Mistä ja mitkä vanteet -65 fb:n

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Mistä ja mitkä vanteet -65 fb:n

Viesti Kirjoittaja jls »

Moro,

Harrastelija tarttis vinkkejä vanteista. Ostin ensimmäisen jenkkini eli -65 fb:n 2 päivää sitten ja pitäis talven aikana päivittää vanteet. Vähän olen selaillut keskustelupalstoja ja katellut kuvia maailmalta, ja jotku Torq Thrustin tyyppiset kiinnostaa, niitä kyllä näyttää olevan alla joka toisessa mussessa.

Mistä kannattaa katella vanteita, uusia tai käytetyjä, minkä kokoisia ja millä offsetilla suosittelette? Autossa jäykemmät jouset, mutta vakio rumpujarrut. Ei oo tarkotus mitään hirveen isoja laittaa, max 17", mutta 15:kin käy hyvin. Auto on valkoinen gt 350 clone, joten sen tyyliä kunnioittaen. Pitäis olla sellaset vanteet jotka menee heittämällä alle ettei tartte paljon muokkailla.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tuolta vois aluksi ihmetellä .. http://www.americanracing.com/browse_vintage.asp
:krooh:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Onneksi olkoon hienon auton hankinnan johdosta! Missä päin Jyväskylää auto vaikuttaa? Jos kaipaat neuvoja tai muuten vaan turinaa Fastbackista niin pistä yv:tä.

Vanteita on sitten joka junaan ja asemalle. Newstalgia wheelssin sivuilta saa hyvän ilmeissilmäyksen usean valmistajan vanteisiin:

http://www.newstalgiawheel.com/wheels.asp
http://wheelsperformancecom.stores.yaho ... eels1.html

Image wheels on britti paja, joka tekee hienoa vannetta monessa eri koossa ja eri värivaihtoehdoilla:

http://www.imagewheels.co.uk/

Jos lompakko pullistelee niin Fikse on todella laadukas jenkkipaja:

http://www.fikse.com/

Valinnanvaraa on. Torq-Thrust on hieno vanne, mutta kokenut jonkinnäköisen inflaation, niitä kun on kaikilla ja joka kipossa. Maalaisivat edes puolat tms. saisivat jotain eloa autoonsa.

Tässä suoria linkkejä muihin valmistajiin:

http://www.halibrand.com/index_frames.htm
http://www.hubcap.bc.ca/
http://www.coloradocustom.com/?antiCache=16326
http://www.vintagewheelworks.com/index.php
http://www.custombuiltsteelwheels.com/
http://www.billetspecialties.com/
http://www.naiser-racing.com/
http://www.petepaulsen.com/
http://www.weldracing.com/
http://www.earlywheel.com/
http://www.stocktonwheel.com/
http://www.bonspeed.com/
http://www.team3wheels.com/
http://www.motorsport-tech.com/index2.htm
http://daytonwirewheel.com/streetrod.htm
http://www.radirwheels.com/contents.htm
http://www.wheelvintiques.com/
http://www.bogartracingwheels.com/
http://www.aeroracewheel.com/
http://www.cragar.com/
http://www.centerlinewheels.com/
http://www.budnik.com/
http://www.forgeline.com/


Vedin ja maalasin mun suosikeista "vanneselaimen" linkit, kaikki toimi ainakin pari kuukautta sitten kun omaan projektosiin vanteita etsin ja löysin. Kyl mä sanon, että kun nää sivut käyt kaikki lävitse huolellisesti niin sieltä se s i n u n vanne löytyy. Turha sitten kuunnella muitten kitinää, että näyttää kamalalta yms. nönnöönöö, ne tulee sun autoon ja sinä ne vanteet maksat. Ota mielesesi, älä jonkun muun mieleisiä.
Viimeksi muokannut Fastback, 07 Joulu 2007, 22:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

65-Mustangin alkuperäiset vanteet oli 14x5". Shelbyssä 14x6" Magnum-vanteet, mutta oli myös 15x6" peltivanteet vaihtoehtona.

Nämä mahtuu hyvin alle. Itse testasin 14x7" Magnumeja 64-avon alle ja tuntui hieman ahtaalta, mutta rengaskoolla voi hieman sovitella.
KTM
Addikti
Viestit: 257
Liittynyt: 08 Loka 2004, 21:08
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTM »

Mulla on omassa alla Vinage Wheel Worksit ja tilasin ne Aulis H:lta viime talvena. Hinta osui kohdalleen ja vanteiden työnlaatu on todella hyvä verrattu moniin kilpailijoihin.

Käy katsomassa Vintagen galleriasta mitä kokoja Mustangeissa on käytetty ja miltä näyttää kyseinen koko. Toki monissa kuvien autoissa alustaa on prepattu korkeuden, että stance on saatu tarpeeksi agressiiviseksi.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Mistä ja mitkä vanteet -65 fb:n

Viesti Kirjoittaja Jukka »

jls kirjoitti:Auto on valkoinen gt 350 clone, joten sen tyyliä kunnioittaen.
Leveät mustat peltivanteet?? :shock:
-Jukka-
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Joo! Oman maun mukaan valitset. Mulla on 16x7" backspace 3.25, joka mahtuu "hyvin". Jonkun taulukon mukaan maksimi leveys 16" tuumasella vanteella on toi 7"/3.25"bs.llä. 8" saattaa mennä 3.50" bs.llä mutten ole varma. AR.n Trak Starit tilattu Hämeenkorvan kautta, kesti hiukan mutta kannatti mielestäni. Avattaressani kuva mun vanteista.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

http://www.bart-wheel.com/stocksw.htm

15*7" 4 tuuman backspacing.

http://www.bassettwheel.com/dot.html

15*7" vähän niukka bs mutta vähän kevyempi. Eikä ole kumpikaan hinnalla pilattu ja noita testataan joka lauantai ympäriympäriradoilla.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Itseasissa AERO wheel on syrjäyttänyt Bassettia aika tehokkaasti Nascarin radoilla, maapohja radoista en sano mitään. Tosiaankin hinnoiltaa varsin sopivia nuo ja löytyy summitracinging sivuilta aika vaivatta - ainakin AERO.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jls »

En oo niin rohkee et uskaltasin mustia peltivanteita laittaa alle, mieluummin bullitin tai torq thrustin tyyppiset alut. Vaikka olishan nuo peltisetkin aika race.

Tuota backspacing juttua en vaan ymmärrä, puhutaanko siis ihan perinteisistä spacereista vai mistä? Kuulostaa hirveeltä et 4" backspacing...Ja käytetäänkö niitä pelkästään ulkonäön takia vai siksi et alustan komponenttien takia muuten ei mene vanteet paikalleen? Ja onko ne siis vanteissa mukana olevat jotta katsastusinssi ne hyväksyy?

Sorry, jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta ei oo aikasempaa kokemusta jenkeistä. Mutta enää ei muut kiinnostakaan kuin muskeliautot :D

Ja auto tulee asusteleen mannilassa jykylässä, mutta nyt on talviunilla muualla.

Eikö kukaan myy käytettyjä vanteitaan, kun ei oo myyntipalstalla yksiäkään sopivia, ei edes vanhoissa ilmoituksissa? Normaaliautoissa ymmärrän et jätetään vanhat vanteet talvirenkaita varten ku päivitetään uusia, mutta mihin kaikki mussen alut on joutunut isompien vanteiden alta?
KTM
Addikti
Viestit: 257
Liittynyt: 08 Loka 2004, 21:08
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTM »

Backspace on eri asia kuin spacer. acspace on se tila mitä vanne vaatii navan pinnasta sisalokasuojaan tai muihin alustarakenteisiin vapaata.

Kuva
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Yksinkertaisimmillaan asia on näin. Esim. sulla on 15 x 7 tuuman vanne. Jos siitä ilmoitetaan Backspace 4 tuumaa, niin se kertoo sitä että vanne levittää 4" sisäänpäin vanteen kiinnityspinnasta pyörännapaan nähden. Kääntäen ton voi sanoa, että levittää 3" ulospäin. Vanteen ET luku ilmoittaa samaa asiaa mutta eri muodossa. Jos haluat saada varmuuden asiaan, niin sitten joskus kun sun hoppa on täällä päin niin mä voin tulla jeesaan sua - mitataan sinne oikea vanne. Vanne pois ja mitta käteen - niin alkaa toimia.

Vanhoille aluille löytyy yleensä hys hys kauppoina ottaja. Yleensä ei tarvitse kuin vihjata että kattelee uusia vanteita niin joku jo kiinnostuu vanhoista. Torq Thrustit ovat aika "kuluneet" vanteet, mutta sopivat kyllä early Fastbackiin aina ja varsinkin shelby lookkiin. Mulla olisi US Wheelsin Nascar kopiot, mutta eivät käy sulle sitten millään, käyvät lähinnä '71-'73 malliin.

Minkälaisella moottorilla auto on? Vakiolla 289:llä? Mulla tommoinen mututuntuma sanois että 15*7 eteen 3,25-3,5" backspace ja taakse 15*7 4" backspacella. Siihen sitten 205/60-15 eteen ja 225/50-15 taakse. Luulisi sopivan.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Itse päädyin samanlaisiin vanteihin ja renkaisiin, sekä etu-, että takapäässä. Voi sitten vaihdella päittään jos sattuu kulumaan epätasaisesti. Renkaat on 225/50.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Homer65 kirjoitti:Itse päädyin samanlaisiin vanteihin ja renkaisiin, sekä etu-, että takapäässä. Voi sitten vaihdella päittään jos sattuu kulumaan epätasaisesti. Renkaat on 225/50.
Samaa mieltä. Etukumit nimittäin sattuvat kulumaan eri tavalla kuin takakumit. Mulla on Arning-muutos ja n. -1 asteen staattinen camber ja tuo yhdistelmä ei riitä tasaiseen kulumiseen, eturenkaan ulkosyrjä kuluu selkeästi enemmän kuin sisäolka. Mä vaihtanut yleensä ratapäiville edestä taakse ja päinvastoin.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 11 Joulu 2007, 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Vielä tuosta 7 tuuman levyisestä vanteesta... Eli sehän on oikeasti 8 tuumaa leveä. 7 on nimellisleveys. Eli 7 tuuman vanne ja 4 bs = kiinnityskohta on keskellä vannetta, 4 tuumaa sisään - 4 tuumaa ulos. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin