Sivu 1/2

Holley tyhjakaynti

Lähetetty: 29 Touko 2006, 04:48
Kirjoittaja veekoo
Tyhjakayntiruuvi paikallistettu, mutta.. Milla ilveella sita paasee kaantamaan? On meinaan hankalassa paikassa, kun ilmanputsari on kiinni. :?

Lähetetty: 29 Touko 2006, 07:16
Kirjoittaja GT-350
Heikosti. Ota ilmanputsari pois....niitä on muuten 2 kpl, molemmin puolin kohokammiota. Varsin herkkiä muuten ovat, optimaali alue voi olla tosi kapea. Jos ajattelet että homma menee pieleen ilmanputsari irti niin kun saat seoksen kohdalleen niin käännä ihan hitusen laihemmalle.

Lähetetty: 29 Touko 2006, 07:59
Kirjoittaja veekoo
Kokemusten persusteella noi tyhjakaynnit muuttuu ilmanpultsarin kanssa. Ei kamalasti, muuta jos sinne ei saa ujutettua jotain vaanninta, niin kai se sitten on pakko. :(

Lähetetty: 29 Touko 2006, 17:11
Kirjoittaja musti65
amatöörinä osallistuttava tähänkin.Onko toisen puolen tyhjäkäynti alaviistoon?En nimittäin tiennyt tätäkään tyhjäkäyntiä säätäessäni,että ruuveja kaksi olisi.

Lähetetty: 29 Touko 2006, 21:28
Kirjoittaja GT-350
Molemmin puolin suutinrunkoa symmetrisesti.

Lähetetty: 30 Touko 2006, 16:03
Kirjoittaja SamiM
Alkoi ihmetyttämään, kun yksi kirjoittaa tyhjäkäyntiruuvista ja toinen kirjoittaa kahdesta tyhjäkäyntiruuvista. Hämmennän nyt vähän lisää ja totean seuraavaa: Tyhjäkäyntiruuvia on vain yksi kpl kaasuvivuston vieressä ja sen kierreosa sojottaa alaviistoon kaasuvivustoa vasten. Tyhjäkäyntiseosruuveja on kaksi, molemmin puolin suutinrunkoa (-ja), kuten GT-350 totesi.

Linkin
http://www.holley.com/data/TechService/ ... 20View.pdf
kuvassa tyhjäkäyntiruuvi on numero 175 Throttle Stop Screw. Ja seosruuvit ovat numerolla 114 Idle Adjustment Needle. Suutinrunko on numero 123 Primary Metering Body Assembly.

Arvaankin nyt että veekoo tarkoitti alunperin juuri alaviistoon olevaa tyhjäkäyntiruuvia, koska sitä tosiaakin on hankala kääntää ilmanputsarin ollessa kiinni.

Loppuun erään vilosohvin toteamus:
"Äläkää työ morkakko Holleytä". :)

Lähetetty: 30 Touko 2006, 17:52
Kirjoittaja veekoo
Juurikin sita stoppariruuvia tarkoitin. Seokseen en koske, koska se on ok..

Lähetetty: 30 Touko 2006, 18:29
Kirjoittaja foxi-82
Aihetta sivuten: Mistähän tästä Carterista löytää tyhjäkäyntisuuttimen?
http://www.carburetorfactory.com/expvw04.html

Lähetetty: 30 Touko 2006, 21:34
Kirjoittaja GT-350
Hyvä huomio, minä menin ihan mettään. Ajattelin tietysti seosruuveja. Pitäisi kai joskus lukea mitä lukee...

Sorry.

Allekirjoitan edellisen: elekee morkatko Hollikkaa. Se on yllättävän hyvä kun vähän "tuunaa".

Lähetetty: 31 Touko 2006, 12:23
Kirjoittaja Mexico65
Itse asiassa Holleyn nelikurkkuisissa on kaksi tyhjäkäynnin säätö ruuvia.
Joista ensiöpuolen ruuvia yleensä säädetään mutta joissain tapauksissa myös on syytä puuttua toisiopuolen tyhjäkäynnin säätöruuviin. Joka ainakin vanhemmissa malleissa edellyttää kaasarin irrottamisen, että ruuviin pääsee käsiksi (PG Demoneisa ruuviin pääsee kiertämään kaasaria irrottamatta).
Tässä vielä yksi linkki joka lienee aikaisemminkin olut esillä.
http://www.bob2000.com/carb.htm

Lähetetty: 31 Touko 2006, 15:05
Kirjoittaja SamiM
Mexico65 kirjoitti:Itse asiassa Holleyn nelikurkkuisissa on kaksi tyhjäkäynnin säätö ruuvia.
Joista ensiöpuolen ruuvia yleensä säädetään mutta joissain tapauksissa myös on syytä puuttua toisiopuolen tyhjäkäynnin säätöruuviin. Joka ainakin vanhemmissa malleissa edellyttää kaasarin irrottamisen, että ruuviin pääsee käsiksi (PG Demoneisa ruuviin pääsee kiertämään kaasaria irrottamatta).
Tässä vielä yksi linkki joka lienee aikaisemminkin olut esillä.
http://www.bob2000.com/carb.htm
Aivan, tarkoituksella jätin toisiopuolen ruuvin pois edellisestä ettei sekoita lisää. Miedossa moottorissa toisiopuolen läpät saavat olla kiinni, mutteivät saa nojata kurkun seinämiin. Siksi toisioläppiä säätäessä pitää huolehtia, että kun läpät on päästänyt kiinniasentoon ruuvia löysäämällä, ottaa ruuvin ja vivun välistä löysät pois kiertämällä sitä hieman kiinnipäin. Toisin sanoen läpät eivät kiinni mennessään törmää kurkun seinään vaan vivustossa olevaan ruuviin.

Lähetetty: 31 Touko 2006, 15:06
Kirjoittaja SamiM
GT-350 kirjoitti:Hyvä huomio, minä menin ihan mettään. Ajattelin tietysti seosruuveja. Pitäisi kai joskus lukea mitä lukee...

Sorry.

Allekirjoitan edellisen: elekee morkatko Hollikkaa. Se on yllättävän hyvä kun vähän "tuunaa".
:)
Engage brain before enabling eyes. Sattuuhan tuota.
foxi-82 kirjoitti:Aihetta sivuten: Mistähän tästä Carterista löytää tyhjäkäyntisuuttimen?
http://www.carburetorfactory.com/expvw04.html
Muistaakseni Carterissa tyhjäkäyntipiiri ottaa bensansa pääsuuttimen jälkeen. En kuitenkaan löytänyt siitä tyhjäkäyntisuutinta. Millä periaatteella lie toimii tyhjäkäyntiseoksen säätö? Onko niin että seosemulsio on vakio ja sen määrää säädetään seosruuvilla kuten Holleyssä vai miten?

Lähetetty: 31 Touko 2006, 23:53
Kirjoittaja veekoo
Tyhjakaynti korjaantui ilman ruuvaamista katsomalla toisellekin puolelle kaasaria: ryypyn piuha oli irti.. :shock: Tuntuu kylla kulkevan paremmin ryyppy paalla, joten taitaa menna mehumaija vaihtoon... :evil: Ellei sitten kuitenkin kokeilisi niita seosruuveja, ihan pikkuisen. Tai vaihtaisi jakajan. :huh1:

Lähetetty: 04 Kesä 2006, 01:41
Kirjoittaja veekoo
Oli vihdoin enempi aikaa ja viitseliaisyytta selvitella kaasarin saloja. Laitoin alipainemittarin kiinni vakuumiennakon porttiin, kun imusarjan portti oli vahan tukalassa paikassa lamposen koneen kanssa. Mittari naytti luokkaa 15-24 in Hg eli aika hyvia arvoja. Sellainen havainto tuli, etta kun antaa jenkaa, niin alipaine alkaa hyppia tai tekee "portaan". Tasasilla kierroksilla mittari pysyy paikallaan niin hyvin kuin nyt sai pidettya kaasun paikallaan. Ilmeisesti toision ohjauksessa on jotain jumissa tai vuotoa, joten joten.. Onko siella jotain, joka tarvitsisi voitelua? Kaasuvivusto ainakin parani ihan pienella rasvaamisella..

Lähetetty: 15 Kesä 2006, 06:28
Kirjoittaja veekoo
Noniin. Tyhjakaynti on ok, mutta ryyppy lahtee pois ihan turhan aikaisin. Pikkuvika sinansa, kunhan malttaa odottaa pari minuuttia kauemmin. Kiihdytysryytymisen syy taisi selvita puuhaillessa: toisiolappien alipaineohjaus on "hervoton" ja vipuhassakka aika vempulan tuntuinen. Taitaa vaan mehumaija olla vaan vaihdon edessa.. :(
Kruisaillessa se on jo aika ok ja ottaa jenkaakin, kunhan pataa vaan riivaa kunnolla. Ei kyllakaan ihan toivotun rivakasti.