Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja Poro »

Moi.

Tämä sopisi tuonne "vuotaako autosi öljyä" -keskusteluunkin, mutta laitetaan nyt oma =)

Eli vanhat C4:n jäähyputket on jo hetken olleet tiensä päässä enkä ole aiheeseen tarpeeksi paneutunut. Uudet putket on jo lähes tilauksessa, tai ainakin hinta on saatu.

Nyt kuitenkin kävi niin että vuotaa jo lähes tipan sekunnissa tyhjäkäynnillä ja kiihdyttäessä luonnollisesti enemmänkin. Paikkakin on erittäin miellyttävä, laatikon pään 90-asteen kulmasta näyttäisi alkavan vuoto:

http://mms.takaisin.fi/random.php?kuva= ... age136.jpg

Nyt vaan pitäisi saada tietysti auto ajoon keskiviikkona, joten onko joku "bilteman jarruputki" sellaista että se kävisi noihin samoihin nippoihin? Putkia on jo nytkin paikkailtu kumiletkuilla, mutta tuon pakoputken läheisyyden vuoksi sama ei nyt ihan käy, mutta uutta putkea ei tarviis kuin metrin, en siis välttämättä taivuttele kokonaan uusia siitä.

Osaisko joku vinkata mistä tuota putkea sais metritavarana? Kiitos! Niin, ja pääkaupunkiseudulla huomenna liikun...

Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Irrota putki, ota ehjä pätkä, teetä trumpeettipää, käytä vanha nippa, putkiliikkeestä jatkosovite 8/10 mm, pytkiliikkeestä esim. 2m kanki päästettyä kupariputkea, saa myös "kromipintaisena", taivuttelet sopivasti, asennat, kovaa ajoa!
Tällä reseptillä omani tein. Hyvä ja edullinen, mielestäni.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja Poro »

Niin ei ollut tarkoitus nyt tehdä valmista lopullista vaan ehjätä tuo mutka niin että sais ajettua... =) Eli lyhytkin pätkä ehjää riittäis mutta en tiiä ees mittoja mitä tuo vanha on että kävis vanhaan nippaan jne.
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Poro kirjoitti:Niin ei ollut tarkoitus nyt tehdä valmista lopullista vaan ehjätä tuo mutka niin että sais ajettua... =) Eli lyhytkin pätkä ehjää riittäis mutta en tiiä ees mittoja mitä tuo vanha on että kävis vanhaan nippaan jne.
5/16" eli ~7,94 mm
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja Poro »

Noin, nyt ois jumpattu uusi hieno kupariputki paikoilleen.

Etupään sain jotenkin ehkä kenties pitäväksi, ei tiputa ku vähän, mutta laatikon päästä tulee norona. Ihan samanlaisena norona kuin edestäkin ensin...

Eli eipä noista vanhoista nipoista kait oo mihinkään. Mistäs saan uudet ja millä mitoilla ne on? En enää jaksa kaivaa Haynesia kun niin harmittaa. Konehuone tosin tuli taas pestyä ATF:llä, kyllä muuten kiiltää!

Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja ROKI »

On muuten turha laitos koko lauhdutinputki, jos et aja kilpaa tai rataajoa et tarvitse sitä lauhdutin systeemiä. Itse jätin pois koko systeemin -98 vuonna kun kasasin tekniikan paikoilleen ja olen ajanut keli kuin keli 5-10 mailia per kausi öljyt vaihdan noin 3vuoden välein jos muistan ja lisään jos rupee temppuileen . Tein vain lenkin takanipasta etunippaan ja ruuvasin kiinne , ja sama c4 on edelleen käytössä ei ole etes pantoja kiritty kertaakaan ja jenkua saa olan takaa kun on ajossa , paittsi tänäkesänä kun ei kiinnosta moisella ajelu, muuten kunnossa.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Poro kirjoitti:Noin, nyt ois jumpattu uusi hieno kupariputki paikoilleen.

Etupään sain jotenkin ehkä kenties pitäväksi, ei tiputa ku vähän, mutta laatikon päästä tulee norona. Ihan samanlaisena norona kuin edestäkin ensin...

Eli eipä noista vanhoista nipoista kait oo mihinkään. Mistäs saan uudet ja millä mitoilla ne on? En enää jaksa kaivaa Haynesia kun niin harmittaa. Konehuone tosin tuli taas pestyä ATF:llä, kyllä muuten kiiltää!

Timo
Koko on 1/8" NPT. Ota se nippa irti ja tutki onko se rikki. 1/2" avaimella lähtee, käytä vain lenkkiavainta, älä kiintoavainta. Hydraulilukitteella saa tilkittyä puhtaat ja muuten ehjät osat.
ROKI kirjoitti:On muuten turha laitos koko lauhdutinputki, jos et aja kilpaa tai rataajoa et tarvitse sitä lauhdutin systeemiä.
Ei pidä paikkaansa.

Eikä sen ohittaminen sitäpaitsi Poroa auttaisikaan, kun juuri ne liittimet vuotavat.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Joo se on insinöörin näkökanta siaan, kuitenkin käytössä testattu vaki ajossa on turha laite. Minulla kyllä on parannustemppu tuohonkin onglmaan , kun vuoti sillon asenuksen jälkeen omassa koslassani ne laatikon puleiset liittimet. Korjaus on helppo operaatio eikä välttämättä niitä putkia tarvii vaihtaa jos kartiot on ehjät ekä halki. Ken kikkakakkosta on vailla ottakoon yhteyttä YV:muodossa.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Laatikon öljynjäähdytys / -lämmitys. Mikäli laatikon öljyn jäähdytin/lämmitin on vesijäähdyttäjässä sisällä.

Laatikon toiminnan kannalta olisi parasta jos öljyn lämpötila jotenkin pysyisi vakiona noin 80 - 90 asteen paikkeilla. Normaali ajossa vesi taitaa lämmetä nopeammin kuin laatikon öljy, näin ollen laatikon öljy lämpenee hieman nopeammin kun vedestä lämpö siirtyy öljyyn tämä normaali ajotilanteessa. Toisaalta raskaassa ajossa laatikon öljy lähtee lämpenemään voimakkaasti ja tällöin vesi jäähdyttää laatikon öljyn. No, tästä seuraa tietenkin se, että pitkässä juoksussa laatikko kestää pidempään, öljyn vaihtoväli kasvaa jne.

Manuaali laatikon esim. toploader öljyn lämpötila saattaa nousta rata-ajossa jopa 130 asteeseen celsiusta. Miksei automaatti laatikon öljyt tekisi samaa. Huom! tämä siis ääriolosuhteissa. Tästä johtuen suositellaan vaihteiston ja perän öljynvaihtoa joka kilpailun jälkeen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja SamiM »

ROKI kirjoitti:Joo se on insinöörin näkökanta siaan, kuitenkin käytössä testattu vaki ajossa on turha laite. Minulla kyllä on parannustemppu tuohonkin onglmaan , kun vuoti sillon asenuksen jälkeen omassa koslassani ne laatikon puleiset liittimet. Korjaus on helppo operaatio eikä välttämättä niitä putkia tarvii vaihtaa jos kartiot on ehjät ekä halki. Ken kikkakakkosta on vailla ottakoon yhteyttä YV:muodossa.
Ei ole kun harrastajan, joka on noiden automaattien kanssa puuhaillut ja asiaa tutkinut.

Turbiinissa öljy lämpiää jopa yli kiehumispisteensä, mutta ei kuitenkaan kiehu, koska on paineenalainen. Turbiinista lähtevä (todella kuuma) öljy ohjataan jäähdytyksen kautta voiteluun, jolloin jäähdytyksen puuttuessa kuuma öljy ei suorita tärkeää tehtäväänsä, joka on lämmön siirto pois planeettavaihteesta, kytkimistä ja pannoista. C4:ssa tämä tarkoittaa, että kotelon takimmainen painelaakeri (liukulaakeri), lähtöakselin laakeri (liukulaakeri), takimmainen vapaakytkin ja planeettavaihteet toimivat ylilämmössä sen lisäksi että ovat hieman vajaalla voitelulla jo muutenkin. Ei lupaa hyvää kestävyydelle.

Onko käytössä vakiajossa ilman jäähdytintä ollut laatikko aukaistu ja katsottu minkä näköiset sen sisuskalut ovat?

Lämpö on automaatin pahin vihollinen ja asiaan perehtyneenä kantani on, että jäähdytin on aina käytössä oltava, oli auto sitten kauppakassi tai kisarassi. Jäähdyttimen koko vain muuttuu siirryttäessä kovempaan menoon.

Jokainen toki itse päättää mitä autollaan ja sen osilla tekee. :) Hienoa että sun laatikko on pelannut.
Jani M
Aktiivi
Viestit: 79
Liittynyt: 30 Huhti 2007, 11:12
Auto: Mustang HT vm-71 351C2v AOD.
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jees, Rokille vaan: Ei tuohon asiaan insinööriä tarvita! :P Tarvitaan vaan vähän tietoo miten momentinmuunnin ja automaatti vaihteisto toimii! Silloin ymmärtää hyvinkin miksi se öljyn jäähdytin siellä on. Jossain vanhemmissa maansiirto vehkeissä on helppo kokeilla miten muuntimella öljyt lämpeee kun vedättää penkkaa vasten..... :)
Läpi vaikka harmaan kiven!


-71 Mustang HT 351C/AOD
-90 Chevy Fleetside K1500 6,2D =tiellä taas!
-98 Honda XRV 750 Africa Twin
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mullon semmonen mielikuva että joskus vuosia sitten oisin lukenu että Roki kirjotti ettei vanhaan perään kannata vaihtaa öljyjä kun alkoi huutamaan. Voin toki olla väärässä ja muistaa aaaivan täysin väärin. Sopis vaan kuvaan. :mrgreen:
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Niinno, sainhan mäkin siltä rutinaa, kun oon laittanu uusia ja kiiltäviä osia autoon, missä on koriin niittaamalla kiinnitetty helman vahvike pintaruosteessa :lol:
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
mustangveera
Addikti
Viestit: 223
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja mustangveera »

moikka,voisin lähettää sulle uudet putket ne ovat suorat joten joudut ite vääntää mutkat .hinta on lähetys kulut+mitä haluat maksaa extraa.otahan yhteyttä niin laitan putket tiistaina matkahuoltoon 8)no sitten on että ostat niemensivulta valmiiksi taivutetut putket jotka näin siellä pajassa käydessäni fun runnin yhteydessä.vaikka klassikon ignaattori ei toiminut no se siittä asia loppuun puitu.t.harri+aira
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Re: Laatikon jäähyputket öörlissä (ja öölissä)

Viesti Kirjoittaja Poro »

Ja niinpä Airan (tai sen omistajan) avustuksella saatiin paremmat putket, kiitos vaan.

Taittelusta tuli hieman omintakeisen näköistä, mutta pääasia että on tiivistä! Toisen putken voikin vaihtaa sitten talven pimeinä aikoina, kun ei vielä vuodakaan.

Semmoinen ihmetys tuli että kun olin testeissä valutellut tallin lattialle ölppää niin ulos asti pääsin ja sitten ei löytynyt enää vaihteita. No lisäsinpä litran ATF:ää ja kas kun oltiin ylämerkin päällä. Noh, 20 km testiajon jälkeenkin oltiin vielä ylämerkin päällä...

Voiko olla mahdollista että C4:ssa olisi vain litra taikka quartti eroa sen välillä että ei liiku ja että ois ylämerkissä tai jopa yli?

Muutenkin aina ollut vaikea nähdä tarkkaan minne asti ölppää tikussa on. Nytkin ajoin pihaan, peruuttelin ja ajelin eteenpäin ja mittasin tyhjäkäynnillä. Minusta se koko "FULL" -tekstikin on märkä. Eihän siellä ole mitään ilmattavaa kun oli letkutkin irti tms?

Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
Vastaa Viestiin