Ford Voittaa !

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Ford Voittaa !

Viesti Kirjoittaja Futurage »

http://www.popularhotrodding.com/engine ... ts_friday/

Tämän vuoden Engine Masters kilpailussa rakennettiin max 434 cid ja tasan 10 puristeinen katumoottori.Sai olla iso-tai pikkulohko ja merkillä ei ollut väliä.
Kyseinen kilpailu on erittäin tärkeä tapahtuma ömerikässä.Mennä vuosina sellainen nimi kuin Jon Kaase on tainnut ko.kilpailun voittaa, ja muistaakseni viime vuonna 385 sarjan Fordilla.
Tänä vuonna Kaase kilpaili Pontiacin moottorilla ja jäi toiseksi.Suosituin moottori oli Windsor Ford , joita oli noin 60 % kaikista, noin 20-30 teamista. Vain yksi SB letukka osallistui !!! Muutama isolohko letukka, Mopareita, Pontiaceja jne. Mutta. 6 Finalistin joukossa oli 5 Windsoria joiden joukosta löytyi myös voittaja.Kaase jäi Pontiacillaan toiseksi.Ei se ihme ole jos ei tahdo enää mistään löytää näitä 351 W lohkoja...
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Ford Voittaa !

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Futurage kirjoitti:http://www.popularhotrodding.com/engine ... ts_friday/

Tämän vuoden Engine Masters kilpailussa rakennettiin max 434 cid ja tasan 10 puristeinen katumoottori.Sai olla iso-tai pikkulohko ja merkillä ei ollut väliä.
Kyseinen kilpailu on erittäin tärkeä tapahtuma ömerikässä.Mennä vuosina sellainen nimi kuin Jon Kaase on tainnut ko.kilpailun voittaa, ja muistaakseni viime vuonna 385 sarjan Fordilla.
Tänä vuonna Kaase kilpaili Pontiacin moottorilla ja jäi toiseksi.Suosituin moottori oli Windsor Ford , joita oli noin 60 % kaikista, noin 20-30 teamista. Vain yksi SB letukka osallistui !!! Muutama isolohko letukka, Mopareita, Pontiaceja jne. Mutta. 6 Finalistin joukossa oli 5 Windsoria joiden joukosta löytyi myös voittaja.Kaase jäi Pontiacillaan toiseksi.Ei se ihme ole jos ei tahdo enää mistään löytää näitä 351 W lohkoja...
http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=4007

Jees Futurage! Windsor alakerta yhdistettynä CHI 3V kansiin oli täydellinen match '06 vuoden rajojen sisään. Hyvin toimi! Täytyy Kaasen Jonille nostaa hattua, motti kuin motti niin äijä on TOP 3 palkittu. Fordeilla Kaase ei ole ikinä hävinnyt, mutta hakee ilmeisesti extremeä yrittämällä muilla merkeillä. En sitten tiedä aikooko Kaase iskeä Pontiac markkinoille, koska rakentaa kovasti Pontiac merkkisiä vehkeitä Enginemaster kisaan. Kaaselta on muuten odotettavissa moottorin rakennus kirja vuoden kahden sisään jossa käsitellään runsaasti Fordin moottoreita - joten olkaahan valppaina.

Olihan tuo kisa mannaa Ford miehelle. Yliarvostettu ja jumalaksi (joissain piireissä) nostettu kervoletin pikkulohko ei murskannut muita merkkejä vaan otti kirjaimellisesti turpaan. Sanotaan vielä että nyt tuli pikkulohkoilta turpaaniin oikein kunnolla! Heh, no kuutiotuuma rajahan sen selittää... :oops:
Viimeksi muokannut Fastback, 14 Loka 2006, 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Tuotanoin.. Tuotteistaako noin aijat keksintojaan? Eli saako niita ns. ostattua kaupasta jossain vaiheessa? Ei muuten, mutta mutta.. :pörrää: Aina voi nakki palaa ilosemmin, jos satuu kompastumaan rahakasaan.. :tuhmis:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

veekoo kirjoitti:Tuotanoin.. Tuotteistaako noin aijat keksintojaan? Eli saako niita ns. ostattua kaupasta jossain vaiheessa? Ei muuten, mutta mutta.. :pörrää: Aina voi nakki palaa ilosemmin, jos satuu kompastumaan rahakasaan.. :tuhmis:
Mun mielestä kaikkien osien pitää olla ns. hyllykamaa ja tuomaristo vielä käsittelee asiat lävitse. Esim. 2004 vuonna ei saanut käyttää ns. Clevor moottoreita, joissa on windsor alakerta ja cleveland kannet, '06 EM:ssa se oli jo sallittua ja tulokset puhuvat puolestaan! Ehkä EM on ollut muutamille kuten Kaasen Jonille mainio paikka lanseerata ja mainostaa "omia" tuotteitaan kuten SCJ alukannet, joilla Kaase voitti 2003 Enginemastersin. Tulevathan nuo moottorit varmaan osittain myyntiin, joten sieltä ostaan valmista pataa. Toisaalta näihin kisoihin valmistetut koneet ovat aina rakennettu sopimaan sääntöihin ei niinkään kadulle. Viisamman katukoneen saat kun lähtökohta on katukone ei niinkään tiukkoihin sääntöihin soveltuva aikapommi josta revitään maksimiteho tiettyjen kierroslukujen sisällä.

Seuraavan Enginemasterin olisikin syytä olla run what you brung tyylinen ja vain kuutiotuuma & käytettävä bensa rajana. Esim. premium gasolla toimiva, 540 cid ja ehkä jopa kaksi luokkaa kaasari ja ruisku luokat.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

FORDIKO SEN VOITTI....???

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Kaikella kunnioituksella täytyy sanoa, että noissa kilpailumoteissa ei ole kovinkaan paljon aitoa Fordia pahvilaatikoiden logoa lukuunottamatta (jos sitäkään). Se on hienoa, että Fordin nimissä Shitrolet ja muut räkyttäjät ( moppe) leivottiin maan tasalle, mutta ei Fordilla ole enää mitään tekemistä näiden osien kanssa. Sama pätee myös muihin automerkkeihin. Näille moteille sopisi hyvin nimeksi vaikka "aftermarket engine". Voisin väittää, että KAIKKI tärkeät osat ovat tavalla tai toisella aftermarket kamaa. Onko minulla henkilökohtainen ongelma kyseisten osien kanssa?? Vastaus on ei. Ajan itsekin lähes totaalisesti aftermarket osista tehdyllä motilla, joten siltä kannalta olen sinut asian kanssa. Tuo sinisen ovaalin hehkutus vain tuntuu hieman kornilta, kun tietää lohkon olevan Dartilta, kannet CHI:ltä, akseli Sonny Briantilta, veivit Carillon ja niin edelleen. Mistä löytyy se Fordin speksaama alkuperäinen osa? Oi niitä aikoja kun 351 Cleveland dominoi Pro Stockia. Silloinkin osia modifioitiin raskaasti, mutta niiden alkuperä oli vielä pitkälle tehtaan omat osat. Sama koski myös 60-luvun Nascar autoja, jolloin 427 motit otti mittaa muiden tuotteista hyvällä menestyksellä ( 429 Boss hieman myöhemmin). Silloin saattoi vielä puhua tehtaan omista tuotteista. Nyt Fordilla ei ole mitään tekemistä näiden osien kanssa. Epäilen, että suurin osa Ford Racingin osistakin on juuri näiden nykyisten aftermarket valmistajien tekemiä osia. Vain pahvilaatikko on vaihdettu toiseen.


PS. Kaikesta itkusta ja valituksesta huolimatta on todella hienoa, että aftermarket osia on tarjolla meidän rakkaisiin harrasteajoneuvoihin :-)
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Kaikki hankkimani Ford Racing Partsin kamat venttiileitä ja kansia lukunottamatta ovat olleet "re labeled" aftermarket kamaa. Surullista vaan ettei aina sitä parasta laatua. Tunnettuja merkkejä kuitenkin ( ARP, SCAT, KB, CLEVITE, MALLORY...) mutta usein kyseisen valmistajan taulukon halvemmasta päästä. Tämä on ymmärrettävää koska jakeluketjussa on yksi ylimääräinen käsi välissä, FORD, ja tienatakin pitäisi.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Futurage »

"PIKKU" hehkutushan on aina paikallaan.Ainakin täällä Suomen foorumeilla ,täällä kun ei suuri amerikanautoyleisö juurikaan pidä Fordia suorituskykyisenä merkkinä verrattuna iänikuisiin Chevyihin ja Mopareihin. On muuten mielenkiintoinen kysymys miten jonkun tietyn asian alkuperäisyys tai aitous määritellään.
Olen samaa mieltä kno1:n kanssa siitä että eihän näissä ole alkuperäistä moottoria jäljellä oikeastaan kuin nimi ja että olisi kivempaa jos näissä moottoreissa tarvitsisi käytää orkkisosia.
On esimerkiksi selvää että pikkulohkoletukka ei voi koskaan pärjätä esim. Clevelandille, kun tehoja aletaan oikeasti ottamaan moottorista ulos. Chevyn inline kannet eivät koskaan virtaa samalla tavalla kuin Cleven canted valve kannet, ja toiseksi 350 letukan alakerta on todella heiveröinen Clevelandin verrattuna. 350 oksentaa tavarat takuuvarmasti ulos jo ensimmäisessä dynovedossa jos siitä yritetään ottaa lähellekään samoja tehoja lähellekään samoilla kierroksilla kuin vakio-osilla tehdystä
Clevelandista.En nyt muista päästäni minkälaisia lukemia ne olivat mutta luokkaa 9500 rpm ja 700 hv.
Okei, aiheesta voi jatkaa vaikka kuinka pitkään mutta palautettakoon lopuksi mieleen muutama seikka: Ei se moottori tiedä mitä sen venttiilikopassa lukee.Toiseksi...eivät ne Fordin tehdasmoottoritkaan oikeasti mistään Fordiumista ole rakennettu vaan enimmäkseen ihan yleisesti saatavilla olevista materiaaleista.Kolmanneksi Clevelandin canted valve järjestely ei ole Fordin idea vaan on "peritty" 385-sarjasta johon Ford kopioi sen 1968 mallin 460 moottoriin Chevyn isolohkosta joihin se tuli 1965...ja kovastihan se 1962 markkinoille tullut Ford pikkulohko muistuttaa muuten 1955 vuoden chevyn pikkulohkoa yleiseltä rakenteeltaan...jne jne.
Enivei.Mielestäni on Fordin menestys Engine Masters kisassa on Todella hieno juttu ja vanhana ( 29 vuotta harrastamista ilman katkoa) Ford miehenä tästä menestyksestä oikein liikuttuu.
Heh, Ford voittaa - oli kyseessä sitten aftermarket osista tai orkkis osista tehty moottori ! Noh, kyllähän nekin moottorit joissa venttiilikopassa lukee jotain muuta kuin Ford ovat kyllä jossakin päin kuulemma joitakin kisoja voittaneet... :roll:
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

Ford voittaa....

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Olet aivan oikeassa, annetaan "Fordin" voittaa, mutta huudetaan sitä kovaan ääneen vasta silloin, kun Shitrolet pojut alkaa möykkäämään omista helloistaan :-) Tuosta kisasta vielä sen verran, että näyttää tuo Jon Kaase olevan TODELLINEN moottorien rakentaja, koska hän oli kisan runner up Pontiacin mosalla!!! Ero voittajaan oli vaivainen yksi piste (piste tarkoittaa yhtä hevosvoimaa tai paunaa väännössä). Ero oli siis pienin mahdollinen. No...saattaahan se olla, että Jon on ollut niin kauan Fordin mottien kanssa tekemisissä, että häneltä löytyy tietotaito tehdä jopa Pontiacin motista tehoversio kivikovaan kilpaluokkaan :-)
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

joo... Pontikka on pontikka... :wink:
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Uusin Popular Hot Rodding

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Uusimmassa Popular Hot Roddingissa on tulokset tästä kilpailusta...heh...lehti on tähän asti pursunnut vain letukkajuttuja...mutta kun siinä Engine Mastersissa oli vain yksi pikkulohkoletukka eikä sekään pärjännyt niin alkoi ääni kellossa muuttua. Lehdessä hehkutetaan erillisessä jutussa stroker Windsoria oikein olan takaa, stoorissa rakennetaan hyllyosista 418 Windsor joka puskee 670 hevosta. AFR 225 kannet ja kaikki osat muut ovat oikeasti täysin hyllykamaa.Moottori maksoi vain 8200 taalaa rakentaa kokonaisuudessaan.Stoorissa todetaan että pikkulohkoletukasta ei tällaista strokeria saa :lol:
Vastaa Viestiin