Sivu 1/2

Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 21 Kesä 2010, 14:26
Kirjoittaja Gallu66
Heippa. Tosta Galaxiesta rakennettiin kone uusiksi jo useita vuosia sitten ja silloin kone jäi säätämättä. Nyt alkukesän aikana olen aloittanut selvittämään miten tuon koneen saisi säätöihin...
Nyt koneesta mitattiin keskipakoennakko kierroksilla jopa yli 50 astetta! Kun kuulema sopiva olisi 34-37 astetta, yli mennään nyt noin 20 asteella. Autossa on Mallory:n kärjetön jakaja joka ulkonäöltään näyttää samanlaiselta kun orkkis kärkijakaja.
Nyt pitäisi saada tuo ennakko pienemmäksi jollain konstilla mutta miten? Joku puhuu jostain työkalusta jolla sitä voisi säätää toinen puhuu jostain jousista jotka pitäisi vaihtaa...
Oon hieman hukassa tämän jakajan kanssa, osaisikohan kukaan täällä ohjeistaa miten tämän ongelman saisi ratkaistua?

Parempaa hyötysuhdetta tavoitellessa :lol:

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 21 Kesä 2010, 16:26
Kirjoittaja 1969
Kokonaisennakon voi säätää pienemmäksi kääntämällä jakajaa. Samalla pienenee myös tyhjäkäynnin perusennakko. Vakuumilinja kannattaa irroittaa ja letku tukkia säädön ajaksi.

Tässä nämä perusasiat:

1. Jakajassa on kiinteä määrä keskipakoennakkoa. Jos lisäät tyhjäkäynnin perusennakkoa kiertämällä jakajaa, kasvaa kokonaisennakko vastaavan määrän asteita.

2. Tuota keskipakoennakon määrää voi ropeltaa jakajan sisältä etsimällä keskipakoennakon stoppari ja modifioimalla mekanismia (vakiojakaja) tai vaihtamalla säätöpalikoita (MSD). Mallorystä en tiedä.

3. Jouset vaikuttavat siihen kuinka nopeasti ennakko kasvaa, kun kierroksia lisätään. Eivät siis ennakon määrään, elleivät ole sitten niin jäykät, että maksimiennakkoa ei koskaan saavuteta.

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 21 Kesä 2010, 16:44
Kirjoittaja Galaxie61
helpoimmalla pääsee kun hitsaa pienen napin keskipakosäätimen punttiin ja viilaa siitä sopivan ..

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 22 Kesä 2010, 10:31
Kirjoittaja Mexico65
Oletan, että kyseessä on lähes vakio 289 moottori rautakansilla.
- Perusennakko voisi olla noin 10 asteen tuntumaan +/- 2 astetta.
- Kokonaisennakko voisi olla jakajasta riippuen 35 - 40 astetta.
Mutta jos jakaja antaisikin vain 20 astetta keskipakoennakkoa niin perus ennakko voisi olla 15 astetta +/- 2 astetta. Tästä siis seuraa, että kokonaisennakko tulee olemaan 15 + 20= 35 astetta.
Mutta jos koneessa sattuisi olemaan alumiini kannet ja puristukset yli 10,0:1 niin max ennakko 30 - 35 astetta.

PS. Helpoimmalla pääsee kun läppärillä säätää haluamansa ennakkokäyrän. :pc:

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 22 Kesä 2010, 11:14
Kirjoittaja Gallu66
Tässä on lista osista mitä koneessa on käytetty:


289 cid moottori: 282° nokka-akseli, Crane Energizer Full-Roller Aluminum Rockers, Edelbrock performer imusarja, Edelbrock 600 cfm kaarsari, Hedman hedders shorty pakosarjat, -92 GT Mustangin kannet, Mallory:n billet kärjetön jakaja, C4 automatti shitfkitillä

Eli aika perussetti mikä siellä on..

Eli jos kokeilisi säätää tuon perusennakon sillä strobolla joka näyttää sen ihan asteissa tuohon noin 10 asteeseen jos se sillä menisi oikeaan... Ei tarvitisi alkaa tekemään mitään tuolle jakajalle itsessään... Kiitos vinkeistä!

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 22 Kesä 2010, 13:17
Kirjoittaja Arto65FB
Onko dampperin ulkokehä kohdallaan?

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 27 Kesä 2010, 21:25
Kirjoittaja zeizei
Mun 289 hipo koneessa oli 48 astetta ja sillä ollaan ajeltu pari kesää.Säädin tänään kokonaisennakon 36 asteeseen ja vaikutti että kone olisi toiminut korkeilla kierroksilla paremmin.Ennen tuntui että 3500 oli semmonen raja että pitää vaihtaa pykälää.Nyt uskalsin nostaa kierrokset 4000 - 4500 ennen vaihtoa.

Miten se vaikuttaa koneeseen jos ennakkoa on liikaa?

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 28 Kesä 2010, 07:40
Kirjoittaja Gallu66
Juhannuksena saatiin tuo sytkä säädettyä siten että keskipakoennakko on 32 astetta. Koneen luonne muuttui aivan selkeästi kierrosherkemmäksi ja ainakin korvakuulolla kiertää enemmän kuin ennen. Road test on vielä suorittamatta kun takaparkit on kateissa :) Ne kun löytyy niin pääsee kadulle kokeilemaan....
zeizei kirjoitti:Mun 289 hipo koneessa oli 48 astetta ja sillä ollaan ajeltu pari kesää.Säädin tänään kokonaisennakon 36 asteeseen ja vaikutti että kone olisi toiminut korkeilla kierroksilla paremmin.Ennen tuntui että 3500 oli semmonen raja että pitää vaihtaa pykälää.Nyt uskalsin nostaa kierrokset 4000 - 4500 ennen vaihtoa.

Miten se vaikuttaa koneeseen jos ennakkoa on liikaa?

Isot pojat ovat kertoneet että vaikutukset ovat juuri tuollaiset. Oikealla ennakolla voi olla kymmenien hevosvoimien ero väärään ennakkoon, eli koneesta saa tehoa ulos enemmän oikealla ennakolla...

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 29 Kesä 2010, 10:12
Kirjoittaja Gallu66
Huomasin että kylmänä kone on sytkän säädön jälkeen hieman huono lähtee käyntiin. Paremmin käynnistyy ilman alipaineletkua. Mites, kannattaisiko se alipaine säädin ottaan kokonaan pois käytöstä?

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 29 Kesä 2010, 19:19
Kirjoittaja cougar1967
Millä kierroksilla tulee teho/vääntö huippu vastaan orkkis 289:llä? Tuntuu vaan kovin pieneltä nuo zeizei:n ilmoittamat 4500rpm. Oma miedosti viritetty 289 laimealla performer nokalla vetää hyvin 6000rpm asti. Kannattaako tuonne asti huudattaa ettei vaan kone antaudu?

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 30 Kesä 2010, 09:02
Kirjoittaja Mexico65
cougar1967 kirjoitti:Millä kierroksilla tulee teho/vääntö huippu vastaan orkkis 289:llä? Tuntuu vaan kovin pieneltä nuo zeizei:n ilmoittamat 4500rpm. Oma miedosti viritetty 289 laimealla performer nokalla vetää hyvin 6000rpm asti. Kannattaako tuonne asti huudattaa ettei vaan kone antaudu?
#2122

ENGINE: FORD 289-302 V8
RPM RANGE: Idle-5500

Duration at 0.006" Lift: Intake: 270° Exhaust: 280°
Duration at 0.050" Lift: Intake: 204° Exhaust: 214°
Lift at Cam: Intake: 0.280" Exhaust: 0.295"
Lift at Valve: Intake: 0.448" Exhaust: 0.472"
Timing at 0.050" lift: Open Close
Intake: 5° ATDC 29° ABDC
Exhaust: 44° BBDC 10° BTDC
Centerlines: Lobe Separation - 112° Intake Centerline - 107°

Kyllä tuon nokan tehopiikki asettuu lähemmäksi 5000 rpm:ää kuin 6000 rpm:ää.
Ei kannata huudattaa konetta 6000 rpm, ehkä max. 5500 rpm olisi koneen kannalta suositeltavampaa.

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 30 Kesä 2010, 14:59
Kirjoittaja cougar1967
Oukkei, hieman toi nokka on laimea, koneessa on edelin performer imusarja ja rpm kannet, ajattelin vaihtaa vielä tuon nokan ja imarin rpm versioihin. Saisi varmasti kansistakin enemmän hyötyä ulos :)

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 19 Heinä 2010, 15:26
Kirjoittaja zeizei
zeizei kirjoitti:Mun 289 hipo koneessa oli 48 astetta ja sillä ollaan ajeltu pari kesää.Säädin tänään kokonaisennakon 36 asteeseen ja vaikutti että kone olisi toiminut korkeilla kierroksilla paremmin.Ennen tuntui että 3500 oli semmonen raja että pitää vaihtaa pykälää.Nyt uskalsin nostaa kierrokset 4000 - 4500 ennen vaihtoa.

Miten se vaikuttaa koneeseen jos ennakkoa on liikaa?

Nyt kun ennakot on ollut 36 asteessa niin koneen kun pysäyttää niin se laskee vedet alle.Lämpömittari ei toimi ni en osaa sanoa kuinka kuumana käy.Neljä tuntia pysäyttämisen jälkeen tarkistin veden niin kenno oli kyllä juuri peitossa.Ny kone olis ihan kylmä, käyn katsomassa pinnan.....no niin eli kenno oli viellä peitossa muta joskus on tullut niin paljon vettä pois et kenno on näkynyt.Pysyykö muilla näillä helteillä nesteet sisällä?

Taidan mennä asentamaan amerikasta tilattua mittariston virtalähdettä.Sellainen alkuperäisen peltikuorien sisälle on rakennuttu elektroninen versio joka antaa kokoaika +5v ulos.Vanhahan toimii katkoen eli 0 - 12 - 0 -12 ja keskiarvo mikä menee mittarille on mitä sattuu.katsotaas jos mittarit alkaa toimimaan.

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 19 Heinä 2010, 17:35
Kirjoittaja Make67
zeizei kirjoitti: Nyt kun ennakot on ollut 36 asteessa niin koneen kun pysäyttää niin se laskee vedet alle.Lämpömittari ei toimi ni en osaa sanoa kuinka kuumana käy.
Voisin melkeen vannoo, vaikken mistään mitään tiedä, ettei johdu ennakoista toi keittäminen vaan näistä Suomen poikkeuksellisen loistavista kesäkeleistä ja koneesi hiukan riittämättömästä jäähdytysjärjestelmästä...tai sen jäähdytysjärjestelmän kunnosta. Noinniinkuin mututuntumalta :shock: ?

Toivottavasti saat selville syyn lämpiämiseen ja ajot jatkuvat 8) !!!

Re: Liikaa ennakkoa..

Lähetetty: 22 Maalis 2011, 11:48
Kirjoittaja zeizei
zeizei kirjoitti:Mun 289 hipo koneessa oli 48 astetta ja sillä ollaan ajeltu pari kesää.Säädin tänään kokonaisennakon 36 asteeseen ja vaikutti että kone olisi toiminut korkeilla kierroksilla paremmin.Ennen tuntui että 3500 oli semmonen raja että pitää vaihtaa pykälää.Nyt uskalsin nostaa kierrokset 4000 - 4500 ennen vaihtoa.

Miten se vaikuttaa koneeseen jos ennakkoa on liikaa?
Viime kesänä puolalle meni väliaikaisesti akulta suoraan jännite (n.+14-15v) koska auton omat johdotukset oli poikki eikä vastusjohto ollut käytössä ennen puolaa.Tästä seurasi se että auto meinas lähtee lentoon...auto kiihtys aina 5500 kierrokseen asti ja olis varmaan vetäny viel siitäkin.300km ajon jälkeen kärjet oli vähän sinistyneet(tuplakärki jakajassa)...tällä hetkellä auton omat johdotukset käytössä ja puolalle menee noin 11v mikä pitäisi olla normaali mutta auto ei enää liiku samalla tavalla eli ei oikein vedä korkeemmilla kierroksilla.

Eikös puolasta pitäis tulla tulpille yhtä voimakas kipinä vaikka puolalle syöttäis 11 tai 14 volttia?
Miten konkka reagoi jos syöttää enemmän jännitettä?
Puola ja kärjet ei taida kestää jatkuvaa 15v jännitettä?