Akun irrotus

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Anagonda67
Aktiivi
Viestit: 109
Liittynyt: 23 Heinä 2007, 11:04
Auto: Mustang Convertible -95 3.8+AODE (joka tällä hetkellä sähköisesti ohjattu C4)
Paikkakunta: Karkkila

Akun irrotus

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 »

Miten on, tuleeko keväällä "ongelmia" jos kytken akun irti talven ajaksi??
Muistaakseni täällä foorumilla joskus aiemmin jollakin oli jotai käynnistys ongelmia kun akku oli ollut talven poissa.... Korjausopaskin puhuu jotain "karusta käynnistä" kun akku on ollut irti useamman tunnin. Ilmeisesti muisti tyhjenee joittenkin parametrien osalta?? Mutta EI kai kokonaan?? Kokemuksia?

Kyseessä on -95 3.8 Mustang :D .
Mustang Covertible 3.8 -95
Tempo 2.3 GL -91 "rotisko"
Duster 1.5 dCi -10

"Six Power Forever"
Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1341
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Viesti Kirjoittaja stangrider »

Ehdottomasti kaapelit irti pitemmän seisonnan ajaksi.

Akku (sen virta) säilyy parhaiten viileässä ja kuivassa.

Akku kestää yleensä n. 5-7 vuotta, joten kannatta katsoa minkä ikäinen on.

Kannattaa tietysti ladata välillä ja ainakin keväällä ennen ensi käynnistystä.
Täyden akun pitäis kestää yli 60 asteen pakkanen jäätymättä.

Itselle luonut muistisäännön: Ensin irti negatiivinen kaapeli, koska seisontaan laitto aina harmittaa, sitten keväällä (tai käynnistettäessä) ensin positiivinen kiinni, koska käyttöönotto positiivinen asia :lol:
95 GT Topless and Opal Froster

http://www.stangbangers.com/
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Ecun muisti tyhjenee, mutta hätä ei ole suuri sillä se oppii menettämänsä tiedot uudelleen, alkuun voi sammua valoihin ja tyhjäkäynti olla haussa, mutta vaihtelevaa ajoa niin ei kestä opinnot kauaa.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
Anagonda67
Aktiivi
Viestit: 109
Liittynyt: 23 Heinä 2007, 11:04
Auto: Mustang Convertible -95 3.8+AODE (joka tällä hetkellä sähköisesti ohjattu C4)
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 »

Juuri tätä hain minkä V8 sanoi :D . On meinaan eka harraste-peli missä on ruisku :) . Se kaiketi oli ajonesto joka oli jollain temppuillu täällä aiemmin. Mutta hyvä tietää että keväällä vaan REIPASTA ajoa ni tottuu :twisted: .
Mustang Covertible 3.8 -95
Tempo 2.3 GL -91 "rotisko"
Duster 1.5 dCi -10

"Six Power Forever"
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Minä ainakin kirjoittelin täällä viime keväänä akkuongelmista, mutta ne ei johtunut akun irroittamisesta vaan sen totaalisesta kuolemisesta talven aikana. Edeltävänä kesänä akku oli hyvässä kunnossa, kesti kuunnella jenkkavehkeitä ilman latausta välillä aika pitkäänkin, mutta talviseisotuksen aikana sille tuli tunnit täyteen.

Muutaman kerran on ollut akku irti pidempään, eikä koskaan ole ollut käynnissä mitään huomautettavaa, tyhjäkäynti ollut aina tasainen heti käynnistyksen jälkeen, eikä sammunut muutakuin omien töppäyksien takia. Surutta vaan akku irti talveksi.
Avatar
Anagonda67
Aktiivi
Viestit: 109
Liittynyt: 23 Heinä 2007, 11:04
Auto: Mustang Convertible -95 3.8+AODE (joka tällä hetkellä sähköisesti ohjattu C4)
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 »

Näin tehdään, huomen aamulla tuoreet öljyt ja filsu koneeseen, pesu ulkokuorelle ja illalla sitten körötellään talvi-säilöön :D . Akku tietty kainaaloon ja talven aikana pari lataus kertaa. Ja talvi haalitaan vaihdettavia osia :) . Säilössä kun EI saa hoitaa edes pieniä remontti puuhia :( .
Mustang Covertible 3.8 -95
Tempo 2.3 GL -91 "rotisko"
Duster 1.5 dCi -10

"Six Power Forever"
Avatar
Sulkava
Mega-addikti
Viestit: 579
Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
Auto: 1995 Mustang
Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....

Viesti Kirjoittaja Sulkava »

Akkuvahti ?? :shock: meil on motskarien akut talven kiinni sellasessa pienessä laturivahdissa--ja virtaa on keväällä + akku pysyy kunnossa.

Auton akun kengät on irroitettu ja talvella ainakin pari kertaa laitettu lamppu-hauenleuoilla kiinni jotta akku purkautuu ja sit yöksi laturiin. Ainakin vanhempiin akkuihin tätä ennen suositeltiin-- mut ei taida tehdä pahhoo uusillekkaan--
Ainakin jäätymistä on vältettävä eli ei ulos talveksi = ikä lyhenee

Toi boksin tietojen poistuminen ei ole ollu onkelma --kyl ne on uudet tullu tilalle...

Tohon VIRTAA asiaan vielä että autoa hitsatessa kun vedetään Kemppi auton maahan niin akku on otettava irti ?? muuten ei boksit ja ekut oikeen tykkää
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos ;)

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Pitääkö Akun napa rasvata?? :shock: :shock: :shock:
-Jukka-
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Jukka kirjoitti:Pitääkö Akun napa rasvata?? :shock: :shock: :shock:
JAA! Senkös takia Aku sitä aina esittelee :shock: :shock: :lol:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Jukka kirjoitti:Pitääkö Akun napa rasvata?? :shock: :shock: :shock:
:lollero:
Go tell Alice....
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Vinkki ton ajo-atk:n suhteen.. Jos on automaagiloota, niin samalla sen voi kouluttaa vaihtamaan niinkun pitaa. Eli kevaalla jalka vaan reilusti suoraksi... :wink: :evil:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
jari
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 08:47
Auto: 2012 Mustang GT Brembo Package
Paikkakunta: Tuusula/Asikkala

Viesti Kirjoittaja jari »

Arto65FB kirjoitti:Noiden Optima ym. ihmeakkujen kanssa on myös jotain kikkailtavaa tuon talviseisonnan ajaksi.
Ai on? Ite en ole Optimalle vuosien saatossa älynnyt tehdä muuta kuin ottaa miinusjohdon seisonnan ajaksi irti. Vielä on toiminut.
Avatar
Anagonda67
Aktiivi
Viestit: 109
Liittynyt: 23 Heinä 2007, 11:04
Auto: Mustang Convertible -95 3.8+AODE (joka tällä hetkellä sähköisesti ohjattu C4)
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 »

Hahaa, siis AODE-lootakin on oppivainen??? Koskapa tuo vaihtaminen vähän häiritsi männä kesänä :D , vaihtoi liian aikaisin "rauhallisesti" ajeltaessa. Samoin lukko kytkeytyi turhan pian.
No jokatapauksessa lootaan tulee öljyjen vaihto keväällä...
Ja ilmeisesti koneeseen uudelleen, rupesi nostajat "lotisemaan" kuumana :( . Öljy kyllä on samaa viskositeetiltaan kuin edellinen, 5W40, mutta merkki vaihtui.

No, katellaan kuhan keväällä ensin on menty "koipi oikosenaan" jonkin aikaa :twisted: .
Mustang Covertible 3.8 -95
Tempo 2.3 GL -91 "rotisko"
Duster 1.5 dCi -10

"Six Power Forever"
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Mun mielestä AODE ei vielä opi juurikaan, sitten Myöhempien Aikojen Vaihteistot on jo viksumpia.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2632
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

jari kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:Noiden Optima ym. ihmeakkujen kanssa on myös jotain kikkailtavaa tuon talviseisonnan ajaksi.
Ai on? Ite en ole Optimalle vuosien saatossa älynnyt tehdä muuta kuin ottaa miinusjohdon seisonnan ajaksi irti. Vielä on toiminut.
Noniin, ehkä tuli laitettua taas tällaista nettifaktaa. CC:n puolella on ollut jonkun verran keskustelua siitä, että nuo AGM-akut (absobed glass mat) ovat joidenkin mielestä herkempiä kuolemaan.
Tuossa myyjän ohje
http://www.batteriesareus.com/index.php ... &chapter=0
Vastaa Viestiin