
AOD: vaihtamisen säätö?
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
AOD: vaihtamisen säätö?
Vuosimallin -89 AOD ja Edelbrock 1405 600 cfm kaasari. Minkälainen vaihtamisajankohdan säätö voisi olla yksinkertaisimmillaan? TV-kaapeli/vivusto kaasariin on LOKAR:in tuotteita. Tällähetkellä vaihtaminen tapahtuu noin 3500 rpm:n kohdalla
, eli ei siis mikään kaupunkinopeuslaatikko! Olisko apua?

-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: AOD: vaihtamisen säätö?
Ongelmana on kaasuttimen vivuston liikkeen sovittaminen TV-vaijerin liikkeeseen. Just eilen väsäiltiin vivustoon sovitekappale, jolla TV-vaijerin liikkeen saa sovitettua kaasutinkäyttöön. Toinen versio alkoi tuntumaan sopivalta, joten siitä ajateltiin tehdä paremmin viimeistelty versio pitempää testausta varten. Valmiinakin saisi, vaan ei ollut lähikaupassa ja ei olisi ollut muutenkaan aivan sopiva Demoniin, niin tehtiin itse. Kuvaa en nyt tähän hätään saa näytille.Make67 kirjoitti:Vuosimallin -89 AOD ja Edelbrock 1405 600 cfm kaasari. Minkälainen vaihtamisajankohdan säätö voisi olla yksinkertaisimmillaan? TV-kaapeli/vivusto kaasariin on LOKAR:in tuotteita. Tällähetkellä vaihtaminen tapahtuu noin 3500 rpm:n kohdalla, eli ei siis mikään kaupunkinopeuslaatikko! Olisko apua?
Mitoitus on kuitenkin sellainen, että ylemmästä kiinnitysreiästä TV-vaijerin vetonuppiin on 50 mm ja alemmasta 20 mm (vertaa ao. linkkien kuviin). Mitat osuivat noin tasan summassa kun tehtiin pellinpalasia malliksi ja mikä näytti hyvältä, niin sitä testattiin. Testaus tehtiin kaasuttimessa paikallaan, jolloin varmistettiin painemittarin avulla TV-paineliitännästä, että paine nousee heti kun kaasuvipua liikuttaa. Samalla voi tarkistaa siis myös TV-vaijerin perusasetuksen.
Suosittelen hommaamaan tuon valmiin kappaleen, koska se tod. näk. sopii suoraan kaasuttimeesi, toisin kuin meidän tapauksessamme. Niitä saa esim. Ebaystä 'EDIT' ja Summitilta.
Tuossa on kuvaus Sonnaxin Holleyhyn sopivasta lisäkkeestä:
http://www.transmissionspecialty.com/pa ... S2-02K.htm
Ja vastaava Edelbrockiin ja Carteriin:
http://www.transmissionspecialty.com/pa ... S3-03K.htm
Teksteissä on maininnat jostain GM:n vehkeistä, mutta Sonnaxin AOD:n osien kohdalta nuo linkit on otettu.
Viimeksi muokannut SamiM, 07 Touko 2007, 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
No tämähän näyttäisi olevan lääke tautiin. Kiitti hyvistä linkeistä
! Nyt ettimään kauppapaikkaa, mistä löytyy moisia lirpakkeita...?

-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Kattelin että Edelbrockiin Summitilla moinen olisi: SUM-700203 $20.95.Make67 kirjoitti:No tämähän näyttäisi olevan lääke tautiin. Kiitti hyvistä linkeistä! Nyt ettimään kauppapaikkaa, mistä löytyy moisia lirpakkeita...?
Ja Holleyhyn vastaava: SUM-700202 $20.95.
Ai niin, meilläkin on käytössä Lokarin EFI-mallin vaijeri.
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
On se hienoa kun joku tekee duunit omasta puolestaSamiM kirjoitti:Kattelin että Edelbrockiin Summitilla moinen olisi: SUM-700203 $20.95.Make67 kirjoitti:No tämähän näyttäisi olevan lääke tautiin. Kiitti hyvistä linkeistä! Nyt ettimään kauppapaikkaa, mistä löytyy moisia lirpakkeita...?
Ja Holleyhyn vastaava: SUM-700202 $20.95.
Ai niin, meilläkin on käytössä Lokarin EFI-mallin vaijeri.

-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Sitä se tämä harrastus teettää...Make67 kirjoitti:On se hienoa kun joku tekee duunit omasta puolestaSamiM kirjoitti:Kattelin että Edelbrockiin Summitilla moinen olisi: SUM-700203 $20.95.Make67 kirjoitti:No tämähän näyttäisi olevan lääke tautiin. Kiitti hyvistä linkeistä! Nyt ettimään kauppapaikkaa, mistä löytyy moisia lirpakkeita...?
Ja Holleyhyn vastaava: SUM-700202 $20.95.
Ai niin, meilläkin on käytössä Lokarin EFI-mallin vaijeri.. Nyt sitten vaan tilausta vetämään.
Eipä tuota muuten Lokarilla ollutkaan kuin yhden mallista TV-vaijeria AOD:hen, KD2AODHT, joten se taas siitä muistin luotettavuudesta. Kannattaa muuten säätäessään tarkistaa, että palautusjouset palauttaa vivun perille asti laatikon päässä, ei nimittäin välttämättä palauta. Piti panna lisäjousi vetämään kun Lokarin jousi oli liian heikko. Vaarallista se ei ole, se kun lisää painetta, ei saa vain säätöjä kohdalleen.
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Joo, se palautusjousi on kyllä aika hepponen, ei taida mullakaan palauttaa kokonaan. Mahtollisesti tarttee lisäjousitusta? senjälkeen kun ton lirpakkeen asentaa...!SamiM kirjoitti:Sitä se tämä harrastus teettää...Make67 kirjoitti:On se hienoa kun joku tekee duunit omasta puolestaSamiM kirjoitti:
Kattelin että Edelbrockiin Summitilla moinen olisi: SUM-700203 $20.95.
Ja Holleyhyn vastaava: SUM-700202 $20.95.
Ai niin, meilläkin on käytössä Lokarin EFI-mallin vaijeri.. Nyt sitten vaan tilausta vetämään.
Eipä tuota muuten Lokarilla ollutkaan kuin yhden mallista TV-vaijeria AOD:hen, KD2AODHT, joten se taas siitä muistin luotettavuudesta. Kannattaa muuten säätäessään tarkistaa, että palautusjouset palauttaa vivun perille asti laatikon päässä, ei nimittäin välttämättä palauta. Piti panna lisäjousi vetämään kun Lokarin jousi oli liian heikko. Vaarallista se ei ole, se kun lisää painetta, ei saa vain säätöjä kohdalleen.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: AOD: vaihtamisen säätö?
Mites tämän testauksen kanssa kävi? Onnistuiko vaihtamisajankohdan säätäminen kierroslukuun verraten?SamiM kirjoitti:Ongelmana on kaasuttimen vivuston liikkeen sovittaminen TV-vaijerin liikkeeseen. Just eilen väsäiltiin vivustoon sovitekappale, jolla TV-vaijerin liikkeen saa sovitettua kaasutinkäyttöön. Toinen versio alkoi tuntumaan sopivalta, joten siitä ajateltiin tehdä paremmin viimeistelty versio pitempää testausta varten. Valmiinakin saisi, vaan ei ollut lähikaupassa ja ei olisi ollut muutenkaan aivan sopiva Demoniin, niin tehtiin itse. Kuvaa en nyt tähän hätään saa näytille.Make67 kirjoitti:Vuosimallin -89 AOD ja Edelbrock 1405 600 cfm kaasari. Minkälainen vaihtamisajankohdan säätö voisi olla yksinkertaisimmillaan? TV-kaapeli/vivusto kaasariin on LOKAR:in tuotteita. Tällähetkellä vaihtaminen tapahtuu noin 3500 rpm:n kohdalla, eli ei siis mikään kaupunkinopeuslaatikko! Olisko apua?
Mitoitus on kuitenkin sellainen, että ylemmästä kiinnitysreiästä TV-vaijerin vetonuppiin on 50 mm ja alemmasta 20 mm (vertaa ao. linkkien kuviin). Mitat osuivat noin tasan summassa kun tehtiin pellinpalasia malliksi ja mikä näytti hyvältä, niin sitä testattiin. Testaus tehtiin kaasuttimessa paikallaan, jolloin varmistettiin painemittarin avulla TV-paineliitännästä, että paine nousee heti kun kaasuvipua liikuttaa. Samalla voi tarkistaa siis myös TV-vaijerin perusasetuksen.
Suosittelen hommaamaan tuon valmiin kappaleen, koska se tod. näk. sopii suoraan kaasuttimeesi, toisin kuin meidän tapauksessamme. Niitä saa esim. Ebaystä 'EDIT' ja Summitilta.
Tuossa on kuvaus Sonnaxin Holleyhyn sopivasta lisäkkeestä:
http://www.transmissionspecialty.com/pa ... S2-02K.htm
Ja vastaava Edelbrockiin ja Carteriin:
http://www.transmissionspecialty.com/pa ... S3-03K.htm
Teksteissä on maininnat jostain GM:n vehkeistä, mutta Sonnaxin AOD:n osien kohdalta nuo linkit on otettu.
Mitäs sen painemittarin pitäis näyttää missäkin kohtaa kaasuvivun asentoa?
Tilasin Summitilta sen lisäkkeen...lupasivat joskus kesäkuun puolella sitä lähetellä

-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: AOD: vaihtamisen säätö?
No varsinaisesti vaihtamiskohdan säätöön sitä ei oikeastaan kannata käyttää, vaan tarkoituksena oli löytää suht asialliselta tuntuva toiminta laatikolle. Ongelmana meillä oli se että vipulisäkkeen mitat piti kokeilemalla hakea. Eli vaihtamisista ei liian karkeat ja myöhään pintakaasuajoon, vaan paremminkin semmonen sivistynyt. Säätäminen onnistui siinä mielessä, että nyt laatikko pelaa kuten vakioltakin voisi odottaa; normaalikiihdytyksessä vaihtaa isompaa riittävän aikaisin.Make67 kirjoitti:Mites tämän testauksen kanssa kävi? Onnistuiko vaihtamisajankohdan säätäminen kierroslukuun verraten?
Mitäs sen painemittarin pitäis näyttää missäkin kohtaa kaasuvivun asentoa?
Tilasin Summitilta sen lisäkkeen...lupasivat joskus kesäkuun puolella sitä lähetellä
Tyhjäkäynnillä painemittariin pitäisi saada 0,3-0,8bar (5-11 psi) ja viisarin pitää lähteä nousemaan heti kun kaasua lisätään. Vaatii hieromista vaijerin säädön kanssa. Ja mittausliitäntä on vänkärin puolella keskimmäinen NPT 1/8" -liitännöistä, etummaisen vasemmalla puolella syvällä.
Siihen vaijerin palauttamiseen tyhjäkäyntiasentoon on muuten semmonen konsti, että laatikon sisältä voi poistaa sen TV-vipua täyskaasuasentoon päin auttavan jousen.
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: AOD: vaihtamisen säätö?
Kyselen nyt vissiin tyhmiä...Siis VAIHDELAATIKOSSA jossain vänkärin puolellako joku liitin mittarille?SamiM kirjoitti: Ja mittausliitäntä on vänkärin puolella keskimmäinen NPT 1/8" -liitännöistä, etummaisen vasemmalla puolella syvällä.
BTW, mistä moisen mittarin saisi hankittua/lainattua???
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: AOD: vaihtamisen säätö?
Joo-o, vaihdelaatikossa vänkärin puolella juuri öljypohjan tiivistepinnan yläpuolella on kolme 1/8" NPT -liitäntää painemittausta varten. Niihin käy 11 mm avain. Tulpat ovat dry seal -tyyppiä, joten ne eivät tarvi mitään tiivistysainetta. Liittymiseen laatikon kylkeen käy 1/8" NPTF kierteellä oleva liitin.Make67 kirjoitti:Kyselen nyt vissiin tyhmiä...Siis VAIHDELAATIKOSSA jossain vänkärin puolellako joku liitin mittarille?SamiM kirjoitti: Ja mittausliitäntä on vänkärin puolella keskimmäinen NPT 1/8" -liitännöistä, etummaisen vasemmalla puolella syvällä.
BTW, mistä moisen mittarin saisi hankittua/lainattua???
Itse käytetään 10 barin paineilmamittaria pikaliittimillä ja 2 metriä pitkää 6 mm polyeteeniputkea.
Onko kukaan tehnyt venttiilikoneistoonsa tuota "Epoxy-modia''?
Ajattelin kokeilla, olisihan tuo miellyttävämpi tuo 1-2/1-2-3/1-2-3-OD vaihdekaavio.
Tuossa linkki ohjeeseen:Tästä
Millä aineella kannattaisi alkaa täyttämään tuota väliä?
Ja sitten vielä, että onko kellään kokemusta B&M:n shiftkiteistä? Itsellä sellainen tuossa odottaa asentamista pöydällä olevaan venttiilikoneistoon.
Ameriikan foorumeilla ei ole saanut kovinkaan hyvää vastaanottoa ko. tuotteesta

Lähinnä, että mitkä ovat WOT-vaihtokierrokset ja millainen luonne yleensäkin. Baumannin kitti on ilmeisesti kehutuin. Onko kellään ylimääräisenä, vai asennanko tuon B&M:n?
Ajattelin kokeilla, olisihan tuo miellyttävämpi tuo 1-2/1-2-3/1-2-3-OD vaihdekaavio.
Tuossa linkki ohjeeseen:Tästä
Millä aineella kannattaisi alkaa täyttämään tuota väliä?
Ja sitten vielä, että onko kellään kokemusta B&M:n shiftkiteistä? Itsellä sellainen tuossa odottaa asentamista pöydällä olevaan venttiilikoneistoon.
Ameriikan foorumeilla ei ole saanut kovinkaan hyvää vastaanottoa ko. tuotteesta

Lähinnä, että mitkä ovat WOT-vaihtokierrokset ja millainen luonne yleensäkin. Baumannin kitti on ilmeisesti kehutuin. Onko kellään ylimääräisenä, vai asennanko tuon B&M:n?
Itse asiassa vaihdekaaviossa ei ole epoxy-modin jälkeen mahdollisuutta pitää ylivaihdetta pois päältä. Huono puoli silloin kun haluaa pitää ylivaihteen pois päältä, esim. WOT kiihdytyksessä ylivaihde menee heti päälle kolmosen jälkeen kun löysää vähän kaasua. AOD:ssä ylivaihteen eston voi toteuttaa ainoastaan vaihtamalla venttiilikoneisto sellaiseen, jossa od:n esto on toteutettu solenoidilla.foxi-82 kirjoitti:Onko kukaan tehnyt venttiilikoneistoonsa tuota "Epoxy-modia''?
Ajattelin kokeilla, olisihan tuo miellyttävämpi tuo 1-2/1-2-3/1-2-3-OD vaihdekaavio.
Tuossa linkki ohjeeseen:Tästä
Millä aineella kannattaisi alkaa täyttämään tuota väliä?
Ja sitten vielä, että onko kellään kokemusta B&M:n shiftkiteistä? Itsellä sellainen tuossa odottaa asentamista pöydällä olevaan venttiilikoneistoon.
Ameriikan foorumeilla ei ole saanut kovinkaan hyvää vastaanottoa ko. tuotteesta
Lähinnä, että mitkä ovat WOT-vaihtokierrokset ja millainen luonne yleensäkin. Baumannin kitti on ilmeisesti kehutuin. Onko kellään ylimääräisenä, vai asennanko tuon B&M:n?
Kai ovat käyttäneet jotain kemiallista metallia siihen täyttämiseen.
Kait se B&M shit kit asiansa ajaa jos haluaa sellaista käyttää. Jotkin kitin toteutustavat vain ovat kyseenalaisia vaihteiston toiminnan kannalta pitkällä aikavälillä. Vaihteiston luonne riippuu siitä mihin asetukseen sen itse laitat. Shift kiteissä on kaksi tai useampia tasoja, joihin vaihdon terävyyden voi asettaa. Karkeat vaihdot eivät kuitenkaan aina tarkoita että vaihteisto kestää paremmin käytössä, liian terävillä vaihdoilla on myös huonot puolensa sen lisäksi, että ajomukavuus kärsii (mikäli sitä halutaan säilyttää). Kestoikään voi vaikuttaa paljon myös valitsemalla laadukkaat kitkamateriaalit kytkimiin ja pantoihin (orig vaaleat "tan" katukäyttöön, Raybestos siniset "blues" radalle, Alton RedEagleista ja Kolene-teräksistä on huonoja kokemuksia kisakäytössä), sekä tekemällä perus vahvistustoimenpiteet vaihteiston kokoonpanossa.
Täyskaasun vaihtokohdat AOD:ssä riippuvat käytössä olevasta keskipakosäätimestä, rengaskoosta, perävälityksestä ja TV-paineen regulaattorin jousen jäykkyydestä. Ennalta ei voi sanoa tarkkaan mihin vaihtokohdat osuvat muuttujien paljouden takia.
Keskipakosäätimiä on kolmea erilaista: LOW, MED ja HIGH, joista highta on käytetty ilmeisesti yleisesti mm. Mustangeissa (koht. pienet renkaat, kevyt auto ja harvat perät) ja lowta esim. pikapeissa (suuret renkaat, painava auto ja tiheä perä). Baumannin shift kitissä on ohje vaihtokohtien nostamiseen lisäämällä prikkoja TV-regulaattorin jousen alle. Tämän ohjeen löytää netistäkin. Perusasetus tehdään kuitenkin keskipakosäätimellä.
EDIT: Keskipakosäädinjutut oli päin p:tä.
Viimeksi muokannut SamiM, 06 Marras 2007, 14:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No eipä tuolla AOD:lla kannata OD-asennossa hirveästi urheilla muutenkaan. Käytännössä tämä kuvaamasi tilanne, että vaihtaa ylivaihteelle heti kaasusta irrottamisen jälkeen tapahtuu vain katukiihdyttelyssä jotain bemaria ohittaessa
. Tuskin rata-ajossa tulee OD-valintaa muutenkaan käyttettyä, jolleivat välitykset lopu kesken.
Vai ymmärsinkö väärin? Eihän tuo epoxy-mod vaikuta ylivaihteen toimintaan, vai vaikuttaako?
Kyllä vaihto saa tapahtua napakasti. Matka-ajossa voi sitten levätä selkäänsä.
Ajattelin kokeilla laatikkoa non lock-up turbiinilla. Se saattaisi olla hieman kestävämpi tehon suhteen, eikä tarvitsisi ostaa vahvistettua input-shaftia.
Tosin lämmöt saattaa muodostua ongelmaksi.

Vai ymmärsinkö väärin? Eihän tuo epoxy-mod vaikuta ylivaihteen toimintaan, vai vaikuttaako?
Kyllä vaihto saa tapahtua napakasti. Matka-ajossa voi sitten levätä selkäänsä.
Ajattelin kokeilla laatikkoa non lock-up turbiinilla. Se saattaisi olla hieman kestävämpi tehon suhteen, eikä tarvitsisi ostaa vahvistettua input-shaftia.
Tosin lämmöt saattaa muodostua ongelmaksi.
Epoksi-modauksen jälkeen et voi estää ylivaihdetta menemästä päälle silloin kun vauhtia on tarpeeksi ja kaasu ei ole pohjassa.foxi-82 kirjoitti:No eipä tuolla AOD:lla kannata OD-asennossa hirveästi urheilla muutenkaan. Käytännössä tämä kuvaamasi tilanne, että vaihtaa ylivaihteelle heti kaasusta irrottamisen jälkeen tapahtuu vain katukiihdyttelyssä jotain bemaria ohittaessa. Tuskin rata-ajossa tulee OD-valintaa muutenkaan käyttettyä, jolleivat välitykset lopu kesken.
Vai ymmärsinkö väärin? Eihän tuo epoxy-mod vaikuta ylivaihteen toimintaan, vai vaikuttaako?
Vakiona AOD:ssä on 1, D ja OD asennot, epoksi-modauksen jälkeen asennot muuttuvat käytännössä 1, 2, ja 3/4 -asennoiksi, eli ylivaihdetta ei voi erikseen sulkea käytöstä pois. Tästä johtuu (epoksilla-modattuna), että aina kun keppi on 3/4-asennossa ja vauhtia on tarpeeksi, menee ylivaihde päälle. Näin käy silloin kun kaasu ei ole pohjassa. Eli radalla jos kiihdytät, pääset tavoitenopeuteen kolmosella ja löysäät kaasua niin ylivaihde menee päälle.
Paljonko sitä tehoa ja vääntöä on sitten oikeasti nyt ja mahdollisesti tulevaisuudessa?foxi-82 kirjoitti:Kyllä vaihto saa tapahtua napakasti. Matka-ajossa voi sitten levätä selkäänsä.
Ajattelin kokeilla laatikkoa non lock-up turbiinilla. Se saattaisi olla hieman kestävämpi tehon suhteen, eikä tarvitsisi ostaa vahvistettua input-shaftia.
Tosin lämmöt saattaa muodostua ongelmaksi.
Vakion direct shaftin saa kuulemma poikki vakiotekniikallakin, mutta mielestäni se vaatii jo "taitoa" kuljettajaltakin. 280 FWHP/500 Nm Clevelandin perässä on kestänyt vakioakseli rata- ja katurankaisut. Kolmonen on mennyt päälle useammin kuin pari kertaa kaasu lattiassa. Tässähän vaikuttaa sekin, kuinka tiukaksi vaihdot on asetettu. Ko. autossa vaihdot on sen verran tiukalla, että kakkoselle vaihtaessa rengas vinkaisee sopivassa tilanteessa (esim. vasemmalle kaartaessa 1-2-vaihdossa irtoaa pito molemmista renkaista hetkeksi, teho ei riitä enempään). Cruisaillessa laatikko pelaa kuitenkin suht pehmeästi. Siinä on Baumannin kitti pehmeimmillä asetuksilla.