Sivu 1/1

4-pistevyot ja kiinnitys

Lähetetty: 29 Marras 2004, 11:10
Kirjoittaja veekoo
Katselin tuossa netista erilaisia satseja, joilla saisi 4-pistevyot normaalien 3-pisteiden lisaksi. Minkalaisia virityksia muilla on ja onko suosituksia? Surffailun perusteella ei ole iso eika kallis projekti, mutta kiinnityksista on eri mielipiteita. Kestaako normipenkit "ympari" virityksen (lattiapultteihin), onko pakko hommata sporttijakkara tai roll barit jne? Monessa artikkelissa uhkailtiin selkarangan rutistumisella kolarissa (jota ei tietty ole tarkoitus ajaa :wink: ), jos olkaremmit on kiinni hartialinjan alapuolella... :shock:

Roll bar ei oikein tule kyseeseen, kun olisi tarkoitus kayttaa takapenkkia muuhunkin kuin sateenvarjon ja/tai sixpackin kuljettamiseen.

Lähetetty: 29 Marras 2004, 12:58
Kirjoittaja Mexico65
Ainoa suositus jonka uskallan antaa on autourheilin sääntökirjan 2004
AUTOJEN TEKNISET MÄÄRÄYKSET JA KULJETTAJIEN AJOVARUSTEET kohta 6. turvavyöt. Kun toimit näiden ohjeiden mukaan niin ei todennäköisesti synny suurta virhettä.
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Tekniikka.htm

Turvavyöt

Lähetetty: 29 Marras 2004, 18:16
Kirjoittaja ROKI
Tietenkin on jokaisen auton omistajan oma asia minkälaiset vyöt autoonsa laittaa tuntuis kumminkin siltä että nykyisissä ajopeleissä on riittävän hyvät turvavyöt ja kun on viellä paukku pussit on mielestäni riittävän turvallinen tietenki näissä vanoissa kaukaloissa ei ole paukku pusseja.

Re: Turvavyöt

Lähetetty: 29 Marras 2004, 20:57
Kirjoittaja veekoo
ROKI kirjoitti:Tietenkin on jokaisen auton omistajan oma asia minkälaiset vyöt autoonsa laittaa tuntuis kumminkin siltä että nykyisissä ajopeleissä on riittävän hyvät turvavyöt ja kun on viellä paukku pussit on mielestäni riittävän turvallinen tietenki näissä vanoissa kaukaloissa ei ole paukku pusseja.
Ajatus olisi saada lisaa sivuttaistukea. Kangaspenkeilla 3-pistevyot on muualla kuin radalla ihan ok, mutta nahkajakkarat ovat inhottavan liukkaita -> lisaa remmeja matkustamoon. Matka-ajossa olisi tarkoitus kayttaa alkuperaisia voita ja paremmin sitovia, kun ei ole tarkoitus ajaa drive thru purilaispaikkaan tai kurkotella karttaa hansikasloorasta.

Lähetetty: 30 Marras 2004, 18:38
Kirjoittaja Homer65
Ihan selkeet kuviot. Ite laittasin -65.seenkin 4pisteiset, olis helpompi sijotta kuin 3pisteiset. Penkit vaan pitäs vaihtaa noi orkkikset ei oikein toimi. Olen himoinnut tommosia Corbeaun Bosss tyyppisiä.
Tietääkö kukaan myykö niitä joku Suomessa? Lontoo on senverran heikkoo ettei pysty paljon kauempaa osteleen.

Lähetetty: 01 Joulu 2004, 03:43
Kirjoittaja veekoo
Kiitoksia hyvista vinkeista. Seuraavaksi sitten pitaisi tietty paattaa, mista ja minkalaiset rallihenkselit hommaa. Onko kokemuksia? Seka positiiviset etta negatiiviset kokemukset olisivat tervetulleita. Erityisesti, jos joku merkki / malli on tunnetusti lyhyt. Kun en ole mikaan riisitautinen niin saisi olla reilun pituiset hihnat... :wink:

Lähetetty: 01 Joulu 2004, 08:43
Kirjoittaja Mexico65
Homer65 kirjoitti:Penkit vaan pitäs vaihtaa noi orkkikset ei oikein toimi. Olen himoinnut tommosia Corbeaun Bosss tyyppisiä.
Tietääkö kukaan myykö niitä joku Suomessa? Lontoo on senverran heikkoo ettei pysty paljon kauempaa osteleen.
Suomessa lienee useita Corbeau penkien myyjiä. Esim. http://www.hptuning.com/index1.html Penkiä ja vöitä valittaessa ainakin penkit kannattaa käydä koeistumassa ja remmien pituuksia on syytä käydä mittailemassa. Turvavöiden myyjiä myös paljon mutta ainakin täällä Suomessa hyvä toimittaja sekä penkeille, että vöille http://www.autoracing.fi heiltä löytyy myös muutakin kivaa esim. jarrulaitteita.

Lähetetty: 01 Joulu 2004, 11:24
Kirjoittaja Arto65FB
veekoo kirjoitti:Erityisesti, jos joku merkki / malli on tunnetusti lyhyt. Kun en ole mikaan riisitautinen niin saisi olla reilun pituiset hihnat... :wink:
Muuten sitten tarkkana selkänojan tai kippimekanismin kanssa. Jos sellaista ei ole, niin saatetaan katsastuksessa muuttua kaksipaikkaiseksi.

Minulla tallissa Sparcon kippaava Torino, jossa selkänoja piisaa, mutta vöiden läpiviennit selkänojassa ovat hartioiden alapuolella.

Olen ajatellut laittaa kolmipistekiinnityksellä ja pikalukolla olkavyöt yhdistävän takavyön. Vöiksi olen ajatellut neljää vyötä, jossa olkavyöt yhdistyvät pikalukon avulla yhteen kiinnityspisteeseen. Kulmaa olen mittaillut, että hiinäjahiinä, että kelpaisiko FB:n takapenkin välistä tuleva kiinnitys tuohon takavyön kiinnitykseen.

Lähetetty: 01 Joulu 2004, 20:11
Kirjoittaja Homer65
Muuten sitten tarkkana selkänojan tai kippimekanismin kanssa. Jos sellaista ei ole, niin saatetaan katsastuksessa muuttua kaksipaikkaiseksi.
Onko näin? Ei olis tullut itelle mieleenkään. :oops: Samanlaista vyösysteemiä olen havitellut itsellekin.
Tarkoititko penkin ja selkänojan väliä? Sinne olin mielessäni vyötä ajatellut. Lieneekö FB.ssä ja HT.ssa penkit samanlaiset ja samalla paikalla?
Onko sulla takakiinnitys suunniteltu, joku valmis ratkaisu? Itessäni kun ei ole metallimiehen vikaa.

Lähetetty: 02 Joulu 2004, 10:13
Kirjoittaja Arto65FB
Jos on kiinteä kuppipenkki, niin takapenkille pääsy tai ennen kaikkea ulospääsy on hankalaa.

Takakiinnitys sääntöjen mukaan, eli vahvikepala

"Uudet kiinnityspisteet tulee vahvistaa vähintään 40 cm2:n ja 3 mm paksulla teräslevyllä ja putkikiinnitykset kuvan mukaisella vahvikkeella. Vöitä ei saa kiinnittää istuimeen tai istuimessa olevaan tukeen."

Eli lätkä hitsataan sinne taka-akselitunnelin etuosaan, jos sen saa tuohon 45 asteen kulmaan mahtumaan siitä penkin reiästä. "olkavyön kiinnityskulma on 10-45 astetta vaakatasosta. "