Sivu 1/1
Talvikäynnistys!
Lähetetty: 15 Marras 2004, 04:01
Kirjoittaja JaniC
Ohjekirjassa sanottiin Mustang 95' GTS-mallin talvikäynnistyksistä, että yli -10 asteen pakkasissa ei saisi käynnistää ilman lohkolämmitystä auton ATK:n takia. Pitääkö paikkansa moinen väite???...Ei mulla kyllä mitään ajotietokonetta autossa ole tietääkseni. Kärsiikö kone/sähköt jotenkin siitä?

Kysyn vain tulevien yöpakkasten vuoksi ja varmistaakseni asian. En saa talveksi tolppapaikkaa kun on niin suuret jonot taloyhtiöllä, eli ihan turha mennä asentamaan sisähaaraa. Auto on ulkona läpi yöt kun ei ole tallia.
Jani
95' GTS
Lähetetty: 15 Marras 2004, 09:20
Kirjoittaja veekoo
Kylla se varmaan kayntiin lahtee, ruisku kun on. Mulla luki ohjekirjan 1. painoksessa -10C ja kolmannessa -15 tai -20. Ongelmana on lahinna se, etta iso pata on kohmeessa ja atk ei oikein valttamatta ymmarra tilannetta oikein. Siella kun on sellainen moottorinohjaustietokone jemmassa pelkaajanpuolen jalkatilassa paneelin takana. Mitaan (hienoja?) vilkkuledeja tms ei nay, turha katsoa. Sen tietokoneen kanssa voi jutella kannettavalla ja erikoiskaapelilla, jos tarpeen. Kaapeleita loytyy netista etsimalla, esim googlella.
En suosittele kaynnistelya turhan usein ilman lammitysta. Ei tee hyvaa koneelle eika kukkarolle. Veda vaikka roikka ikkunan raosta parkkipaikalle. Roikan hinnan saastat bensassa varmaan parissa viikossa..

Lähetetty: 15 Marras 2004, 10:56
Kirjoittaja Late
Eipä nämä USA-Fordit sen kummempia käynnistettäviä ole kuin muutkaan ruiskuautot. Kyllä koneen voi aina käyntiin lyödä kunhan vain lähtee

Tuo ohjekirjan teksti perustunee USA:n tiukkaan kuluttajalainsäädäntöön, autotehdasta ei voida osoittaa vastuulliseksi jos epäillään että moottori on rikkoutunut kylmäkäynnistyksen takia. Lisäksi USA:ssa on vielä rikkana rokassa heikkolaatuisemmat öljyt kuin täällä meillä. Perus jenkkiöljy onkin fiksua lämmittää ennen talvikäynnistystä, muuten voikin olla pitkän päälle ongelmia koneen kestävyyden kanssa.
Oletan että sulla on jotkut laadukkaat synteettiset koneessa, jos on niin ei muuta kuin käyntiin vain kylmälläkin. Ainakin omien kokemusten mukaan EEC-IV-ruiskukoneet käynnistyvät hyvin tosi kylmälläkin jos vain akussa riittää puhti. Kulutuksesta en sitten sanokaan mitään, tieto vain lisää tuskaa
