Männistä ja renkaista

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja VL »

Hep! Tuli mäntä asiaa eteen. 302w (v.-88 E7TE) kone on lattialla levällään ja männänrengas urat alkoi askarruttaa. Kone on pestynä, kuten männätkin ja aloin mittailla, että männänrengas urissa on n. 0.1mm välys rengas paikoillaan. Onko tuo liikaa vai "turpoaako" nuo takomännät kuumetessaan oikeisiin välyksiin? :shock:

Sitten minulla on myös uudemmasta (-95) mustangista olevat orkkis hyperit ja niissä on saman paksuiset renkaat, mutta yläura on juuri sopiva renkaille.

Kysymys kuuluu, että onko nuo -88 koneen männät nyt levittäneet tuon yläuransa ja onko tuo 0.1mm liian iso välys renkaille? Ylärenkaan paksuus tönärillä silmät kierossa katsottuna oli molemmissa 1.45mm..

Apuva!
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Nettilähteiden mukaan männänrenkaan vertical clearance (ylös-alas klik klak välys) ylemmässä männänrenkaassa luokkaa 0.001" ja alemmassa voi olla vähän enemmän, esim. 0.0015"-0.0020". Mutta "noudata männänvalmistajan ohjeita" :D
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja VL »

Kiitoksia vastauksesta! Eli kyllä tuo 0.1mm on siis liikaa... Aloin jo epäillä, että onko noissa vanhemmissa ja uudemmissa eri paksuiset renkaat, mutta ilmeisesti sitten ei. Josko tuonne hyperit sitten laitaisi. Tarkoituksena olisi ahtaa konetta 0.7bar. Ilmeiseti nuokin lievän ahtamisen kestää, jos kaikki muuten kunnossa...?
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Onhan monta konetta maailma nähnyt ahdettuna ihan valumännilläkin mutta eiköhän ahdettuun olisi suositus ihan takomuki. Jos suunnittelet hyperejä siihen 87-lohkoon niin sehän on hoonattu takomukin välyksiin, mikä yleensä n. kaksinkeritainen valu/hyper -välykseen.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja VL »

Tottahan se on tuokin! Ei taas tullut mieleen. Sylinterit on lohkossa hyvässä kunnossa, eikä kone syönyt öljyä saati huohottanut, vaikka sitä paineisti 0.5bar. Nyt kun sitten otin tuon auki, niin katkosväli renkaissa oli 1mm! Pitää varmaan jotain Proben mäntiä katsastaa tuohon... Tarkoitus oli nyt kyllä pienellä niputtaa ja jossain välin sitten laittaa pidemmällä iskulla oleva kampi ja H-veivit takomännillä tai vaihtoehtoisesti siirtyä 351w-lohkoon ja ottaa siihen vastaavat osat. Voi olla, että laitan vaan uudet renkaat ja laakerit tuohon. Öljypumppu on kanssa uusi, kuten jakopään osat. Pitää jossain uusilla renkailla kokeilla tuota renkaan klik-klak välystä :D
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja VL »

Vielä sen verran renkaiden paksuudesta, että onko ylin rengas 1/16"?? Kyseessä EI ole HO moottori.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mielestäni tuo 0,1mm välys on vielä hyvin toleranssissa.
Monroen kirja ilmoittaa max välykseksi 0.006" eli 0,15 mm.
Toisaalta eri lähtee antaa erilaista tietoa. Uuden männän arvot on aivan toista kuin käytetyn.
Jos männät ovat hyväkuntoiset ja kuitenkin olet valmistautumassa uuden koneen rakentamiseen lähiaikoina ja tuo 302 pitää vaan saada ajoon niin vanhat takomukit uusilla renkailla ja oikein tehdyllä sylinterien hoonauksella ajaa asiansa hyvin ellei erinomaisesti.

Kun mittailin eri männistä piston ring side clearance arvoja, sain seuraavia tuloksia;
Venolia takomuki 1/16" renkaat kaikki uusia, välys alle 0.002", <0,05 mm, välystä ei pystynyt tunte-maan mutta rengas liikkuu jouheasti urassaan.
TRV takomuki 1/16" renkaat kesän ajetut, välys 0.003 - 0.004", 0,08 - 0,10 mm, välys tuntui mutta on vielä napakka.
Ford 289 vakio valu mäntä 5/64" renkaat paljon ajettu, välys 0.006 -0.008", 0,15 - 0,20mm, tämä näytti ja tuntui jo selvästi väljältä.

Tärkeämpänä asiana pidän kuitenkin hoonausta kun vaihdat männänrenkaat.
Tämä asia olisi aina varmistettava koneistamon kanssa kun sylinteri porataan tai hoonataan uusille renkaille.
Samoin on tiedettävä käytetäänkö stressilevyä hoonauksessa vai ei. Onko edellinen hoonaus tehty levyillä vai ilman. Onko käytetty teräs vai alumiini levyjä.


RING SEALING
No ring will work well if the cylinder walls are not finished properly. Most ring manufacturers recommend a plateau finish, which typically involves a two-step honing process.

For plain cast iron rings in a stock motor, #220 grit silicon carbide honing stones are the best choice, followed by a honing tool or brush.

For moly faced rings in a stock motor, hone with a conventional #280 grit silicon carbide vitrified abrasive, then finish by briefly touching the bores with a #400 grit stone or giving them several strokes with an abrasive nylon honing tool, cork stones or a brush.

An average surface finish of 15 to 20 Ra is typically recommended for moly rings. Anything less than 12 Ra can result in glazed cylinders and the rings may not seat. If the surface is rougher than 20 Ra, the rings and cylinder will scrub excessively as the rings seat.

For moly or nitrided rings in a performance motor, hone with #320 or #400 and finish with #600 stones, cork stones, a honing tool or brush.

If the cylinders are honed with diamond, they should be finish honed with a finer grit diamond, a fine grit vitrified abrasive or a honing tool or brush to plateau the surface.

Bore geometry is also important. Many late model blocks and most high performance engines should always be honed with torque plates bolted to the block to simulate the distortion created by the cylinder head bolts. Crosshatch provides lubrication for the rings.

Most engine builders prefer 30°, but some use as much as 45°.

Fordi käytti 5/64" männänrenkaita vanhossa koneissa ja siirtyi sitten 1/16" renkaisiin mutta jossain HO koneissa on myös millirenkaat 1,5 mm.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja VL »

No tuossa olen miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että oliko tuo kone jossain välin rengastettu väärillä renkailla?! Männänrenkaan paksuus on sama, kuin -95:sen hyperissä ja siinä rengas on sopivan oloinen mäntään, mutta tuossa -88 koneessa tuo rengas tuntuu jo väljältä uraan ja tuo 1/16 tuntuisi mittana oikealta tuohon. Käyn tuossa tallissa kohta ja mittaan männänrengas uran rakotulkilla. Sillä varmasti saaa riittävän tarkkuuden tässä vaiheessa. En ole vaan tuohon uskaltanut renkaita tilata, kun noita vaihtoehtoja onkin nyt ihan liikaa! Miksei noissa voisi olla vaan yhtä mittaa ja se olisi se oikea... :mrgreen:
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Lisätiedon tynkä: 86-93 männänrenkaat olivat ns. "milliset" eli usein viitattu paksuuteen 1.5mm, eli 0.0567". Toisaalta, .0567" on 1.44018mm eli kovin lähellä olet mittauksessa. Foordin virallisen kirjatiedon mukaan renkaasi ovat oikeat vm 88 moottoriin, oli se sitten takomäntäinen H.O. tai valumäntäinen base -malli.

Ylin alkuperäinen rengas on kromipinnoitettu eli hoonaus 280 grit kivellä on sille riittävä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja VL »

Tieto lisää tuskaa, vai miten se meni...? Alkaa olla pää sekaisin kohta näitten kanssa :shock:

No äsken sain käsiini automotive repair manualin, joka tuota konetta käsittelee ja siellä sanotaan, että...

Piston end cap comp. rings 0.010-0.020" (0.25-0.5mm)
oil ring 0.015-0.055" (0.4-1.4mm)

Piston side clearance

Comp. ring 0.002-0.004" (0.05-0.10mm)
Service limit 0.006" (0.15mm)

Elikkä summa sumlarum... Tuo 0.1mm klik-klak välys tuolla urassa on vielä ihan ok ja 0.5mm end cap on riittävän lähellä 0.6mm mitattua (aikaisempi 1mm mainittu oli väärin calkuloitu). Tuntui vaan äkkiseltään isolta nuo välykset, kun on noitten eurojen kanssa vaan pelannu. Tosin joku joskus sanonut, ettei nuo ihan millilleen ole, kun ovat tuumamitoilla :lol:

Noitten männänrenkaiden paksuutta ei kirja kertonut, mutta ne siis ovat milliset? Tuolla taas sanottu, että ovat 1/16", eli 0.0625". Edelleen hämmentää hiukka... :oops: Vai onko nuokin "viilattu" 1.5mm?!
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Siis hetkinen tähän väliin! Onko H.O.- koneita tehty alkuperäisenä takomännillä? :shock:
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja VL »

Viisaamat täällä korjatkoon, mutta v.1986-1993 pitäisi olla takomukit. Ja tuokin moottori on peräisin crown wictoriasta ja se on tyypiltään E7TE. Rullanokka ja seuraajat tuolta löytyi. Nettitiedon mukaan kaikki -86-> on samoja kellareita (henkilö malleissa), pois lukien trukkimoottorit, joissa on laahaava nokka. Kannethan tuossa on jotain kauheaa, mutta jotain parannusta noihinkin on tulossa. Hyllyssä on E7TE-kannet ja nokka HO-mallista. Toisesa hyllyssä on sitten pro compin kannet, joita olisi tarkoitus alkaa sovittaa tuohon kiinni. :roll: Ahtimien kanssa tuo vakionokka on varmaan ihan riittävä vaihtoehto tuonne 4-500hv tehoille.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Topias74 kirjoitti:Siis hetkinen tähän väliin! Onko H.O.- koneita tehty alkuperäisenä takomännillä? :shock:
On tehty Takomännollä!

Tässä tämä HO mottoreiden historia taas kerran.

The Ford V-8 Engine Workshop
5.0 High Output

In the early '80s the horsepower wars were back. Ford's entry in this race was the new Fox chassis based Mustang powered by the newest member of the Small Block family, the 5.0 High Output.
Fed initially by a 2V carburetor in 1982, followed by a Holley 4V carburetor, later by speed-density fuel injection, and ultimately by a mass airflow injection system, the 5.0 inched its way up from around 157 HP in 1982 to 225 HP in 1987. The 1985 and later engines feature roller tappet camshafts and factory short-tube headers; 1986 and later engines feature a ram-tuned intake system.

The 1993 5.0 Cobra featured SVO GT-40 heads and intake manifold, better flowing exhaust, 65 mm TB, 24# injectors, 70 mm MAF and a recalibrated EEC-IV computer. Conservatively rated at 235 HP (was actually around 265 FWHP).

5.0 High Output -- Chronology of Changes 1982 -- 157 HP @ 4200

Introduction of the 5.0 High Output engine
Lighter (120 lb.) thin wall 302 block, with old-style 2-piece rear main bearing seal
Reciprocating assembly changed to utilize 50 oz.-in. unbalance flywheel and 34 oz.-in. damper
Cast pistons, 8.4:1 C.R.
Heads with smaller "high velocity" ports and valves
"1973 Torino" profile flat tappet camshaft, duration 260° intake, 278° exhaust, lift of .416" intake, .444" exhaust
Double row roller timing chain
Aluminum intake manifold
369 cfm Motorcraft 2-barrel carburetor
Dual snorkel, high dome cover, low restriction element, air cleaner
Cast iron exhaust manifold with a 2" outlet, 2.25" Y-pipe
1983 -- 175 HP @ 4200

Same camshaft, exhaust manifolds, and pistons as 1982
600 cfm Holley 4180C 4-barrel carburetor and aluminum intake manifold
New block and crankshaft to use a one piece main seal introduced mid-year
1984 -- 175 HP @ 4200

Generally the same as 1983
Redesigned choke, eliminating heat tubes from the manifolds
1985 -- 210 HP @ 4400

Hydraulic roller tappet camshaft introduced. 266' duration, .444 valve lift
Revised block (122 lb.) with two retainer bosses for roller tappets.
New cylinder heads, revised to allow service removal of the roller tappets
Distributor drive gear material changed to be compatible with steel camshaft
Forged pistons with low tension rings and thicker ring lands. Compression remained at 8.4:1
Holley 4180C carburetor, with improved secondary metering
Water pump impeller diameter increased to 4.4" for increased flow
Stainless steel tubular headers
1986 -- 200 HP @ 4000

Stronger block (126 lb.) incorporating "squared bores" for better oil control.
Compression increased to 9.2:1 with flat-top pistons
Masked intake valve, high-swirl cylinder heads, casting # E6AE-AA. This head was also used on 1986/91 normal passenger car engines.
Roller cam same as 1985
First year for multi-port speed density fuel injection, 58 mm throttle body, 19 lbs/hr. injectors
Dropped cold start exhaust control valve, header outlet size changed to 2 1/4"
New water pump with exit scroll and more efficient impeller.
1987/88 -- 225 HP @ 4000

Same Camshaft, exhaust manifolds, and block as 1986
Truck casting wedge cylinder heads with revised combustion chamber, casting # E7TE-AA, used through '95
9.0:1 compression forged pistons with valve eyebrows
Speed Density EFI with same intake runners, larger crossover duct, and 60 mm throttle body
1989/92 -- 225 HP @ 4000

Same block, heads, intake and exhaust manifolds as 1987
Introduction of the 55 mm Mass Airflow fuel injection system. Since this system measures the actual air flowing into the engine, high performance camshafts may be used.
These engines offer the greatest performance potential of the 5.0 H.O. series
In stock trim, the small 55 mm MAF & revised camshaft actually limited breathing, so it was no longer producing 225 HP.
1993 H.O. -- 215 HP @ 4200

Mostly indentical to 1989/92 engines
New cast hypereutectic aluminum pistons, lighter weightand greater hot strength
Hi-torque, mini starter
Advertised horsepower dropped due to the incremental changes.
1993 Cobra -- 235 HP

Same cast pistons as 5.0 H.O.
Cast iron GT-40 heads
Shorter duration, higher lift camshaft
1.7:1 ratio roller rocker arms
Cast aluminum GT-40 style intake
65 mm throttle body, 24 lbs-hr injectors, 70mm mass air meter
Special type exhaust manifolds
Specially programmed EEC-IV

Small Block Balance Considerations

Small block reciprocating assemblies have external balance. The crankshaft itself does not carry enough counterweights to achieve zero balance. Extra counterweighting is cast into the flywheel and harmonic balancer bring the entire assembly into neutral balance. Early engines use 28.2 oz.-in. external balance, while 1982 and later engines use 50 oz.-in. at the flywheel and 34 oz.-in. at the damper.

Automatic transmission flexplates have a welded-on weight plus a cutaway window on the opposite side. Rivets are used to fine-tune the balance.

When converting from automatic to a manual transmission, be sure to use the correct flywheel bolts. Those specified for use with an automatic transmission flexplate and stiffener are not long enough.

Current Ford Master Parts Catalogs specify part # D2AZ-6379-B bolts for both flexplates and flywheels. They are not long enough to properly clamp a manual transmission flywheel to the crankshaft. Don't trust 'em.

Obsolete but still available part # B8AZ-6379-A is the correct grip length. These bolts come with thread sealant pre-applied.

The cast iron GT-40 cylinder heads may be identified by casting marks shown here. These GT-40 heads are casting # F3ZE-AA. Small block cylinder head casting numbers are found on the underside of the part, between the pushrod holes.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja VL »

No nyt pitää ihan pyytää kuvia vakio männistä!? Itselläni on tuon -88 koneen männät, joissa on pieni malja männänlaella ja toiset pitäisi olla -95 männät, joissa on nuo "valve eyebrows" laella. Ilmeisessti nuo on noissa uudemmissa hypereissäkin?

Tuossaon kuvaa -86 männästä. Itselläni siis malja tuossa..
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Männistä ja renkaista

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

VL kirjoitti:No nyt pitää ihan pyytää kuvia vakio männistä!? Itselläni on tuon -88 koneen männät, joissa on pieni malja männänlaella ja toiset pitäisi olla -95 männät, joissa on nuo "valve eyebrows" laella. Ilmeisessti nuo on noissa uudemmissa hypereissäkin?

Tuossaon kuvaa -86 männästä. Itselläni siis malja tuossa..
Tuossa kuvassa ei ainakaan ole kyse Ford 289, 302 vakio männästä vaan jostain muusta.
Valitettavasti kuva-arkistostani ei löydy Fordin 5.0 koneen tako eikä hyperimännistä kuvia mutta tuossa on kuvat männistä jotka ovat hyvin lähellä 5.0 koneiden mäntiä.
Vasemmalla ja keskellä Fordin alkuperäiset männät oikealla 289/302 TRV takomäntä.
Kuva
Kuva
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin