
Musseen etuiskarit
Musseen etuiskarit
Musse kaipaa uusia etuiskareita. Katsastus ei tuottanut ongelmia,mutta keväiset ajelut ovat selvästi pistäneet vas.puolimmaisen iskarin vuotamaan. Mitä suosittelette 289 koneella varustettuun avomalliseen 64½ autoon. Keula nyt melko pehmeänoloinen ja käännyttäessä saa ajella varovaisesti ettei rengas kolhi etulokasuojien reunoja. Keula kenties normaalia matalammalla 

Re: Musseen etuiskarit
Keulan kovuus tai pehmeys hoidetaan jousilla ja vaimentimien tehtävä on hillitä jousien sisään- ja ulosjoustoja.Avomusse kirjoitti:mutta keväiset ajelut ovat selvästi pistäneet vas.puolimmaisen iskarin vuotamaan. Mitä suosittelette 289 koneella varustettuun avomalliseen 64½ autoon. Keula nyt melko pehmeänoloinen ja käännyttäessä saa ajella varovaisesti ettei rengas kolhi etulokasuojien reunoja.
Yleisimmät vaihtoehdot ovat :
1) KYBiltä löytyy pehmeähkö GR-2 ja kovahko Gas-A-Just, jälkimmäinen ei ole gas adjustable, vaikka nimi saattaa sellaista vihjata.
2) Konilta löytyy tasan yksi malli, jossa ulosjousto on säädettävä. Hinnakas, mutta enpä ole ikinä nähnyt yhtään negatiivista kommettia.
Muita:
Edelbrockilla on uusi IAS, joka sekä säädettävä että ylösalaisin pienemmän jousittamattoman massan toivossa. Konin hintaluokassa.
Monroelta, Gabrielilta (3-asentoinen säätö) ja jopa Federal Mogulilta tms. löytyy vaihtoehtoja.
Poissuljettu vaihtoehto on säädettävä malli, jossa mainitaan 10/90, 40/60 suhteita, ne ovat kiihdytyskilpureihin tarkoitettuja.
Minä laittaisin avoon pehmeät vaimentimet ja jäykemmän vakaajan tai ainakin uretaanipuslat nykyiseen vakaajaan.
Jos, keula on normaalia matalammalla (Onko madallettu vai madaltunut??) Niin voisi olla paikallaan vaihtaa molemmat, jouset ja iskarit. Tärkeää siis on että ne pelaavat hyvin yhteen.
Itselläni on Kybin Gas-A-Justit ja 620 ,1" madaltavat jouset. Näillä jousitus on jämäkkä, mutta esim. mukulakivikatuja välttää mielellään.. Eli Hämeenlinnaan en mene
Uudet orgis jouset ja Arton suosittelemat iskarit olis mun suositus.
Itselläni on Kybin Gas-A-Justit ja 620 ,1" madaltavat jouset. Näillä jousitus on jämäkkä, mutta esim. mukulakivikatuja välttää mielellään.. Eli Hämeenlinnaan en mene

Uudet orgis jouset ja Arton suosittelemat iskarit olis mun suositus.
Johan löytyy ohjetta. Vakaaja edessä vaihtunut uuteen 1" paksuiseen jonkun edellisen omistajan toimesta. Samalla taakse asennettu vakaaja. Eivät ole montaa kesää alla olleet,kun tarratkin vielä paikoillaan.
Jousista ja niiden vaihtumisestä ei näy tuoreita jälkiä. Onko jossain tietoja esim.langan vahvuuksista alkuperäisissä / madallusjousista,koska se olisi nopea mitata.
Saako noita KYB.in vaimentimia normaalin autovaraosatiskin kautta vai pitääkö pistäytyä Esim.US-partsin myymälässä?
Jousista ja niiden vaihtumisestä ei näy tuoreita jälkiä. Onko jossain tietoja esim.langan vahvuuksista alkuperäisissä / madallusjousista,koska se olisi nopea mitata.
Saako noita KYB.in vaimentimia normaalin autovaraosatiskin kautta vai pitääkö pistäytyä Esim.US-partsin myymälässä?
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
gas-a-just
Vaihdoin viime kesänä Gas-a-justit vanhoille jousille kaveriksi ja tykkäsin että hyvät iskarit ovat.
Kyyti jämäköityi kuin taikaiskusta vaikka vakaajani ei ole mikään "juluma" lemans/montecarlo -malli
Nyt meni uusiksi jousetkin, hommasin heavy dutyt.
Tosin jäykkyys olisi riittänyt varmaan vanhoillakin, raskaamaan koneen vaihto pakoitti vieterinvaihtoon.
Kyyti jämäköityi kuin taikaiskusta vaikka vakaajani ei ole mikään "juluma" lemans/montecarlo -malli
Nyt meni uusiksi jousetkin, hommasin heavy dutyt.
Tosin jäykkyys olisi riittänyt varmaan vanhoillakin, raskaamaan koneen vaihto pakoitti vieterinvaihtoon.

Edessä 91% ja 92%, vuosi sitten vaihdetuilla jousilla ja iskareilla. Takana 70% ja 72% väsyillä jousilla ja suht tuoreilla pumpuilla.
Tuttu katsatusmies sanoi että uudessakaan autossa ei eteen tule tuon parempia lukuja, johtuen myös painavakeulaisesta autosta. Kertoi myös, että oleellista on se ero samalla akselilla, ei niinkään luvut itsessään. % kertoo kontaktista tienpintaan ravistuksen aikana.
Tuttu katsatusmies sanoi että uudessakaan autossa ei eteen tule tuon parempia lukuja, johtuen myös painavakeulaisesta autosta. Kertoi myös, että oleellista on se ero samalla akselilla, ei niinkään luvut itsessään. % kertoo kontaktista tienpintaan ravistuksen aikana.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Prosenteista...
Yritän hieman selventää testausta...
Eli, on kaksi mittaustapaa, Eusama-menetelmä ja amplitudi-menetelmä. Testit eroavat jonkin verran toisistaan, mutta idea on pitkälti sama. Lukaisin tuossa SATL:n ja AEL:n koulutusmateriaaleista hieman Eusama-menetelmän periaatteesta ja sellainen testeri taitaa yleensä olla käytössä asemilla.
Eli, testeri heiluttaa rengasta pystysuunnassa 6mm matkan taajuuksilla 0-25Hz. Jousituksen ominaistaajuudella (yleensä 10-20 Hz) dynaaminen voima on pienimmillään. Tämän voiman ja lähtötilanteessa vallinneen staattisen voiman avulla lasketaan tuo prosentti. Testin onnistuminen riippuu pitkälti auton massasta, renkaiden paineesta ja jousituksen/vaimennuksen jäykkyydestä. Testissä tarkastellaan sekä absoluuttista %-arvoa (riippuen ajoneuvosta) sekä esiintyviä eroja (max 15%). Normaali takavetoinen perheauto on luokkaa 70%.
Mainittu 60% luokkaa oleva tulos on siis ihan hyvä Mustangin painoiselle autolle. Vaikka saatu prosentti kertoo paljon iskareiden kunnosta, lopullinen päätös on edelleen katsastussedän harkinnan varassa. Siksi siis vuotavalla iskarilla ja heikolla prosenttiluvulla on mahdollista päästä läpi...
Ja koko ajan teemme työtä koulutuksen muodossa, jotta asemilla olisi riittävästi tietoutta asiasta...
Tomi
PS: Satuitteko näkemään graafisia kuvaajia akseleilta?! Mahdolliset alustan väljyydet ym. viat pitäisi näkyä selvästi kuvaajissa.
Eli, on kaksi mittaustapaa, Eusama-menetelmä ja amplitudi-menetelmä. Testit eroavat jonkin verran toisistaan, mutta idea on pitkälti sama. Lukaisin tuossa SATL:n ja AEL:n koulutusmateriaaleista hieman Eusama-menetelmän periaatteesta ja sellainen testeri taitaa yleensä olla käytössä asemilla.
Eli, testeri heiluttaa rengasta pystysuunnassa 6mm matkan taajuuksilla 0-25Hz. Jousituksen ominaistaajuudella (yleensä 10-20 Hz) dynaaminen voima on pienimmillään. Tämän voiman ja lähtötilanteessa vallinneen staattisen voiman avulla lasketaan tuo prosentti. Testin onnistuminen riippuu pitkälti auton massasta, renkaiden paineesta ja jousituksen/vaimennuksen jäykkyydestä. Testissä tarkastellaan sekä absoluuttista %-arvoa (riippuen ajoneuvosta) sekä esiintyviä eroja (max 15%). Normaali takavetoinen perheauto on luokkaa 70%.
Mainittu 60% luokkaa oleva tulos on siis ihan hyvä Mustangin painoiselle autolle. Vaikka saatu prosentti kertoo paljon iskareiden kunnosta, lopullinen päätös on edelleen katsastussedän harkinnan varassa. Siksi siis vuotavalla iskarilla ja heikolla prosenttiluvulla on mahdollista päästä läpi...
Ja koko ajan teemme työtä koulutuksen muodossa, jotta asemilla olisi riittävästi tietoutta asiasta...

Tomi
PS: Satuitteko näkemään graafisia kuvaajia akseleilta?! Mahdolliset alustan väljyydet ym. viat pitäisi näkyä selvästi kuvaajissa.
Suzuki DR 650 RSE -93
Heh, ettei nyt menis kettuilun puolelle...Kimi kirjoitti:Jumatsiuga, professori Jousi Keinunen itsekään ei pystyisi parempaan vastatessaan. Ettei vaan liippaisi osaamisalueen läheltä...

Mutta myönnettävä on, kerrosta alempana on menossa juuri parin päivän kurssi asiasta eri konttoreiden katsastajille... Ja kurssin materiaali makaa pöydälläni... Eihän sitä voi olla perehtymättä asiaan...

Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
Re: Prosenteista...
Käytiin tuossa mittaamassa työkaverin autosta kuvaaja malliksi... Tässä valitettavasti kaikki näyttää olevan kunnossa, mutta esimerkiksi iskareiden viallinen kiinnitys ja väljyys alustassa pitäisi näkyä kuvaajassa resonanssitaajuudella jyrkkänä pudotuksena tiekosketuskertoimessa.Arto65FB kirjoitti:Miten? Kerro lisää. Esimerkkejä.
Eli kuvaajahan on mallia x-y, jossa x-akselilla on taajuus ja y-akselilla tiekosketuskerroin prosentteina. Lähtötilanteen 100%:sta kuvaaja lähtee laskemaan. Resonanssitaajuudella kuvaaja on "alimmillaan" ja tämä on paljon puhuttu prosenttilukema. Eli suomeksi, huonoimmillaan auton alusta saa välitettyä tiehen tuon prosenttilukeman verran auton kyseisen akselin akselimassasta. Vielä kun osais kuvan liittää...

Eli, iskarit on uudet, auto MB W124, eli ihan normaalit arvot kaikinpuolin. Erot eri puolilla voivat johtua esim. kiinnityseroista, puslien kunnosta tai rengaspaineista.
Nyt varmaan vois tehdä vähän töitäkin...

Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
Asiaa, kiitos TomiKoo, nyt voi seuraavassa katsastuksessa rupatella katsastusmiehelle arvioista oman auton resonanssitaajuuksista ja näin ollen välttää kiusallisempia puheenaiheita. Näistä muuten yksi on Stuttgartin savukoneeseen aikoinaan tehty madallus, joudun sen joka kerta selittämään, että miten on tehty ja ennen kaikkea milloin.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Resto-Mod 1968 GT Convertible
MISTÄ KANNATTAA OSTAA
Hommasin Mussen tänään. Jouset on väsyt ja iskarit ehkä väsymmät. Mistä kannattaa ostaa ??
1966 HT 347 Stroker
Re: Musseen etuiskarit
Arto65FB kirjoitti:Keulan kovuus tai pehmeys hoidetaan jousilla ja vaimentimien tehtävä on hillitä jousien sisään- ja ulosjoustoja.Avomusse kirjoitti:mutta keväiset ajelut ovat selvästi pistäneet vas.puolimmaisen iskarin vuotamaan. Mitä suosittelette 289 koneella varustettuun avomalliseen 64½ autoon. Keula nyt melko pehmeänoloinen ja käännyttäessä saa ajella varovaisesti ettei rengas kolhi etulokasuojien reunoja.
Yleisimmät vaihtoehdot ovat :
1) KYBiltä löytyy pehmeähkö GR-2 ja kovahko Gas-A-Just, jälkimmäinen ei ole gas adjustable, vaikka nimi saattaa sellaista vihjata.
2) Konilta löytyy tasan yksi malli, jossa ulosjousto on säädettävä. Hinnakas, mutta enpä ole ikinä nähnyt yhtään negatiivista kommettia.
Muita:
Edelbrockilla on uusi IAS, joka sekä säädettävä että ylösalaisin pienemmän jousittamattoman massan toivossa. Konin hintaluokassa.
Monroelta, Gabrielilta (3-asentoinen säätö) ja jopa Federal Mogulilta tms. löytyy vaihtoehtoja.
Poissuljettu vaihtoehto on säädettävä malli, jossa mainitaan 10/90, 40/60 suhteita, ne ovat kiihdytyskilpureihin tarkoitettuja.
Minä laittaisin avoon pehmeät vaimentimet ja jäykemmän vakaajan tai ainakin uretaanipuslat nykyiseen vakaajaan.
No nyt on KONIT mussen etupäässä ja hyvältä vaikuttaa.

Vanhat Made in usa merkkiset vaimentimet olivat aivan lopussa.
Kybbejä kyselin maahantuojaltakin (Koivunen Oy),mutta eivät kuuluneet
euroopan maahantuojan ohjelmaan.
Kiitokset kommenteista kaikille.