Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Katsokaa videoklippi linkistä. Samanlainen räjähdys voi tapahtua autossa ilman noin voimakasta moottoriakin. Siihen ei tarvita kuin särö vauhtipyörässä ja hieman iloista kaasuttelua. Jos kytkinkoppa on alumiinia tai valurautaa (alkuperäiset on...), niin jalkojen silpoutuminen
on enemmän kuin todennäköistä vielä pahemmasta puhumattakaan. Onni oli tässä tapauksessa henkilövahinkojen suhteen matkassa. Omistaja voi korjata moottorin vahingot omin silmin ja raajoin ja dynofirman omistaja jatkaa ammattiaan...
http://www.network54.com/Forum/74182/me ... +think+you%
on enemmän kuin todennäköistä vielä pahemmasta puhumattakaan. Onni oli tässä tapauksessa henkilövahinkojen suhteen matkassa. Omistaja voi korjata moottorin vahingot omin silmin ja raajoin ja dynofirman omistaja jatkaa ammattiaan...
http://www.network54.com/Forum/74182/me ... +think+you%
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
hö 800hv ja heti rikki... Valu pyörä on ihan romu.
Tulipa viime talvena päivitettyä. Tosin vain se pyörä. Koppa on vielä alumiinia. Eipä näyttänyt kopan päivitys tuossa paljoa auttaa. Olisi voinut lohko säilyä jos olis ollut alumiini koppa.

Tulipa viime talvena päivitettyä. Tosin vain se pyörä. Koppa on vielä alumiinia. Eipä näyttänyt kopan päivitys tuossa paljoa auttaa. Olisi voinut lohko säilyä jos olis ollut alumiini koppa.
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Niin...turhiahan ne teräskopat varmaan on, mutta kumma kyllä ne vaaditaan autoihin lähes joka kilpaluokassa SFI-hyväksytyistä vauhtipyöristä puhumattakaan. Tuossa dyno-onnettomuudessa teräskoppa saattoi hyvinkin pelastaa paikalla olijoiden hengen estämällä sirpaleiden leviämisen joka suuntaan ottamalla vastaan pahimman ryöpyn siitäkin huolimatta, että se repesi lohkosta osittain irti. Ehkäpä juuri tuo repeytyminen kertoo siitä, millaisten voimien kanssa ollaan tekemisissä. Sääli lohkoa.....Antti66HT kirjoitti:hö 800hv ja heti rikki... Valu pyörä on ihan romu.![]()
Tulipa viime talvena päivitettyä. Tosin vain se pyörä. Koppa on vielä alumiinia. Eipä näyttänyt kopan päivitys tuossa paljoa auttaa. Olisi voinut lohko säilyä jos olis ollut alumiini koppa.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Olisihan se alukoppa lämmittänyt mieltä että olisi lohko säilynyt ehjänä, mutta olisi jalat poikki ja tai pala päästä pois? Mikä tahansa 40v vanha kytkinkoneiston valurauta osa on vaarallinen. Se on kieppunut 40v siellä kampuran jatkeena, se on saanut pataansa, sietänyt lämpöä, luistatusta, jenkaa, jenkaa, ylijenkaa jne. Sellainen kun krenatoittee niin siitä on leikki kaukana. Minä en ajaisi edes kunnon kytkinhiluilla ilman SFI hyväksyttyä teräskoppaa. Entisöintiin orggiskama vielä jollain lailla tai valukoppa, mutta jos ikinä meinaa yhtään rankaista tai konetta on viritetty, niin järki käteen. Jokainen arvostaa omaa ja muiden henkeä erilailla, minulla ei ole varaa leikkiä alukopalla tai patarauta kytkinkamalla tai vauhtipyörällä - tuskin on teillä muillakaan? Vauhtipyörälle riittää kerta kun se hajoaa kappaleiksi vaikka 5000 rpm:stä niin osaa lentää LUJAA ja kauas.Antti66HT kirjoitti:hö 800hv ja heti rikki... Valu pyörä on ihan romu.![]()
Tulipa viime talvena päivitettyä. Tosin vain se pyörä. Koppa on vielä alumiinia. Eipä näyttänyt kopan päivitys tuossa paljoa auttaa. Olisi voinut lohko säilyä jos olis ollut alumiini koppa.
Hyvä Antti kun päivitit pyörän, mutta nyt sitten samantien teräskoppa ostoon ja alumouni jollekkin entisöijälle. Kai säkin jalkoja tarttet?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Ja ollaan tarkkana ihan noiden uusien vakiovauhtipyörienkin kanssa. Thunderbirdiin tilasin pari vuotta sitten Summitilta muistaakseni "Perfection Clutch" vauhtipyörän, ihan vakion valusellaisen. Vein sen Sunilaan kevennettäväksi ja pyörästä löytyi melkoinen (pituus pari senttiä) valuhuokonen (=reikä) joka ulottui läpi koko pyörän. Sunila kokeili hitsata sitä, mutta Hannun kanssa asennellessa todettiin, ettei kyllä uskalla paikalleen laittaa. Tiukkasävyinen palautekirje kuvien kera Summitille, maalaillen uhkakuvia mahdollisista henkilövahingoista vauriotapauksessa. Heidän palaute oli lyhyt, mutta ytimekäs: Please throw old one away, we'll send a new one immediately. Ja se tuli kuriiripostilla kolmessa päivässä, mietin vain mitä on mahtanut maksaa 11 kilon limpun lähettäminen, ainakin enemmän kuin itse pyörän hinta 48 dollaria... Amerikkalainen kuluttajansuoja taitaa oikeasti pelottaa firmoja tämänkaltaisissa jutuissa. Vauhtipyörässä luki isolla "Made in China". Tulipa tarkistettua se uusi suurennuslasilla, ehjä oli 

- Liitteet
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Oma orgis pyörä, joka oli sen 30 vuotta pyörinyt, hot rod aikoja nähneessa Suomi mustissa, omasi parin poltetun kytkimen jälkeen muutamia säteisiä halkeamia. Tämä meni luonnollisesti vaihtoon. Tilalle plaanattu vakio pyörä.
Tätä pyörää tuli rääkättyä viitisen vuotta, ja pois otettaessa siinä ei ollut yhtään halkeamaa eikä muitakaan merkkejä väsymisestä. Tänä aikana katkesi yksi toploaderin pääakseli, kardaani ja perä. Tässä aksidentissa kone pysähtyi 5000 rpm:stä kuin seinään.
OMA MIELIPITEENI on ettei vakio väuhtipyörä ole vaarallisimpia kohteita näissä vehkeissä, jos puhutaan 300+ hv/ <6000rpm käytöstä. Harrastekäytössä kunnon tarkastus mahdollisuuden sattuessa riittää. Vakio pikkulohko ainakin earlyssa lienee sen verran konehuoneen puolella ettei säteisesti sinkoituvat kappaleet ohjaamoon edes tulisi.
Itsellä ollut enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita välykselisten ohjausten, vakio 1 piiri jarrujen,laturin kiinnityksien
hajonneiden ristinivelten yms. kanssa. Turvavyötkin puuttuvat useasta autosta, lanne vyö löytyy joistakin... Eikös fastbäckillakin ole ollut jarrujen kanssa enempi probleemaa
Pannaampa kysymystä ilmaan. Kellä näitä on hajonnut? Turvallisuus on toki tärkeää, mutta ei nyt kaikkien tarvitse juosta vaihtamaan kaikkia autonsa osia SFI 1.1 luokitettuihin...
Tätä pyörää tuli rääkättyä viitisen vuotta, ja pois otettaessa siinä ei ollut yhtään halkeamaa eikä muitakaan merkkejä väsymisestä. Tänä aikana katkesi yksi toploaderin pääakseli, kardaani ja perä. Tässä aksidentissa kone pysähtyi 5000 rpm:stä kuin seinään.
OMA MIELIPITEENI on ettei vakio väuhtipyörä ole vaarallisimpia kohteita näissä vehkeissä, jos puhutaan 300+ hv/ <6000rpm käytöstä. Harrastekäytössä kunnon tarkastus mahdollisuuden sattuessa riittää. Vakio pikkulohko ainakin earlyssa lienee sen verran konehuoneen puolella ettei säteisesti sinkoituvat kappaleet ohjaamoon edes tulisi.
Itsellä ollut enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita välykselisten ohjausten, vakio 1 piiri jarrujen,laturin kiinnityksien



Pannaampa kysymystä ilmaan. Kellä näitä on hajonnut? Turvallisuus on toki tärkeää, mutta ei nyt kaikkien tarvitse juosta vaihtamaan kaikkia autonsa osia SFI 1.1 luokitettuihin...
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Ei ole. Kerran meni jarruputki poikki taka-akselin yläpuolelta. Kävi 3 1/2" rööri halaamassa jakotukkia liian läheltä. Vika ja ongelma on korjattu, tässä ei ollut kyseessä 40v vanha valuosa - ne on päivitetty jo aikapäiviä sitten. Jos autoa on varaa rakentaa kireämmäksi, niin noi SFI hyväksytyt palikat olivat ainakin minulle ihan itsestäänselvyys vaikka kyseessä matalavireinen moottori.Antti66HT kirjoitti:Eikös fastbäckillakin ole ollut jarrujen kanssa enempi probleemaa![]()
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
Onneks on vaan mopoja niin voi ajella valurautaisella vauhtipyörällä(eikä sekään hirviästi oo tänä kesänä liikkunu vaikka takarenkaat kummasti suli)
Oishan se parempi olla oikeasti tehokkaassa koneessa kaikki kunnon kamaa kun mennään reilusti +400hp koneisiin.
Oishan se parempi olla oikeasti tehokkaassa koneessa kaikki kunnon kamaa kun mennään reilusti +400hp koneisiin.
Go tell Alice....
Re: Kuka ajaa vielä valurautaisella vauhtipyörällä????
joo.. Itsekkin ollut vieressä kun vauhtipyörä sirpaloituu.. sai hyppiä irto-osia väistellessä ja katsellessa kuskin
reaktioita ohjaamossa..
OnneksI ei pahasti sattunut vaikka hieman romua tunkeutui sisäpuolelta
ohjaamoon, oli muuten kupruilla orkkis tunneli..
Saati sitten ITSE lämpösäröillä olevalla ajellut..
No on nyt sekin vaihdettu ehjään.
Toinen paikka missä voi myös tapahtua sirpaloitumista on dampperi ja jäähdyttäjän kiinteä potkuri.
Kun NE päättää pärähtää voi olla konepelti kupruilla ,saati naamalla kun oikein kierrättää käsin mottia..
Ropeli on kaunis keulakoriste kun törröttää pellistä läpi,ON sellainenkin nähty!
Automaattiikin voi myös porsia reippaasta kierrätyksestä! eli kaikki missä isot hyrrävoimat vaikuttavat
ovat vaan vakio komponentit kovilla! Tarinoita riittää että jopa+7000rpm kaikilla vakio valu kilkkeillä kierrätetään ja kestää mailman tappiin asti... kyllä valukilkkeet kestää normi käytön siihen ne on alkujaan suunniteltu.
Mielestäni on ainakin ollut joillain jopa tuuria matkassa ja toisilla taas ei..
reaktioita ohjaamossa..

ohjaamoon, oli muuten kupruilla orkkis tunneli..
Saati sitten ITSE lämpösäröillä olevalla ajellut..


Toinen paikka missä voi myös tapahtua sirpaloitumista on dampperi ja jäähdyttäjän kiinteä potkuri.
Kun NE päättää pärähtää voi olla konepelti kupruilla ,saati naamalla kun oikein kierrättää käsin mottia..
Ropeli on kaunis keulakoriste kun törröttää pellistä läpi,ON sellainenkin nähty!
Automaattiikin voi myös porsia reippaasta kierrätyksestä! eli kaikki missä isot hyrrävoimat vaikuttavat
ovat vaan vakio komponentit kovilla! Tarinoita riittää että jopa+7000rpm kaikilla vakio valu kilkkeillä kierrätetään ja kestää mailman tappiin asti... kyllä valukilkkeet kestää normi käytön siihen ne on alkujaan suunniteltu.
Mielestäni on ainakin ollut joillain jopa tuuria matkassa ja toisilla taas ei..