Liikaa ennakkoa..

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Gallu66
Aktiivi
Viestit: 77
Liittynyt: 16 Syys 2004, 11:26
Auto: Ford Galaxie 500 Convertible 1966
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja Gallu66 »

Heippa. Tosta Galaxiesta rakennettiin kone uusiksi jo useita vuosia sitten ja silloin kone jäi säätämättä. Nyt alkukesän aikana olen aloittanut selvittämään miten tuon koneen saisi säätöihin...
Nyt koneesta mitattiin keskipakoennakko kierroksilla jopa yli 50 astetta! Kun kuulema sopiva olisi 34-37 astetta, yli mennään nyt noin 20 asteella. Autossa on Mallory:n kärjetön jakaja joka ulkonäöltään näyttää samanlaiselta kun orkkis kärkijakaja.
Nyt pitäisi saada tuo ennakko pienemmäksi jollain konstilla mutta miten? Joku puhuu jostain työkalusta jolla sitä voisi säätää toinen puhuu jostain jousista jotka pitäisi vaihtaa...
Oon hieman hukassa tämän jakajan kanssa, osaisikohan kukaan täällä ohjeistaa miten tämän ongelman saisi ratkaistua?

Parempaa hyötysuhdetta tavoitellessa :lol:
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Kokonaisennakon voi säätää pienemmäksi kääntämällä jakajaa. Samalla pienenee myös tyhjäkäynnin perusennakko. Vakuumilinja kannattaa irroittaa ja letku tukkia säädön ajaksi.

Tässä nämä perusasiat:

1. Jakajassa on kiinteä määrä keskipakoennakkoa. Jos lisäät tyhjäkäynnin perusennakkoa kiertämällä jakajaa, kasvaa kokonaisennakko vastaavan määrän asteita.

2. Tuota keskipakoennakon määrää voi ropeltaa jakajan sisältä etsimällä keskipakoennakon stoppari ja modifioimalla mekanismia (vakiojakaja) tai vaihtamalla säätöpalikoita (MSD). Mallorystä en tiedä.

3. Jouset vaikuttavat siihen kuinka nopeasti ennakko kasvaa, kun kierroksia lisätään. Eivät siis ennakon määrään, elleivät ole sitten niin jäykät, että maksimiennakkoa ei koskaan saavuteta.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

helpoimmalla pääsee kun hitsaa pienen napin keskipakosäätimen punttiin ja viilaa siitä sopivan ..
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Oletan, että kyseessä on lähes vakio 289 moottori rautakansilla.
- Perusennakko voisi olla noin 10 asteen tuntumaan +/- 2 astetta.
- Kokonaisennakko voisi olla jakajasta riippuen 35 - 40 astetta.
Mutta jos jakaja antaisikin vain 20 astetta keskipakoennakkoa niin perus ennakko voisi olla 15 astetta +/- 2 astetta. Tästä siis seuraa, että kokonaisennakko tulee olemaan 15 + 20= 35 astetta.
Mutta jos koneessa sattuisi olemaan alumiini kannet ja puristukset yli 10,0:1 niin max ennakko 30 - 35 astetta.

PS. Helpoimmalla pääsee kun läppärillä säätää haluamansa ennakkokäyrän. :pc:
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Gallu66
Aktiivi
Viestit: 77
Liittynyt: 16 Syys 2004, 11:26
Auto: Ford Galaxie 500 Convertible 1966
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja Gallu66 »

Tässä on lista osista mitä koneessa on käytetty:


289 cid moottori: 282° nokka-akseli, Crane Energizer Full-Roller Aluminum Rockers, Edelbrock performer imusarja, Edelbrock 600 cfm kaarsari, Hedman hedders shorty pakosarjat, -92 GT Mustangin kannet, Mallory:n billet kärjetön jakaja, C4 automatti shitfkitillä

Eli aika perussetti mikä siellä on..

Eli jos kokeilisi säätää tuon perusennakon sillä strobolla joka näyttää sen ihan asteissa tuohon noin 10 asteeseen jos se sillä menisi oikeaan... Ei tarvitisi alkaa tekemään mitään tuolle jakajalle itsessään... Kiitos vinkeistä!
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2632
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Onko dampperin ulkokehä kohdallaan?
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Mun 289 hipo koneessa oli 48 astetta ja sillä ollaan ajeltu pari kesää.Säädin tänään kokonaisennakon 36 asteeseen ja vaikutti että kone olisi toiminut korkeilla kierroksilla paremmin.Ennen tuntui että 3500 oli semmonen raja että pitää vaihtaa pykälää.Nyt uskalsin nostaa kierrokset 4000 - 4500 ennen vaihtoa.

Miten se vaikuttaa koneeseen jos ennakkoa on liikaa?
Avatar
Gallu66
Aktiivi
Viestit: 77
Liittynyt: 16 Syys 2004, 11:26
Auto: Ford Galaxie 500 Convertible 1966
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja Gallu66 »

Juhannuksena saatiin tuo sytkä säädettyä siten että keskipakoennakko on 32 astetta. Koneen luonne muuttui aivan selkeästi kierrosherkemmäksi ja ainakin korvakuulolla kiertää enemmän kuin ennen. Road test on vielä suorittamatta kun takaparkit on kateissa :) Ne kun löytyy niin pääsee kadulle kokeilemaan....
zeizei kirjoitti:Mun 289 hipo koneessa oli 48 astetta ja sillä ollaan ajeltu pari kesää.Säädin tänään kokonaisennakon 36 asteeseen ja vaikutti että kone olisi toiminut korkeilla kierroksilla paremmin.Ennen tuntui että 3500 oli semmonen raja että pitää vaihtaa pykälää.Nyt uskalsin nostaa kierrokset 4000 - 4500 ennen vaihtoa.

Miten se vaikuttaa koneeseen jos ennakkoa on liikaa?

Isot pojat ovat kertoneet että vaikutukset ovat juuri tuollaiset. Oikealla ennakolla voi olla kymmenien hevosvoimien ero väärään ennakkoon, eli koneesta saa tehoa ulos enemmän oikealla ennakolla...
Avatar
Gallu66
Aktiivi
Viestit: 77
Liittynyt: 16 Syys 2004, 11:26
Auto: Ford Galaxie 500 Convertible 1966
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja Gallu66 »

Huomasin että kylmänä kone on sytkän säädön jälkeen hieman huono lähtee käyntiin. Paremmin käynnistyy ilman alipaineletkua. Mites, kannattaisiko se alipaine säädin ottaan kokonaan pois käytöstä?
cougar1967
Aktiivi
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja cougar1967 »

Millä kierroksilla tulee teho/vääntö huippu vastaan orkkis 289:llä? Tuntuu vaan kovin pieneltä nuo zeizei:n ilmoittamat 4500rpm. Oma miedosti viritetty 289 laimealla performer nokalla vetää hyvin 6000rpm asti. Kannattaako tuonne asti huudattaa ettei vaan kone antaudu?
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

cougar1967 kirjoitti:Millä kierroksilla tulee teho/vääntö huippu vastaan orkkis 289:llä? Tuntuu vaan kovin pieneltä nuo zeizei:n ilmoittamat 4500rpm. Oma miedosti viritetty 289 laimealla performer nokalla vetää hyvin 6000rpm asti. Kannattaako tuonne asti huudattaa ettei vaan kone antaudu?
#2122

ENGINE: FORD 289-302 V8
RPM RANGE: Idle-5500

Duration at 0.006" Lift: Intake: 270° Exhaust: 280°
Duration at 0.050" Lift: Intake: 204° Exhaust: 214°
Lift at Cam: Intake: 0.280" Exhaust: 0.295"
Lift at Valve: Intake: 0.448" Exhaust: 0.472"
Timing at 0.050" lift: Open Close
Intake: 5° ATDC 29° ABDC
Exhaust: 44° BBDC 10° BTDC
Centerlines: Lobe Separation - 112° Intake Centerline - 107°

Kyllä tuon nokan tehopiikki asettuu lähemmäksi 5000 rpm:ää kuin 6000 rpm:ää.
Ei kannata huudattaa konetta 6000 rpm, ehkä max. 5500 rpm olisi koneen kannalta suositeltavampaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
cougar1967
Aktiivi
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja cougar1967 »

Oukkei, hieman toi nokka on laimea, koneessa on edelin performer imusarja ja rpm kannet, ajattelin vaihtaa vielä tuon nokan ja imarin rpm versioihin. Saisi varmasti kansistakin enemmän hyötyä ulos :)
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja zeizei »

zeizei kirjoitti:Mun 289 hipo koneessa oli 48 astetta ja sillä ollaan ajeltu pari kesää.Säädin tänään kokonaisennakon 36 asteeseen ja vaikutti että kone olisi toiminut korkeilla kierroksilla paremmin.Ennen tuntui että 3500 oli semmonen raja että pitää vaihtaa pykälää.Nyt uskalsin nostaa kierrokset 4000 - 4500 ennen vaihtoa.

Miten se vaikuttaa koneeseen jos ennakkoa on liikaa?

Nyt kun ennakot on ollut 36 asteessa niin koneen kun pysäyttää niin se laskee vedet alle.Lämpömittari ei toimi ni en osaa sanoa kuinka kuumana käy.Neljä tuntia pysäyttämisen jälkeen tarkistin veden niin kenno oli kyllä juuri peitossa.Ny kone olis ihan kylmä, käyn katsomassa pinnan.....no niin eli kenno oli viellä peitossa muta joskus on tullut niin paljon vettä pois et kenno on näkynyt.Pysyykö muilla näillä helteillä nesteet sisällä?

Taidan mennä asentamaan amerikasta tilattua mittariston virtalähdettä.Sellainen alkuperäisen peltikuorien sisälle on rakennuttu elektroninen versio joka antaa kokoaika +5v ulos.Vanhahan toimii katkoen eli 0 - 12 - 0 -12 ja keskiarvo mikä menee mittarille on mitä sattuu.katsotaas jos mittarit alkaa toimimaan.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja Make67 »

zeizei kirjoitti: Nyt kun ennakot on ollut 36 asteessa niin koneen kun pysäyttää niin se laskee vedet alle.Lämpömittari ei toimi ni en osaa sanoa kuinka kuumana käy.
Voisin melkeen vannoo, vaikken mistään mitään tiedä, ettei johdu ennakoista toi keittäminen vaan näistä Suomen poikkeuksellisen loistavista kesäkeleistä ja koneesi hiukan riittämättömästä jäähdytysjärjestelmästä...tai sen jäähdytysjärjestelmän kunnosta. Noinniinkuin mututuntumalta :shock: ?

Toivottavasti saat selville syyn lämpiämiseen ja ajot jatkuvat 8) !!!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Liikaa ennakkoa..

Viesti Kirjoittaja zeizei »

zeizei kirjoitti:Mun 289 hipo koneessa oli 48 astetta ja sillä ollaan ajeltu pari kesää.Säädin tänään kokonaisennakon 36 asteeseen ja vaikutti että kone olisi toiminut korkeilla kierroksilla paremmin.Ennen tuntui että 3500 oli semmonen raja että pitää vaihtaa pykälää.Nyt uskalsin nostaa kierrokset 4000 - 4500 ennen vaihtoa.

Miten se vaikuttaa koneeseen jos ennakkoa on liikaa?
Viime kesänä puolalle meni väliaikaisesti akulta suoraan jännite (n.+14-15v) koska auton omat johdotukset oli poikki eikä vastusjohto ollut käytössä ennen puolaa.Tästä seurasi se että auto meinas lähtee lentoon...auto kiihtys aina 5500 kierrokseen asti ja olis varmaan vetäny viel siitäkin.300km ajon jälkeen kärjet oli vähän sinistyneet(tuplakärki jakajassa)...tällä hetkellä auton omat johdotukset käytössä ja puolalle menee noin 11v mikä pitäisi olla normaali mutta auto ei enää liiku samalla tavalla eli ei oikein vedä korkeemmilla kierroksilla.

Eikös puolasta pitäis tulla tulpille yhtä voimakas kipinä vaikka puolalle syöttäis 11 tai 14 volttia?
Miten konkka reagoi jos syöttää enemmän jännitettä?
Puola ja kärjet ei taida kestää jatkuvaa 15v jännitettä?
Vastaa Viestiin