grooved heads

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
koppa
Addikti

grooved heads

Viesti Kirjoittaja koppa »

Törmäsin tälläiseen toisella foorumilla. Mitäs mieltä kerhon moottori gurut uurretuista kansista?

Ideana siis tehdä kansiin urat joiden kautta saadaan palorintama etenemään quench alueelle/sylinterin reunoille paremmin työtahdin aikana ja puristustahdin aikana parantaa seoksen pyörteilyä sylinterissä. Tuntuu hassulta että samalla kun tehdään teräviä kulmia kansiin niin puhutaan detonoinnin välttämisestä..

teoriaa

ja esimerkki kuvia
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Re: grooved heads

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Näitähän kokeiltiin joskus 70-80 luvun vaihteessa saasteiden pienentämiseen , ei kai sitten toiminut...
Fastback
Over The Top
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

ei toi vissiin ihan hokkupokkusta ole. Käsittääkseni kotimaassakin taitaa olla muutamia esimerkkejä, mutta eivät hirveästi noista huutele. Mitä olen rivienvälistä ymmärtänyt niin hiperf käyttöön näitä on tehty. Kuka asiaan on oikeasti perehtynyt saa valottaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
MONTTU
Addikti

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Äkkiä ajatellen tuntuu erikoiselta idealta, ainakaan 2-tahtikoneessa yleensä ei ole ollut edes toivottua että paljealuella palaa ( mäntä pysyy reuna-alueilta viileämpänä ). Kilpakoneessa kansi on yleensä märkä paljealueelta. Mäntä ajetaan niin lähelle kantta kuin uskalletaan, 125cc koneessa väli voi olla jopa alle 0,5mm, tällöin pitää olla kyllä ihan uudet osat alakerrassa koko ajan. Tällä keinoin puristetaan lähes kaikki seos tulpan ympärillä olevaan "maljaan" ja palamista ei juuri tapahdu paljealueella. Samalla liekkirintaman palomatka lyhenee ja detonaatiotaipumus pienenee. Tällainen rakenne kyllä lisää päästöjä rajusti, pieni osa seoksesta palaa miten sattuu.

Omaan 347:kaan jäi 0,8mm välys (männät tulee deckin yli), hyvin pelitti jarrussa eikä ota kiinni vaikka kierrätettiin 6200 rpm. Tasapäisillä männillä päästiin n.10,5:1 kanttiin. Eaglen Juupeli kyllä sanoi että strokerin matalilla "keikkuvilla" männillä ollaan kyllä hämärän rajamailla. Pikkuisen kyllä detosi 3500-4000 kieppeillä 95 oktaanisella mutta Juupeli sanoi että loppuu kyllä V-Powerilla.
1966 HT 347 Stroker
1969
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Moi,

Itse ajelen urat kansissa (AFR205). En tiedä kuinka hyvin toimivat, mutta viime kesä meni detonoimatta 98:lla ja noin 12,4 puristuksilla. Mä tykkään kokeilla kaikkea huuhaata...
Polttoaineen kulutus oli reippaissa matkanopeuksissa n. 14l/100km. Kaasarina 1050cfm ultra hp dominaattori, imusarjana super victor, mekaaninen rullanokka jne. Siis pikkulohko strokerissa. Käy tyhjäkäyntiä noin 800rpm ja vetää hyvin yli 1600rpm.

Toki vaati aika paljon kaasarin kanssa kokeilua WB lambadan kera, mutta oli odotettavissa. Onhan tuo monen mielestä kaikenkaikkiaan paketti jonka ei pitäisi toimia kadulla. :P
koppa
Addikti

Viesti Kirjoittaja koppa »

1969 kirjoitti:Moi,

Itse ajelen urat kansissa (AFR205). En tiedä kuinka hyvin toimivat, mutta viime kesä meni detonoimatta 98:lla ja noin 12,4 puristuksilla. Mä tykkään kokeilla kaikkea huuhaata...
Polttoaineen kulutus oli reippaissa matkanopeuksissa n. 14l/100km. Kaasarina 1050cfm ultra hp dominaattori, imusarjana super victor, mekaaninen rullanokka jne. Siis pikkulohko strokerissa. Käy tyhjäkäyntiä noin 800rpm ja vetää hyvin yli 1600rpm.

Toki vaati aika paljon kaasarin kanssa kokeilua WB lambadan kera, mutta oli odotettavissa. Onhan tuo monen mielestä kaikenkaikkiaan paketti jonka ei pitäisi toimia kadulla. :P

Jep, itse kans tutkinut hieman erilaisia vaihtoehtoja tuon -88 rekenteluun ja taidan urittaa kannet myös. Katsotaan sitten mitä ahdetussa tapahtuu:)

j
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

´
Eeeeikös tässä ole yli vaihdelaatikko kuitenkin? Auttaa tuossa kulutuksessa jonkin verran. Mukava lukema kyllä sun autolle tuo 14 l/100km. Eipä tullut itse edes laskettua kulutusta viime kesältä...

Jostain lähteestä tuossa lueskelin että auttaa tuohon detonointiin jos johtuu paljealueen liiasta välyksestä männän ja kannen välillä.
1969
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Antti66HT kirjoitti:

´
Eeeeikös tässä ole yli vaihdelaatikko kuitenkin? Auttaa tuossa kulutuksessa jonkin verran. Mukava lukema kyllä sun autolle tuo 14 l/100km. Eipä tullut itse edes laskettua kulutusta viime kesältä...

Jostain lähteestä tuossa lueskelin että auttaa tuohon detonointiin jos johtuu paljealueen liiasta välyksestä männän ja kannen välillä.
Moi,

Laatikko on 0,82 ylivaihteella ja perä 3,5:1. Eli vastaa noin 2,9 välkkää nelivaihteisella. Pyrin itsekin olemaan kulutuksia normaalisti laskematta, mutta oli ihan mielenkiintoista tietää missä mennään.
Veikkaanpa, että tuossa urahommelissa on muustakin kysymys kuin liiallisen paljevälyksen vaikutusten kompensoinnista. Lisää aiheesta voi lukea vaikka SAE:n paperikokoelmasta "Design of Racing and High-Performance Engines" (Daniel J. Holt) joka löytyy ainakin amazonista. Sieltä löytyy ainakin kiinalaisten Squish Jet turbulence combustion paperi.
Uritus ei liene mikään mullistava juttu, vaikka omasta mielestäni on ihan käypäinen lisä soppaan.
Vastaa Viestiin