Ennakkot 351 C??
-
jeje
- Aktiivi
- Viestit: 133
- Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
- Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
- Paikkakunta: Ruokolahti
Ennakkot 351 C??
Paljon pitäs olla ennakot 351 C ( Q- koodi) moottorille? 4 kurkkunen kaasari ( Holley), vm 73. Ku en löytä opuksista... Kiitos ja anteeks!!
Re: Ennakkot 351 C??
Tehdasasetus on niinkin vähän kuin 6 astetta perusennakkoa, mutta yleisesti hyväksyttyä on, että C tykkää ~36-38 kokonaisennakosta (mekaaninen). Riipuen vähän jakajasta ja kummin päin keskipakosäätimen rajoitin on, asettuu perusennakko jonnekin 10-18 väliin. Itse olen pitänyt 12 perus- ja 38 kokonaisennakkoa, ja alipainekello kytkettynä.
-71 HT 351C 4v
-
jeje
- Aktiivi
- Viestit: 133
- Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
- Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Ennakkot 351 C??
Okkei, kiitos! Taitaapi olla sit kuitekii aika lähellä, muistaakseeni 18?? Mutt pitännee kokeilla viel vähä muuttaa...
Re: Ennakkot 351 C??
Kannattaa kattoo se kokonaisennakko, noita jakajia on ilmeisesti jopa 36 asteen keskipakolisäyksellä (numero 18 säätimeen stanssattuna).
-71 HT 351C 4v
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1329
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Ennakkot 351 C??
Koskeekos tämä 10-18 asteen perusennakkosuositus myös ihan tavallista 2V voileipä-cleveä? Vai onko vain tehokkaamman 4V koneen juttu? Olen tuossa omassa (2V kannet, 600 Edelbrock+ Perfomer) säätänyt perusennakon tehtaan suositukseen, eli 6 asteeseen. Voisiko saada jotain hyötyä kovemmasta perusennakosta?
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Ennakkot 351 C??
Koskee ja saa hyötyä, suurempi perusennakko parantaa moottorin toimintaa etenkin alakierroksilla, tämän voi huomata perstuntumallakin ihan selvästi. Mikäli lisäät perusennakkoa pitää kokonaista tietenkin vähentää jollakin konstilla.Late kirjoitti:Koskeekos tämä 10-18 asteen perusennakkosuositus myös ihan tavallista 2V voileipä-cleveä? Vai onko vain tehokkaamman 4V koneen juttu? Olen tuossa omassa (2V kannet, 600 Edelbrock+ Perfomer) säätänyt perusennakon tehtaan suositukseen, eli 6 asteeseen. Voisiko saada jotain hyötyä kovemmasta perusennakosta?
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1329
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Ennakkot 351 C??
Kiitos infosta, täytyypä vähän testailla kuinka suureksi perusennakon voi säätää kokonaisennakon pysyessä rajoissa.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Ennakkot 351 C??
Omassa perusennakko max 12, enämpi laittaa niin ei tahro jaksaa kuumana pyöräyttää- 
Re: Ennakkot 351 C??
Juu, ei mitään massiivista tehonlisäystä kannata odottaa tuolla ennakonsäädöllä, mutta kyllä esim liikkeellelähtö ja kruisailu pikkukierroksilla voi helpottua jos perusennakkoa saa lisättyä. Ei oikein yksiselitteisesti voi sanoa, että kun lisäät n määrän ennakkoa, niin kone toimii paremmin kuin nn määrällä. Eli kokeile, mutta pysy terveissä rajoissa.
Kuumakäynnistys taitaa varsinkin pienemmillä palotiloilla (4V- ja aussikannet) olla määräävä tekijä perusennakkoa säätäessä. Sit kannattaa huomata, että tyhjäkäynti tuppaa nousemaan kun perusennakkoa lisää. Eli säädön jälkeen tyhjäkäynti takas normaaliksi ja ennakon tarkistus, ettei noussut tyhjäkäynti vetänyt jo keskipakoennakkoja mukaan. Ja sit kun kaikki muuten pelaa, niin kokeilee kummasta vakuumilähdöstä alipainesäädin tykkää. Huipputehoihin sillä ei ole merkitystä, mutta taas liikkeellelähtö, kruisailu ja lämpöjen kurissapysyminen helpottuvat. (kattokaapa vaan minkä tahansa normaaliauton sytkäkarttaa, kyllä siellä vakuumipuolella vaan ON enemmän ennakoa...)
Niin siellä jakajassa, keskipakosäätimessä, on todennäköisesti rajoittimet kahdelle eri astemäärälle. Jos haluat vaihtaa astemäärää, täytyy jakajan akselin yläpäästä avata sokka, jotta saat säätöpaketin ylös. Sitten pyöräytä paketin haluamallesi astemäärällä (merkitty siis astemäärä/2, eli kertomalla kahdella saat todellisen keskipakosäätimen lisäämän astemäärän.) ja sokka takaisin. Tietysti erilaisia kumiletku_rajoitintapin_päälle -patentteja voi kokeilla, mutta tahtoo olla vähän niin ja näin.
Kuumakäynnistys taitaa varsinkin pienemmillä palotiloilla (4V- ja aussikannet) olla määräävä tekijä perusennakkoa säätäessä. Sit kannattaa huomata, että tyhjäkäynti tuppaa nousemaan kun perusennakkoa lisää. Eli säädön jälkeen tyhjäkäynti takas normaaliksi ja ennakon tarkistus, ettei noussut tyhjäkäynti vetänyt jo keskipakoennakkoja mukaan. Ja sit kun kaikki muuten pelaa, niin kokeilee kummasta vakuumilähdöstä alipainesäädin tykkää. Huipputehoihin sillä ei ole merkitystä, mutta taas liikkeellelähtö, kruisailu ja lämpöjen kurissapysyminen helpottuvat. (kattokaapa vaan minkä tahansa normaaliauton sytkäkarttaa, kyllä siellä vakuumipuolella vaan ON enemmän ennakoa...)
Niin siellä jakajassa, keskipakosäätimessä, on todennäköisesti rajoittimet kahdelle eri astemäärälle. Jos haluat vaihtaa astemäärää, täytyy jakajan akselin yläpäästä avata sokka, jotta saat säätöpaketin ylös. Sitten pyöräytä paketin haluamallesi astemäärällä (merkitty siis astemäärä/2, eli kertomalla kahdella saat todellisen keskipakosäätimen lisäämän astemäärän.) ja sokka takaisin. Tietysti erilaisia kumiletku_rajoitintapin_päälle -patentteja voi kokeilla, mutta tahtoo olla vähän niin ja näin.
-71 HT 351C 4v
-
jeje
- Aktiivi
- Viestit: 133
- Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
- Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Ennakkot 351 C??
No mites, vaikuttaakko tää Petronixin Ignitor systeemi näihin em. juttuihin millään muotoa?
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1329
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Ennakkot 351 C??
Kiitosta vain neuvoista
Säätelin illan ratoksi perusennakon n. 12 asteeseen, kokonaisennakkoa tuli tuo ohjeistamanne n. 36 astetta. Vähän vielä tyhjäkäyntiä pienemmäksi ja eikun koeajolle... Huh huh mikä ero! Alakierroksilla vääntöä ja vetoa ihan toiseen malliin. Eli juuri siellä, missä tuollaisella automaattivaihteisella kruisailuautolla tarviikiin. Kaasuun vastaa paljon paremmin,lievät kuolleet kohdat vedosta hävinneet kokonaan. Eikä edes nakuttanut, vaikka yritinkin.
Eikä se kovempaa runtattaessa ainakaan tehottomampi ole
Ilmeisesti tehdas on huomannut saman asian. Tuttavani -73 Montegossa samalla 351C 2v tekniikalla tehtaan perusennakkoarvo on 10 astetta, vaikka koneet muuten identtiset.
Ei kai tuo Ignitor asiaan sen kummemmin vaikuta, sehän heittää kipinän jakajan ennakkosäätöjen perusteella. Mun autossa on Ignitor ja kyllä tämä ero (6 -> 12 astetta) oli oikein selvästi havaittava.
Eikä se kovempaa runtattaessa ainakaan tehottomampi ole
Ilmeisesti tehdas on huomannut saman asian. Tuttavani -73 Montegossa samalla 351C 2v tekniikalla tehtaan perusennakkoarvo on 10 astetta, vaikka koneet muuten identtiset.
Ei kai tuo Ignitor asiaan sen kummemmin vaikuta, sehän heittää kipinän jakajan ennakkosäätöjen perusteella. Mun autossa on Ignitor ja kyllä tämä ero (6 -> 12 astetta) oli oikein selvästi havaittava.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
-
jeje
- Aktiivi
- Viestit: 133
- Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
- Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Ennakkot 351 C??
Ja nykiminen alkoi taas...harmi80 kirjoitti:Tehdasasetus on niinkin vähän kuin 6 astetta perusennakkoa, mutta yleisesti hyväksyttyä on, että C tykkää ~36-38 kokonaisennakosta (mekaaninen). Riipuen vähän jakajasta ja kummin päin keskipakosäätimen rajoitin on, asettuu perusennakko jonnekin 10-18 väliin. Itse olen pitänyt 12 perus- ja 38 kokonaisennakkoa, ja alipainekello kytkettynä.
Re: Ennakkot 351 C??
Noilla putkimuutoksilla tarvit mahrollisesti rikkaampaa seosta, mikäs sulla on nyt kaasarina? suodatin? tuleeko tankista kunnolla tavaraa?jeje kirjoitti:Ja nykiminen alkoi taas...harmi80 kirjoitti:Tehdasasetus on niinkin vähän kuin 6 astetta perusennakkoa, mutta yleisesti hyväksyttyä on, että C tykkää ~36-38 kokonaisennakosta (mekaaninen). Riipuen vähän jakajasta ja kummin päin keskipakosäätimen rajoitin on, asettuu perusennakko jonnekin 10-18 väliin. Itse olen pitänyt 12 perus- ja 38 kokonaisennakkoa, ja alipainekello kytkettynä.Mites nää ennakot kun vaihdettu peltisarjat ja muokattu putkia( h-putki ja turbo vaimentimet), pitäskö muuttaa?? Kaasari putsattu, muttei auta...Fuck!!
Omassa on vieläkin valusarjat, eikä ole hoota tai äxää, ahistaa
-
jeje
- Aktiivi
- Viestit: 133
- Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
- Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Ennakkot 351 C??
Holley 750 kaasari ja kokeiltu on rikkaammalla ja laihemmalla ... ei auta!Edelbrocin suodatin, luulis soppaa riittävän, kun kiihytyksissä ei nyi yhtään??
Mites ton vois tarkistaa?