Sivu 1/1

Ny se rupes kalkattaa..moottori siis

Lähetetty: 01 Kesä 2007, 16:25
Kirjoittaja Tahavo
Ajoin aamulla auton katsastukseen. Ei mennyt läpi, jarrut. Iltapäivällä hain auton pois. Ihmettelin vähän kun tyhjäkäynti heti aika korkea vaikka kylmä kone. illallakin yritin säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle mutta ei ollut säätövaraa, nyt n.1000rpm.
Ajaessa alkoi heti kuulua kalkatusta kierrosten mukaan, ei kova mutta sai mahan kipeäksi jännityksestä. Ajoin kotiin 3km matkan ja tyhjäkäynnillä sama kalkatus. Nyt tekis mieli kirjoittaa ruma sana.
Mistä mun kannattais aloittaa? Hetikö motti irti nokalta ja palasiksi?

Lähetetty: 01 Kesä 2007, 16:50
Kirjoittaja GT-350
Löysä keinuvipu?

Lähetetty: 01 Kesä 2007, 17:16
Kirjoittaja Tahavo
Eilen kyllä mietin, että pitäisi nuo keinujen kireydet/venttiilin välykset käydä vielä läpi kun koneella on ajettu.
Pitää kohta käydä avaamassa kopat ja kattoa. Kunpa olisikin löysä keinuvipu. Jos siellä joku laakeri tai männäntappi ääntelee niin aloitan sairasloman :hiki: .

Lähetetty: 01 Kesä 2007, 17:25
Kirjoittaja 65HT
Tossapa pikaohje venttiilien preload säätämiseen:
- Lämmitä moottori normaalilämpöön
- Venttiilikoppa pois
- Moottori käyntiin
- Löysää keinun keskimutteria sen verran että naksutus alkaa
- Kiristä mutteria kunnes naksutus lakkaa
- Kiristä 1/2 kierrosta lisää mutteria
Siinäpä se.

Ennen kuin pistät koneen käymään ilman venttiilikoppaa katso että sinulla on sellainen räikkä + jatkopalat että yletät samalla kerralla kaikkiin. Todenäköiseti tulet tarvitsemaan selllaista nivelpalaa.

Valuttaa öljyä jonkun verran pakosarjoille joten kannattaa viritellä siihen joku suoja. (ja sammutin lähelle :D ) Itselleni olen tehnyt toisista venttiilinkopista sellaiset apuvälineet mistä on rälläköity katto pois, eipähän savua öljy enää.

Lähetetty: 01 Kesä 2007, 17:36
Kirjoittaja Tahavo
Pikakysymys ennen varsinaista säätöä: jos joku keinari on niin löysällä että se kalkattaa, niin huomaisiko sen ihan silmämääräisesti vai pitääkö käydä kaikki läpi konetta pyöritellen aina pytty kerrallaan?
Nyt mulla tulee tyhmiä kysymyksiä mutta kun paniikki on päällä :wink:

Lähetetty: 01 Kesä 2007, 18:32
Kirjoittaja GT-350
No ei silmämääräisesti mutta onhan sulla korvat. Kannattaa aloittaa sieltä suunnalta mistä kalkatus kuuluu, kyllä sen kuulee ensinnäkin kummalla puolella kalkattaa, ja siltä puolelta edempää vai taempaa jne. Apuvälinettäkin voi käyttää, putkea, letkua tms. millä voit "kohdentaa" kuuloelämystä.

Mitkäs keinut herralle tuli sinne? Jotkut alumiiniset full rollerit? Onhan ne voineet olla vireessä, mutta olet kiristysmutterin jättänyt vähän löysälle joten on päässyt löystymään koko keinu. Se kiristysmutteri riittävän kireälle, siihenkin lienee momentti keinujen valmistajalta.

Lähetetty: 01 Kesä 2007, 19:09
Kirjoittaja Tahavo
No niin. Yksi pultti oli lähes kokonaan irti. Noussut kierteeltä niin että sormin liikkui.
Taisi olla juuri se pultti jonka silloin kansia hiplatessa avasin kun yritin perehtyä kuinka tuo studipultti-systeemi toimii :oops:
Keinarit on Compin rullat se halvin sarja Us-Partsista. Kiitos kaikille vastanneille!