaja cougar1967
Ykkösen perusteella luulisi että olisi joku aavikkoperä mutta kun kolmosella @ 100km/h on kuitenkin n.2900rpm. Ja tosiaan nyt automaatista puhuin. Hölmöä vaan paikaltaa lähteä kaasu pohjassa kun on niin pitkä välitys ettei jaksa lähteä vetämään kunnolla kun 3500rpm.
Re: 8" perän välitys
Lähetetty: 10 Elo 2010, 15:41
Kirjoittaja xstang
Tässä välitykset liitteenä 1968 workshop manuaalista. Tässä 4 konstia saada välitys selville:
There are four ways to find a ratio.
1 A dealer can normally tell from the vin number.
2 There are normally tags or labels on the axle that have part number, gear ratio, and fluid requirement info.
3 You can count how many times you have to turn the driveshaft to get one complete turn of the tires.
4 You can divide the number of teeth on the ring gear and divide by number of teeth on the pinion.
Re: 8" perän välitys
Lähetetty: 10 Elo 2010, 17:36
Kirjoittaja Antti66HT
Suht orggis kuosin renkailla lienee 3-3,25 paikkeilla. Eikös tohon laatikkoon saisi lyhyempää ykköstä? tai korkeammalta kiinni ottavaa turbaania? Emmää näistä tomaateista mitään ymmärrä.
Itellä on nyt 3,5 ruuvi, ja ilman ylivaihdetta en ainakaan kireämpää suosittele. 3 oli ennen, ja vaihdoin pois kun ei sopinut True trac lukon kanssa. Tuo vaatii vähintään ton 3,5 tai ottaa pinioniin kiinni. Vanha 3:kin tosin pelas kun hio kärjet pois pinionin rattaista. lol
Re: 8" perän välitys
Lähetetty: 10 Elo 2010, 20:53
Kirjoittaja Homer65
Mulla -65HT C4, vlitys 3,25 mielestäni todella passeli "kompromissi". Renkaat on 16/225/50, ulkokehä aika lähellä alkuperäistä ja motarillakin pystyy ajaan, n. 120kmh-3300rpm, jos ei muistikuva ole ihan ketuillaan!!
Re: 8" perän välitys
Lähetetty: 10 Elo 2010, 21:29
Kirjoittaja cougar1967
Omat ajot keskittyy lähinnä kaupunki/taajama pyöritykseen, motariajoa ei tule juuri koskaan harrastettua. Pitää tiirailla murikasta stanssauksia että saa selville mitkä välitykset siellä nyt on. Minkälainen operaatio tuo välityksien vaihto on?
Re: 8" perän välitys
Lähetetty: 11 Elo 2010, 11:16
Kirjoittaja Antti66HT
Ei ole hommana paha, mutta pitää osata säätää hammaskosketus uusiksi, pinionin shimmeillä ja poskilaakereiden muttereilla. Pinioni pitää osata kiristää oikein. Hommana ei suuren suuri: rumpujarrujakaan ei tarvi purkaa, vetarit vaan ulos ja murikka syliin.
Vaihto ehtoisesti voit itse irrottaa murikan, ja viedä sen jonnekin laitettavaksi, esim. Tuumamies tai Niemensivu näitä kai tekee? (Kun näitä teettää, kannattaa osat ostaa samasta paikasta...)
Re: 8" perän välitys
Lähetetty: 11 Elo 2010, 22:28
Kirjoittaja hannu
Antti66HT kirjoitti:Ei ole hommana paha, mutta pitää osata säätää hammaskosketus uusiksi, pinionin shimmeillä ja poskilaakereiden muttereilla. Pinioni pitää osata kiristää oikein. Hommana ei suuren suuri: rumpujarrujakaan ei tarvi purkaa, vetarit vaan ulos ja murikka syliin.
Vaihto ehtoisesti voit itse irrottaa murikan, ja viedä sen jonnekin laitettavaksi, esim. Tuumamies tai Niemensivu näitä kai tekee? (Kun näitä teettää, kannattaa osat ostaa samasta paikasta...)
tuollakin ehkä jokunen perä laitettu
www.hhp.fi
Re: 8" perän välitys
Lähetetty: 11 Elo 2010, 23:13
Kirjoittaja Antti66HT
hannu kirjoitti:Antti66HT kirjoitti:Ei ole hommana paha, mutta pitää osata säätää hammaskosketus uusiksi, pinionin shimmeillä ja poskilaakereiden muttereilla. Pinioni pitää osata kiristää oikein. Hommana ei suuren suuri: rumpujarrujakaan ei tarvi purkaa, vetarit vaan ulos ja murikka syliin.
Vaihto ehtoisesti voit itse irrottaa murikan, ja viedä sen jonnekin laitettavaksi, esim. Tuumamies tai Niemensivu näitä kai tekee? (Kun näitä teettää, kannattaa osat ostaa samasta paikasta...)
tuollakin ehkä jokunen perä laitettu
http://www.hhp.fi
Juu, onnistuu tuollakin varmasti.