Antti66HT kirjoitti:Ei kannata. Tulee liikaa tehoa ja lähtee hanskasta.
Ei, kannata paikat ei kestä.
Vähän koneen jatkosta joka tulee tehon kasvaessa vaatimaan oman veronsa pohjattomasta kukkarosta.
1. 200 - 300hp vakio 289 / 302 koneen perässä kestää lähes kaikki mitä tarjolla on.
2. 300 - 400 hp vaatii jo joitakin vahvistuksia / muutoksia ensisijaisesti jarrut, vakio C 4 aski rupee olemaan tiukoilla.
3. 400 - 500 hp moottorin kiinnitys, kytkin, top-loader kestää vaihteistona muut vaatii jo vahvistusta tai tarvike askeista TKO 600, kardaani vaatii vaihdon, 8" perän raja tulee vastaan, 28 rihlaiset vetoakseli ovat äärirajoilla, kapeissa alle 245 renkaissa ei ole pitoa enää, normaali kori ei kestä lähtee vääntymään, taka-akseli ei kunnolla kestä kiinni pelkän vakio lehtijousen varassa, jarruilta vaaditaan jo aika paljon.
4. +500 hp lähes kaikki uusiksi ja kestävämmäksi.
Siirtyminen vakiosta teholuokkaan 400 - 500 hp vaatii näin ollen lähes samanmoiset kustannukset voimansiirtoon, koriin, alustaan ja jarruihin. Karkeasti puhutaan hintaluokasta kone +10000€ lisäksi muut autoon tarvittavat tehon lisäyksen aiheuttamat muutokset +10000€.
Tässä vaiheessa voi tietenkin päivittää muut muutokset kestävimmiksi ja valmistautua + 500 hp tasoon.
Tosin koneen hinnassa voi hieman tinkiä siirtymällä suoraan bb:n puolelle mutta bb:n mahtava vääntö aiheuttaa suuremman muutos tarpeen auton muuhun tekniikkaan. Tästä johtuen bb koneen lähtöhinta on hieman harhaan johtava koska kustannuspaineet muihin muutoksiin kasvavat sb:tä enemmän.
Toinen asia joka painaa myös paljon tässä harrastuksessa on auton ajettavuus ja näennäinen taloudellisuus. Harraste auto ei ole kilpa-auto, vaan sillä pitäisi pystyä ajelemaan välillä pitkiäkin matkoja ilman teknisiä ongelmia. Yleensä laiminlyödyt vahvistus muutokset aiheuttavat suurimmat ongelmat juuri siellä missä niitä vähiten toivoisi.
Katkeeko kardaani, repeääkö rengas.
PS. uusi WORLD MAN O’WAR sb BLOCK ("351" lohko) salli jo 4,200" porauksen eli 4,250" iskulla päästää jo 471 cid pikkulohkoon 2,248" kampiakseli kauloilla!
Technical Specifications of...
Man O'War Cast Iron Blocks
Material: High density cast iron
Deck Heights: 8.200, 9.200, 9.500"
Deck Thickness: .600" minimum
Cam Bearings: Stock - can be bored to 60mm
Lifter Bores: Cross-feeds between pairs to maintain pressure
Bore: 3.990" (bore to 4.000") or 4.115" (bore to 4.125")
Cylinder Head Attachment: Stock plus 2 extra head bolts per cyl. (not req.)
Maximum Bore: 4.200" (470 c.i.d. with maximum stroke crank)
Water Jackets: Expanded for better cooling
Lubrication: Priority main oiling system
Filtration: Integral mount for spin-on filter
Oil Pan Rails: Stock Ford (“C” block requires use of 351 pan)
Crank Clearance: Can use up to 4.250" crank
Main Caps: Splayed billet steel, nodular iron, 4 bolt
Oil System: Has .500" feed; bosses for dry sump
http://www.worldcastings.com/prods_page ... anowar.htm
