Hintaseuranta Suomen markkinoiden Mustangeille?

Tribute to Mustang. Keskustelua VIN-koodeista, valmistusajankohdista tai muuten vaan Mustangista

Valvoja: Ville K

Olisiko järkeä ryhtyä ylläpitämään Suomessa myytävien Mustangien hintaseurantaa?

Kyllä
30
88%
Ei
4
12%
 
Ääniä yhteensä: 34

kuki
Aktiivi
Viestit: 50
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 09:31

Hintaseuranta Suomen markkinoiden Mustangeille?

Viesti Kirjoittaja kuki »

Tuli mieleen tällainen ajatus, jonka toteutuskelpoisuudesta tai -mahdollisuudesta esim. kerhon keskustelupalstan jossakin osassa tai omana osanaan tässä kyselen. Eli kyselen mielipidettänne asiasta, josko ajatuksessa olisi järkeä.

Kyllästyneenä tullin (ja muiden virkamiesten) mielivaltaiseen toimintaan Mustangien markkina-arvon määrittelemisen suhteen, voisi Suomessa myynnissä olevien Mustangien myyntihinnoista aloittaa pitämään keskitettyä erillistä ja mahdollisimman puolueetonta rekisteriä. Riittävä määrä autoliikkeitä, lehtiä ja muita internetissä toimivia kauppapaikkoja kuten autotalli.com, nettiauto.com, Keltainen pörssi jne. listataan ja näistä aletaan seurata Suomen markkinoilla myytävänä olevien Mustangien myyntihintoja, jotka sitten päivitetään esim.kerran kuukaudessa hintaseurantaan. Hintaseurannassa esim. yhteen alasvetovalikkoon listataan Mustangien eri mallit ja toiseen käyttöönottovuodet. Myynti-ilmoituksista otetaan kaikki saatavilla olevat tiedot auton kuvaukseen. Kaikki halukkaat pääsisivät tarkistamaan, mikä tilanne Mustangien myyntimäärissä ja -hinnoissa suomenmaassa on. Esimerkki hyvin toteutetusta hintaseurannasta (ei tosin auton hintojen, vaan tietotekniikkalaitteiden) löytyy esim. osoitteesta http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/haku.asp

Mustangeja on Suomessa aika rajallinen määrä myynnissä, joka helpottaa osaltaan hintaseurannan ylläpitämistä. Hyötyjä hintaseurannasta mielestäni silti olisi esim.
- vertailutietokanta tullin ja muiden virkamiesten laskelmille
- oiva tietolähde Mustangin ostajille ja harrastajille
- seurannan lähdelistan julkisuus ja pyrkimys puolueettomuuteen
- Mustang-tiedon lisääminen ja keskittäminen oikeaan paikkaan

Jos palstan ylläpitäjät sattuvat lukemaan tämän kirjoituksen ja asia saa myös muilta kannatusta, tarjoudun ensimmäiseksi vapaaehtoiseksi Suomessa olevien Mustangien hintaseurannan suunnitteluun ja toteutukseen. Jos ja kun homman saisi käyntiin, onhan sitä mahdollista laajentaa myöhemmin myös muitakin maita koskevaksi. Mutta ensin takaisin peruskysymykseen, eli mitä mieltä olette?

Olisiko siis järkeä ryhtyä ylläpitämään Suomessa myytävien Mustangien hintaseurantaa?
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Vanhempien mallien suhteen tuo on hyva idea, mutta tuoreempia on liikenteessa sen verran vahan, etta niille hintahaitarin maarittaminen toteutuneiden kauppojen perusteella on aika mahdotonta. Tietty rinnalle voisi laittaa esim. myyntihinnan jenkeissa ja suomessa (jos on myyty) jne vertailukohdaksi. Noilla tiedoilla voisi esittaa perustellun arvauksen uudemmillekin. Jostain varmasti loytyy ainakin MSRP:t (Manufacturer's Suggested Retail Price) jenkeissa eri vuosimalleille ja varusteluille, joka olisi yhteen kerattyna mielenkiintoista tietoa jo sekin.

Tullille tuo voisi (vihdoin) kertoa karun totuuden, ettei Mustang ole Kallis Hieno Urheiluauto, vaan jo lahtokohtaisesti edullinen, isomoottorinen poikamiesauto... :twisted: (ok, no on se kalliimpi kuin joku japanialainen perheauto, mutta luokkansa edullisimpia kuitenkin)
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

hmm, mikseikös, mutta yksilökohtaisia hintaeroja on valtavasti. Hintahaitarista tulee suuri, kun mukaan tulee rakennettuja yksilöitä. Kaippa se pitäisi sitten jotenkin yksilöidä auton tietoja.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Minä en ole ymmärtänyt tuota logiikkaa vanhojen autojen kohdalla, että katsotaan markkinahintoja. Jos vero johdetaan vanhan auton kohdalla markkinahinnasta, niin silloinhan mallin tai merkin arvon noustessa myöskin veron määrä nousisi. Ja miten jäljellä olevan veron määrä voi nousta? Ainoa järkevä ehdotus on poistaa koko veroarvonta yli 30v autoilta kokonaan ja siirtyä edes niiden osalta vastaavaan käytäntöön kuin monissa muissa maissa, eli ei autoveroa laisinkaan.
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

Tuo Arton mainitsema asia saa vielä uutta valoa kun ajatellaan, että maassa on kolmella eri verolla tuotuja autoja. Suomiautot alkuperäisellä veron määrällä ja uustuodut joko silloisella museoautoverolla tai nykykäytännön mukaisella autoverolla. Missä niistä on se vero joka on markkinahinnan mukainen veron määrä? Ajatellaanpas, että on olemassa autoja jotka tuontiajankohdasta riippumatta ovat samanhintaisia ja mallisia...Huhhuh
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Muistaakseni autovero katsotaan jostain taulukosta, jossa on eri vuosille eri autoverot. Tama on siis ihan muistikuva, kun katselin asiaa pari vuotta sitten, eli saa korjata jos muistan vaarin.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Ehdottomasti KYLLÄ!

Nythän on niin että kun autovanhus vaikka palaa tmv korjauskelvottomaksi, niin olisi hienoa kun "virallisella suomen mustangkerholla" olisi jokin koottu tietokanta hinnoista, joihin voisi sitten (edes yrittää) vedota kun vakuutusyhtiö yrittää tarjota kertakorvauksena jotain naurettavaa summaa.

Eli niillähän jokin homekorvainen-nihilistilautakunta miettii korvaukset tapauskohtaisesti harvinaisempien autojen kohdalla.

että olis sitten jotain konkreettista pläjäyttää pöytään
Kuva
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Toisaalta auton voi arvioittaa alan ammattilaisilla, joita löytyy muuten suomestakin ja osa ihan jopa kerholaisiakin :shock: Hieman karsastan moista kategoriointia, jos hieno vaivalla, hiellä, verellä, epätoivonvimmalla kasattu näyttelyteos kärähtää, poltetaan, kaadetaan tms. niin vakuutusyhtiö päräyttää hinnan listahinnan mukaan x Euroa olisi se sitten tarpeeksi tai ei, mutta kun on lista olemassa, niin sen mukaan eletään. Ehkä järkevintä olisi pitää autot yksilöinä ja arvioida erikseen, esimerkiksi samojen henkilöiden toimesta, jolloin samantyyppisillä yksilöillä heitto olisi mahdollisimman pieni.

Toisaalta jos joku välttämättä listan haluaa tehdä, niin voin kyllä antaa hinnat millä voisin kalustoni myydä, mutta se ei ainakaan laske keskihintaa... :twisted:
Mussemaan kirjoitti:Eli niillähän jokin homekorvainen-nihilistilautakunta miettii korvaukset tapauskohtaisesti harvinaisempien autojen kohdalla.

että olis sitten jotain konkreettista pläjäyttää pöytään
Konkreettista olisi se autosta tehty arvio. Mitäs Mussemaan veikkaa sijoittuuko hieno ja rakennettu avosi ns. keskihintaan vai sitä korkeampaan hintatasoon? Mun mielestä korkeampaan ja jos pelataan eism. vakuutusyhtiön suosimalla keski/minimihinnalla niin taitaa mennä halvalla? Yksilöllinen arvion vakuutusyhtiönkin hyväksymältä taholta, niin avót.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Fastback kirjoitti:Toisaalta auton voi arvioittaa alan ammattilaisilla, joita löytyy muuten suomestakin ja osa ihan jopa kerholaisiakin :shock: Hieman karsastan moista kategoriointia, jos hieno vaivalla, hiellä, verellä, epätoivonvimmalla kasattu näyttelyteos kärähtää, poltetaan, kaadetaan tms. niin vakuutusyhtiö päräyttää hinnan listahinnan mukaan x Euroa olisi se sitten tarpeeksi tai ei, mutta kun on lista olemassa, niin sen mukaan eletään. Ehkä järkevintä olisi pitää autot yksilöinä ja arvioida erikseen, esimerkiksi samojen henkilöiden toimesta, jolloin samantyyppisillä yksilöillä heitto olisi mahdollisimman pieni.

Toisaalta jos joku välttämättä listan haluaa tehdä, niin voin kyllä antaa hinnat millä voisin kalustoni myydä, mutta se ei ainakaan laske keskihintaa... :twisted:
Mussemaan kirjoitti:Eli niillähän jokin homekorvainen-nihilistilautakunta miettii korvaukset tapauskohtaisesti harvinaisempien autojen kohdalla.

että olis sitten jotain konkreettista pläjäyttää pöytään
Konkreettista olisi se autosta tehty arvio. Mitäs Mussemaan veikkaa sijoittuuko hieno ja rakennettu avosi ns. keskihintaan vai sitä korkeampaan hintatasoon? Mun mielestä korkeampaan ja jos pelataan eism. vakuutusyhtiön suosimalla keski/minimihinnalla niin taitaa mennä halvalla? Yksilöllinen arvion vakuutusyhtiönkin hyväksymältä taholta, niin avót.
Olet kyllä oikeassa.
Varsinkin tiettyjä autoja on niin vähän liikkeellä, ettei niiden perusteella oikein voi määritellä "oikeaa" hintatasoa.
Ja näiden vähienkin kuntotaso voi vaihdella julumasti.

Ja tämähän ei sitten tietenkään tarkoita sitä että olisit ollut oikeassa siitä manuaalivaihteiston paremmuudesta C4:een verrattuna...nii!..tana! :lol:
Kuva
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mussemaan kirjoitti:Ja tämähän ei sitten tietenkään tarkoita sitä että olisit ollut oikeassa siitä manuaalivaihteiston paremmuudesta C4:een verrattuna...nii!..tana! :lol:
En mä niin ole väittänyt, se vain on niin. :P
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

Mussemaan kirjoitti:Ehdottomasti KYLLÄ!

Nythän on niin että kun autovanhus vaikka palaa tmv korjauskelvottomaksi, niin olisi hienoa kun "virallisella suomen mustangkerholla" olisi jokin koottu tietokanta hinnoista, joihin voisi sitten (edes yrittää) vedota kun vakuutusyhtiö yrittää tarjota kertakorvauksena jotain naurettavaa summaa.

Eli niillähän jokin homekorvainen-nihilistilautakunta miettii korvaukset tapauskohtaisesti harvinaisempien autojen kohdalla.

että olis sitten jotain konkreettista pläjäyttää pöytään
Esitin pari - kolme vuotta sitten samaa, koska aikoinaan kaskoa tehdessä halusin auton arvon määritetyksi jo vakuutuksentekohetkellä ja siinä oli ongelmaa. Näin koska oli aiempia kokemuksia miten vakuutusyhtiöt arvioi vanhoja rakennettuja ja entistettyjä autoja. Vanha on aina vanha paska niiden mitta-asteikolla.

Pienet vaurioit saa kyllä korjautettua, mutta sitten jos aletaan puhua isommasta mällistä ja siitä missä lunastushinta tulee vastaan ollaan vaikeuksissa. Veikkaan, että keskivertomuseen kohdalla kriittinen vaurio on 4000 - 6000 luokkaa, jolloin alkaa riitely. Myös näistä korvaus/lunastushinnoista kannattaisi pitää rekisteriä ja seurata myös miten eri yhtiöt suostuvat korvaamaan.

Toinen pointti on se, että auton markkina-arvo on tässä viiden vuoden aikana oleellisesti muuttunut, eikä aiempi kauppakirjan perusteella tehty arvo pidä paikkaansa.

Vakuutuksen tehnyt tarkastaja sanoi, että jo seuraavana vuotena auton arvo on jotain muuta, jos sen kunto on heikentynyt jollain tapaa. Tosiasiassahan tässä on tapahtunut päinvastoin auton kunnosta riippumatta. Hinnat on tulleet ylöspäin aika reippaasti. Eli tollanen sopimus pitäis tarkistaa vähintään parin vuoden välein. (Muuten jopa täällä perukoilla jenkkilän myyntihintojen kehityksellä on vaikutusta autojen hintoihin samaten Ruotsin hintakehityksellä.)

Kauppakirjassakaan mainittu hinta ei heti kelvannut korvaushinnaksi vaan, piti haalia useampia myynti-ilmoituksia sen tueksi, että auto ei ollut ylihintainen ja kauppakirjan hinta oikea. Näinhän joutuu nyt myös tekemään jokainen vakuutusyhtiön kanssa korvauksesta riitautuva, jotta pärjää neuvotteluissa ja mahdollisesti oikeudessa, jos sinne asti joutuu menemään.

Mikä estää pitämästä rekisteriä, jos sinne ihmiset vapaaehtoisesti ilmoittavat hintoja? Olispahan jotain tukea pahanpäivän varalle.
Eihän se vaadi muuta kuin exelin ja jonkun asiasta kiinnostuneen, jonka hallitus valtuuttaa pitämään hintaseurantaa jäsenistöä varten jos riitatilanteita syntyy.

Ainakin yli 10-15 vuotta vanhojen autojen kohdalla, hinta määräytyy muiden asioiden kuin maksettujen verojen perusteella. Se perustuu harvinaisuuteen, merkin/mallin haluttavuuteen, tekniikkaan, rakentelun/rakentamattomuuden asteeseen ja kuntoon. Ei sillä ole vanhojen autojen osalla merkitystä onko auto tuotu 2 vai 20 vuotta sitten. Täähän nähtiin siinäkin miten dollarin kurssin nousu lopetti vilkaan uustuonnin jenkeistä jokunen vuosi sitten. Vain ns. suomiautoilla voi olla joku mobilistilisä hinnassa (jos sen joku suostuu maksamaan) kunhan siihen ikään ovat ehtineet.
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
mustang cs
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22

tulli

Viesti Kirjoittaja mustang cs »

tullista puheen ollen,en tiedä olenko käsittänyt oikein mutta.eikö tullilaitos vain kerää tavallaan verorahoja,joita jokin taho on määrännyt jollain tapaa kerättäväksi?
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Re: tulli

Viesti Kirjoittaja veekoo »

mustang cs kirjoitti:tullista puheen ollen,en tiedä olenko käsittänyt oikein mutta.eikö tullilaitos vain kerää tavallaan verorahoja,joita jokin taho on määrännyt jollain tapaa kerättäväksi?
Juu, eika se Taho ole maarannyt kovin tarkkaan miten, joten lopputulos on sitten mita sattuu. Eihan se siis tullin tai virkamiehen vika varsinaisesti ole, etta vedatysta tapahtuu. Ohje taitaa olla, etta laita ylakanttiin, kun paatosta voi korjata vain alaspain...
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Vastaa Viestiin