Sivu 1/2
Alustan massaus vai maalaus?
Lähetetty: 20 Elo 2004, 16:03
Kirjoittaja stangrider
Millaisia mielipiteitä on alustan suojauksesta?
Onko parempi massata vai maalata alusta jos auto on pelkästään kesäkäytössä? Muutamissa jutuissa on kerrottu alustan maalatun iskunkestävillä / jäänmurtajamaaleilla yms? Onko kokemusta näistä?
Tieto lisää tuskaa

...
Lähetetty: 20 Elo 2004, 22:05
Kirjoittaja 66poni
En laittaisi massaa kesäkäytössä olevaan autoon. Kyllähän hyvästä massauksesta on tiettyjä etujakin, mutta ajattelepa myöhempiä alustan korjauksia, kun kaiken peittää epämääräinen massatökötti... minä ainakin laitan vain maalin.
Lähetetty: 22 Elo 2004, 23:21
Kirjoittaja veekoo
64puolikas kirjoitti:En laittaisi massaa kesäkäytössä olevaan autoon. Kyllähän hyvästä massauksesta on tiettyjä etujakin, mutta ajattelepa myöhempiä alustan korjauksia, kun kaiken peittää epämääräinen massatökötti... minä ainakin laitan vain maalin.
Hyvä maali riittää kesällä, varsinkin, jos ei harrasta sorapätkiä. Hiekkatierallissa massasta on varmasti hyötynsä. Toisaalta pienet kiveniskemät voi korjata hurjastelun jälkeen, jos siihen vaan on mahdollisuus.
Lähetetty: 25 Elo 2004, 22:47
Kirjoittaja Jukka
Omassa autossa on pelkkä tehtaan maali pohjassa enkä aio sinne massaa alkaa laittamaan.
Mun ääni maalille sillä edellytyksellä että auto on vain kesäkäytössä.
Lähetetty: 26 Elo 2004, 09:28
Kirjoittaja Tahavo
Pitää osata myös maalata ja käyttää oikeita maaleja. Minä en osannut, joten laitoin uusien etulattioitten päälle pelkän koteloaine/massa kerroksen(ilman maalia). Hyvin on kestänyt 8 vuotta. Huono maalaus olisi saattanut jo aiheuttaa ruostumista.
Tänä päivänä laittaisin maalin kun tietää mitä maalia ja miten laittaa.
Lähetetty: 26 Elo 2004, 15:02
Kirjoittaja Mach73
Kyllä maalauksen kannalla ollaan, mikäli auto on kesäkäytössä, etkä aja mitään soraränniä päivittäin. Itse ruiskutin edelliseen autoon hiekkapuhalletulle pinnalle 4 kerrosta pohjamaalia, vuoroin punaista ja harmaata niin näkee että maalia on joka kierroksella joka paikassa. Itse käytin pohjamaalina Mastonin Löve röstia(se on kyllä siveltävä pohjamaali, mutta kun käyttää niin paksua seosta kun saa ruiskusta pihalle, niin toimii). Pitää muistaa antaa kuivua väh.24h ennen päällemaalausta.
Pintamaaliksi sopii hyvin 2-komponenttinen polyuretaanimaali(käytetään kuorma-auton runkomaalina). Tuntui mulla ainakin kestävän viiden kesän ajot hyvin. Sisälokareihin suosittelen ohutta massaa maalin päälle.
Lähetetty: 26 Elo 2004, 15:27
Kirjoittaja Arto65FB
Mach73 kirjoitti:Sisälokareihin suosittelen ohutta massaa maalin päälle.
Etusisälokareihin suosittelen "lokareita".
Lähetetty: 26 Elo 2004, 16:56
Kirjoittaja Jukka
Arto65FB kirjoitti:Mach73 kirjoitti:Sisälokareihin suosittelen ohutta massaa maalin päälle.
Etusisälokareihin suosittelen "lokareita".
"Lokareiden" alle,itse lokasuojien sisäpintaan,kotelosuojaa.
Lähetetty: 26 Elo 2004, 21:01
Kirjoittaja Jukka
Arto65FB kirjoitti:Mach73 kirjoitti:Sisälokareihin suosittelen ohutta massaa maalin päälle.
Etusisälokareihin suosittelen "lokareita".
"Lokareiden" alle,itse lokasuojien sisäpintaan,kotelosuojaa.[/quote]
Jaahas,rautalankamalli esiin.
"Lokarithan" on alumiinia,eikö?
Ne eivät ruostu jolloin niiden päälle ei kotelosuojaa tarvita.
Jos pyöräkotelossa ei ole ruostetta niin huolellinen pesu ja kuivatus,jonka jälkeen kotelosuojaa sinne.Sen jälkeen ne "lokarit" paikalleen ja baanalle.
Lähetetty: 26 Elo 2004, 22:48
Kirjoittaja veekoo
Jukka kirjoitti:
"Lokarithan" on alumiinia,eikö?
Ne eivät ruostu jolloin niiden päälle ei kotelosuojaa tarvita.
Jos pyöräkotelossa ei ole ruostetta niin huolellinen pesu ja kuivatus,jonka jälkeen kotelosuojaa sinne.Sen jälkeen ne "lokarit" paikalleen ja baanalle.
Alumiini muuten ei tykkää yhtään tiesuolasta, mutta talvea varten suositeltiinkin jo massausta, joten se siitä. BTW kannattaa kokeilla magneetilla, mitä sitten suojaa, jos suojaa. Mitä uudempi musti, sitä jännemmistä paikoista löytyy ei-peltiä.
Nimim. ruostesuojattu kuitutakaluukku.
(En laittanut itse aineita)
Lähetetty: 27 Elo 2004, 20:03
Kirjoittaja Aku_81
Erään euro-fordi harrastajaa jututtaessa hänen capristaan, kertoi että ensin maalasi pohjan, sitten massasi ohuesti ja sen päälle vielä fordin sininen maali. Pitäisi kuulemma kestää, tehty noin seitsemän vuotta sitten ja kesäkäytössä on mutta täällä kun saattaa joutua ajelemaan hiekkateitä niin ei lisäsuoja pohjaan ole pahitteeksi.
Lähetetty: 29 Elo 2004, 12:07
Kirjoittaja MustangGT
Forssan pickinikin voittajan autoon oli tehty seuraavat toimenpiteet:
-ruostesuojaväri pohjaan
-pohjaväri
-musta perusväri
-ohut massakerros
-korinvärinen metallinhohto maalipinta
Luulisi kestävän!
helmat
Lähetetty: 01 Syys 2004, 19:50
Kirjoittaja mustang cs
irroitin lokasuojan autostani ja totesin että jopa kirkasta ehjää peltiähän sieltä löytyi tavallaan kuin uutta muttahelmapellit näyttivät oudoilta täysin ehjät kuitenkin näin ollen kysuisinkin että tietääkö jokuasiasta jotain ennen kuin yskallan väittää jotain? auto on 68
Re: helmat
Lähetetty: 01 Syys 2004, 19:55
Kirjoittaja musse67
mustang cs kirjoitti:irroitin lokasuojan autostani ja totesin että jopa kirkasta ehjää peltiähän sieltä löytyi tavallaan kuin uutta muttahelmapellit näyttivät oudoilta täysin ehjät kuitenkin näin ollen kysuisinkin että tietääkö jokuasiasta jotain ennen kuin yskallan väittää jotain? auto on 68
65-66 malleista en oo sata varma, mutta jo ainakin 67:n helmat on galvanoitua tavaraa. Kuten myös ainakin runkopalkit.
ALKUPERÄISYYS
Lähetetty: 02 Syys 2004, 21:58
Kirjoittaja mustang cs
irrottaessani loka suojat niin sieltähän tuli molemmin puoli auton runkonumerot vastaa .eli ainakin autoni on niin kuin pitääkin. tää on varmaan vanha juttu kaikille paitsi mulle