Sivu 1/2
Jäähdyttimen ilmaaminen
Lähetetty: 04 Loka 2004, 14:27
Kirjoittaja JaniC
Tietääkö kukaan, että tarvitseeko 95' GT:ssä ilmata tuota jäähdytinjärjestelmää kun vaihtaa termostaatin ja tiivisteen? Oisko hyvä laitaa tiivisteen lisäksi vielä silikonia, jotta ei varmasti vuotaisi?
Jani
Lähetetty: 04 Loka 2004, 16:31
Kirjoittaja Late
Kyllähän tuo järjestelmä täytyy termarin vaihdon jälkeen ilmata. Helpoiten käy siten että käytät koneen kunnolla lämpimäksi syylärin (ei siis paisuntasäiliön) korkki auki ja lämppäri päällä. Systeemi on ilmaton kun syylärissä kiertävä vesi ei enää kupli. Jos jätät ilmaamatta, törmännet lämpöongelmiin ja kylmää puhaltavaan lämppäriin.
Periaatteessa termarin tiiviste ei tarvitse silikonia, mutta ei siitä haittaakaan ole. Itse olen ainakin käyttänyt vastaavissa paikoissa silikonia ja hyvin on pitänyt.
Lähetetty: 05 Loka 2004, 12:06
Kirjoittaja JaniC
Kulkeeko tuolla jäähdytinletkujen sisällä jotain muutakin, kun jäähdytin-nestettä???

Sain tuossa ilmattua syylarin ja kun puristelin letkuja niin tuntui ihan kuin niiden sisällä olisi jäätä. Kertokaa!!!
Jani
95' GT
Lähetetty: 05 Loka 2004, 12:54
Kirjoittaja veekoo
Onkohan ne letkut ihan kunnossa? Manuaalista löytyy hyvä ohje ilmaukseen. Siellä on sellainen ilmausputki, joka myös pitää avata ja toistaa lista manuaalissa läpi pariin kertaan, että kaikki ilma tulee ulos.
Lähetetty: 05 Loka 2004, 15:45
Kirjoittaja JVU/65-HT
Älä Jani huolestu ei se jäätä ole!! Mitä suuremmalla todennäköisyydellä se on eräänlainen littaantumisen esto holkki elikkä estää letkun kasaan puristumisen rankemmissa kiihdyttelyissä.
Lähetetty: 05 Loka 2004, 23:20
Kirjoittaja JaniC
VEEKOOlle asiaa...Manuaalista?...Eli tarkoitatko Shop Manual-korjausopasta jota saa Alfamer-Kirjakaupasta vai auton omaa owners guide-kirjaa?? Kummasta kirjasta se ilmausohje löytyy siis??

Lähetetty: 06 Loka 2004, 14:15
Kirjoittaja veekoo
djcombo kirjoitti:VEEKOOlle asiaa...Manuaalista?...Eli tarkoitatko Shop Manual-korjausopasta jota saa Alfamer-Kirjakaupasta vai auton omaa owners guide-kirjaa?? Kummasta kirjasta se ilmausohje löytyy siis??

Ihan siinä hansikaslooramanuaalissa lukee. Sieltä löytyy ihan yllättäviäkin ohjeistuksia, kannattaa lukea. Ainakin uudempiin ne löytyy myös netistä pdf:nä foorttin sivuilta. Ei tartte vaivautua sohvalta autolle asti, jos joku juttu askarruttaa..

Lähetetty: 06 Loka 2004, 20:11
Kirjoittaja JaniC
Juu kiitoksia!!! Täytyy tutkia asiaa paremmin.
Jani
Jousi
Lähetetty: 22 Marras 2004, 22:49
Kirjoittaja ROKI
Ei holkki vaan rosterinen harva jousi estää just sen letkun kasaanpainumisen kovilla kierroksilla kun pumppu imee kovasti!
Lähetetty: 24 Marras 2004, 13:55
Kirjoittaja Mussemaan
suosittelisin poraamaan 3mm reiän termostaatin reunaan.
Pääsevät ilmat pois suosiolla.
Ja se alavesiletku kyllä tuppaa menemään luttuun myös kuuman koneen lämpöjen laskiessa kun nesteen tilavuus pienenee ja (suljettuun) järjestelmään tulee alipaine.
____________________________________________________
ja AINA
korostan AINA uusi termostaatti paikoilleen ENSIN avautumislämpö tarkistaen "kattilan kautta".
Ja aina nuo prkleet eivät edes avaudu kunnolla vaikka kuinka keittää.
Arvatkaapas haettiinko kerran vikaa lämpöongelmiin kun ensimmäinen uusi termari ei avautunut kun vasta +95C.
Ja toinen aukesi oikeassa 82C lämmössä, mutta ei kunnolla missään vaiheessa.
Jälkeenpäin totesin termareita vaimokkeen perunakattilassa keitellessä että olisi se vaan nätti ollut tehdä tämäkin ensin.

Noh, tulipahan tehtyä vesipumppuun impeller plate ja käyttettyä kaikki muutkin hokkuspokkuskonstit ennenkuin tajusi sen meksikolaisten lapsityöläisten tekemän epäkelvon pikkuprkleen kattilaan laittaa.
Onneksi ei mitään särkynyt, mutta kannattaa vähän miettiä vaiva/riski/kustannus -suhdetta jos tulee keitettyä 10000e alumiinikansinen pata kunnolla jonkin 5e termarin takia.
Lähetetty: 24 Marras 2004, 15:33
Kirjoittaja FaikkuFB
Mussemaan kirjoitti:suosittelisin poraamaan 3mm reiän termostaatin reunaan.
Pääsevät ilmat pois suosiolla.
Jos aikoo ajaa talvellakin, termari ei siedä edes 2mm reikää. Riittää
pitämään koneen liian kylmänä pakkasella.
J
Lähetetty: 24 Marras 2004, 19:01
Kirjoittaja Vieras
Mitenkäs vanhemman (65) koneen ilmaus, poikkeaako jotenkin yllä olevasta ohjeesta? Auto vain kesäkäytössä, onko estettä reiän poraamiselle termariin - siis mitä haittoja voisi olla?
Lähetetty: 25 Marras 2004, 07:51
Kirjoittaja Vieras
Anonymous kirjoitti:Mitenkäs vanhemman (65) koneen ilmaus, poikkeaako jotenkin yllä olevasta ohjeesta? Auto vain kesäkäytössä, onko estettä reiän poraamiselle termariin - siis mitä haittoja voisi olla?
No ainoa "mutta" asiassa on tosiaan tuo talvilämpeneminen.
Mutta muuten pienen reiän voi porata ilman muuta, ja on suorastaan suositeltavaakin juuri tuon ilman poispääsemisen vuoksi.
Lähetetty: 25 Marras 2004, 09:33
Kirjoittaja CO = häkä
Ja onhan joissakin termareissa vakioana (tai ainaskin vaihtoehto versiona) se pieni ilmausreikä...
niissä on yleensä pieni "helmi" siinä reikelissä, vähemmän virtausta, mut ilma pääsee pois.
Häkä
Lähetetty: 08 Joulu 2004, 13:29
Kirjoittaja S13
voiko talvi termarin käyttö aiheuttaa check engine valon tois aikaisen vilkkumisen.
paisunta säiliön korkki varmaan kuuluis ensin painaa kiinni ja sitten kirtää ettei se nouse vetämällä auki. nyt on niin korkee akku ettei sähköanturi mahdu sen yli (eli on vain painamalla). voiko tämä häiritä moottorin antureita. low coolant myös vilkkuu vaikka systeemi olis täynnä. mutta tosiaan paisunta säiliön korkki on vain painamalla kiinni.
ja autohan on 91 GT