Sivu 1/4

Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 04 Maalis 2010, 21:03
Kirjoittaja Kaitsu65
Mitenkä se on? musse 1973 museorekisterissä ja miettinyt että josko siihen jossain vaiheessa vaihtaisi 17 tuuman kiekat, vähän spesiaalimmat. Tällä hetkellä 15 tuumaset Magnumit!

En tunne niin tarkkaan 70-luvun vanteita mutta varmaan saman aikauden replikoita tarjolla voisi olla??

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 04 Maalis 2010, 21:23
Kirjoittaja Late
Eipä niihin varmaan kukaan puutu jos kerran auto on jo museotarkastettu. Toki voihan sitä varmistaa ja tiedustella esim. museotarkastajan kannan etukäteen. Ainoa todellinen mahdollisuushan "jäädä kiinni" moisesta thyyningistä pussihousmobiiliin on varmaan katsastuksessa ja senhän voi välttää laittamalla ne originaalit Magnumit leiman ajaksi alle :emt: Ja kuinkahan moni katsastaja osaa edes katsoa / viitsii puuttua moiseen asiaan.

Museoautoonhan saa tehdä ajan hengen mukaisia muutoksia, vapaasti tulkiten 70-luvun tyylinen vanne tuuman tai pari isompanakin pitäisi kelvata. Omaan pussihousu-Mercuryyn ainakin kelpasi tarvikevanne (Keystone Classic), joka oli tuuman alkuperäistä isompi, mutta malliltaan ajan henkinen ja "ajoneuvon tyyliin sopiva" (tarkastajan suora lainaus). Tosin tässäkin asiassa on varmasti tarkastajakohtaisia eroja.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 04 Maalis 2010, 21:40
Kirjoittaja Fastback
Kaitsu65 kirjoitti:Mitenkä se on? musse 1973 museorekisterissä ja miettinyt että josko siihen jossain vaiheessa vaihtaisi 17 tuuman kiekat, vähän spesiaalimmat. Tällä hetkellä 15 tuumaset Magnumit!

En tunne niin tarkkaan 70-luvun vanteita mutta varmaan saman aikauden replikoita tarjolla voisi olla??
Jes, magnumeitakin on 15-16-17-18 ja 20" koossa. Muitakin hienoja vanteita on mm. Vintage Wheel Worksilla, styled steel wheelssejä on suurempia jne. Museokatsastuksessa ne pitää vaihtaa orggiksiin takaisin. Yksi asia on mikä kannattaa sinunkin huolehtia, niin kun ostat 17" vanteet niin mitoita tarpeeksi korkeat renkaat autoosi. '73 mustang hotkaisee 275/50-17 renkaan taka-akselille, kunhan mitoita bs:n tyyliin 6" sisäänpäin ja 4" sisään, vaihtoehtoisesti 5" sisään ja 4" ulos riippuen vanteen leveydestä. Se näyttää todella hyvältä vanteella, koska siinä on paljon rengasta. Mm. Nittolta saa em. profiilia, hhp:n jätkätkin sellaiset toimittavat. Eteenkän ei kannata hirveän matalaa profiilia ottaa, matala rengas tuo kaikki värinät ja kuopat tiestä terävästi autoon kun rengas ei jousta.

Kromisia 17" 5-puolaisia american racingejä on naapurimaassa ruotsissa ihan joka autossa. Että jos joskus aiot mennä power meettiin autollasi, niin se on aivan vakiokauraa siella. Satsaisin johon erilaisempaan.

Tässä on summitracingin vannelinkki 17 x 8 vanteille, hinnat alkavat halvimmasta ja alaspäin mentäessä kallistuu. Siitä sitten valkkailemaan. Kuka tahansa kotimainen osatoimittaja saa sulle tuolta vanteet tilattua, erikoiseimmat kuten Vintage wheel works, radir weels jne eivät kuulu summit racingin valikoimiin.

http://www.summitracing.com/search/Part ... Asc&page=1

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 05 Maalis 2010, 21:11
Kirjoittaja Kaitsu65
Kiitos tiedoista... ajattelin juuri korkeampaa profiilia ja isompaa vannekokoa joka täyttää pyöränaukon kauniisti. Olen ajanut mataprofiilirenkailla aika paljon ja hyvää niissä kaarreominaisuudet, ei paljoa jousta sivusuunnassa :)

Myynnissä oli viime vuoden puolella nettivaraosissa Ansen Sprint vannesarja joka oli ollut kiinni 69 mussessa ja hinta sarjalle oli muistaakseni 850 renkaineen, ei paha. Vannesarjan hankinta ei ole ihan heti mielessä koska magnumit ostin uutena viime syksynä ja koska rekisteriotteessa oli 235/70/15 niin ajattelin katsastaa auton sillä koolla.

Eihän sitä tietysti ikinä tiedä mitä sitä sattuu eteen edullisesti 8)

Kyllä ne magnumitkin hyvältä näyttää, muutama kuva niistä.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 06 Maalis 2010, 00:43
Kirjoittaja Ville K
Mun mielestä näyttää todella hyvältä noinkin, ja kun on jo museokatsastettukin, niin itse ainakin pitäytyisin aikakauden koko ja ulkonäössä...

..jos sallitaan valtavirrasta poikkeava kommentti.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 06 Maalis 2010, 12:26
Kirjoittaja Fastback
Kaitsu65 kirjoitti:Kiitos tiedoista... ajattelin juuri korkeampaa profiilia ja isompaa vannekokoa joka täyttää pyöränaukon kauniisti.

rekisteriotteessa oli 235/70/15 niin ajattelin katsastaa auton sillä koolla.

Kyllä ne magnumitkin hyvältä näyttää, muutama kuva niistä.
235/70-15 on lähes identtisen korkuinen 275/50-17 renkaan kanssa. Mikäli se on liian matala niin sitä saa myös 275/55-17 profiililla. Kunhan renkaan kokonaishalkaisija on 27,5" tai ylitse taka-akseillla niin näyttää hyvältä ja edessä ~27" on aika sopiva riippuen tietysti auton mataluudesta.

Magnum käy aina Mustangiin vuosimallista katsomatta. Muurlan jätkien '70 Mach 1:ssä on joko 17" tai 18" billet magnumit ja ulkonäkö ei jätä mitään selittelyjen varaan. Tykkään kuin hullu puurosta (eikä voimalinjakaan ole hullumpi). En muista tarkkaa kokoa, vaikka auton vieressä ryömein renkaita tutkaillen. Kaverin Chargerissa on 18" billet magnumit ja näyttävät tosi hienolta isossa. American Racingillä on myös klassista torq thrustia 17" koossa, eli harmaat puolat ja kiilloitettu lippa -ruotti pojilla on kromivanteita, joten nuo olisivat hienot. Jos tarvit suuntaviivoja millaisia vanteita on saatavilla, niin minulla on aika kattava näkemys markkinoiden vintage klassisiin vanteisiin koossa 17"-20".

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 06 Maalis 2010, 16:52
Kirjoittaja PeteP
235/60 Tarkoitti 8) Eikös isovannettuunaus aja takaa sitä että voidaan käyttää matala rohviilia, jotta voidaan ajaa sitte mutkaan kauheeta kyytiä :lol:

Re: Museoajoneuvon vanteet

Lähetetty: 06 Maalis 2010, 18:19
Kirjoittaja Kaitsu65
Pete, olet oikeassa :shock:

60 profiiliahan se oli...

Olen kyllä nähnyt Muurlan 70-kymppisen ja kävin katsomassa vannekokoa picnikissä ja koko oli muistaakseni 17 tuumaa, muistankohan taas väärin :krooh:

ja kyllä näytti hyvältä. Näytti myöskin siltä että oli hieman madallettu autoa ja tietääkseni omaa ei ole! En ole kyllä ajatellut radalle lähteä vaan haen visuaalisuutta enemmänkin. Auto on kyllä jämäkkä ja kaikin puolin mukava ajettava...

Kiitos Auran suuntaan, jos saan rahaa niin otan yhteyttä! Erittäin mukavaa kun saa apua samanlaisen auton omistajalta joka tietää mistä puhuu :mrgreen:

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 06 Maalis 2010, 19:46
Kirjoittaja Fastback
PeteP kirjoitti:235/60 Tarkoitti 8) Eikös isovannettuunaus aja takaa sitä että voidaan käyttää matala rohviilia, jotta voidaan ajaa sitte mutkaan kauheeta kyytiä :lol:
Iso vanne = voidaan käyttää isoja jarruja. Mutkaan ajettiin kauheeta kyytiä jo '60-luvulla ja ei silloin ollut matalarohviileita. Minä pidän linjasta, jossa on iso vanne ja profiililtaan korkeahko rengas. Se tasapainoittaa kokonaisuutta, näyttää silti muskelilta ja renkaan runko on selkeästi jäykempi mitä esim. 275/60-15, joka soutaa aivan einarina, suorastaan vaappuu.

Tässäpä parit kuvat 275/50-17 kumeksista. Huomioikaa, että kuvien vanteet ovat 17" ja rengastus näyttää edelleen "läskiltä" muskelilookilta. Jos minulla ei olisi tätä nykyistä vannearmadaa autooni, niin hankkisin jotkut klassiset 17" kiekot ja juurikin nuo em. renkaat.

Kuva
Kuva

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 06 Maalis 2010, 20:23
Kirjoittaja Rapid
Fastback kirjoitti:
Kaitsu65 kirjoitti:Kiitos tiedoista... ajattelin juuri korkeampaa profiilia ja isompaa vannekokoa joka täyttää pyöränaukon kauniisti.

rekisteriotteessa oli 235/70/15 niin ajattelin katsastaa auton sillä koolla.

Kyllä ne magnumitkin hyvältä näyttää, muutama kuva niistä.
235/70-15 on lähes identtisen korkuinen 275/50-17 renkaan kanssa. Mikäli se on liian matala niin sitä saa myös 275/55-17 profiililla. Kunhan renkaan kokonaishalkaisija on 27,5" tai ylitse taka-akseillla niin näyttää hyvältä ja edessä ~27" on aika sopiva riippuen tietysti auton mataluudesta.

Magnum käy aina Mustangiin vuosimallista katsomatta. Muurlan jätkien '70 Mach 1:ssä on joko 17" tai 18" billet magnumit ja ulkonäkö ei jätä mitään selittelyjen varaan. Tykkään kuin hullu puurosta (eikä voimalinjakaan ole hullumpi). En muista tarkkaa kokoa, vaikka auton vieressä ryömein renkaita tutkaillen. Kaverin Chargerissa on 18" billet magnumit ja näyttävät tosi hienolta isossa. American Racingillä on myös klassista torq thrustia 17" koossa, eli harmaat puolat ja kiilloitettu lippa -ruotti pojilla on kromivanteita, joten nuo olisivat hienot. Jos tarvit suuntaviivoja millaisia vanteita on saatavilla, niin minulla on aika kattava näkemys markkinoiden vintage klassisiin vanteisiin koossa 17"-20".
Joo, noi mun '70 Machin vanteet on 17x8 Billet Magnumit. Sepe vihjasi, ett nyt sais alumiiniset 17 tuumaiset Magnumit. Kun näin kuvat, olin heti myyty. Autoa on muuten madallettu noin tuuman verran. Ens kesäksi hankin hiukan leveämmät kumit (Continental Extreme Contact DWS , http://www.tirerack.com) samoille vanteille. Vanhat on myynnissä, eli yhden kesän ajetut 80 %:set BF-Goodrich G-Force T/A 245/45-17.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 07 Maalis 2010, 09:40
Kirjoittaja Kaitsu65
Olen samoilla linjoilla Fastbackin kanssa. Jos autoa ei ole madallettu niin mahdollisimman korkea profiili + iso vannekoko antavat täyteläisen ilmeen pyöränkotelossa ja juuri sitä hain. Tarkoitus ei ole madaltaa autoa koska se ei varmaan ole sallittua museoajoneuvoille :shock:

Jos sen saisi tehdä niin varmaan tekisinkin ? mutta silti yrittäisin pitää mahdollisimman korkean profiilin renkaassa. Ohessa linkki jossa madallettu 71-72 musse. http://www.wheel-whores.com/forum/viewtopic.php?t=114

Antaa aika siistin kuvan autosta 8)

Profiili varmaankin on 40 tai 45 ja mielestäni minimi pitäisi olla 40 profiilia..

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 07 Maalis 2010, 10:07
Kirjoittaja Fastback
Kyllä madallettuunkin iso pallo sopii, ei tule kärrynpyörä lookkia. Paksu rengas ison vanteen päällä luo tasapainoa. Kaitsun linkin vihreä mustakanki on esitelty popularhotroddingissa.

http://www.popularhotrodding.com/featur ... index.html

vihreän liuskaperän rengas&vanne setti on tälläinen:
Wheels & Tires
Wheels: Budnik Fontana 17x8, front; Budnik Fontana 18x9.5, rear
Tires: Nitto NT 555 245/45ZR17, front; Nitto NT 555 275/40ZR18, rear

Tosi tyylikäs. Nyt tullaan makuasioihin, mutta minä kaipaisin hieman lisää profiilia.

Kuva

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 08 Maalis 2010, 19:24
Kirjoittaja Kaitsu65
Juu, tarkoitin siis että missään tapauksessa ei saa olla alle 40. Näyttäisi vaan tuossa madalletussa mussessa että korkeampi profiili vie lokasuojat mennessään.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 08 Maalis 2010, 21:16
Kirjoittaja eekoo
edessä 8x17 , 0 offset , 235/45 ja takana 9x 17, 0 offset , 275/40

http://kuvablogi.com/blog/10252/2/

tuossa "museoinnilta pelastetussa" alkuperäinen laskematon alusta

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 09 Maalis 2010, 18:17
Kirjoittaja Kaitsu65
Siisti on kuin sika pienenä :D

Ei sulla sattuisi olemaan koko sivukuvaa suoraan sivulta otettuna?