Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
puuhapetri
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 09:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja puuhapetri »

Eli tämmösiä fundeerannu

1: Mikähän lukko mulla ja mitä ööliä sille tarjota? Ei salli paljon pyörimis eroa. Napisee käännettäessä hiljasella nopeudella. Sateella kurvassa nappasee pidon aika hätäseen. Hiekkaparkkiksella kääntely pistää sisäpuolen suttaileen. Suoraan lähdössä siis pitoa piisaa.

2: C4 vaihtaa ykköseltä kakkoselle aina nykäisten. Juoksuvauhtia kun laskettelee alamäkeen tyhjäkäynnillä niin hakee kokoajan 2 ja 3 väliä. Voisko johtua römpsöttävästä tyhjäkäynnistä? Oliko näissä vanhoissa C4:ssa oikea suodatin vai pelkkä ritilä? Ja paljonkohan on öljytilavuus?

3: 289:n öljyn määrä. Uusi suodatin ja nelosen kannu Gulffia niin tuli melki yläviivalle. Olin varautunut kahdella kannulla ihan suotta vai voiko olla väärän mittanen tikku?

4: Öljynpaineet tyhjäkäynti/normaaliajo/max - 3,5/5,0/7,0bar. Kuulostaako normaalille?

5: Mitenkähän tuosta koneesta sais rutistettua lisää hevosia. Koneessa on Fireball HI-6 sytkä, Hookerin pitkät peltisarjat ja tuplaputket H:lla, Weiand Stealth imari, Carter AFB Competition Series nelikurkku ja cmf:stä en tiiä mittään sekä römpsöti nokka. Kannet on rautakannet mutta venttiilikoneisto näytti aika hitekiltä eli tuommoset laakeroidut aluvivut ja muutenkin "terveen" näköinen koneisto. Ilmeisesti kantta viilailtu enemmänkin. Tehot nyt 261hp/5300k, 404nm/3400k. Laihalla läpi kierrosalueen, mutta vetää nätisti loppuun asti.

6: Kuinka mahdoton homma lisätä jarrutehostin alkuperäiseen levy/rumpujarru systeemiin?
Ford Mustang Fastback -65
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja jls »

Oliko näissä vanhoissa C4:ssa oikea suodatin vai pelkkä ritilä? Ja paljonkohan on öljytilavuus?
Mulla noin 70 vuosimallin C4:ssä oli pelkkä ritilä. Öljytilavuus vajaa 10 litraa jos turbiinikin on tyhjä. Pohjankautta valuttaessa noin puolet taitaa jäädä turbiiniin.
289:n öljyn määrä. Uusi suodatin ja nelosen kannu Gulffia niin tuli melki yläviivalle. Olin varautunut kahdella kannulla ihan suotta vai voiko olla väärän mittanen tikku?
Jos on vakio peltinen öljypohja, niin 4,5 litraa suodattimen kans pitäis olla aika lähellä. Viisaammat sanoo, ettei näissä koneissa haittaa vaikka on vähän liikaa, niin itse oon sujauttanu 5 litraa.
Mitenkähän tuosta koneesta sais rutistettua lisää hevosia.
Fastbackilla on varmaan lääkkeet tähän :) Onko nuo tehot takapyöriltä vai kampiakselilta?
Kuinka mahdoton homma lisätä jarrutehostin alkuperäiseen levy/rumpujarru systeemiin?
Ei ole kummoinen homma. Uusi pääsylkkätehostin paketti jostain ja ehkä uusi paineensäätöventtiili takalinjalle ja pulttaat kiinni. Loppu onkin putkien uusimista. Lisää ohjeita löytyy tosi hyvin tältä palstalta ja alla pari linkkiä.
http://www.mustangandfords.com/techarti ... index.html
http://www.mustangsteve.com/BRAKES.html
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2632
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

puuhapetri kirjoitti:Eli tämmösiä fundeerannu

1: Mikähän lukko mulla ja mitä ööliä sille tarjota? Ei salli paljon pyörimis eroa. Napisee käännettäessä hiljasella nopeudella. Sateella kurvassa nappasee pidon aika hätäseen. Hiekkaparkkiksella kääntely pistää sisäpuolen suttaileen. Suoraan lähdössä siis pitoa piisaa.
?
Paljonhan tuota autoa on ilmeisesti rakennettu, joten voihan perässäkin olla mitä vaan, mutta arvataan, että Trak-Lok olisi, niin lisäaine olisi unohtunut, jolloin aluksi kitkalevyt pitävät hyvin ja sitten kulahtavat. Tai sitten se on shimmattu vaan tosi tiukalle. Kun kerran pyörimiseroa on, niin tuskin Kemppilukkoa siellä on.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle :( )
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja 65HT »

puuhapetri kirjoitti:1: Mikähän lukko mulla ja mitä ööliä sille tarjota? Ei salli paljon pyörimis eroa. Napisee käännettäessä hiljasella nopeudella. Sateella kurvassa nappasee pidon aika hätäseen. Hiekkaparkkiksella kääntely pistää sisäpuolen suttaileen. Suoraan lähdössä siis pitoa piisaa.
Kuullostaa tutulle, tosin mulla ei juurikaan kilise, eikä kolise, joskus pamahtelee kevyesti. Mulla on powertrax no-slip lukko, veikkaisin että sama löytyy.
http://www.richmondgear.com/powertrax/noslip.html

Tai sitten tuo:
http://www.richmondgear.com/powertrax/lockright.html
Tosin tuo pitää ilmeisesti aika kilkatusta.

Öölinä perus-peräöljy, muistaakseni. Eiköhän tuolta linkeistä löydy tieto siihen...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

puuhapetri kirjoitti:3: 289:n öljyn määrä. Uusi suodatin ja nelosen kannu Gulffia niin tuli melki yläviivalle. Olin varautunut kahdella kannulla ihan suotta vai voiko olla väärän mittanen tikku?
4.7L on virallinen määrä.
puuhapetri kirjoitti:5: Mitenkähän tuosta koneesta sais rutistettua lisää hevosia. Koneessa on Fireball HI-6 sytkä, Hookerin pitkät peltisarjat ja tuplaputket H:lla, Weiand Stealth imari, Carter AFB Competition Series nelikurkku ja cmf:stä en tiiä mittään sekä römpsöti nokka. Kannet on rautakannet mutta venttiilikoneisto näytti aika hitekiltä eli tuommoset laakeroidut aluvivut ja muutenkin "terveen" näköinen koneisto. Ilmeisesti kantta viilailtu enemmänkin. Tehot nyt 261hp/5300k, 404nm/3400k. Laihalla läpi kierrosalueen, mutta vetää nätisti loppuun asti.
Tähän on ziljoona tapaa, helpompaa ja vaikeampaa, riippuen tavoitteesta. Nykyisessä setupissa on joko mieto nokka tai jyrkemmälle nokalle liian vähän ruttua, ja kevyesti viilatut kannet. Sopivasti viilatut rautakannet virtaa +400hp joten potentiaalia tarvittaessa on, mutta tokihan helpolla pääsee melkein millä tahansa alukansilla mitkä sinne saa sopimaan. Perusjuttuja näyttäisi jo olevan kohdallaan joten tässä vaihtoehtoja:
-lisää puristuksia ja nokkaa käsi kädessä
-lisää hengitystä kansiin, joko parantelemalla vanhoja tai vaihtamalla kannet. Huomioi esim. vanhojen parannuksissa venttiilit ohuemmilla varsilla, imuventtiilin back-cut jne eli ei pelkkä viilaus
-syvemmälle mentäessä lisää kokoa moottoriin, eli kun 500hp ei riitä niin sitten täytyy jo siirtyä 5-litrasesta lohkosta isompaan :roll-roll:
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

lukko siellä ääntelehtii, tiukkissa käännöksissä .
paukahtelu suht normaalia ,tiukalla lukolla, ainakin on toistaiseksi timmissä kunnossa voit kokeilla hieman lisätä lisäainetta jos on kovin häiritsevää
sen pitäis levylukoissa lieventää ääntelehtimistä.
C-4 laatikon kuvernööri arpoo pienessä vauhdissa rullatessa kun on vaihdon rajalla kick-down vipu lepotilassa ei kuormituksen alla eli ihan ok-
römpöttävällä nokka-akselilla ei juuri vaikutusta tähän asiaan
ölppää vajaa 5ltraa siihen mottiin
isoja tehoja /kieroksia 289 :stä ei kannata jo pienten veivipulttien takia kannata hakemaan.
uudemmista/suuremista moottori vaihtoehdoista, sitten kyllä löytyy lääkkeet lähes joka lähtöön.
muut loput asiat olikin jo aikaisemmim mainittu tässä topkissa.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tuossa autossa on tuo powertrax kilikolilukko, joten ei muutakuin anna mennä vaan, jos meinaat öljyt vaihtaa niin laita vaikka 85/140 raskaankaluston ö. 8) Joskushan tuosta koneesta on mitattu 314 hopotikopotia, silloin siinoli ralli-imari ja tuplapumppaaja Hölley. Ny siinon kaasarina jimmy carter 600CFM 8)
:krooh:
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Seoksissa voisi olla 20heppaa piilossa?

Crank case evac, maksaa muutaman kympin ja lisäisi, ehkä, 10hv?

Sähköflekti / visko, 5 hv?

Noiden jälkeen sitten varmaan joutuu konetta aukomaan. Jos ei kansia halua vaihtaa, niin ehkä customi nokka? Mikä lienee puristus suhde? Puristus paineet mitattu?

PeteP:llä ilmeisesti tietoa lukosta. Itse olisin arvannut Auburnin kartio mallia, joka oli 90-luvulla edullisin vaihtoehto 8" perään. Itselläkin sellainen hieman luistava on hyllyn kulmalla... Ehkä talvi ajoon käypänen...
puuhapetri
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 09:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja puuhapetri »

jls kirjoitti:
puuhapetri kirjoitti: Mitenkähän tuosta koneesta sais rutistettua lisää hevosia.
Fastbackilla on varmaan lääkkeet tähän :) Onko nuo tehot takapyöriltä vai kampiakselilta?
Juuh, lisää litroja. Tehot on koneesta.
jls kirjoitti:
puuhapetri kirjoitti: Kuinka mahdoton homma lisätä jarrutehostin alkuperäiseen levy/rumpujarru systeemiin?
Ei ole kummoinen homma. Uusi pääsylkkätehostin paketti jostain ja ehkä uusi paineensäätöventtiili takalinjalle ja pulttaat kiinni. Loppu onkin putkien uusimista. Lisää ohjeita löytyy tosi hyvin tältä palstalta ja alla pari linkkiä.
http://www.mustangandfords.com/techarti ... index.html
http://www.mustangsteve.com/BRAKES.html
Mustang Steveltä saa vielä CABLE CLUTCH CONVERSIONin, joka toimii jarrutehostimen kanssa, jos sais enskesäksi manuaalin.
65HT kirjoitti:
puuhapetri kirjoitti:1: Mikähän lukko mulla ja mitä ööliä sille tarjota? Ei salli paljon pyörimis eroa. Napisee käännettäessä hiljasella nopeudella. Sateella kurvassa nappasee pidon aika hätäseen. Hiekkaparkkiksella kääntely pistää sisäpuolen suttaileen. Suoraan lähdössä siis pitoa piisaa.
Kuullostaa tutulle, tosin mulla ei juurikaan kilise, eikä kolise, joskus pamahtelee kevyesti. Mulla on powertrax no-slip lukko, veikkaisin että sama löytyy.
http://www.richmondgear.com/powertrax/noslip.html

Tai sitten tuo:
http://www.richmondgear.com/powertrax/lockright.html
Tosin tuo pitää ilmeisesti aika kilkatusta.

Öölinä perus-peräöljy, muistaakseni. Eiköhän tuolta linkeistä löydy tieto siihen...
Onko sitten Noslip vai Lockright. Toi PeteP:n kuvailema "kilikolilukko" kuvaa kyllä hyvin. Kilauttaa myös aika terävästi kun vaihtaa tyhjäkäynnillä 3:lta 2:lle.
GT-350 kirjoitti:
puuhapetri kirjoitti:5: Mitenkähän tuosta koneesta sais rutistettua lisää hevosia. Koneessa on Fireball HI-6 sytkä, Hookerin pitkät peltisarjat ja tuplaputket H:lla, Weiand Stealth imari, Carter AFB Competition Series nelikurkku ja cmf:stä en tiiä mittään sekä römpsöti nokka. Kannet on rautakannet mutta venttiilikoneisto näytti aika hitekiltä eli tuommoset laakeroidut aluvivut ja muutenkin "terveen" näköinen koneisto. Ilmeisesti kantta viilailtu enemmänkin. Tehot nyt 261hp/5300k, 404nm/3400k. Laihalla läpi kierrosalueen, mutta vetää nätisti loppuun asti.
Tähän on ziljoona tapaa, helpompaa ja vaikeampaa, riippuen tavoitteesta. Nykyisessä setupissa on joko mieto nokka tai jyrkemmälle nokalle liian vähän ruttua, ja kevyesti viilatut kannet. Sopivasti viilatut rautakannet virtaa +400hp joten potentiaalia tarvittaessa on, mutta tokihan helpolla pääsee melkein millä tahansa alukansilla mitkä sinne saa sopimaan. Perusjuttuja näyttäisi jo olevan kohdallaan joten tässä vaihtoehtoja:
-lisää puristuksia ja nokkaa käsi kädessä
-lisää hengitystä kansiin, joko parantelemalla vanhoja tai vaihtamalla kannet. Huomioi esim. vanhojen parannuksissa venttiilit ohuemmilla varsilla, imuventtiilin back-cut jne eli ei pelkkä viilaus
-syvemmälle mentäessä lisää kokoa moottoriin, eli kun 500hp ei riitä niin sitten täytyy jo siirtyä 5-litrasesta lohkosta isompaan :roll-roll:
Tätä konetta en varmaan sisäisesti rakenna uudelleen. Stroke Windsor sitten joskus. Toisaalta nokan ja kaasarin vaihtoa vois harkita. Nääkin hommat ois paremmin oppinu nuorena jollon tuli pelattua vaan noiden eurofoordien kanssa. Nyt on jotain ihmeen murtolukutuumia, cidejä, psiitä, feetvääntöjä ja kaikki työkalut on millisiä.
PeteP kirjoitti:Tuossa autossa on tuo powertrax kilikolilukko, joten ei muutakuin anna mennä vaan, jos meinaat öljyt vaihtaa niin laita vaikka 85/140 raskaankaluston ö. 8) Joskushan tuosta koneesta on mitattu 314 hopotikopotia, silloin siinoli ralli-imari ja tuplapumppaaja Hölley. Ny siinon kaasarina jimmy carter 600CFM 8)
Kaasarissa ei ole ryyppyä, joten voisko olla 500cfm? En löytäny Carterilta muuta ryypytöntä mallia. Oisko tässä sitten kyseisen motin ahdistaja? Muistatko tarkemmin mikä Holley oli ja suosittelisitko sen vaihtoa? Tästä motista kun sais sen reilu 300hp ja manuaaliaskin niin piisais pari vuotta rocknroll.
Antti66HT kirjoitti:Seoksissa voisi olla 20heppaa piilossa?

Crank case evac, maksaa muutaman kympin ja lisäisi, ehkä, 10hv?

Sähköflekti / visko, 5 hv?

Noiden jälkeen sitten varmaan joutuu konetta aukomaan. Jos ei kansia halua vaihtaa, niin ehkä customi nokka? Mikä lienee puristus suhde? Puristus paineet mitattu?

PeteP:llä ilmeisesti tietoa lukosta. Itse olisin arvannut Auburnin kartio mallia, joka oli 90-luvulla edullisin vaihtoehto 8" perään. Itselläkin sellainen hieman luistava on hyllyn kulmalla... Ehkä talvi ajoon käypänen...
Sähköflekti olis myös turvallisempi kun toi rosterisirkkeli.
Kuinka Crank case evac vaikuttaa tehoihin?
Puristus suhteesta en tiedä eikä paineita mitattu, mutta kone vaikuttaa muuten terveeltä. Ei huohota eikä hukkaa nesteitä. lämmöt pysyy tasasina.
Ford Mustang Fastback -65
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Varmaankin on lockright, sillä no-slip on kyllä aikas äänetön. Harvoin mutkissa ääntelee, lähinnä silloin kun on mutkassa mennyt päälle ja suoraan ajettaessa irrottaa niin pamahtaa. Hyvin eleetön on, mutta pitää aina. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Kysymyksiä 289/C4/Perä ?

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kuussatanen Cartteri se on, mä vaan aikanaan heitin siitä ryyppykamat lepikkoon. Käyppäs säädättämässä se kone kohilleen, ennakon ja seostensäädöillä löytyy helposti kymmeniä kaakkiloita :D
:krooh:
Vastaa Viestiin