Sivu 1/2

-65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 20:16
Kirjoittaja juupa
Tere!
Mulla pitäs tilata mustagiini täydellinen ohjauksen korjaussarja. Autoni on alunperin 65 2dr coupe ja kutoskoneelle ja ilman tehostinta. kysymys kuuluu, Pystyykö autoon laittaan esim V8 mallin ohjausosat ja sopiiko ne suoraan bolt in. Tarkoituseni olisi vaihtaa kaikki osat eli ostaa täydellinen korjaussarja ja saada mahdollisimman hyvä ohjaus...Apua tarvitaan :nenu:

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 10:15
Kirjoittaja JYK-90
Mahtuu suoraan bolt-on.
Jos tilaat uuden ohjaussimpukan, niin mieti haluatko samalla nopeamman ohjauksen.

Jos autostasi ei tule museokalua, niin voin suositella hammastanko ohjausta. Tehostamattoman hammastangon hinta ei poikkea paljonkaan siitä mikä menee jos ostat kaikki uudet alkuperäiset ohjausosat.

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 11:07
Kirjoittaja Antti66HT
Itse simpukka lienee sama, ja ehkä apusimpukkakin, mutta kaikki muut nivelet eri sarjaa.
Näitä simpukoita on 19:1 ja 16:1 välityksillä, jotka keskenään vaihtokelpoisia.
Parempaa ohjautuvuutta haettaessa kannattaa muutkin hilut laittaa kerralla uusiksi, eli koko ripustus lattialle, ja tilalle uudet alatukivarret, ylä pallot ja raidetangon nivelet. Apusimpukka + akseli yleensä kaipaa vaihdon tai peruskunnostuksen.

Oikeilla pyöränkulmillakin ohjauksen saa jo paremmaksi ja vähemmän uraherkäksi. Ite laitoin 5 vuotta sitten koko simpukan vaihtoon. tilalle Flamingriverin nopea simpukka. toimi ihan hyvin, vaikkei ihan kirurgin tarkka. Viime kesänä kun vihdoin sain etupäähän hieman caster kulmaa, alkoi olemaan tiellä ihan mukava ajettava, ja mutkaankin taittui jo joten kuten. Viime kewsänä ei pyränkulmia vielä ehditty säätää kuin vatupassilla ja rullamitalla, jos vaikka ensi kesäksi...

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 20 Helmi 2009, 10:04
Kirjoittaja Homer65
JYK-90 kirjoitti:Mahtuu suoraan bolt-on.
Jos tilaat uuden ohjaussimpukan, niin mieti haluatko samalla nopeamman ohjauksen.

Jos autostasi ei tule museokalua, niin voin suositella hammastanko ohjausta. Tehostamattoman hammastangon hinta ei poikkea paljonkaan siitä mikä menee jos ostat kaikki uudet alkuperäiset ohjausosat.
Tästä täysin samaa mieltä. Hammastankoon saa tietysti myös tehostimen, joutuu vaan sijoittamaan "hiukan" lisää.

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 20 Helmi 2009, 21:37
Kirjoittaja ROKI
Homer65 kirjoitti:
JYK-90 kirjoitti:Mahtuu suoraan bolt-on.
Jos tilaat uuden ohjaussimpukan, niin mieti haluatko samalla nopeamman ohjauksen.

Jos autostasi ei tule museokalua, niin voin suositella hammastanko ohjausta. Tehostamattoman hammastangon hinta ei poikkea paljonkaan siitä mikä menee jos ostat kaikki uudet alkuperäiset ohjausosat.
Tästä täysin samaa mieltä. Hammastankoon saa tietysti myös tehostimen, joutuu vaan sijoittamaan "hiukan" lisää.
Joo saa sitä simpukkaakin tehostavana, omaani tulee semmonen kunhan saan joskus sen uuden moottorin vaihdon aikaseks. Ei viiti ennen ruveta suhraamaan onpahan enemmän tilaa tehrä ko pata pois nokalta.

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 28 Huhti 2009, 11:31
Kirjoittaja FaikkuFB
Tällä tuntuu tulevan hyvä. Ajotestit lähipäivinä.
2,5 kierrosta laidasta laitaan ja tehostus.
Tarvittavat duunit saa vaikka yv:llä. Ei ihan tumpeloille.
OpelSimpukka.jpg
Simpukka paikallaan.jpg

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 28 Huhti 2009, 21:51
Kirjoittaja FaikkuFB
No niin, koeajokin tuli tehtyä. Ajo-ominaisuudet ei ainakaan huonontunu, mukavuus
sen sijaan lisääntyi potenssiin. Enää ei tartte kahta kättä vääntämiseen parkkiksella.
8)

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 28 Huhti 2009, 23:45
Kirjoittaja Antti66HT
Käytin mussen perjantaina leimalla ja katselin kun inssi käänteli hydraulisesti pyöriä...

No katseltiin siinä kun apusimpukka liikkui 2-3 senttiä ylös alas... Kumi pusla jousti sen verran.
Taitaa vaihtua pronssiseen samantien. Onko vastaavia kokemuksia?
Voishan sihen kai virittää kuulalaakeritkin.. hmm

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 29 Huhti 2009, 00:14
Kirjoittaja 65HT
FaikkuFB kirjoitti:Tällä tuntuu tulevan hyvä.
Kerrotko tarkemmin. :D

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 29 Huhti 2009, 01:15
Kirjoittaja FaikkuFB
65HT kirjoitti:
FaikkuFB kirjoitti:Tällä tuntuu tulevan hyvä.
Kerrotko tarkemmin. :D
No ei tarvii opetella ohjaamista uusiks, kun hyppää Mussen rattiin parikyt vuotta uudemman
amerikkalaisen käyttiksen ohjaimista.

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 29 Huhti 2009, 08:34
Kirjoittaja Mexico65
Antti66HT kirjoitti:Käytin mussen perjantaina leimalla ja katselin kun inssi käänteli hydraulisesti pyöriä...

No katseltiin siinä kun apusimpukka liikkui 2-3 senttiä ylös alas... Kumi pusla jousti sen verran.
Taitaa vaihtua pronssiseen samantien. Onko vastaavia kokemuksia?
Voishan sihen kai virittää kuulalaakeritkin.. hmm
Eihän näitä kukaan lue vaikka aiemminkin olen kirjoittanut asiasta?

Mutta kokeileppa vaikka Cobra Automotiven käikälettä;
299-333 65-66 Mustang Roller Bearing Steering Kit
Our roller bearing kit eliminates the stock pressed in combination rubber and steel idler
arm bushing. Stock bushings flex and eventually wear out, causing loss of steering
input. Our roller bearing kit uses a greasable roller bearing for smooth operation and
service. This is an important upgrade and something that will give new life to your
original quick steering components.

Niin kuin edellisessä tekstissä mainittiin niin kannattaa samalla asentaa tuo quick steer kitti;

Quick Steer Kit
This road race, quick steer kit consists of a high quality forged steel idler arm and pitman
arm. These were first introduced on the original Shelby GT350s. This will fit any 1965-66
Mustang steering box with a 1” sector shaft. This will enhance your car’s handling with
increased road feel and response time while reducing the need for excessive steering
input. A must for any early Mustang set up for handling. Optional roller bearing kit
reduces steering effort while adding service life to the idler arm.
100-3590R 1965-66 Idler arm, pitman arm and frame pin
100-3590RR 1965-66 With the roller bearing kit

Samassa yhteydessä laitat vielä;

Bump Steer Kit
Our bump-steer kit compensates for toe changes that occur as the front suspension
moves up and down. This is extremely important, up to 3/8” of toe change can be
experienced when your suspension is moving through it’s full range of motion causing
erratic steering. This kit completely eliminates your stock tie rod ends by replacing them
with heavy duty, race-quality spherical rod ends. Special bushings locating between the
spindle arm and tie rod end give you the adjustability needed to correct your cars bump
steer problem. We find an average of approximately 1/2”-5/8” of bushing is needed for
normal bump steer correction. Maunual steering only.
100-BSK-1 1965-66 Spindles
100-BSK-2 1967-69 Spindles
100-BSK-3 1970-73 Spindles

Nuo osat toimitta Tuumacid (http://www.tuumacid.com/) nopeasti ja joustavasti, on tietääkseni ainoa yritys Suomessa jolla on useiden vuosien toimitus kokemus Cobra Automotive tuotteista.
(http://www.cobraautomotive.com/)

Niin lopuksi joku tietenkin kysyy onko kokemuksia?
ON, ja kaikki vain positiivisia!

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 29 Huhti 2009, 10:55
Kirjoittaja FaikkuFB
Kun tuo bump steer kitti laskee raidepäätä spindlen päästä, niin tuossa mun swapissa
tuli hoidettua sekin samalla, kun centerlink nousi vähän ylemmäs. Ilmankos nyt näytti,
että pyörän sivuliike näytti pienenevän joustoliikkeen aikana.

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 29 Huhti 2009, 15:22
Kirjoittaja 65HT
FaikkuFB kirjoitti:
65HT kirjoitti:
FaikkuFB kirjoitti:Tällä tuntuu tulevan hyvä.
Kerrotko tarkemmin. :D
No ei tarvii opetella ohjaamista uusiks, kun hyppää Mussen rattiin parikyt vuotta uudemman
amerikkalaisen käyttiksen ohjaimista.
Lähinnä tarkoitin mistä tuo osa on ja mitä kaikkea vaihdoit.

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 25 Kesä 2009, 21:55
Kirjoittaja Vehje
FaikkuFB kirjoitti:Tällä tuntuu tulevan hyvä. Ajotestit lähipäivinä.
2,5 kierrosta laidasta laitaan ja tehostus.
Tarvittavat duunit saa vaikka yv:llä. Ei ihan tumpeloille.
OpelSimpukka.jpg
Simpukka paikallaan.jpg
Omega? Onks toi sähköllä vai hydrauliikalla tehostettu?

Re: -65 mussen ohjaus uusiksi!!

Lähetetty: 25 Kesä 2009, 22:57
Kirjoittaja FaikkuFB
Ihan normi hydrauli. Se on kuitenkin 90-luvulta.