Sivu 1/1
Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Lähetetty: 14 Syys 2009, 17:50
Kirjoittaja kno1
Katsokaa videoklippi linkistä. Samanlainen räjähdys voi tapahtua autossa ilman noin voimakasta moottoriakin. Siihen ei tarvita kuin särö vauhtipyörässä ja hieman iloista kaasuttelua. Jos kytkinkoppa on alumiinia tai valurautaa (alkuperäiset on...), niin jalkojen silpoutuminen
on enemmän kuin todennäköistä vielä pahemmasta puhumattakaan. Onni oli tässä tapauksessa henkilövahinkojen suhteen matkassa. Omistaja voi korjata moottorin vahingot omin silmin ja raajoin ja dynofirman omistaja jatkaa ammattiaan...
http://www.network54.com/Forum/74182/me ... +think+you%
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Lähetetty: 14 Syys 2009, 18:11
Kirjoittaja Antti66HT
hö 800hv ja heti rikki... Valu pyörä on ihan romu.
Tulipa viime talvena päivitettyä. Tosin vain se pyörä. Koppa on vielä alumiinia. Eipä näyttänyt kopan päivitys tuossa paljoa auttaa. Olisi voinut lohko säilyä jos olis ollut alumiini koppa.
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Lähetetty: 14 Syys 2009, 21:22
Kirjoittaja kno1
Antti66HT kirjoitti:hö 800hv ja heti rikki... Valu pyörä on ihan romu.
Tulipa viime talvena päivitettyä. Tosin vain se pyörä. Koppa on vielä alumiinia. Eipä näyttänyt kopan päivitys tuossa paljoa auttaa. Olisi voinut lohko säilyä jos olis ollut alumiini koppa.
Niin...turhiahan ne teräskopat varmaan on, mutta kumma kyllä ne vaaditaan autoihin lähes joka kilpaluokassa SFI-hyväksytyistä vauhtipyöristä puhumattakaan. Tuossa dyno-onnettomuudessa teräskoppa saattoi hyvinkin pelastaa paikalla olijoiden hengen estämällä sirpaleiden leviämisen joka suuntaan ottamalla vastaan pahimman ryöpyn siitäkin huolimatta, että se repesi lohkosta osittain irti. Ehkäpä juuri tuo repeytyminen kertoo siitä, millaisten voimien kanssa ollaan tekemisissä. Sääli lohkoa.....
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Lähetetty: 15 Syys 2009, 22:06
Kirjoittaja Fastback
Antti66HT kirjoitti:hö 800hv ja heti rikki... Valu pyörä on ihan romu.
Tulipa viime talvena päivitettyä. Tosin vain se pyörä. Koppa on vielä alumiinia. Eipä näyttänyt kopan päivitys tuossa paljoa auttaa. Olisi voinut lohko säilyä jos olis ollut alumiini koppa.
Olisihan se alukoppa lämmittänyt mieltä että olisi lohko säilynyt ehjänä, mutta olisi jalat poikki ja tai pala päästä pois? Mikä tahansa 40v vanha kytkinkoneiston valurauta osa on vaarallinen. Se on kieppunut 40v siellä kampuran jatkeena, se on saanut pataansa, sietänyt lämpöä, luistatusta, jenkaa, jenkaa, ylijenkaa jne. Sellainen kun krenatoittee niin siitä on leikki kaukana. Minä en ajaisi edes kunnon kytkinhiluilla ilman SFI hyväksyttyä teräskoppaa. Entisöintiin orggiskama vielä jollain lailla tai valukoppa, mutta jos ikinä meinaa yhtään rankaista tai konetta on viritetty, niin järki käteen. Jokainen arvostaa omaa ja muiden henkeä erilailla, minulla ei ole varaa leikkiä alukopalla tai patarauta kytkinkamalla tai vauhtipyörällä - tuskin on teillä muillakaan? Vauhtipyörälle riittää kerta kun se hajoaa kappaleiksi vaikka 5000 rpm:stä niin osaa lentää LUJAA ja kauas.
Hyvä Antti kun päivitit pyörän, mutta nyt sitten samantien teräskoppa ostoon ja alumouni jollekkin entisöijälle. Kai säkin jalkoja tarttet?
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Lähetetty: 16 Syys 2009, 09:27
Kirjoittaja Late
Ja ollaan tarkkana ihan noiden uusien vakiovauhtipyörienkin kanssa. Thunderbirdiin tilasin pari vuotta sitten Summitilta muistaakseni "Perfection Clutch" vauhtipyörän, ihan vakion valusellaisen. Vein sen Sunilaan kevennettäväksi ja pyörästä löytyi melkoinen (pituus pari senttiä) valuhuokonen (=reikä) joka ulottui läpi koko pyörän. Sunila kokeili hitsata sitä, mutta Hannun kanssa asennellessa todettiin, ettei kyllä uskalla paikalleen laittaa. Tiukkasävyinen palautekirje kuvien kera Summitille, maalaillen uhkakuvia mahdollisista henkilövahingoista vauriotapauksessa. Heidän palaute oli lyhyt, mutta ytimekäs: Please throw old one away, we'll send a new one immediately. Ja se tuli kuriiripostilla kolmessa päivässä, mietin vain mitä on mahtanut maksaa 11 kilon limpun lähettäminen, ainakin enemmän kuin itse pyörän hinta 48 dollaria... Amerikkalainen kuluttajansuoja taitaa oikeasti pelottaa firmoja tämänkaltaisissa jutuissa. Vauhtipyörässä luki isolla "Made in China". Tulipa tarkistettua se uusi suurennuslasilla, ehjä oli

Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Lähetetty: 16 Syys 2009, 10:36
Kirjoittaja Antti66HT
Oma orgis pyörä, joka oli sen 30 vuotta pyörinyt, hot rod aikoja nähneessa Suomi mustissa, omasi parin poltetun kytkimen jälkeen muutamia säteisiä halkeamia. Tämä meni luonnollisesti vaihtoon. Tilalle plaanattu vakio pyörä.
Tätä pyörää tuli rääkättyä viitisen vuotta, ja pois otettaessa siinä ei ollut yhtään halkeamaa eikä muitakaan merkkejä väsymisestä. Tänä aikana katkesi yksi toploaderin pääakseli, kardaani ja perä. Tässä aksidentissa kone pysähtyi 5000 rpm:stä kuin seinään.
OMA MIELIPITEENI on ettei vakio väuhtipyörä ole vaarallisimpia kohteita näissä vehkeissä, jos puhutaan 300+ hv/ <6000rpm käytöstä. Harrastekäytössä kunnon tarkastus mahdollisuuden sattuessa riittää. Vakio pikkulohko ainakin earlyssa lienee sen verran konehuoneen puolella ettei säteisesti sinkoituvat kappaleet ohjaamoon edes tulisi.
Itsellä ollut enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita välykselisten ohjausten, vakio 1 piiri jarrujen,laturin kiinnityksien

hajonneiden ristinivelten yms. kanssa. Turvavyötkin puuttuvat useasta autosta, lanne vyö löytyy joistakin... Eikös fastbäckillakin ole ollut jarrujen kanssa enempi probleemaa
Pannaampa kysymystä ilmaan. Kellä näitä on hajonnut? Turvallisuus on toki tärkeää, mutta ei nyt kaikkien tarvitse juosta vaihtamaan kaikkia autonsa osia SFI 1.1 luokitettuihin...
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Lähetetty: 19 Syys 2009, 22:57
Kirjoittaja Fastback
Antti66HT kirjoitti:Eikös fastbäckillakin ole ollut jarrujen kanssa enempi probleemaa

Ei ole. Kerran meni jarruputki poikki taka-akselin yläpuolelta. Kävi 3 1/2" rööri halaamassa jakotukkia liian läheltä. Vika ja ongelma on korjattu, tässä ei ollut kyseessä 40v vanha valuosa - ne on päivitetty jo aikapäiviä sitten. Jos autoa on varaa rakentaa kireämmäksi, niin noi SFI hyväksytyt palikat olivat ainakin minulle ihan itsestäänselvyys vaikka kyseessä matalavireinen moottori.
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Lähetetty: 19 Syys 2009, 23:38
Kirjoittaja Antti66HT
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Lähetetty: 20 Syys 2009, 00:29
Kirjoittaja Aku_81
Onneks on vaan mopoja niin voi ajella valurautaisella vauhtipyörällä(eikä sekään hirviästi oo tänä kesänä liikkunu vaikka takarenkaat kummasti suli)
Oishan se parempi olla oikeasti tehokkaassa koneessa kaikki kunnon kamaa kun mennään reilusti +400hp koneisiin.
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Lähetetty: 20 Syys 2009, 09:22
Kirjoittaja Tapsa
joo.. Itsekkin ollut vieressä kun vauhtipyörä sirpaloituu.. sai hyppiä irto-osia väistellessä ja katsellessa kuskin
reaktioita ohjaamossa..

OnneksI ei pahasti sattunut vaikka hieman romua tunkeutui sisäpuolelta
ohjaamoon, oli muuten kupruilla orkkis tunneli..
Saati sitten ITSE lämpösäröillä olevalla ajellut..

No on nyt sekin vaihdettu ehjään.
Toinen paikka missä voi myös tapahtua sirpaloitumista on dampperi ja jäähdyttäjän kiinteä potkuri.
Kun NE päättää pärähtää voi olla konepelti kupruilla ,saati naamalla kun oikein kierrättää käsin mottia..
Ropeli on kaunis keulakoriste kun törröttää pellistä läpi,ON sellainenkin nähty!
Automaattiikin voi myös porsia reippaasta kierrätyksestä! eli kaikki missä isot hyrrävoimat vaikuttavat
ovat vaan vakio komponentit kovilla! Tarinoita riittää että jopa+7000rpm kaikilla vakio valu kilkkeillä kierrätetään ja kestää mailman tappiin asti... kyllä valukilkkeet kestää normi käytön siihen ne on alkujaan suunniteltu.
Mielestäni on ainakin ollut joillain jopa tuuria matkassa ja toisilla taas ei..