Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Jahas, kohtapuoliin ollaan siinä vaiheessa että kone otetaan auki ja kurkitaan mitä syönyt on hän. Tarkoitus olisi tehdä moottori kunnolla (koneen tekijä ei suostu puolivillaisiin ratkaisuihin, ja hyvä niin kun en itte juuri niistä mitään ymmärrä )
Mitenkäs tämä mäntä-asia, kun tarjolla on ainakin Summitissa vain alumiinimukeja, mutta takomäntää tuntuvat toiset pitävän parempana, etenkin kun koneesta otetaan tehojakin jonkun verran vakiota enemmän ulos? Ruttu lisääntyy kohtalaisen ärmäkän nokan ja aussi-kansien myötä jonkin verran, ja tasapää männillä mennään.
Eli molempien mäntätyyppien plussat ja miinukset kiinnostaisivat
mulla olisi juurtunut sellainen stereotypiä, että hypereuteettiset männät ovat vähän takomäntiä kevyemmät mutta eivät kestä niin kovaa rääkkiä mitä takomännät. Henkilökohtaisesti ottaisin takomännät, mutta kevyessä katuvirityksessä hyperien luulisi toimivan. Takomännillä motti on valmiina "seuraavalle" tasolle, eli kovaan kurmotukseen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Juu, loppujen lopuksi katumoottori, eli jolla nyt enimmäkseen ajetaan ja joskus lyhytaikaisesti polokastaan renkaista savuja niin riittää nuo "huonommatkin" ? Mutta asiantuntevat mootorimiehet kertokoot totuuksia
Drummer kirjoitti:Mitenkäs tämä mäntä-asia, kun tarjolla on ainakin Summitissa vain alumiinimukeja, mutta takomäntää tuntuvat toiset pitävän parempana, etenkin kun koneesta otetaan tehojakin jonkun verran vakiota enemmän ulos? Ruttu lisääntyy kohtalaisen ärmäkän nokan ja aussi-kansien myötä jonkin verran, ja tasapää männillä mennään.
Jos moottorista haluat toimivan niin tehoa otetaan väkisinkin vakiota enemmän ulos. Lisääntynyt ruttu johtaa väkisinkin siihen, että tarvit nokka-akselin jolla dynaaminen puristussuhde saadaan alle 8,5:1 jotta koneesi toimii pumppubensalla. En tiedä asetetaanko moottorisi 0-dekkiin, mutta tasapäämäntä yhdistettynä 62cc palotilaan tietää ruttua 10,5- ylöspäin jos nolladekki. Toinen asia on että paljonko tehoa aiot hakea? 351c aussikansien laskennallinen tehopotentiaali yhden lähteen mukaan on n. 370 hv OEM-kuosissa, portattuina niillä on päästy 500 hv lukemiin vapaastihengittävissä. Kansissa on potentiaalia mikä suorastaan pyytää vapauttamista. Kannet ovat moottorin sielu, jos mä tekisin moottorin tyhjästä niin lähtökohdaksi ottaisin parhaat mahdolliset kannet - loppu kasataan sitten siihen ympärille käyttötarkoituksen mukaan männät mukaan laskettuna.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Tuossa tuota Pontiacin laskuria käytin ja tuloksia sain seuraavasti: staattinen 10.91:1, dynaaminen 8.03:1, eli siinä mielessä oltais aika hyvin hollilla, vai kuinka?
Tehojen puolesta pitäisin 350 konia jo "riittävänä", kaikki mitä tuosta enemmän tulisi olis sitten boonusta. Normaaliin ajoon konetta ollaan kuitenkin tekemässä, toki sillä reunaehdolla että toisinaan olisi messevää poistua paikalta ripeästikin, vaikka valkoisen savun ja mustan murun saattelemana Huimia hevosia tärkeämpänä pitäisin oikeastaan mukavaa vääntöä alakierroksillakin.
Valitsisin takomukit varsinkin jos KB:stä kysymys. Eroja kun kysyit niin takomukeilla männän välys on suurempi = mäntä elää enemmän putkessa varsinkin kylmänä = squench height kannattaa jättää turvallisemmalle puolelle. Riippuu miten dynaamisen lasket mutta jos käytät KB:n sivuilla olevaa hyvää laskuria ja siinä imuventtiilin sulkeutumisarvoa 0.006 nostolla niin dynaaminen voisi olla sulla muutaman kymmenyksen korkeampikin kuin tuo mainitsemasi. Staattinen on hyvin alueella, nokkaan vaan jotain 225-230 astetta .050 nostolla ja nostoa puoli tuumaa niin jo toimii. Tuon viimeisen kommenttisi perusteella ehkä nokasta muutama aste pois...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Mikäli valitsen hyperit, niin muista varmistaa, että porari tekee oikeat välykset männille. Hypereillä käytetään pienempää välystä kuin valu- ja takomännillä.
Mä olen vakaasti päättänyt tilata nuo hyperit, Summitilla esim aika edullinen setti
Hyvää vääntöä saa esim tuolla Cranen Powermax nokalla mikä mulla on, H272-2 272/284 ja 524/519 numeroina tehotavoitteeseenkin tuon pitäisi riittää hyvin.
Saattaa muuten olla päinvastoin tuon männän painon kanssa, taitaa takomukit olla kevyemmät mitä hyperit - riippunee myös hieman valmistajasta. Hyperi mäntä on sitten tarkempi säätöjen suhteen mitä takomäntä. Hyperi ottaa itteensä herkemmin nakutuksesta yms, ahtamistouhua hyperi ei kestä. Takomuki on anteeksiantavampi, eli ainakin mun kaltaisten soppakourien on syytä pysyä takomännissä!
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Wiseco takomännät sb Ford 289/302, 0.030"
541,5g +/- 0,2g
Flat top
5cc venttiilitaskut.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.