Sivu 1/1

katasylaatori

Lähetetty: 21 Loka 2006, 19:08
Kirjoittaja fastbackv8
tuli ostettua v-89 musse,ja nyt tarvis laittaa putkisto uusiksi.(vanha sökö) eli onko joku poistanu katit ja meneekö leimasta läpi. :?:

Lähetetty: 21 Loka 2006, 20:11
Kirjoittaja musse67
Lukeeko otteessa vähäpäästöinen? jos lukee, niin sitte et voi katteja poistaa.

Lähetetty: 21 Loka 2006, 21:41
Kirjoittaja cossu2
Jotkut kattien näköiset pöntöt siellä toki pitää olla, mutta kyllähän ne päästöistä aina läpi menee.
Tuossa foxissahan on kateille ilmapumput, joten otteessa varmasti lukee että hyväksyntä pakokaasu normelle plaa plaa plaa numero plaa plaa.
Joten tuon normin piikkiin olen ainakinitse tunkenut kaikki päästöt :P
Viimeksi oli jäännöshappi yli 8% ja läpi meni, vaikka otteeessa onkin maininta vähäpäästöisestä.

Lähetetty: 22 Loka 2006, 11:22
Kirjoittaja Vee8
Jos otteessa lukee vähäpäästöinen, ei katteja saa poistaa. Jos on vain maininta Katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta, voi katit poistaa ja muutoskatsastaa. Myös ilmapumpun voi ottaa pois ellei ole vähäpäästöinen.
Jäännöshappeahan ei ole mitään hyötyä mitata hapettavalla kolmitoimikatalysaattorilla varustetusta autosta. Nykyään tämä on varsin hyvin jo katsastustoimipaikkojenkin tiedossa.

katasylaattori

Lähetetty: 22 Loka 2006, 12:37
Kirjoittaja fastbackv8
jep,rekisteri otteesa mainitaan vain katasylaattori käytettävä lyijytöntä pottoainetta.eli katit vois poistaa ja pistää suoraa putkea väliin ja seuraavassa katsastukssa soritaa mutoksen.

Re: katasylaattori

Lähetetty: 22 Loka 2006, 14:31
Kirjoittaja hannu
fastbackv8 kirjoitti:jep,rekisteri otteesa mainitaan vain katasylaattori käytettävä lyijytöntä pottoainetta.eli katit vois poistaa ja pistää suoraa putkea väliin ja seuraavassa katsastukssa soritaa mutoksen.
Lähetin s-postia :wink: :wink:

Lähetetty: 23 Loka 2006, 17:00
Kirjoittaja taksu
Kertokaas lisää tästä katalysaattorin poistamisesta muutoskatsastuksella, kun rekisteriotteessa on maininta katalysaattori, käytettävä lyijytöntä pottoainetta.
Mihin lakiin tämä homma perustuu ja mitä papereita pitää olla mukana konttorilla?
Eli selvittäkää nyt joku tämä homma juurta jaksain, kiitos!
Niin ja jos ette kehtaa huudella julkisesti niin yv:tä voi laittaa.
Kysyn siksi, että olen hankkimassa T-Birdiä harrastepeliksi ja tämä vaikuttaa oleellisesti ostopäätökseen.
Sen jo tiedänkin, että vähäpäästöinen maininta vaikeuttaa turhan paljon rakentelua tai siis lähinnä leimaamista.

Lähetetty: 24 Loka 2006, 07:32
Kirjoittaja Vee8
Finlexistä löytyy pykälät jos niitä kaipaat. Muuten tuo perustuu siihen, ettei ennen vuotta -91 (?) valmistetut autot olleet suomessa merkitty vähäpäästöisiksi. Yleensä... Mutta jos rekkariotteessa lukee vain tuo polttoainerimpsu, auto ei ole vähäpäästöinen. Se on mainittu erikseen jos on. En nyt muista mitä sielä lukee kun ei mun romut ole moisia. AINA kannattaa tarkistaa katsastustoimipaikalta saako katin poistaa muutoskatsastuksella. Tähän asti on saanut.

Lähetetty: 24 Loka 2006, 18:29
Kirjoittaja Lauri
Vee8 kirjoitti: AINA kannattaa tarkistaa katsastustoimipaikalta saako katin poistaa muutoskatsastuksella. Tähän asti on saanut.
Mun mielestä katin saa poistaa jos se menee päästöistä läpi ilman sitä. Ei ongelma terveelle moottorille, kunhan ei ole vähäpäästöinen. 1.1.1992 alkaen taisi tulla kaikkiin autoihin vähäpäästöisyysvaatimus, mutta tästä poikkeavia otteita löytyy aika paljon. Mutta sitten on vielä tällainen erikoisuus että (noin) 1988 jälkeen ensirekisteröidyt, jälkeenpäin ahdetut autot, joilta jostain syystä vaaditaan katalysaattori, vaikka päästörajoihin ei tule tiukennosta. Loogista :roll:


taksu kirjoitti: Kysyn siksi, että olen hankkimassa T-Birdiä harrastepeliksi ja tämä vaikuttaa oleellisesti ostopäätökseen.
Sen jo tiedänkin, että vähäpäästöinen maininta vaikeuttaa turhan paljon rakentelua tai siis lähinnä leimaamista.
Jos ei tartte olla kasi, niin osta SC. Ahdin jo valmiina, kun sitä ahtamista se vähäpäästöisyys taitaa eniten haitata. Muutenhan kyllä tuoreempiakin viritellään siinä missä vanhojakin.

Lähetetty: 25 Loka 2006, 09:04
Kirjoittaja jyge
Lauri kirjoitti: Mutta sitten on vielä tällainen erikoisuus että (noin) 1988 jälkeen ensirekisteröidyt, jälkeenpäin ahdetut autot, joilta jostain syystä vaaditaan katalysaattori, vaikka päästörajoihin ei tule tiukennosta.
Tuo raja on 1.7.1987.
Käytännössä meinaa että laittaa putkistoon tyhjän katin kuoret, jos kone läpäisee muuten päästörajavaatimukset.

Tuohon tais olla joku ihan kohtuullisen järjellinen selitys, mutta ei nyt tule mieleen :roll: