Sivu 1/2

Alustan kumipuslat

Lähetetty: 28 Tammi 2008, 16:44
Kirjoittaja JYN85
Kumpiako kannattaa vaihtaa korppuuntuneiden alustan kumipuslien tilalle, uretaania vai uusia kumipuslia? Auto mallia -67 ja käyttö katuajoa.

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 28 Tammi 2008, 21:34
Kirjoittaja PeteP
On tästä ennenkin höpisty. mut nykyiset kumivärkit on paljon jämäkämpiä kuin aikoinaan, varmaankin enemmän muovia .. ööp ihan hyvä tulee kun laitat vakaajiin uretaanit, muualle kumiset.

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 29 Tammi 2008, 19:08
Kirjoittaja 2065
kumipuslat toimii hyvin...

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 29 Tammi 2008, 21:35
Kirjoittaja GT-350
Eikä muuten mene uretaaneillakaan early mitenkään kivireeksi, kokeiltu on. (=== uretaanit JOKA paikassa muualla, paitsi takajousten etummaiset + HD-takajouset, 620lbs etujouset, arning === "cruiseri"). Tiedä siten jos referoimassani autossa olisi ollut subit niin mikä olisi sitten ollut meno, tod. näk. muuttunut ja paljon...

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 29 Tammi 2008, 23:23
Kirjoittaja GTS
Useiden kymmenien myytyjen uretaanisarjojen perusteella niitä voi suositella joka paikkaan. Itse yleensä olen luvannut epäilijöille rahat takaisin jos ei ole tyytyväinen ja usein asiakkaat ovatkin jälkeepäin soittaneet tyytyväisyyttään ajo-ominaisuuksien parantumisen johdosta ( vaikka aiemmat kumiset olisivatkin olleet tuoreet ja ehjät ). Ainakaan Energy Suspensionin uretaanit eivät ole niin kovia että äänet ja kovuus sinänsä mainittavasti lisääntyisivät. Tuleepahan vain jämptimmäksi ja kestävämmäsi.

Nykyinen kumi ( tarviketaiwanilainen? ) tuntuu olevan todella kelvotonta kestävyydeltään. Esim etujousipetien kumit levahtavat usein jo yhden kesän ajossa. Koville joutuvien alatukivarsien sisäpään kumipuslat saattavat myös mennä parissa kesässä pilalle lisäksi takajousen takapään kumit ovat jo asennettaessa epäilyttävän veteliä jotta ne pystyisivät hallitsemaan lehtijousen sivuttaisvoimia. Ainoat toimivat kumipuslat näyttävät olevan takajousien etupäissä.

Strut Rodin isoja puslia ei vain pidä kiristää puristuksiin. Vain siten että välys juuri ja juuri poistuu.

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 30 Tammi 2008, 19:13
Kirjoittaja Arto65FB
GTS kirjoitti:Useiden kymmenien myytyjen uretaanisarjojen perusteella niitä voi suositella joka paikkaan. Itse yleensä olen luvannut epäilijöille rahat

lisäksi takajousen takapään kumit ovat jo asennettaessa epäilyttävän veteliä jotta ne pystyisivät hallitsemaan lehtijousen sivuttaisvoimia. Ainoat toimivat kumipuslat näyttävät olevan takajousien etupäissä.

Strut Rodin isoja puslia ei vain pidä kiristää puristuksiin. Vain siten että välys juuri ja juuri poistuu.
Omien kokeilujen jälkeen aika pitkälti samaa mieltä kuin GTS. Mutta pari toisenlaistakin kommenttia tulee mieleen, eihän tämä muuten mikään netti olisikaan. :lol:

1) Mä laitoin noi takajousen puslat toiste päin, eli uretaani eteen ja kumia takasakkeliin. Perusteluna on, että takajousen akselin edessä oleva osa on se "varsinainen" tukivarsi ja siksi kaipaa sivutukea kovemmasta puslasta. Apurungossa sakkelin kiinnitys näyttää taas hieman "ohuelta" ja kun perän sivuttaisvoimat on aika isoja, niin joustakoon mieluummin kumi kuin apurunko. Tosin nyt taas pitäisi palata takaisin kummiin edessäkin, kun panhard hoitaa nyt akselin sivutuen. Vaan kuten edellä todettu nykyiset kiinanpuslien kumilaadut taitavat olla enemmän muovia. Vaan eiköhän ne joskus löydy.

2) Strut rodiin en laittaisi uretaania ainakaan sen jälkeen kun purin strut rodit pois ja kauhistelin niiden haperoa kuntoa. Se kun napsahtaisi poikki, niin huh. Onhan niitä Suomessakin katkennut ja jenkkipalstoilta löytyy lisää. Toisaalta moni on kyllä pitkään ajanut uretaanipuslillakin. Jos siihen kaipaa jotain fiksumpaa kuin foordin nerokas yksi osa hoitaa kahta hommaa ja halvalla -ajattelu, niin laittaisin enemmin Street or Trackin tai Maier Racingin osaa.

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 30 Tammi 2008, 23:25
Kirjoittaja GTS
Arto65FB kirjoitti:
GTS kirjoitti:Useiden kymmenien myytyjen uretaanisarjojen perusteella niitä voi suositella joka paikkaan. Itse yleensä olen luvannut epäilijöille rahat

lisäksi takajousen takapään kumit ovat jo asennettaessa epäilyttävän veteliä jotta ne pystyisivät hallitsemaan lehtijousen sivuttaisvoimia. Ainoat toimivat kumipuslat näyttävät olevan takajousien etupäissä.

Strut Rodin isoja puslia ei vain pidä kiristää puristuksiin. Vain siten että välys juuri ja juuri poistuu.
Omien kokeilujen jälkeen aika pitkälti samaa mieltä kuin GTS. Mutta pari toisenlaistakin kommenttia tulee mieleen, eihän tämä muuten mikään netti olisikaan. :lol:

1) Mä laitoin noi takajousen puslat toiste päin, eli uretaani eteen ja kumia takasakkeliin. Perusteluna on, että takajousen akselin edessä oleva osa on se "varsinainen" tukivarsi ja siksi kaipaa sivutukea kovemmasta puslasta. Apurungossa sakkelin kiinnitys näyttää taas hieman "ohuelta" ja kun perän sivuttaisvoimat on aika isoja, niin joustakoon mieluummin kumi kuin apurunko. Tosin nyt taas pitäisi palata takaisin kummiin edessäkin, kun panhard hoitaa nyt akselin sivutuen. Vaan kuten edellä todettu nykyiset kiinanpuslien kumilaadut taitavat olla enemmän muovia. Vaan eiköhän ne joskus löydy.

2) Strut rodiin en laittaisi uretaania ainakaan sen jälkeen kun purin strut rodit pois ja kauhistelin niiden haperoa kuntoa. Se kun napsahtaisi poikki, niin huh. Onhan niitä Suomessakin katkennut ja jenkkipalstoilta löytyy lisää. Toisaalta moni on kyllä pitkään ajanut uretaanipuslillakin. Jos siihen kaipaa jotain fiksumpaa kuin foordin nerokas yksi osa hoitaa kahta hommaa ja halvalla -ajattelu, niin laittaisin enemmin Street or Trackin tai Maier Racingin osaa.
2) Kyllä, usein Strud rodit ovatkin ruostuneet tai muuten kuluneet hyvin ohuiksi puslien sisäholkin kohdalta ja vain odottavat ottemuutta tapahtuvaksi vaikka ihmeen vähän niitä tapahtuukin. Tällaiset pitäisi ehdottomasti vaihtaa uusiin tai mieluiten herkkäliikkeisimpiin "racing" osiin joista voisi vielä mainita edellisten lisäksi Total Controlin ja Global Westin Strut Rodit. Budjetti- tai museoautoon ne eivät kuitenkaan taida onnistua.

Kumisten Strut Rod puslien liian kiristämisen estää niiden sisällä oleva holkki jota vasren mutteri kiristetään ja kumi antaa tässä paikassa niin hyvän kontrollin kuin tällä alkuperäis viritelmällä on mahdollista. ( Uretaanisissa ei useimmiten ole kiristystä rajoittavaa holkkia ja sitä on varottava kiristämästä jumiin ) .

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 31 Tammi 2008, 17:32
Kirjoittaja 65HT
GTS kirjoitti: Strud rodit ovatkin ruostuneet tai muuten kuluneet hyvin ohuiksi puslien sisäholkin kohdalta ja vain odottavat ottemuutta tapahtuvaksi vaikka ihmeen vähän niitä tapahtuukin. Tällaiset pitäisi ehdottomasti vaihtaa uusiin tai mieluiten herkkäliikkeisimpiin "racing" osiin joista voisi vielä mainita edellisten lisäksi Total Controlin ja Global Westin Strut Rodit. Budjetti- tai museoautoon ne eivät kuitenkaan taida onnistua.
Saisiko tähän maallikkokielellä lisäselvitystä, kiitos.
Mikä osa on kyseessä?
Poistuuko ongelma vakio-osan vaihdolla uuteen?
Racing osien hinnat/hyödyt?

Kiitos paljon. :D

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 31 Tammi 2008, 18:42
Kirjoittaja Mexico65
GTS kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:
GTS kirjoitti:
Strut Rodin isoja puslia ei vain pidä kiristää puristuksiin. Vain siten että välys juuri ja juuri poistuu.
Omien kokeilujen jälkeen aika pitkälti samaa mieltä kuin GTS. Mutta pari toisenlaistakin kommenttia tulee mieleen, eihän tämä muuten mikään netti olisikaan. :lol:

2) Strut rodiin en laittaisi uretaania ainakaan sen jälkeen kun purin strut rodit pois ja kauhistelin niiden haperoa kuntoa. Se kun napsahtaisi poikki, niin huh. Onhan niitä Suomessakin katkennut ja jenkkipalstoilta löytyy lisää. Toisaalta moni on kyllä pitkään ajanut uretaanipuslillakin. Jos siihen kaipaa jotain fiksumpaa kuin foordin nerokas yksi osa hoitaa kahta hommaa ja halvalla -ajattelu, niin laittaisin enemmin Street or Trackin tai Maier Racingin osaa.
2) Kyllä, usein Strud rodit ovatkin ruostuneet tai muuten kuluneet hyvin ohuiksi puslien sisäholkin kohdalta ja vain odottavat ottemuutta tapahtuvaksi vaikka ihmeen vähän niitä tapahtuukin. Tällaiset pitäisi ehdottomasti vaihtaa uusiin tai mieluiten herkkäliikkeisimpiin "racing" osiin joista voisi vielä mainita edellisten lisäksi Total Controlin ja Global Westin Strut Rodit. Budjetti- tai museoautoon ne eivät kuitenkaan taida onnistua.

Kumisten Strut Rod puslien liian kiristämisen estää niiden sisällä oleva holkki jota vasren mutteri kiristetään ja kumi antaa tässä paikassa niin hyvän kontrollin kuin tällä alkuperäis viritelmällä on mahdollista. ( Uretaanisissa ei useimmiten ole kiristystä rajoittavaa holkkia ja sitä on varottava kiristämästä jumiin ) .
Minä olen kuulunut niihin jota ovat käyttäneet strut rodeissa uretaanipuslia. Ei ole ollut ongelmia eikä tangot ole katkeilleet. Kuten GTS mainitsi, on tankojen oltava erittäin hyväkuntoiset ja uretaanien asennus suoritettava huolella ja oikeaoppisesti. Olen kuitenkin siirtynyt "racing" osiin tuollakin kohdin, syynä lähinnä ohjauskulmien helpompi säädettävyys kuin osan kestävyys.

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 31 Tammi 2008, 19:16
Kirjoittaja Homer65
Kyseessä on nämähttp://www.totalcontrolproducts.com/strut.html. Tommottet olis mulla jos olis budjetissa löysää. :( :( :(

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 31 Tammi 2008, 19:45
Kirjoittaja pete74
Minäkin kuuluin niihin jotka käytti uretaanipuslia jopa strud rodeissa ja kerran katkes.....
Noissa oli kyllä se liian kiristyksen rajoittava holkki sisällä. Mut ihan sama, en koita toista kertaa.
N. 5 vuotta sit ei saanu ostettua uusia tankoja -67:aan vaan jouduin ostaan käytetyt, ei menny sit kauaa niin olis saanu uusiaki. :evil:
Ja nyt ku oli ajankohtasta päivittää alustaa niin ajattelin valita vähän toisen tien. :uuh:

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 31 Tammi 2008, 19:58
Kirjoittaja Arto65FB
65HT kirjoitti:
GTS kirjoitti: Strud rodit ovatkin ruostuneet tai muuten kuluneet hyvin ohuiksi puslien sisäholkin kohdalta ja vain odottavat ottemuutta tapahtuvaksi vaikka ihmeen vähän niitä tapahtuukin. Tällaiset pitäisi ehdottomasti vaihtaa uusiin tai mieluiten herkkäliikkeisimpiin "racing" osiin joista voisi vielä mainita edellisten lisäksi Total Controlin ja Global Westin Strut Rodit. Budjetti- tai museoautoon ne eivät kuitenkaan taida onnistua.
Saisiko tähän maallikkokielellä lisäselvitystä, kiitos.
Mikä osa on kyseessä?
Poistuuko ongelma vakio-osan vaihdolla uuteen?
Racing osien hinnat/hyödyt?
Kyseessä osa, joka tukee alatukivartta muodostaen tavallaan A-tukivarren yhdessä alatukivarren kanssa.

Kuvaa strut rodista http://streetortrack.com/Adjustable-Str ... c-464.html , olisiko suomeksi lähinnä reaktiotanko.

Kun viittasin tuohon foordismin tärkeimpään periaatteeseen, eli yksi osa hoitaa kahta hommaa ja viis siitä hoitaako hyvin, jos hoitaa halvalla. Puslan tarkoitus on pitää alatukivarsi (ja sitä myöden pyöränripustus) paikoillaan keula-perä-suunnassa, mutta samaan aikaan sallia pyöränripustuksen ylös-alas-jousitusliike. Onko vähän ristiriitaista? No, on, jos ajattelee Musse edes vähänkin urheillullisena autona. Jos ajattelee sitä vaan nättinä haavina, niin sitten pyöränkulmilla mutkassa, jarrutuksessa tms, ei nyt niin ole väliä.

Tuollainen uniball tai Maierin systeemi pitää alatukivarren paikoillaan eestaas aika hyvin, mutta sallii ylösalas-liikkeen ilman nihkeyttä. Itse huomasin hämmästyksekseni, että "pehmeän" kumipuslan vaihto "kovaan" uniballiin pehmensi ajomukavuutta :shock: samalla kun mutkaan jarrutuksessa ohjauksesta tuli astetta yllätyksettömämpi :D . Näyttävät olevan lähempänä 400 taalaa pari. Omaan kokemukseen ja omaan käyttöön perustuen minä ostaisin*.

* Disclaimer: Your results may vary according to your driving habits. :lol:

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 22 Elo 2015, 22:24
Kirjoittaja starsky
Pari viikkoa sitten huomasin auton puoltavan hieman oikealle ajossa - jarrutuksessa puolsi myös oikealle lisää.

Tänään aloin tutkia tarkemmin ja syynä hieman yli vuoden vanhan puslan pettäminen:
pusla_sökö.JPG
Caster oli hiukan muuttunut normaaliajotilanteeseenkin ja jarrutuksessa muuttui lisää. Kaikki muut puslat on jo uretaanisia, mutta näitä en halua saamieni varoitusten vuoksi uretaanisiksi vaihtaa.

Aika paljon tuo kunnossa ollessaankin elää näköjään:



Korjasin vaihtamalla ehjän puoliskon etupuolelle ja takapuolelle väliaikaisesti pakoputken kannatinkumiosan ja auto alkoi kulkea taas suoraan ja ei puolla jarruttaessa.

Jossain ulkomaisissa ketjuissa on varoituksia, että simpukka saattaa saada ajossa kovempia tällejä jos reaktiotangon vaihtaa elämättömään malliin - onkohan tuossa mitään perää? Onhan tuossa kumminkin asfaltin ja vanteen välillä iso kumimöykky vaimentamassa iskuja ja tärinöitä.

Kertokaahan onko ohjaus muuttunut merkittävästi täsmällisemmäksi jos olette vaihtaneet originaalin strud rodin tuollaiseen pituussuunnassa elämättömään ratkaisuun?

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 24 Elo 2015, 21:05
Kirjoittaja Homer65
Paskalla simpukalla en muista mitään eroa huomanneeni, mutta toisaalta en aina eilisestäkään hirveesti muista. Ei mulla mitään huonoa sanottavaa ole uretaanisita, niillä kuitenkin muutaman vuoden ajoin. Mulla on noi rodit ja puslat tallissa, voisin pullakahvista myydä :sumppi: .

Re: Alustan kumipuslat

Lähetetty: 24 Elo 2015, 21:13
Kirjoittaja starsky
Homer65 kirjoitti:Paskalla simpukalla en muista mitään eroa huomanneeni, mutta toisaalta en aina eilisestäkään hirveesti muista. Ei mulla mitään huonoa sanottavaa ole uretaanisita, niillä kuitenkin muutaman vuoden ajoin. Mulla on noi rodit ja puslat tallissa, voisin pullakahvista myydä
Mikäs ratkaisu sinulla Homer siellä vanhojen reaktiotankojen-strud rodien tilalla nykyään on?