Sivu 1/1
SN95 pyöränkulmat ja muut arvot
Lähetetty: 09 Syys 2008, 12:19
Kirjoittaja MouTine
Torstaina olisi tarkoitus viedä tuo '96 Cobra viho'viimeisen kerran pyöräkulmien säätöön. Yritys oli kova perjantaina mutta olivat särkeneet mittalaitteet. Nyt mennään eri paikkaan.
Eniveis... Mitä pannaan mitäkin eteen? Autossa siis kaikki uudet hilut ja nyt vihdoin ne säädettävät yläpäät. Sellasen käsityksen olen saanut että 4*...4,5* casteria, -0,6*...-0,75* camberia ja 1,5mm aurausta per pyörä. Onko nuo ihan metässä? Parempia ehdotuksia perusteluineen?
Kiitos!
Re: SN95 pyöränkulmat ja muut arvot
Lähetetty: 09 Syys 2008, 13:24
Kirjoittaja Mexico65
MouTine kirjoitti:
Eniveis... Mitä pannaan mitäkin eteen? Autossa siis kaikki uudet hilut ja nyt vihdoin ne säädettävät yläpäät. Sellasen käsityksen olen saanut että 4*...4,5* casteria, -0,6*...-0,75* camberia ja 1,5mm aurausta per pyörä. Onko nuo ihan metässä? Parempia ehdotuksia perusteluineen?
Noi kulmat vaikuttaa hyviltä.
Mutta jos ajat radalla kovaan, niin kuin olet jo ajanutkin, niin camberia voisi kokeilla alueella -1.0 - -1.5 astetta.
Säätäkää alussa sinun esittämiisi arvoihin ja merkatkaa camberlevyyn kyseisten asteiden paikat. Sitten säädätte camberin esim. -1.5 asteeseen ja tarkastatte kuinka paljon caster ja auraus muuttuivat (kirjatkaa arvot ylös). Mikäli oleellista muutosta ei tapahdu niin merkatkaa - 1.5 asteen camber kulma myös säätölevyyn. Näin voit helposti kokeilla radalla kahta eri camber kulmaa ja valita sitten sen paremman ratakäyttöön. Siksi rata käyttöön, ette normaaliajossa eturenkaat lähde taas kulumaan sisäreunoilta.
Aurauksen suhteen minä laittaisin 1.5 mm kokonais auraukseksi, saattaa kääntyä mutkaan paremmin mutta vastaavasti olla hieman rauhaton normaali käytössä.
Re: SN95 pyöränkulmat ja muut arvot
Lähetetty: 09 Syys 2008, 15:31
Kirjoittaja MouTine
Kiitos Mexico järkevästä vastauksesta! Näin toimitaan riippuen siitä kenen kanssa rupean autoa vääntämään ja kuinka paljon sille on varattu aikaa.
Re: SN95 pyöränkulmat ja muut arvot
Lähetetty: 09 Syys 2008, 23:53
Kirjoittaja NoNeed4Boost
-2.0* camberia joka pyörään jos renkaat on hyvät ja radalla kovaa ajetaan.
Makuasioita, mutta mulla on toiminut niin edessä kuin takana toi säätö hyvin ja eipä oo huomattavasti toispuoleisesti kuluneet...
Re: SN95 pyöränkulmat ja muut arvot
Lähetetty: 10 Syys 2008, 07:26
Kirjoittaja MouTine
NoNeed4Boost kirjoitti:-2.0* camberia joka pyörään jos renkaat on hyvät ja radalla kovaa ajetaan.
Makuasioita, mutta mulla on toiminut niin edessä kuin takana toi säätö hyvin ja eipä oo huomattavasti toispuoleisesti kuluneet...
Ei kiitos. Renkaat on kuluneet sisäreunoistaan pahasti, niinkuin tuola toisessa topickissa kirosin. Pääpaino on että auto on vakaa pikatiellä ns. törkeissä nopeuksissa ja normi 120 nopeuksissa. Rata-ajoa tulee kilometrillisesti niin vähän, vaikka lähestulkoon joka rata-päivillä käynkin.