Maalauksen pohjatyöt?
- voxagent
- Addikti
- Viestit: 206
- Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
- Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971 - Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Maalauksen pohjatyöt?
-66 Mussessa on osittain alkuperäinen maali ja auto on tarkoitus ylimaalata. En varmuudella tiedä millä maalityypillä auto on joskus maalattu.Olen saanut kahdenlaisia neuvoja tehdä pohjat:poistaa kaikki tai
eristää alle jäävät läiskät sopivalla pohjamaalilla. millaisia onnistumisia/epäonnistumisia on tullut eteen? Paikkamaalaukset ovat ainakin halkeamattomia.
eristää alle jäävät läiskät sopivalla pohjamaalilla. millaisia onnistumisia/epäonnistumisia on tullut eteen? Paikkamaalaukset ovat ainakin halkeamattomia.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Auto pellille vaan, ei tarvi murehtia mistään eristyksistä. Pohjatyöt vaativat vastaavasti aikaa, mutta jos itsellesi autoa teet etkä myyntiin niin suosittelen pellille hiomista.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Tinaus kyllä, mutta en mä pakkelointiakaan kammoksu, kunhan se pysyy järkevissä rajoissa.Jukka kirjoitti:Tina aivan ehdottomasti!ari66ht kirjoitti:pakkeli vai tina? Kumpi saa enemmän kannatusta?
nim. tuuma pakkeliako paljon

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Pellille hiominen on varma konsti, mutta ei välttämätön. Samoin tinaus on parempi keino kuin pakkelointi, mutta asiallisella pakkeloinnillakin saa erittäin hyvän lopputuloksen. Jos ei tiedä, millä maalilla auto on maalattu, kokeile seuraavaa: kastele puhdas rätti tinnerissä (lakkabensiini ei kelpaa), hieraise ainetta tarkastelemaasi kohtaan ja jätä rätti vielä siihen päälle. Odota vähintään tunti (yön ylikin voi nukkua) ja jos sen jälkeen ko. kohta kuplii, tarvitset pellille hionnan tai eristevärin. En ole maalauksen asiantuntija, mutta ammattimaalari on tän mulle neuvonut ja on toiminut itsellä.
Testattavsta kohdasta kannattaa hioo maalipinta rikki karkeella hiomapaperilla ennen testiä. riittää lyhempikin aika, mutta ompahan varmempi mitä pitempään pitää.64puolikas kirjoitti:Pellille hiominen on varma konsti, mutta ei välttämätön. Samoin tinaus on parempi keino kuin pakkelointi, mutta asiallisella pakkeloinnillakin saa erittäin hyvän lopputuloksen. Jos ei tiedä, millä maalilla auto on maalattu, kokeile seuraavaa: kastele puhdas rätti tinnerissä (lakkabensiini ei kelpaa), hieraise ainetta tarkastelemaasi kohtaan ja jätä rätti vielä siihen päälle. Odota vähintään tunti (yön ylikin voi nukkua) ja jos sen jälkeen ko. kohta kuplii, tarvitset pellille hionnan tai eristevärin. En ole maalauksen asiantuntija, mutta ammattimaalari on tän mulle neuvonut ja on toiminut itsellä.
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
-
- Aktiivi
- Viestit: 145
- Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22
pakkeli vai tina
ainut oikea ja varmin keino on hioa pellille ,jos ei teidä mitä alla on. mitään oikoteitä ei kannata käyttää koska se kuitenkin kostautuu jossain vaiheessa.toden näköisesti jos hiot autosi huonosti ja maalaat sen niin, vajaa vuosi menee kun maali pintaan ilmestuu sellaisia pienoisia kuplia. eli se vaatii kovan työn .itse olen pakkelin kannalla (enimillään n.3mm).mutta en vain voi ymmärtää että missä tilanteesa tinaa pitäisi käyttää?
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: pakkeli vai tina
Korisaumoissa tina ei lohkea kuten pakkeli, kun se kori elää kuitenkin.mustang cs kirjoitti:mutta en vain voi ymmärtää että missä tilanteesa tinaa pitäisi käyttää?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Re: pakkeli vai tina
Tinatessa kannattaa myös tehdä saumojen pohjat kunnolla, muuten tinaus ei pysy. Varsinkin tuollaisissa eläväisissä paikoissa. Juoksetteet ym muuten ei ole erityisen terveellistä impattavaa, joten kunnollinen korikitti voi olla helpompi ja terveellisempi vaihtoehto.Fastback kirjoitti:Korisaumoissa tina ei lohkea kuten pakkeli, kun se kori elää kuitenkin.mustang cs kirjoitti:mutta en vain voi ymmärtää että missä tilanteesa tinaa pitäisi käyttää?
Ihan mielenkiinnosta, minkähänlaista tinaa noissa tuohon aikaan on käytetty? Siis seossuhde (Pb/Sb/Sn/...), koska nykyisissä aineissa lyijyä yritetään karttaa. On kuulemma sekin myrkyllistä..

Tinalla voisi ola paikkansa erityiselle rasituksille alttiissa. Pakkelimiehet käyttää näissä kohdissa menestyksellisesti lasikuitukittiä. Sumat kannattaa hitsata kokonaan umpeen jos ne halutaan täyttää.
Tina on kuitenkin hankalaa käyttää ja se ei pidä ruostetta takanaan juurikaan pakkelia paremmin. Sieltä se ruoste tulee jos ei pohjat ole kunnolliset. Pohjustusaine saattaa ruostuttaa peltiä pahastikkin maalin alla - useasti joutunut tinauksien jäljiltä myöhemmin korjaamaan. Tinan poistaminen kolarikorjauksen tai ruostekorjauksia varten voi olla yllättävän hankalaa. Omaan autoon en tinaa laittaisi, puuhamassa kestää kyllä siinä missä maalikin, eikä sillä ole tarkoitus korvata huonoja peltitöitä.
Vedä millä vedät, mutta aina ehdottoman puhtaalle pinnalle!
Tina on kuitenkin hankalaa käyttää ja se ei pidä ruostetta takanaan juurikaan pakkelia paremmin. Sieltä se ruoste tulee jos ei pohjat ole kunnolliset. Pohjustusaine saattaa ruostuttaa peltiä pahastikkin maalin alla - useasti joutunut tinauksien jäljiltä myöhemmin korjaamaan. Tinan poistaminen kolarikorjauksen tai ruostekorjauksia varten voi olla yllättävän hankalaa. Omaan autoon en tinaa laittaisi, puuhamassa kestää kyllä siinä missä maalikin, eikä sillä ole tarkoitus korvata huonoja peltitöitä.
Vedä millä vedät, mutta aina ehdottoman puhtaalle pinnalle!
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Erikoinen kommentti ammattimieheltä.GTS kirjoitti:Tinalla voisi ola paikkansa erityiselle rasituksille alttiissa. Pakkelimiehet käyttää näissä kohdissa menestyksellisesti lasikuitukittiä. Sumat kannattaa hitsata kokonaan umpeen jos ne halutaan täyttää.
Tina on kuitenkin hankalaa käyttää ja se ei pidä ruostetta takanaan juurikaan pakkelia paremmin. Sieltä se ruoste tulee jos ei pohjat ole kunnolliset. Pohjustusaine saattaa ruostuttaa peltiä pahastikkin maalin alla - useasti joutunut tinauksien jäljiltä myöhemmin korjaamaan. Tinan poistaminen kolarikorjauksen tai ruostekorjauksia varten voi olla yllättävän hankalaa. Omaan autoon en tinaa laittaisi, puuhamassa kestää kyllä siinä missä maalikin, eikä sillä ole tarkoitus korvata huonoja peltitöitä.
Vedä millä vedät, mutta aina ehdottoman puhtaalle pinnalle!
Saiskos hiukan lisää perusteluita?
Tina on hankalampi käyttää kuin kitti mutta ei silti mielestäni kuitenkaan hankalaa JOS on kunnon vehkeet.
Ruostehan tulee mistä vaan läpi jos pohjat on huonosti tehty.
Pohjustusaine ruostuttaa peltiä koska siinä on happoa.
Se ei ole ongelma JOS työ tehdään kunnolla.
Tinan poistohan on äärettömän helppoa.

Hiukan lämpöä niin sehän löytyy hetken kuluttua lattialta.
-Jukka-
- voxagent
- Addikti
- Viestit: 206
- Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
- Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971 - Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Tinneritesti: todella vanhaa SF-tarraa tinnerillä poistaessani maalipinta mattaantui, kupli ja jäi rättiin eli auto hiotaan peltiin saakka. Samoin tein muinoin 66Valiantin kanssa. Eli:
-ruosteen poisto ja oikaisut
-täysi hionta ja viimeistelykittaukset muovikitillä
-happoväri
-pohjaväriä ja viimeistelykittauksia tarvittaessa
-pintaväri sisäosiin ja ovenkarmeihin yms vaikeisiin paikkoihin.
-jo maalattujen pintojen peittely
-pintaväri ulkokuoreen
Koritinaa en aio edes kokeilla. Muovikitin käsiteltävyys/lopputulos-suhde on omaan käyttööni parempi.
-ruosteen poisto ja oikaisut
-täysi hionta ja viimeistelykittaukset muovikitillä
-happoväri
-pohjaväriä ja viimeistelykittauksia tarvittaessa
-pintaväri sisäosiin ja ovenkarmeihin yms vaikeisiin paikkoihin.
-jo maalattujen pintojen peittely
-pintaväri ulkokuoreen
Koritinaa en aio edes kokeilla. Muovikitin käsiteltävyys/lopputulos-suhde on omaan käyttööni parempi.