Ny se rupes kalkattaa..moottori siis

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Ny se rupes kalkattaa..moottori siis

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Ajoin aamulla auton katsastukseen. Ei mennyt läpi, jarrut. Iltapäivällä hain auton pois. Ihmettelin vähän kun tyhjäkäynti heti aika korkea vaikka kylmä kone. illallakin yritin säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle mutta ei ollut säätövaraa, nyt n.1000rpm.
Ajaessa alkoi heti kuulua kalkatusta kierrosten mukaan, ei kova mutta sai mahan kipeäksi jännityksestä. Ajoin kotiin 3km matkan ja tyhjäkäynnillä sama kalkatus. Nyt tekis mieli kirjoittaa ruma sana.
Mistä mun kannattais aloittaa? Hetikö motti irti nokalta ja palasiksi?
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Löysä keinuvipu?
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Eilen kyllä mietin, että pitäisi nuo keinujen kireydet/venttiilin välykset käydä vielä läpi kun koneella on ajettu.
Pitää kohta käydä avaamassa kopat ja kattoa. Kunpa olisikin löysä keinuvipu. Jos siellä joku laakeri tai männäntappi ääntelee niin aloitan sairasloman :hiki: .
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Tossapa pikaohje venttiilien preload säätämiseen:
- Lämmitä moottori normaalilämpöön
- Venttiilikoppa pois
- Moottori käyntiin
- Löysää keinun keskimutteria sen verran että naksutus alkaa
- Kiristä mutteria kunnes naksutus lakkaa
- Kiristä 1/2 kierrosta lisää mutteria
Siinäpä se.

Ennen kuin pistät koneen käymään ilman venttiilikoppaa katso että sinulla on sellainen räikkä + jatkopalat että yletät samalla kerralla kaikkiin. Todenäköiseti tulet tarvitsemaan selllaista nivelpalaa.

Valuttaa öljyä jonkun verran pakosarjoille joten kannattaa viritellä siihen joku suoja. (ja sammutin lähelle :D ) Itselleni olen tehnyt toisista venttiilinkopista sellaiset apuvälineet mistä on rälläköity katto pois, eipähän savua öljy enää.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Pikakysymys ennen varsinaista säätöä: jos joku keinari on niin löysällä että se kalkattaa, niin huomaisiko sen ihan silmämääräisesti vai pitääkö käydä kaikki läpi konetta pyöritellen aina pytty kerrallaan?
Nyt mulla tulee tyhmiä kysymyksiä mutta kun paniikki on päällä :wink:
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

No ei silmämääräisesti mutta onhan sulla korvat. Kannattaa aloittaa sieltä suunnalta mistä kalkatus kuuluu, kyllä sen kuulee ensinnäkin kummalla puolella kalkattaa, ja siltä puolelta edempää vai taempaa jne. Apuvälinettäkin voi käyttää, putkea, letkua tms. millä voit "kohdentaa" kuuloelämystä.

Mitkäs keinut herralle tuli sinne? Jotkut alumiiniset full rollerit? Onhan ne voineet olla vireessä, mutta olet kiristysmutterin jättänyt vähän löysälle joten on päässyt löystymään koko keinu. Se kiristysmutteri riittävän kireälle, siihenkin lienee momentti keinujen valmistajalta.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

No niin. Yksi pultti oli lähes kokonaan irti. Noussut kierteeltä niin että sormin liikkui.
Taisi olla juuri se pultti jonka silloin kansia hiplatessa avasin kun yritin perehtyä kuinka tuo studipultti-systeemi toimii :oops:
Keinarit on Compin rullat se halvin sarja Us-Partsista. Kiitos kaikille vastanneille!
Vastaa Viestiin