SN95 pyöränkulmat ja muut arvot

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

SN95 pyöränkulmat ja muut arvot

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Torstaina olisi tarkoitus viedä tuo '96 Cobra viho'viimeisen kerran pyöräkulmien säätöön. Yritys oli kova perjantaina mutta olivat särkeneet mittalaitteet. Nyt mennään eri paikkaan.

Eniveis... Mitä pannaan mitäkin eteen? Autossa siis kaikki uudet hilut ja nyt vihdoin ne säädettävät yläpäät. Sellasen käsityksen olen saanut että 4*...4,5* casteria, -0,6*...-0,75* camberia ja 1,5mm aurausta per pyörä. Onko nuo ihan metässä? Parempia ehdotuksia perusteluineen?

Kiitos!
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: SN95 pyöränkulmat ja muut arvot

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

MouTine kirjoitti: Eniveis... Mitä pannaan mitäkin eteen? Autossa siis kaikki uudet hilut ja nyt vihdoin ne säädettävät yläpäät. Sellasen käsityksen olen saanut että 4*...4,5* casteria, -0,6*...-0,75* camberia ja 1,5mm aurausta per pyörä. Onko nuo ihan metässä? Parempia ehdotuksia perusteluineen?
Noi kulmat vaikuttaa hyviltä.
Mutta jos ajat radalla kovaan, niin kuin olet jo ajanutkin, niin camberia voisi kokeilla alueella -1.0 - -1.5 astetta.

Säätäkää alussa sinun esittämiisi arvoihin ja merkatkaa camberlevyyn kyseisten asteiden paikat. Sitten säädätte camberin esim. -1.5 asteeseen ja tarkastatte kuinka paljon caster ja auraus muuttuivat (kirjatkaa arvot ylös). Mikäli oleellista muutosta ei tapahdu niin merkatkaa - 1.5 asteen camber kulma myös säätölevyyn. Näin voit helposti kokeilla radalla kahta eri camber kulmaa ja valita sitten sen paremman ratakäyttöön. Siksi rata käyttöön, ette normaaliajossa eturenkaat lähde taas kulumaan sisäreunoilta.

Aurauksen suhteen minä laittaisin 1.5 mm kokonais auraukseksi, saattaa kääntyä mutkaan paremmin mutta vastaavasti olla hieman rauhaton normaali käytössä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: SN95 pyöränkulmat ja muut arvot

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kiitos Mexico järkevästä vastauksesta! Näin toimitaan riippuen siitä kenen kanssa rupean autoa vääntämään ja kuinka paljon sille on varattu aikaa.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: SN95 pyöränkulmat ja muut arvot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

-2.0* camberia joka pyörään jos renkaat on hyvät ja radalla kovaa ajetaan.
Makuasioita, mutta mulla on toiminut niin edessä kuin takana toi säätö hyvin ja eipä oo huomattavasti toispuoleisesti kuluneet...
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: SN95 pyöränkulmat ja muut arvot

Viesti Kirjoittaja MouTine »

NoNeed4Boost kirjoitti:-2.0* camberia joka pyörään jos renkaat on hyvät ja radalla kovaa ajetaan.
Makuasioita, mutta mulla on toiminut niin edessä kuin takana toi säätö hyvin ja eipä oo huomattavasti toispuoleisesti kuluneet...
Ei kiitos. Renkaat on kuluneet sisäreunoistaan pahasti, niinkuin tuola toisessa topickissa kirosin. Pääpaino on että auto on vakaa pikatiellä ns. törkeissä nopeuksissa ja normi 120 nopeuksissa. Rata-ajoa tulee kilometrillisesti niin vähän, vaikka lähestulkoon joka rata-päivillä käynkin.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Vastaa Viestiin