408w kokemuksia?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
M.K.
Aktiivi
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Elo 2005, 22:26

408w kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja M.K. »

Onkos porukalla minkälaisia kokemuksia noista stroker-sarjoista?
Tarkoituksena olis tilata talven aikana joku kohtuuhintanen (halpa) sarja, mutta arveluttaa toi hinta/laatu suhde politiikka... Tekeeköhän jollain noname 750 taalan sarjalla mitään? Ja onko esim. scat tai eagle yhtään luotettavampi?
Kyseessä siis ´78 351w josta kai ois tulossa 408, ja aluksi ainakin se saa lepäillä käyttöpiilofarmarin keulilla. Tehot jää alle 400 hepan ja kiertääkään ei tarvii mitään 7000.
Kovasti myös mietityttää noi rod ratio ja öljyrengas jutut. Eli miten paljon merkitystä on käyttöauton kankisuhteesta? Kuluuko ne pytyt nyt niin älyttömän nopeesti 6.2" veiveillä ja haittaako jos se männäntappi on siinä öljyrengas urassa?
Ja mitä muuta tulis ottaa huomioon??
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2632
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 408w kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Toinen vaihtoehto on ostaa vaan 3.85" kampi, käyttää vanhat veivit ja jotkut 302 männät ja tehdä 393.

Kiertokanki/isku suhteessa ensimmäinen tarkistettava asia on, että se kanki ylettää mäntään asti. Ehkä Nascareissa tms. 8000-9000rpm koneissa veivisuhteella on väliä. Budjettikoneen idea on siinä, että parista hepasta ei makseta hirveästi. Eli en usko, että löydät keskimääräiseen vääntöön kovin merkittävää eroa näillä veivisuhteilla isoa eroa. Kuluuko nopeammin, ehkä mutta minkälaisia ajokilometrejä autolta tavoittelet vuosittain. Jos männäntappi on urassa, niin nykyään ihan halpismännissäkin on joku mekanismi, mikä pitää öljyrenkaan urat pois tapin kohdilta.

Onpahan noita stroukkiWindsoreita rakenneltu esim. Pirkanmaan suunnassa aika lailla, kenties he kommentoivat enemmän.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle :( )
mururua
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Touko 2005, 08:26
Auto: Mustang II -76 Luiskaperä
IKuisuusrojekti
4.6L 4V Modular+maxxecu+4R70W manuaL+lincoln mk8 IRS
Paikkakunta: Lohja

Re: 408w kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja mururua »

Itse hommasin proben street fighter 393 kitin jossa monttumännät ahtamista varten. En nyt hintaa muista, mutta oliskohan ollut jossain 1200E tietämillä suomeen tuotuna ja verot maksettuna. Kokemuksia ei vielä ole kun kone on edelleen pukissa odottamassa nokka akselia ym. Tuolta proben sivuilta kannattaa käydä katsomassa mitä kaikkea niillä on tarjota.
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: 408w kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 1969 »

M.K. kirjoitti:Onkos porukalla minkälaisia kokemuksia noista stroker-sarjoista?
Tarkoituksena olis tilata talven aikana joku kohtuuhintanen (halpa) sarja, mutta arveluttaa toi hinta/laatu suhde politiikka... Tekeeköhän jollain noname 750 taalan sarjalla mitään? Ja onko esim. scat tai eagle yhtään luotettavampi?
Kyseessä siis ´78 351w josta kai ois tulossa 408, ja aluksi ainakin se saa lepäillä käyttöpiilofarmarin keulilla. Tehot jää alle 400 hepan ja kiertääkään ei tarvii mitään 7000.
Kovasti myös mietityttää noi rod ratio ja öljyrengas jutut. Eli miten paljon merkitystä on käyttöauton kankisuhteesta? Kuluuko ne pytyt nyt niin älyttömän nopeesti 6.2" veiveillä ja haittaako jos se männäntappi on siinä öljyrengas urassa?
Ja mitä muuta tulis ottaa huomioon??
Vaikka 408:lla ajelen, en ole itse rakentanut alakertaa, joten osien mittatarkkuudesta ei ole omaa tietoa. Useampien kuulopuheiden mukaan scatin sarjat ovat parempaa laatua koneistusten puolesta kuin Eagleen perustuvat sarjat (itsellä on Eagle akseli, mutta en tiedä paljonko sitä on jouduttu korjailemaan). Itse rakentaisin empimättä scatin kamoista. Jos korjauksia joutuu tekemään, niin hinta on heti sama.

Pienillä kierroksilla ja hevosilla lyhytveivinen saattaa olla jopa parempi. Ainakin jos kansi on hyvin virtaavaa sorttia.

Pitempi veivi kuormittaa vähemmän sylinteriputkea sivusuunnassa kun on tehoa ja kierroksia. Pitempi veivi siis teoriassa parempi kulumista ajatellen. Itsellä 6.250 veivi ja proben männät. Ei ole tappi öljyrengasurassa. Pitkästä veivistä seuraa lyhythelmainen mäntä (helma joustaa vähemmän ja kuluttanee enemmän), joten veikkaanpa, että kulumisessa ei tule juurikaan eroa käytännössä millään veivillä.

Summa summarum: Itse tekisin scatin sarjasta pitkillä veiveillä ja Total Seal gapless top rengassarjalla (eikä missään nimessä gapless second ring, ennemmin tavallisilla renkailla). Silloin voi laittaa ylärenkaaseen hieman lämpövaraa, mutta ei tarvitse raapia päätä huohotusten ja vuotavien takapään stefojen kanssa.
M.K.
Aktiivi
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Elo 2005, 22:26

Re: 408w kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja M.K. »

Kiitokset vastauksista.
Löysinkin sopivan satsin suomesta. Ei se nyt ihan 408 ole, mutta kun vältin ulkomailta oston hankaluudet, niin meinasin tolla koittaa pärjätä.
Yritän raportoida joskus, kun saan projektia eteenpäin.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 408w kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 1223 »

[quote="Arto65FB"]Toinen vaihtoehto on ostaa vaan 3.85" kampi, käyttää vanhat veivit ja jotkut 302 männät ja tehdä 393.

Tämä rupesi kiinnostamaan kun tallissa lepää 69 351w lohko nollakoossa. Käykö tähän siis vakio mitoilla oleva 302 mäntä vai pitääkö olla normaalia matalampi?

Juha
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 408w kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

1223 kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:Toinen vaihtoehto on ostaa vaan 3.85" kampi, käyttää vanhat veivit ja jotkut 302 männät ja tehdä 393.

Tämä rupesi kiinnostamaan kun tallissa lepää 69 351w lohko nollakoossa. Käykö tähän siis vakio mitoilla oleva 302 mäntä vai pitääkö olla normaalia matalampi?

Juha
hmm... jos kiinnostaa niin vaihda koko setti, tai jos budjetti kapea, niin kunnon veivit (Eaglen SIR budjetti) ja männät.

Kampiakseli ei ekana hajoa windsorista. Vakioveiveillä en strokeri pataa lähtisi nyky tarjonnalla rakentamaan. On nimittäin heikoin lenkki. Lohko on lujempi kuin 302, vakioveivit näköjään kestää arp:n pulteilla yli 6000rpm, en vaan tiedä kuinka kauan. Joskus kauan sitten noissa käytettiin vaihtoehtona Mopar 340 T/A veivejä, mutta lienee hintava vaihtoehto nykyjään. Nykyisillä lohkon koneistus hinnoilla ja "kun kerran koneen nostaa nokalta", ei strokeri estttien hinnat paljon paina. Euro tosin just putos 1,55 taalasta 1,36:n , toivottavasti e ilisää...
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 408w kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Moro

Kattelin just tollaista eaglen settiä ja se vois olla se mun juttu kun en viitti tota toista konetta purkaa missä on kunnon veivit.

Juha
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 408w kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Rod/ stroke suhteesta kuuluu nyt maailmalta mielenkiintoisia uutisia.
Ostakaas uusin Popular Hot Rodding missä on juttu 2008 Engine Masters -kilpailusta.
Parhaan katumoottorin ( 2500-6500 rpm) rakensi Jon Kaase...se on Ford 400 M !
Veivin pituus 5,95"( Windsorin vakiomitta) ja männän dekkikorkeus noin 2,3" !!!!!!!!!!!!!!!
Olen rakentanut muutaman 393 Windsorin, aina 5,95 veivillä ja 1,6 dekkisellä 302 männällä. Hyvin kulkee ja toimii...
Nyt tulee sitten kokeilun vuoksi 6,2" kiertokangella oleva 408.Enpä usko että suurta eroa edelliseen 393 Windsoriin tulee perstuntumalla koettua
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Vastaa Viestiin