muutoskatsastukseen olisko apua( 289:stä 351)

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
vesaahc
Aktiivi
Viestit: 70
Liittynyt: 11 Loka 2008, 16:18
Auto: 65 ht
Paikkakunta: tampere

muutoskatsastukseen olisko apua( 289:stä 351)

Viesti Kirjoittaja vesaahc »

kohde 65 ht 289 ja koneeksi tulis 351 w. katsastukseen tarviis jotain dokumenttiä auton alustasta alkuperäisenä ja uudella koneella (jarrut akselit jousitus), konettahan ei vielä 65 saanut joten suoraan sellaista lappua tuskin löytyy. oisko jollain tietoa tai miten olette itse toimineet. tämmösiä virityksiähän suomesta kuitenkin löytyy. t:vesku
MUSTANG 65 HT.
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: muutoskatsastukseen olisko apua( 289:stä 351)

Viesti Kirjoittaja jls »

Tämähän on ihan selvää tiedonpanttausta :(

Tehoahan uudessa 351W "truck" moottorissa on vain 240hv, kun -65 289 4v on ollut suunnilleen 225. Kuutiotilavuuden muutos vähemmän kuin 25%.

Eikö silloin pitäisi riittää ihan 225 heppasen vakioalusta levyjarruilla, vai tarvitaanko jotain muuta? Painoa tulee kolmisenkymmentä kiloa lisää, aiheuttaakohan tuo jousille vaatimuksia?

Onhan täällä swapin tehneitä vaikka kuin, kertokaa nyt ihmeessä.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Hellakopteri
Aktiivi
Viestit: 84
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 22:21
Auto: 65 FB

Re: muutoskatsastukseen olisko apua( 289:stä 351)

Viesti Kirjoittaja Hellakopteri »

moottoriswapeista ei ole kokemusta ollenkaan, mutta vasta maahantuotua 65 FBtä rekisteröitäessä viime kuussa, sylinterinkansienvaihdon seurauksena (=moottorin vaihtoon rinnastus eli kaiketi sama asia) oli edessä dynolapun hommaaminen ja alustamuutoksien selvitys. (289 edelleen 289 tässä tapauksessa)

ilmi tullutta: (nämä löytyy myös Aken ohjeistuksista jostain - ohje nroa en tiedä)
- vaihdettavan moottorin massa korkeintaan 20% suurempi kuin painavimman vertailumoottorin
- Jos vaihdettavan moottorin massa yli 10% suurempi = akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoidaan pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia (mm. akun paikka, konepellin vaihto)
- moottorin teho saa olla korkeintaan 20% suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin
- iskutilavuus saa olla korkeintaan 25% suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman moottorin iskutilavuus
- Jarrut, voimansiirto, jousitus, akselistot on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa
- auton omamassan ja tehon suhde ei saa alittaa 7 kg/kW

Vertailumoottoriksi tuli saman moottorisarjan tehokkain eli hipo (271hp), joka ei ylittynyt 20%, oli itse asiassa yhden hepan tehottomampi onneksi (eikun prkl valitettavasti).

Sitten siihen varsinaiseen pullaan ketjun aloittajalle kaiketi, eli selvitys alustan muutoksista tehtiin lukemalla/valokopioita ottamalla David Newhardtin Mustang kirjan K-koodi kohdasta mitä niissä oli alustan, voimansiirron, jousituksen ja akselistojen osalta, ja vertaamalla niitä autooni katsastajan kanssa.(kaikki oli onneksi niinkuin pitääkin) ei sen ihmeellisempi selvitys.

Hyvin pientä vaivaa aiheutti tuo 7kg/kW jonka täyteen saamiseksi oli laitettava tankki täyteen, vararengas kyytiin ja takakontti täyteen työkaluja.

Näin tämä mulla meni.
Vastaa Viestiin