Venttiilien ohjurikumien vaihto
Venttiilien ohjurikumien vaihto
Onkos gurut koskaan (osa porukkaa tietenkin joka toinen päivä) vaihtaneet paineilma avusteisesti venttiilien ohjurikumeja kansien ollessa koneessa kiinni.
Millaista painetta (kg, pascal tms.) olette käyttäneen, vai laitetaankos sinne tulpanreiästä niin paljon kun kompurasta lähtee että pysyy varmasti venat ylhäällä??
Olen kerran ollut mukana kun homma tehtiin narusysteemillä, mutta voishan tuota kokeilla jotain uutta vaihteeksi.
Nimimerkillä: "sinistä savua pukkaa ja ölppiä syö 20000 ajettu kone"
P.S. Voiskohan sinistelemiseen ja öljyn kulutukseen mitenkään vaikuttaa PVC-venttiili.
Millaista painetta (kg, pascal tms.) olette käyttäneen, vai laitetaankos sinne tulpanreiästä niin paljon kun kompurasta lähtee että pysyy varmasti venat ylhäällä??
Olen kerran ollut mukana kun homma tehtiin narusysteemillä, mutta voishan tuota kokeilla jotain uutta vaihteeksi.
Nimimerkillä: "sinistä savua pukkaa ja ölppiä syö 20000 ajettu kone"
P.S. Voiskohan sinistelemiseen ja öljyn kulutukseen mitenkään vaikuttaa PVC-venttiili.
Mustang -67HT
- jallu64
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 05 Tammi 2008, 09:52
- Auto: sportsroof -70
mondeo 2.0 stw-03
volvo v70-00
triumph 750 chopper - Paikkakunta: Kajaani
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
Hyvä aihe.Mulla sama edessä heti kun auton saan maalarilta.
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
Joo, tekasin jo vanhasta sytytystulpasta paineilma-adapterin valmiiksi.
Hokasin tossa että siellähän ne on Natikoissa porukat...joutanevatko konsultoimaan.
No eipä tässä ole kiirekkään. Olis tarkotus hoitaa homma ens viikoloppuna.
Hokasin tossa että siellähän ne on Natikoissa porukat...joutanevatko konsultoimaan.
No eipä tässä ole kiirekkään. Olis tarkotus hoitaa homma ens viikoloppuna.
Mustang -67HT
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
No ei ole (vielä) ohjurintiivisteitä vaihdettu paineilman avulla, mutta viime syksynä vaihdettiin Venezuelaan retainerit ja lukot ko. konstilla. En muista paljonko sitä painetta pidettiin, mutta kyllä sitä useampi baari oli. Ja sitten kun on paineet pytyssä, niin ensin vasaralla retaineriin kopaus että lukot löystyy, ennen kuin sovittelee jousipuristinta töihin. Mutta senhän tiesitkin jo. 
-
timppa
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
en muista pajonko tarkaan painetta oli mut olisko ollu noin 5 paaria. ei kannata hirveesti ruveta viritteleen sitä adapteria ite,löytyypi bilteemasta eikä muistaakseni maksanu ko 7€
- jallu64
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 05 Tammi 2008, 09:52
- Auto: sportsroof -70
mondeo 2.0 stw-03
volvo v70-00
triumph 750 chopper - Paikkakunta: Kajaani
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
Minkäslainen jousipuristin tohon hommaan tarvitaan,kun itsellä löytyy vaan sellainen jolla puristetaan kansien ollessa irrallaan?
- kariboy
- Mega-addikti
- Viestit: 867
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
- Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6 - Paikkakunta: Kajjaani
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
Tein ihan ite paksusta latasta "haarukan", jonka toinen pää panetaan studin mutterin alle ja sillä painetaan jousi kasaan...jallu64 kirjoitti:Minkäslainen jousipuristin tohon hommaan tarvitaan,kun itsellä löytyy vaan sellainen jolla puristetaan kansien ollessa irrallaan?
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Mustang GT Convertible 2003
- jallu64
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 05 Tammi 2008, 09:52
- Auto: sportsroof -70
mondeo 2.0 stw-03
volvo v70-00
triumph 750 chopper - Paikkakunta: Kajaani
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
No perskules,tuollainen pitää sitten tehdä kun joskus sen mussen maalarilta saan.Meni vähän aikataulu sittenkin vituralleen,vai löytyiskö tuo lattarauta kirkkoaholta?
vois samalla palauttaa sen kirjan.
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
Joo mutta kun täällä ei ole mitään Biltemaa tai muutakaan hottentotti varaosamyymälää lähimaillakaan. On totuttu siihen että kaikki tehään ite.timppa kirjoitti:en muista pajonko tarkaan painetta oli mut olisko ollu noin 5 paaria. ei kannata hirveesti ruveta viritteleen sitä adapteria ite,löytyypi bilteemasta eikä muistaakseni maksanu ko 7€
Mustang -67HT
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
Latasta ite tehty haarukka vuosimallia 1984 on mullakin ja sillä se onnistuu.kariboy kirjoitti:Tein ihan ite paksusta latasta "haarukan", jonka toinen pää panetaan studin mutterin alle ja sillä painetaan jousi kasaan...jallu64 kirjoitti:Minkäslainen jousipuristin tohon hommaan tarvitaan,kun itsellä löytyy vaan sellainen jolla puristetaan kansien ollessa irrallaan?
Mustang -67HT
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
No niin kumit on vaihdettu ja savuttelu loppui siihen, toivottavasti ylimääräinen öljyn kulutuskin. Vanhat kumit oli ehjät mutta kovat, melkeimpä kuin muovia ja tiiveys venttiilien varsiin huonohko. Paineilmalla homma onnistuu hyvin kun vain huolehtii että mäntä on täsmälleen yläkuolokohdassaan, koska muussa tapauksessa moottori pyörähtää paineen vaikutuksesta väärään asentoon ja kampiakselin pultissa pyöritystä varten oleva räikkäavain saattaa kalahtaa asentajaa otsaan!
Venttiilivälysten esisäätö on hankalampaa koska nostimista ei saa öljynpainetta poistettua millään keinolla ja niimpä osa vivuista jäi vähän kalisemaan kun ei uskaltanut säätää tapeeksi tiukalle. On aivan erilainen säädettävä kuin tyhjien nostimien kanssa vai leineekö äkki pannu tuossa säätöhommassa. Huomenna käytettävä venakopat vielä auki ja yrittettävä saada nakutuksia pois. Vihjeitä otetaan vastaan tuon säätöön.
Venttiilivälysten esisäätö on hankalampaa koska nostimista ei saa öljynpainetta poistettua millään keinolla ja niimpä osa vivuista jäi vähän kalisemaan kun ei uskaltanut säätää tapeeksi tiukalle. On aivan erilainen säädettävä kuin tyhjien nostimien kanssa vai leineekö äkki pannu tuossa säätöhommassa. Huomenna käytettävä venakopat vielä auki ja yrittettävä saada nakutuksia pois. Vihjeitä otetaan vastaan tuon säätöön.
Mustang -67HT
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
Ai niin, tuosta mäntä yläkuolokohtaan -hommasta jäi sanomatta sitten. Auttaa myös silloin jos saa paineet karkaamaan pytystä kesken homman, niin mäntä ottaa venttiilit vastaan, eivätkä putoa kauemmas.
Paljonko pidit sitä painetta sitten?
Paljonko pidit sitä painetta sitten?
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
Jep, noin sen minäkin järkeilin ja missään väliasennoissa mäntä ei saa ollakkaan koska silloinhan nokka-akseli on väärässä asennossa. Eipä sillä, ei se mäntä kyllä pysyäkkään missään väliasenossa vaan menee kyllä vauhdilla alas paineen vaikutuksesta.SamiM kirjoitti:Ai niin, tuosta mäntä yläkuolokohtaan -hommasta jäi sanomatta sitten. Auttaa myös silloin jos saa paineet karkaamaan pytystä kesken homman, niin mäntä ottaa venttiilit vastaan, eivätkä putoa kauemmas.
Kuten jo todettua männän on oltava täsmälleen yläkuolokohdassaan ja tulppa kannattaa otaa adapterin takia pois vain siitä sylinteristä joka on kulloikin työ alla.
Tuon paine kannattaa pitää pytyssä venttiilien säädön ajan. Kuulee kyllä selvästi suhinat kaasarista tai pakoputkesta jos vena jää kantamaan.
Painetta oli abaut tuo Timpan mainitsema 5 baria.SamiM kirjoitti:Paljonko pidit sitä painetta sitten?
Tuolla paineella venat kyllä pysyvät yhäällä jos kone on tiivis ja toisaalta elleivät pysy niin paljastuupahan koneeseen haitallisesti vaikuttavat ohivirtaukset ja mahdolliset pienet venttilivuodot samalla.
Mustang -67HT
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
Niin ja ei ota letkua irti työn ajaksi, antaa regulaattorin pitää se paine yllä koko ajan. Pieni suhina saa kuulua mutta ei kovin voimakkaana.tese kirjoitti:Painetta oli abaut tuo Timpan mainitsema 5 baria.
Tuolla paineella venat kyllä pysyvät yhäällä jos kone on tiivis ja toisaalta elleivät pysy niin paljastuupahan koneeseen haitallisesti vaikuttavat ohivirtaukset ja mahdolliset pienet venttilivuodot samalla.
Re: Venttiilien ohjurikumien vaihto
Luettuani melkein kaiken mahdollisen, eri foorumeilla käydyn keskustelun tuosta venttiilien perload-säädöstä tulin siihen tulokseen että asiasta on niin monta mieltä kuin on miestäkin.tese kirjoitti:Venttiilivälysten esisäätö on hankalampaa koska nostimista ei saa öljynpainetta poistettua millään keinolla ja niimpä osa vivuista jäi vähän kalisemaan kun ei uskaltanut säätää tapeeksi tiukalle. On aivan erilainen säädettävä kuin tyhjien nostimien kanssa vai leineekö äkki pannu tuossa säätöhommassa. Huomenna käytettävä venakopat vielä auki ja yrittettävä saada nakutuksia pois. Vihjeitä otetaan vastaan tuon säätöön.
Kokeiltuani useita erilaisia variaatioita säädön suhteen totesin että "mutua" on aikalailla myös mukana keskusteluissa ja annetuissa ohjeissa. Kone joko jää nakuttelemaan tai käy epätasaisesti riippuen minkä ohjeen mukaan säätelee.
Lopulta päädyin varmuuteen siitä että tuon perloadin säätäminen onnistuu kunnolla vain purkamalla nostimet ja tyhjentämällä ne öljystä ja tekemällä sitten säädön kuten se uusille paineettomille nostimille tehdään, joten imukantta ens viikolla pois ja nostimet esille.
Mustang -67HT