Sivu 1/2

Maalauksen pohjatyöt?

Lähetetty: 22 Syys 2004, 22:09
Kirjoittaja voxagent
-66 Mussessa on osittain alkuperäinen maali ja auto on tarkoitus ylimaalata. En varmuudella tiedä millä maalityypillä auto on joskus maalattu.Olen saanut kahdenlaisia neuvoja tehdä pohjat:poistaa kaikki tai
eristää alle jäävät läiskät sopivalla pohjamaalilla. millaisia onnistumisia/epäonnistumisia on tullut eteen? Paikkamaalaukset ovat ainakin halkeamattomia.

Lähetetty: 22 Syys 2004, 23:41
Kirjoittaja Fastback
Auto pellille vaan, ei tarvi murehtia mistään eristyksistä. Pohjatyöt vaativat vastaavasti aikaa, mutta jos itsellesi autoa teet etkä myyntiin niin suosittelen pellille hiomista.

Lähetetty: 23 Syys 2004, 09:55
Kirjoittaja ari66ht
pakkeli vai tina? Kumpi saa enemmän kannatusta?

Lähetetty: 23 Syys 2004, 15:38
Kirjoittaja Jukka
ari66ht kirjoitti:pakkeli vai tina? Kumpi saa enemmän kannatusta?
Tina aivan ehdottomasti!

Lähetetty: 23 Syys 2004, 15:44
Kirjoittaja Fastback
Jukka kirjoitti:
ari66ht kirjoitti:pakkeli vai tina? Kumpi saa enemmän kannatusta?
Tina aivan ehdottomasti!
Tinaus kyllä, mutta en mä pakkelointiakaan kammoksu, kunhan se pysyy järkevissä rajoissa.

nim. tuuma pakkeliako paljon :shock:

Lähetetty: 23 Syys 2004, 21:27
Kirjoittaja 66poni
Pellille hiominen on varma konsti, mutta ei välttämätön. Samoin tinaus on parempi keino kuin pakkelointi, mutta asiallisella pakkeloinnillakin saa erittäin hyvän lopputuloksen. Jos ei tiedä, millä maalilla auto on maalattu, kokeile seuraavaa: kastele puhdas rätti tinnerissä (lakkabensiini ei kelpaa), hieraise ainetta tarkastelemaasi kohtaan ja jätä rätti vielä siihen päälle. Odota vähintään tunti (yön ylikin voi nukkua) ja jos sen jälkeen ko. kohta kuplii, tarvitset pellille hionnan tai eristevärin. En ole maalauksen asiantuntija, mutta ammattimaalari on tän mulle neuvonut ja on toiminut itsellä.

Lähetetty: 23 Syys 2004, 22:06
Kirjoittaja musse67
64puolikas kirjoitti:Pellille hiominen on varma konsti, mutta ei välttämätön. Samoin tinaus on parempi keino kuin pakkelointi, mutta asiallisella pakkeloinnillakin saa erittäin hyvän lopputuloksen. Jos ei tiedä, millä maalilla auto on maalattu, kokeile seuraavaa: kastele puhdas rätti tinnerissä (lakkabensiini ei kelpaa), hieraise ainetta tarkastelemaasi kohtaan ja jätä rätti vielä siihen päälle. Odota vähintään tunti (yön ylikin voi nukkua) ja jos sen jälkeen ko. kohta kuplii, tarvitset pellille hionnan tai eristevärin. En ole maalauksen asiantuntija, mutta ammattimaalari on tän mulle neuvonut ja on toiminut itsellä.
Testattavsta kohdasta kannattaa hioo maalipinta rikki karkeella hiomapaperilla ennen testiä. riittää lyhempikin aika, mutta ompahan varmempi mitä pitempään pitää.

pakkeli vai tina

Lähetetty: 23 Syys 2004, 22:54
Kirjoittaja mustang cs
ainut oikea ja varmin keino on hioa pellille ,jos ei teidä mitä alla on. mitään oikoteitä ei kannata käyttää koska se kuitenkin kostautuu jossain vaiheessa.toden näköisesti jos hiot autosi huonosti ja maalaat sen niin, vajaa vuosi menee kun maali pintaan ilmestuu sellaisia pienoisia kuplia. eli se vaatii kovan työn .itse olen pakkelin kannalla (enimillään n.3mm).mutta en vain voi ymmärtää että missä tilanteesa tinaa pitäisi käyttää?

Re: pakkeli vai tina

Lähetetty: 23 Syys 2004, 22:56
Kirjoittaja Fastback
mustang cs kirjoitti:mutta en vain voi ymmärtää että missä tilanteesa tinaa pitäisi käyttää?
Korisaumoissa tina ei lohkea kuten pakkeli, kun se kori elää kuitenkin.

Re: pakkeli vai tina

Lähetetty: 24 Syys 2004, 00:07
Kirjoittaja veekoo
Fastback kirjoitti:
mustang cs kirjoitti:mutta en vain voi ymmärtää että missä tilanteesa tinaa pitäisi käyttää?
Korisaumoissa tina ei lohkea kuten pakkeli, kun se kori elää kuitenkin.
Tinatessa kannattaa myös tehdä saumojen pohjat kunnolla, muuten tinaus ei pysy. Varsinkin tuollaisissa eläväisissä paikoissa. Juoksetteet ym muuten ei ole erityisen terveellistä impattavaa, joten kunnollinen korikitti voi olla helpompi ja terveellisempi vaihtoehto.

Ihan mielenkiinnosta, minkähänlaista tinaa noissa tuohon aikaan on käytetty? Siis seossuhde (Pb/Sb/Sn/...), koska nykyisissä aineissa lyijyä yritetään karttaa. On kuulemma sekin myrkyllistä.. :roll:

Lähetetty: 24 Syys 2004, 08:34
Kirjoittaja ari66ht
Mulla on parista saumassa pakkelit ja maalit lohkeilleet.
Talvella pitäis fixata.
Tinan lämpölaajenemis- ym. ominaisuudet ovat lähempänä peltiä kuin pakkelilla, mutta tuo parinsadan asteen kuumennus ja käytännön menetelmät askarruttavat, kun en ole koskaan tinaillut. (muuten vaan ollut tinassa...)

Lähetetty: 24 Syys 2004, 08:49
Kirjoittaja GTS
Tinalla voisi ola paikkansa erityiselle rasituksille alttiissa. Pakkelimiehet käyttää näissä kohdissa menestyksellisesti lasikuitukittiä. Sumat kannattaa hitsata kokonaan umpeen jos ne halutaan täyttää.

Tina on kuitenkin hankalaa käyttää ja se ei pidä ruostetta takanaan juurikaan pakkelia paremmin. Sieltä se ruoste tulee jos ei pohjat ole kunnolliset. Pohjustusaine saattaa ruostuttaa peltiä pahastikkin maalin alla - useasti joutunut tinauksien jäljiltä myöhemmin korjaamaan. Tinan poistaminen kolarikorjauksen tai ruostekorjauksia varten voi olla yllättävän hankalaa. Omaan autoon en tinaa laittaisi, puuhamassa kestää kyllä siinä missä maalikin, eikä sillä ole tarkoitus korvata huonoja peltitöitä.

Vedä millä vedät, mutta aina ehdottoman puhtaalle pinnalle!

Lähetetty: 24 Syys 2004, 13:13
Kirjoittaja mercstang
Ja jos et tiedä mitä tinatessa teet saat lisää tinattavaa kun olet "lämmitellyt" pellit "pottupelloksi". :o

Sitten tarvitaankin jo paksumpi kerros sitä pakkelia. :lol:

Lähetetty: 24 Syys 2004, 18:06
Kirjoittaja Jukka
GTS kirjoitti:Tinalla voisi ola paikkansa erityiselle rasituksille alttiissa. Pakkelimiehet käyttää näissä kohdissa menestyksellisesti lasikuitukittiä. Sumat kannattaa hitsata kokonaan umpeen jos ne halutaan täyttää.

Tina on kuitenkin hankalaa käyttää ja se ei pidä ruostetta takanaan juurikaan pakkelia paremmin. Sieltä se ruoste tulee jos ei pohjat ole kunnolliset. Pohjustusaine saattaa ruostuttaa peltiä pahastikkin maalin alla - useasti joutunut tinauksien jäljiltä myöhemmin korjaamaan. Tinan poistaminen kolarikorjauksen tai ruostekorjauksia varten voi olla yllättävän hankalaa. Omaan autoon en tinaa laittaisi, puuhamassa kestää kyllä siinä missä maalikin, eikä sillä ole tarkoitus korvata huonoja peltitöitä.

Vedä millä vedät, mutta aina ehdottoman puhtaalle pinnalle!
Erikoinen kommentti ammattimieheltä.
Saiskos hiukan lisää perusteluita?

Tina on hankalampi käyttää kuin kitti mutta ei silti mielestäni kuitenkaan hankalaa JOS on kunnon vehkeet.
Ruostehan tulee mistä vaan läpi jos pohjat on huonosti tehty.
Pohjustusaine ruostuttaa peltiä koska siinä on happoa.
Se ei ole ongelma JOS työ tehdään kunnolla.

Tinan poistohan on äärettömän helppoa. :shock:
Hiukan lämpöä niin sehän löytyy hetken kuluttua lattialta.

Lähetetty: 25 Syys 2004, 08:25
Kirjoittaja voxagent
Tinneritesti: todella vanhaa SF-tarraa tinnerillä poistaessani maalipinta mattaantui, kupli ja jäi rättiin eli auto hiotaan peltiin saakka. Samoin tein muinoin 66Valiantin kanssa. Eli:

-ruosteen poisto ja oikaisut
-täysi hionta ja viimeistelykittaukset muovikitillä
-happoväri
-pohjaväriä ja viimeistelykittauksia tarvittaessa
-pintaväri sisäosiin ja ovenkarmeihin yms vaikeisiin paikkoihin.
-jo maalattujen pintojen peittely
-pintaväri ulkokuoreen

Koritinaa en aio edes kokeilla. Muovikitin käsiteltävyys/lopputulos-suhde on omaan käyttööni parempi.