Sivu 1/1

Cleveen uudet männät

Lähetetty: 06 Joulu 2007, 18:36
Kirjoittaja Drummer
Jahas, kohtapuoliin ollaan siinä vaiheessa että kone otetaan auki ja kurkitaan mitä syönyt on hän. Tarkoitus olisi tehdä moottori kunnolla (koneen tekijä ei suostu puolivillaisiin ratkaisuihin, ja hyvä niin kun en itte juuri niistä mitään ymmärrä :oops: )

Mitenkäs tämä mäntä-asia, kun tarjolla on ainakin Summitissa vain alumiinimukeja, mutta takomäntää tuntuvat toiset pitävän parempana, etenkin kun koneesta otetaan tehojakin jonkun verran vakiota enemmän ulos? Ruttu lisääntyy kohtalaisen ärmäkän nokan ja aussi-kansien myötä jonkin verran, ja tasapää männillä mennään.

Eli molempien mäntätyyppien plussat ja miinukset kiinnostaisivat :D

Lähetetty: 06 Joulu 2007, 19:51
Kirjoittaja PeteP
Ouje! täällä mennään kans pähkäilyjen kera, kone purettu nippeleiksi, just otin viimmmeiset osat irti :roll: Eiköhän nuo Hyperteutikkimännät ole aivan hyviä http://kb-silvolite.com/performance.php ... s&P_id=140

Lähetetty: 06 Joulu 2007, 20:10
Kirjoittaja Fastback
mulla olisi juurtunut sellainen stereotypiä, että hypereuteettiset männät ovat vähän takomäntiä kevyemmät mutta eivät kestä niin kovaa rääkkiä mitä takomännät. Henkilökohtaisesti ottaisin takomännät, mutta kevyessä katuvirityksessä hyperien luulisi toimivan. Takomännillä motti on valmiina "seuraavalle" tasolle, eli kovaan kurmotukseen.

Lähetetty: 06 Joulu 2007, 20:20
Kirjoittaja PeteP
Juu, loppujen lopuksi katumoottori, eli jolla nyt enimmäkseen ajetaan ja joskus lyhytaikaisesti polokastaan renkaista savuja niin riittää nuo "huonommatkin" ? Mutta asiantuntevat mootorimiehet kertokoot totuuksia :wink:

Re: Cleveen uudet männät

Lähetetty: 06 Joulu 2007, 21:25
Kirjoittaja Fastback
Drummer kirjoitti:Mitenkäs tämä mäntä-asia, kun tarjolla on ainakin Summitissa vain alumiinimukeja, mutta takomäntää tuntuvat toiset pitävän parempana, etenkin kun koneesta otetaan tehojakin jonkun verran vakiota enemmän ulos? Ruttu lisääntyy kohtalaisen ärmäkän nokan ja aussi-kansien myötä jonkin verran, ja tasapää männillä mennään.
Jos moottorista haluat toimivan niin tehoa otetaan väkisinkin vakiota enemmän ulos. Lisääntynyt ruttu johtaa väkisinkin siihen, että tarvit nokka-akselin jolla dynaaminen puristussuhde saadaan alle 8,5:1 jotta koneesi toimii pumppubensalla. En tiedä asetetaanko moottorisi 0-dekkiin, mutta tasapäämäntä yhdistettynä 62cc palotilaan tietää ruttua 10,5- ylöspäin jos nolladekki. Toinen asia on että paljonko tehoa aiot hakea? 351c aussikansien laskennallinen tehopotentiaali yhden lähteen mukaan on n. 370 hv OEM-kuosissa, portattuina niillä on päästy 500 hv lukemiin vapaastihengittävissä. Kansissa on potentiaalia mikä suorastaan pyytää vapauttamista. Kannet ovat moottorin sielu, jos mä tekisin moottorin tyhjästä niin lähtökohdaksi ottaisin parhaat mahdolliset kannet - loppu kasataan sitten siihen ympärille käyttötarkoituksen mukaan männät mukaan laskettuna.

Lähetetty: 07 Joulu 2007, 01:58
Kirjoittaja Drummer
Tuossa tuota Pontiacin laskuria käytin ja tuloksia sain seuraavasti: staattinen 10.91:1, dynaaminen 8.03:1, eli siinä mielessä oltais aika hyvin hollilla, vai kuinka?

Tehojen puolesta pitäisin 350 konia jo "riittävänä", kaikki mitä tuosta enemmän tulisi olis sitten boonusta. Normaaliin 8) ajoon konetta ollaan kuitenkin tekemässä, toki sillä reunaehdolla että toisinaan olisi messevää poistua paikalta ripeästikin, vaikka valkoisen savun ja mustan murun saattelemana :lol: Huimia hevosia tärkeämpänä pitäisin oikeastaan mukavaa vääntöä alakierroksillakin.

Lähetetty: 07 Joulu 2007, 09:33
Kirjoittaja GT-350
Valitsisin takomukit varsinkin jos KB:stä kysymys. Eroja kun kysyit niin takomukeilla männän välys on suurempi = mäntä elää enemmän putkessa varsinkin kylmänä = squench height kannattaa jättää turvallisemmalle puolelle. Riippuu miten dynaamisen lasket mutta jos käytät KB:n sivuilla olevaa hyvää laskuria ja siinä imuventtiilin sulkeutumisarvoa 0.006 nostolla niin dynaaminen voisi olla sulla muutaman kymmenyksen korkeampikin kuin tuo mainitsemasi. Staattinen on hyvin alueella, nokkaan vaan jotain 225-230 astetta .050 nostolla ja nostoa puoli tuumaa niin jo toimii. Tuon viimeisen kommenttisi perusteella ehkä nokasta muutama aste pois...

Lähetetty: 11 Joulu 2007, 15:15
Kirjoittaja SamiM
Mikäli valitsen hyperit, niin muista varmistaa, että porari tekee oikeat välykset männille. Hypereillä käytetään pienempää välystä kuin valu- ja takomännillä.

Hypereuteettisille männänvälys 0.0015"-0.0020" ja puristusrenkaan päittäisvälys 0.026".

Lähetetty: 11 Joulu 2007, 15:36
Kirjoittaja PeteP
Mä olen vakaasti päättänyt tilata nuo hyperit, Summitilla esim aika edullinen setti :shock:

Hyvää vääntöä saa esim tuolla Cranen Powermax nokalla mikä mulla on, H272-2 272/284 ja 524/519 numeroina tehotavoitteeseenkin tuon pitäisi riittää hyvin.

Lähetetty: 12 Joulu 2007, 03:19
Kirjoittaja Fastback
Saattaa muuten olla päinvastoin tuon männän painon kanssa, taitaa takomukit olla kevyemmät mitä hyperit - riippunee myös hieman valmistajasta. Hyperi mäntä on sitten tarkempi säätöjen suhteen mitä takomäntä. Hyperi ottaa itteensä herkemmin nakutuksesta yms, ahtamistouhua hyperi ei kestä. Takomuki on anteeksiantavampi, eli ainakin mun kaltaisten soppakourien on syytä pysyä takomännissä!

Lähetetty: 12 Joulu 2007, 08:12
Kirjoittaja GT-350
Riippuu varmastikin valmistajasta. Esim. Foordin asentamien 5.0 HO -mäntien painoissa hyper on kevyempi.

79-84 cast 470gr
85-86 tako 583gr
87-92 tako 588gr
93 hyper 565gr

Mutta eihän tuo ero mitenkään dramaattinen ole, tässä esimerkissä.

Lähetetty: 12 Joulu 2007, 09:08
Kirjoittaja Mexico65
Wiseco takomännät sb Ford 289/302, 0.030"
541,5g +/- 0,2g
Flat top
5cc venttiilitaskut.