Moi,
Kolmen kuukauden seisotus ja starttiyritys ja hirveä savu. Ensin yritti ihan normaalisti mutta sitten startti ikäänkuin hyytyi. Viaksi löytyi startin alta lähtevä pikkuruinen maadoitusjohto joka oli lämmennyt niin, että kuoret oli sulanut (tästä savu). Vaihdoin johdon mutta nyt ei starttaa. Pyörittää kyllä ja yrittää kovasti hörähdellä mutta ei käynnisty. Kova bensan haju putkista. Mikä tuo tuommoinen pikkuruinen maadoitusjohto yleensäkin on? Pitäisikö sen tilalla olla joku paksu/kunnon maadoitusjohto? Joku ehdotti, että öljyyn olisi mennyt bensaa startatessa ja siksi öljy olisi nyt liian ohutta mutta tuo kuullostaa kummalliselta. Vaan mistä sen tietää onko siellä joku anturi joka tuota öljyn paksuutta mittaa? Estäisikö tämä bensa/öljy homma joidenkin sylintereiden käynnistämisen? Mutta kun kone kuitenkin yrittää. Mutu tuntumalla jossain sähkössä on nyt vikaa. Karkaako sähköä niin ettei jaksa jakaa sytytykseen riittävästi? Ei sitä pikkuista starttia jaksa ikuisestikaan rynkyttää, hajoaa vielä koko toosa. Mikä mahtaa nyt olla vikana?
terveisin, Marc Baumann (SVT Cobra 96)
Startin piuhat ja käynnistys
Re: Startin piuhat ja käynnistys
Vihje - tarkista Mustangisi ajonestolaite, joka mahdollisesti on päällä tai avaimen siru ei anna tietoa. mahd koetaulussa vilkkuu merkkiteksti joka ilmoittaa ajonestolaitteen päälläolosta????
terv. Oiva ABE-600
terv. Oiva ABE-600
Oiva Malin
-
- Aktiivi
- Viestit: 33
- Liittynyt: 01 Loka 2004, 19:07
- Auto: Mustang GT 5.0 premium 2014 avo
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Startin piuhat ja käynnistys
Hei,
Niin siinä sitten kävi että monta vikaa tuli todettua. Toukokuun ensimmäisen Cruising Nightin myöhäisessä iltakeskusteluissa ehdotettiin, että koneen päämaadoitus olisi viallinen. Samoin povattiin, että akku olisi viallinen mutta siitä oltiin montaa mieltä. Aiemmin oltiin ehdotettu, että koneen käynnistysyritykset olisivat muuttaneet öljyn koostumusta liian bensavoittoiseksi mutta tätä eivät asiantuntijat tukeneet. Keskusteluihin perustuen aloitettiin tarkistus. Päämaadoitusjohdon paikannus oli jo tapahtuma sinänsä ja sen puhdistus hankalaa. Johto sijaitsee ihan älyttömässä paikassa koneen vasemmalla puolella. Yläkiinnitystä olisi ollut aivan mahdotonta huoltaa mutta alapään sai irti nostamalla autoa etupuolelta muutaman kymmenen senttimetriä. Johdon puhdistus ei auttanut joten päämaadoitus ei ollut ongelma. Uusi käynnistysyritysten sarja hehkutti starttia joten älytön pyöritys lopetettiin ennenkuin startti olisi lopettanut toiminnan. Maadoitusjohdon lämpiäminen johtui ilmiselvästi siitä, että startti vain käytti todella paljon virtaa. Seuraavaksi ladattiin akkua lisää ja täytettiin se kunnolla. Sen jälkeen startattiin moottoria lyhyin pätkin. Aiemminkin moottori aina yritti startata mutta ei lopuksi kuitenkaan startannut kuten aikaisemmin kerrottiin. Lyhyiden starttausten jälkeen kone yritti startata mutta sammui. Pikkuhiljaa kone käynnistyi aina vähän enemmän ja lopulta käynnistyi muutaman sylinterin varassa. Kun kone oli käynnissä tuli pakoputkista valtavasti vettä. Vettä valui putkista kadulle saakka. Lyhyen ajon jälkeen kone kävi jo sangen tasaisesti ja veden tulo väheni. Tämän jälkeen ei käynnistys tuottanut enää vaikeuksia. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että ei kannata jättää Mussen konetta moneksi kuukaudeksi seisomaan. Koko koneisto menee sekaisin ja vaikka kaikki olisikin kunnossa ei käynnistymisestä ole takuuta. Öljyä ei koskaan vaihdettu, akkua ei uusittu eikä mitään sytytykseen liittyviä osia tarkistettu.
Kiitos kaikista vinkeistä, niiden avulla löytyi lopuksi keinot koneen käynnistämiseen.
t. Marc Baumann (Mustang GT Cobra 96)
Niin siinä sitten kävi että monta vikaa tuli todettua. Toukokuun ensimmäisen Cruising Nightin myöhäisessä iltakeskusteluissa ehdotettiin, että koneen päämaadoitus olisi viallinen. Samoin povattiin, että akku olisi viallinen mutta siitä oltiin montaa mieltä. Aiemmin oltiin ehdotettu, että koneen käynnistysyritykset olisivat muuttaneet öljyn koostumusta liian bensavoittoiseksi mutta tätä eivät asiantuntijat tukeneet. Keskusteluihin perustuen aloitettiin tarkistus. Päämaadoitusjohdon paikannus oli jo tapahtuma sinänsä ja sen puhdistus hankalaa. Johto sijaitsee ihan älyttömässä paikassa koneen vasemmalla puolella. Yläkiinnitystä olisi ollut aivan mahdotonta huoltaa mutta alapään sai irti nostamalla autoa etupuolelta muutaman kymmenen senttimetriä. Johdon puhdistus ei auttanut joten päämaadoitus ei ollut ongelma. Uusi käynnistysyritysten sarja hehkutti starttia joten älytön pyöritys lopetettiin ennenkuin startti olisi lopettanut toiminnan. Maadoitusjohdon lämpiäminen johtui ilmiselvästi siitä, että startti vain käytti todella paljon virtaa. Seuraavaksi ladattiin akkua lisää ja täytettiin se kunnolla. Sen jälkeen startattiin moottoria lyhyin pätkin. Aiemminkin moottori aina yritti startata mutta ei lopuksi kuitenkaan startannut kuten aikaisemmin kerrottiin. Lyhyiden starttausten jälkeen kone yritti startata mutta sammui. Pikkuhiljaa kone käynnistyi aina vähän enemmän ja lopulta käynnistyi muutaman sylinterin varassa. Kun kone oli käynnissä tuli pakoputkista valtavasti vettä. Vettä valui putkista kadulle saakka. Lyhyen ajon jälkeen kone kävi jo sangen tasaisesti ja veden tulo väheni. Tämän jälkeen ei käynnistys tuottanut enää vaikeuksia. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että ei kannata jättää Mussen konetta moneksi kuukaudeksi seisomaan. Koko koneisto menee sekaisin ja vaikka kaikki olisikin kunnossa ei käynnistymisestä ole takuuta. Öljyä ei koskaan vaihdettu, akkua ei uusittu eikä mitään sytytykseen liittyviä osia tarkistettu.
Kiitos kaikista vinkeistä, niiden avulla löytyi lopuksi keinot koneen käynnistämiseen.
t. Marc Baumann (Mustang GT Cobra 96)