Maalauksen pohjatyöt?

On sulla muodot Mustangin...
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Maalauksen pohjatyöt?

Viesti Kirjoittaja voxagent »

-66 Mussessa on osittain alkuperäinen maali ja auto on tarkoitus ylimaalata. En varmuudella tiedä millä maalityypillä auto on joskus maalattu.Olen saanut kahdenlaisia neuvoja tehdä pohjat:poistaa kaikki tai
eristää alle jäävät läiskät sopivalla pohjamaalilla. millaisia onnistumisia/epäonnistumisia on tullut eteen? Paikkamaalaukset ovat ainakin halkeamattomia.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Auto pellille vaan, ei tarvi murehtia mistään eristyksistä. Pohjatyöt vaativat vastaavasti aikaa, mutta jos itsellesi autoa teet etkä myyntiin niin suosittelen pellille hiomista.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
ari66ht
Aktiivi
Viestit: 75
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari66ht »

pakkeli vai tina? Kumpi saa enemmän kannatusta?
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

ari66ht kirjoitti:pakkeli vai tina? Kumpi saa enemmän kannatusta?
Tina aivan ehdottomasti!
-Jukka-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jukka kirjoitti:
ari66ht kirjoitti:pakkeli vai tina? Kumpi saa enemmän kannatusta?
Tina aivan ehdottomasti!
Tinaus kyllä, mutta en mä pakkelointiakaan kammoksu, kunhan se pysyy järkevissä rajoissa.

nim. tuuma pakkeliako paljon :shock:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
66poni
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 66poni »

Pellille hiominen on varma konsti, mutta ei välttämätön. Samoin tinaus on parempi keino kuin pakkelointi, mutta asiallisella pakkeloinnillakin saa erittäin hyvän lopputuloksen. Jos ei tiedä, millä maalilla auto on maalattu, kokeile seuraavaa: kastele puhdas rätti tinnerissä (lakkabensiini ei kelpaa), hieraise ainetta tarkastelemaasi kohtaan ja jätä rätti vielä siihen päälle. Odota vähintään tunti (yön ylikin voi nukkua) ja jos sen jälkeen ko. kohta kuplii, tarvitset pellille hionnan tai eristevärin. En ole maalauksen asiantuntija, mutta ammattimaalari on tän mulle neuvonut ja on toiminut itsellä.
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

64puolikas kirjoitti:Pellille hiominen on varma konsti, mutta ei välttämätön. Samoin tinaus on parempi keino kuin pakkelointi, mutta asiallisella pakkeloinnillakin saa erittäin hyvän lopputuloksen. Jos ei tiedä, millä maalilla auto on maalattu, kokeile seuraavaa: kastele puhdas rätti tinnerissä (lakkabensiini ei kelpaa), hieraise ainetta tarkastelemaasi kohtaan ja jätä rätti vielä siihen päälle. Odota vähintään tunti (yön ylikin voi nukkua) ja jos sen jälkeen ko. kohta kuplii, tarvitset pellille hionnan tai eristevärin. En ole maalauksen asiantuntija, mutta ammattimaalari on tän mulle neuvonut ja on toiminut itsellä.
Testattavsta kohdasta kannattaa hioo maalipinta rikki karkeella hiomapaperilla ennen testiä. riittää lyhempikin aika, mutta ompahan varmempi mitä pitempään pitää.
mustang cs
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22

pakkeli vai tina

Viesti Kirjoittaja mustang cs »

ainut oikea ja varmin keino on hioa pellille ,jos ei teidä mitä alla on. mitään oikoteitä ei kannata käyttää koska se kuitenkin kostautuu jossain vaiheessa.toden näköisesti jos hiot autosi huonosti ja maalaat sen niin, vajaa vuosi menee kun maali pintaan ilmestuu sellaisia pienoisia kuplia. eli se vaatii kovan työn .itse olen pakkelin kannalla (enimillään n.3mm).mutta en vain voi ymmärtää että missä tilanteesa tinaa pitäisi käyttää?
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: pakkeli vai tina

Viesti Kirjoittaja Fastback »

mustang cs kirjoitti:mutta en vain voi ymmärtää että missä tilanteesa tinaa pitäisi käyttää?
Korisaumoissa tina ei lohkea kuten pakkeli, kun se kori elää kuitenkin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Re: pakkeli vai tina

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Fastback kirjoitti:
mustang cs kirjoitti:mutta en vain voi ymmärtää että missä tilanteesa tinaa pitäisi käyttää?
Korisaumoissa tina ei lohkea kuten pakkeli, kun se kori elää kuitenkin.
Tinatessa kannattaa myös tehdä saumojen pohjat kunnolla, muuten tinaus ei pysy. Varsinkin tuollaisissa eläväisissä paikoissa. Juoksetteet ym muuten ei ole erityisen terveellistä impattavaa, joten kunnollinen korikitti voi olla helpompi ja terveellisempi vaihtoehto.

Ihan mielenkiinnosta, minkähänlaista tinaa noissa tuohon aikaan on käytetty? Siis seossuhde (Pb/Sb/Sn/...), koska nykyisissä aineissa lyijyä yritetään karttaa. On kuulemma sekin myrkyllistä.. :roll:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
ari66ht
Aktiivi
Viestit: 75
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari66ht »

Mulla on parista saumassa pakkelit ja maalit lohkeilleet.
Talvella pitäis fixata.
Tinan lämpölaajenemis- ym. ominaisuudet ovat lähempänä peltiä kuin pakkelilla, mutta tuo parinsadan asteen kuumennus ja käytännön menetelmät askarruttavat, kun en ole koskaan tinaillut. (muuten vaan ollut tinassa...)
Avatar
GTS
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 08 Heinä 2004, 21:36
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTS »

Tinalla voisi ola paikkansa erityiselle rasituksille alttiissa. Pakkelimiehet käyttää näissä kohdissa menestyksellisesti lasikuitukittiä. Sumat kannattaa hitsata kokonaan umpeen jos ne halutaan täyttää.

Tina on kuitenkin hankalaa käyttää ja se ei pidä ruostetta takanaan juurikaan pakkelia paremmin. Sieltä se ruoste tulee jos ei pohjat ole kunnolliset. Pohjustusaine saattaa ruostuttaa peltiä pahastikkin maalin alla - useasti joutunut tinauksien jäljiltä myöhemmin korjaamaan. Tinan poistaminen kolarikorjauksen tai ruostekorjauksia varten voi olla yllättävän hankalaa. Omaan autoon en tinaa laittaisi, puuhamassa kestää kyllä siinä missä maalikin, eikä sillä ole tarkoitus korvata huonoja peltitöitä.

Vedä millä vedät, mutta aina ehdottoman puhtaalle pinnalle!
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Avatar
mercstang
Aktiivi
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Capri -79
Mustang GT -95

Viesti Kirjoittaja mercstang »

Ja jos et tiedä mitä tinatessa teet saat lisää tinattavaa kun olet "lämmitellyt" pellit "pottupelloksi". :o

Sitten tarvitaankin jo paksumpi kerros sitä pakkelia. :lol:
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

GTS kirjoitti:Tinalla voisi ola paikkansa erityiselle rasituksille alttiissa. Pakkelimiehet käyttää näissä kohdissa menestyksellisesti lasikuitukittiä. Sumat kannattaa hitsata kokonaan umpeen jos ne halutaan täyttää.

Tina on kuitenkin hankalaa käyttää ja se ei pidä ruostetta takanaan juurikaan pakkelia paremmin. Sieltä se ruoste tulee jos ei pohjat ole kunnolliset. Pohjustusaine saattaa ruostuttaa peltiä pahastikkin maalin alla - useasti joutunut tinauksien jäljiltä myöhemmin korjaamaan. Tinan poistaminen kolarikorjauksen tai ruostekorjauksia varten voi olla yllättävän hankalaa. Omaan autoon en tinaa laittaisi, puuhamassa kestää kyllä siinä missä maalikin, eikä sillä ole tarkoitus korvata huonoja peltitöitä.

Vedä millä vedät, mutta aina ehdottoman puhtaalle pinnalle!
Erikoinen kommentti ammattimieheltä.
Saiskos hiukan lisää perusteluita?

Tina on hankalampi käyttää kuin kitti mutta ei silti mielestäni kuitenkaan hankalaa JOS on kunnon vehkeet.
Ruostehan tulee mistä vaan läpi jos pohjat on huonosti tehty.
Pohjustusaine ruostuttaa peltiä koska siinä on happoa.
Se ei ole ongelma JOS työ tehdään kunnolla.

Tinan poistohan on äärettömän helppoa. :shock:
Hiukan lämpöä niin sehän löytyy hetken kuluttua lattialta.
-Jukka-
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voxagent »

Tinneritesti: todella vanhaa SF-tarraa tinnerillä poistaessani maalipinta mattaantui, kupli ja jäi rättiin eli auto hiotaan peltiin saakka. Samoin tein muinoin 66Valiantin kanssa. Eli:

-ruosteen poisto ja oikaisut
-täysi hionta ja viimeistelykittaukset muovikitillä
-happoväri
-pohjaväriä ja viimeistelykittauksia tarvittaessa
-pintaväri sisäosiin ja ovenkarmeihin yms vaikeisiin paikkoihin.
-jo maalattujen pintojen peittely
-pintaväri ulkokuoreen

Koritinaa en aio edes kokeilla. Muovikitin käsiteltävyys/lopputulos-suhde on omaan käyttööni parempi.
Vastaa Viestiin