8" perän välitys

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
cougar1967
Aktiivi
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E

8" perän välitys

Viesti Kirjoittaja cougar1967 »

Minkäslaisia välityksiä noissa on ollut alkuperäisenä? Mulla Cougar ´67 C4:lla ja tosiaan tuolla 8" murikalla. On hiukkasen liian pitkät välitykset nyt, ykkösellä @ 3000rpm on 50km/h lasissa ja ykkösellä n.6000rpm alkaa satanen olla lähellä. Kuitenkin kolmosella satasen vauhtia ajettaessa on kierroksia vähän alta 3000rpm. Pitäisi saada tiuhempaa välitystä alle, minkälaista suosittelette?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 8" perän välitys

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Mun Mustangissa on 3.55:1 välitys ja 80km/h vauhdissa 4-vaihteella kierroksia on yli 3000. Eli ei hirveesti tee mieli nostaa nopeutta sataseen. Sulla on varmaan joku super aavikkoperä autossasi kun ykkösellä nuin kovaa pääsee :wink:
cougar1967
Aktiivi
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E

Re: 8" perän välitys

Viesti Kirjoittaja cougar1967 »

Ykkösen perusteella luulisi että olisi joku aavikkoperä mutta kun kolmosella @ 100km/h on kuitenkin n.2900rpm. Ja tosiaan nyt automaatista puhuin. Hölmöä vaan paikaltaa lähteä kaasu pohjassa kun on niin pitkä välitys ettei jaksa lähteä vetämään kunnolla kun 3500rpm.
xstang
Aktiivi
Viestit: 110
Liittynyt: 18 Kesä 2010, 10:30

Re: 8" perän välitys

Viesti Kirjoittaja xstang »

Tässä välitykset liitteenä 1968 workshop manuaalista. Tässä 4 konstia saada välitys selville:

There are four ways to find a ratio.
1 A dealer can normally tell from the vin number.
2 There are normally tags or labels on the axle that have part number, gear ratio, and fluid requirement info.
3 You can count how many times you have to turn the driveshaft to get one complete turn of the tires.
4 You can divide the number of teeth on the ring gear and divide by number of teeth on the pinion.
Liitteet
1968_rear_axle_codes.gif
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 8" perän välitys

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Suht orggis kuosin renkailla lienee 3-3,25 paikkeilla. Eikös tohon laatikkoon saisi lyhyempää ykköstä? tai korkeammalta kiinni ottavaa turbaania? Emmää näistä tomaateista mitään ymmärrä.

Itellä on nyt 3,5 ruuvi, ja ilman ylivaihdetta en ainakaan kireämpää suosittele. 3 oli ennen, ja vaihdoin pois kun ei sopinut True trac lukon kanssa. Tuo vaatii vähintään ton 3,5 tai ottaa pinioniin kiinni. Vanha 3:kin tosin pelas kun hio kärjet pois pinionin rattaista. lol
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 8" perän välitys

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mulla -65HT C4, vlitys 3,25 mielestäni todella passeli "kompromissi". Renkaat on 16/225/50, ulkokehä aika lähellä alkuperäistä ja motarillakin pystyy ajaan, n. 120kmh-3300rpm, jos ei muistikuva ole ihan ketuillaan!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
cougar1967
Aktiivi
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E

Re: 8" perän välitys

Viesti Kirjoittaja cougar1967 »

Omat ajot keskittyy lähinnä kaupunki/taajama pyöritykseen, motariajoa ei tule juuri koskaan harrastettua. Pitää tiirailla murikasta stanssauksia että saa selville mitkä välitykset siellä nyt on. Minkälainen operaatio tuo välityksien vaihto on?
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 8" perän välitys

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Ei ole hommana paha, mutta pitää osata säätää hammaskosketus uusiksi, pinionin shimmeillä ja poskilaakereiden muttereilla. Pinioni pitää osata kiristää oikein. Hommana ei suuren suuri: rumpujarrujakaan ei tarvi purkaa, vetarit vaan ulos ja murikka syliin.

Vaihto ehtoisesti voit itse irrottaa murikan, ja viedä sen jonnekin laitettavaksi, esim. Tuumamies tai Niemensivu näitä kai tekee? (Kun näitä teettää, kannattaa osat ostaa samasta paikasta...)
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: 8" perän välitys

Viesti Kirjoittaja hannu »

Antti66HT kirjoitti:Ei ole hommana paha, mutta pitää osata säätää hammaskosketus uusiksi, pinionin shimmeillä ja poskilaakereiden muttereilla. Pinioni pitää osata kiristää oikein. Hommana ei suuren suuri: rumpujarrujakaan ei tarvi purkaa, vetarit vaan ulos ja murikka syliin.

Vaihto ehtoisesti voit itse irrottaa murikan, ja viedä sen jonnekin laitettavaksi, esim. Tuumamies tai Niemensivu näitä kai tekee? (Kun näitä teettää, kannattaa osat ostaa samasta paikasta...)
tuollakin ehkä jokunen perä laitettu ;) www.hhp.fi
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 8" perän välitys

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

hannu kirjoitti:
Antti66HT kirjoitti:Ei ole hommana paha, mutta pitää osata säätää hammaskosketus uusiksi, pinionin shimmeillä ja poskilaakereiden muttereilla. Pinioni pitää osata kiristää oikein. Hommana ei suuren suuri: rumpujarrujakaan ei tarvi purkaa, vetarit vaan ulos ja murikka syliin.

Vaihto ehtoisesti voit itse irrottaa murikan, ja viedä sen jonnekin laitettavaksi, esim. Tuumamies tai Niemensivu näitä kai tekee? (Kun näitä teettää, kannattaa osat ostaa samasta paikasta...)
tuollakin ehkä jokunen perä laitettu ;) http://www.hhp.fi
Juu, onnistuu tuollakin varmasti.
Vastaa Viestiin