95' GTS sammuilee
-
JaniC
- Mega-addikti
- Viestit: 733
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
- Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged - Paikkakunta: Vantaa
95' GTS sammuilee
Sellaista vikaa, että 95' GTS on alkanut välillä sammuilemaan, kun pysähtyy paikalleen esim.liikennevaloihin. Mistä voisi kyseinen vika johtua?
Sytytystulpat on juuri vaihdettu (Champion-merkkiset) ja auto käy muuten hyvin tyhjäkäyntiä eikä mittaristossakaan pala mikään "vikavalo". Sytytysennakko on juuri katsottu ja näytti 11. Voisiko sellainen asia vaikuttaa vikaan, että sytytysennakon säädössä kun käsketään ottamaan joku spout connector (http://www.muscularmustangs.com/timing.php) irti, niin tuli vahingossa irroitettua oxygen sensor (lambdatunnistin/pakokaasun happitunnistin)? 
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Kuulostaisi hyvinkin paljon happianturiin tai sytkän säätämiseen liittyviltä ongelmilta. Jos happianturi antaa vääriä lukemia tai sitten jostain pääsee ilmaa vuotamaan niin tekee helposti tuota että tyhjäkäynti hakee tai moottori sammuu liikennevaloissa koska jäännöshappiarvon vuoksi kone tukehduttaa itseään. Ja pitäähän se mikälie connector ottaa irti jos sytkää rupee säätämään, muuten koneen ohjausyksikkö alkaa yrittää itse korjaamaan sitä takasinpäin. Sekin saattaa tosiaan aiheuttaa ties millaisia käyntiongelmia.
Tässä tapauksessa ongelma on varmaan syntynyt nimenomaan tuosta sytkän säätämisestä.
Tässä tapauksessa ongelma on varmaan syntynyt nimenomaan tuosta sytkän säätämisestä.
Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee - 17 tuuman vanteella.
-
JaniC
- Mega-addikti
- Viestit: 733
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
- Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged - Paikkakunta: Vantaa
Jep!...Täytyypä yrittää säätää tuo sytytysennakko uudelleen ja mitata yleismittarilla, että tuolle happianturille tulee virtaa.Sami95GT kirjoitti:Kuulostaisi hyvinkin paljon happianturiin tai sytkän säätämiseen liittyviltä ongelmilta. Jos happianturi antaa vääriä lukemia tai sitten jostain pääsee ilmaa vuotamaan niin tekee helposti tuota että tyhjäkäynti hakee tai moottori sammuu liikennevaloissa koska jäännöshappiarvon vuoksi kone tukehduttaa itseään. Ja pitäähän se mikälie connector ottaa irti jos sytkää rupee säätämään, muuten koneen ohjausyksikkö alkaa yrittää itse korjaamaan sitä takasinpäin. Sekin saattaa tosiaan aiheuttaa ties millaisia käyntiongelmia.
Tässä tapauksessa ongelma on varmaan syntynyt nimenomaan tuosta sytkän säätämisestä.
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
-
JaniC
- Mega-addikti
- Viestit: 733
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
- Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged - Paikkakunta: Vantaa
Tänään tuli säädettyä sytytysennakko uudelleen eli nyt näyttää 13 astetta ja hyvin on käynyt. Vielä ei ole kertaakaan sammunut.
Yhtä asiaa vielä ihmettelen, että, miksi mun lämpötilamittari ei nouse puoleenväliin koneen lämmetessä. Se jää niinku nollan ja keskikohdan välille ja sit pamahtaa tuuletin päälle???
Voisko tää nyt sit olla sen happianturin irroituksen jälkeisiä seurauksia??? 
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Mulla ei ole lämpömittari koskaan noussut 2 viivaa korkeammalle. Lämppäri puhaltaa tarvittaessa kuumaa eikä ongelmia ole... ei siis vikaa. Saattaa olla "tarvike" anturi, joka ei juttele mittarin kanssa samaa kieltä. Onkos jenkki Fordeissakin värikoodatut lämpötila-anturit, niin kuin euromalleissa on? Se voisi helposti selittää tuon mittarin näyttämän.Aku_81 kirjoitti:Onkos se lämpömittari aiemmin noussut ylemmäs? Jos ei niin ei tarttee huolestua
Jos epäilee että auto käy liian kylmänä (mitä se ikinä onkaan) niin voihan sen lämpötilan mitata kunnon lämpömittarilla, jonka asteikko ei lopu 100 asteeseen. Sillä saa ainakin varman tuloksen. Voihan se mittarikin huijata.
Itse olen tyytyväinen, jos viisari nousee asteikossa kohdalle normaali.
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
mulla tempuilee lämpömittari kanssa välillä. normaalisti käy yli puolen välin asteikkoo ja laskee sitten sen toisen viiven yläpuolelle.
välillä sitten taas laskee vain hiukan vajaaseen puoleen väliin asteikkoo ja sen olen huomanut että kun lyö koneen sammuksiin ja jos valot on päällä niin viisari kiipee tappiin.
välillä sitten taas laskee vain hiukan vajaaseen puoleen väliin asteikkoo ja sen olen huomanut että kun lyö koneen sammuksiin ja jos valot on päällä niin viisari kiipee tappiin.
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Tänäänkin tullut ajettua viidellä eri mussella ja kaikissa näyttää lämpömittari erilailla ( OMINAISUUS ! ?, ei vikaa ) .dj-jaycee kirjoitti:Yhtä asiaa vielä ihmettelen, että, miksi mun lämpötilamittari ei nouse puoleenväliin koneen lämmetessä. Se jää niinku nollan ja keskikohdan välille ja sit pamahtaa tuuletin päälle???Voisko tää nyt sit olla sen happianturin irroituksen jälkeisiä seurauksia???
Toimii oikein käsittääkseni.91GT kirjoitti:mulla tempuilee lämpömittari kanssa välillä. normaalisti käy yli puolen välin asteikkoo ja laskee sitten sen toisen viiven yläpuolelle.
välillä sitten taas laskee vain hiukan vajaaseen puoleen väliin asteikkoo ja sen olen huomanut että kun lyö koneen sammuksiin ja jos valot on päällä niin viisari kiipee tappiin.
Koneen lämmetessä viisari nousee ja nousee, yleensä yli puolen välin tai jopa lähelle punaista, kunnes....termostaatti aukeaa, vesi virtaa jäähdyttimeen ja jäähtyy, ja viisari laskee normaaliin lämpötilaan ko. setupille.
Jos viisari vaeltaa tasaisessa ajossa ees-taas, lienee vika mittariston jännitteensäätimessä. Tällöin muuten vaeltaa samaan tahtiin myös bensa- ja öljynpainemittaritkin.
Sammutuksen jälkeen vesikierto loppuu ja jos on normituuletin vesipumpun päässä, loppuu jäähdytys. Veden lämpö nousee koska kone kuitenkin kuuma ja viisari tapittaa. Earlyissä monasti jopa vesi kiehua porisee syylärin yläreunassa ja poistoletkusta tuo uloskin jos ei ole putelia tms. ottamassa vastaan. Tuikkaat koneet käyntiin ja vesi kiertää, jo laskee viisari taas...termari auki, jäähdyttää heti kun vesi kiertää.
Dj:llä tuossa lämpömittarin anturissa voisi olla se ongelma, jos ruisku ja mittari haistavat samasta anturista. Silloin jos mittarikin näyttää eri lailla kuin ennen ja voidaan olettaa, että itse mittari ja johdot ovat kunnossa, saanee ruiskunohjauskin väärää tietoa koneen oikeasta lämpötilasta ja saattaapi säätää seoksia hutiin. Ei kallis osa varmaankaan vaihtaa - varmuuden vuoksi. Jos ulkoilmalla tuntuisi olevan vaikutusta ongelmaan, niin sitten samantyyppinen anturi on myös imuilman mittauksessa - ja vaihtoon.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1337
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Olen huomannut että USA-Fordeissa lämpötilan "normaali"-alue on ilmeisesti melko kapea verrattuna esim euro-Fordeihin tai Volkkariin. Tämähän aiheuttaa sen, että pienetkin muutokset jäähdytysnesteen lämpötilassa saavat viisarin liikkumaan selvästi edestakaisin. Niin kauan kuin viisari pysyy alueella ja tuuletin pyörii tarvittaessa ei ole mitään hätää.
Lisäjännityksenhän sitten aiheuttaa vielä tuo Teponkin mainitsema mittariston jännitteensäädin (IVR = Integral Voltage Regulator). Vanhimmiten se alkaa toimimaan epätarkasti ja mittarit vaeltelevat aika reippaasti. Terävä napautus kojelautaan ja johan lämmöt, öljynpaineet ja bensan määrä vähenevät...
En tosin ole varma, onko IVR enää käytössä 94 -> Mustangissa, Ford kun käsittääkseni muutti rakennetta 80-, 90- lukujen taitteessa.
Mittarin vaeltelu ei vaikuta millään lailla moottorinohjausjärjestelmän säätöihin. Mittarille ja ohjausjärjestelmälle on omat anturinsa. Mittarin anturissa on vain yksi johto, ruiskun anturissa useampi. Flektikin saa signaalinsa tuolta ruiskun anturilta. Tämä selittää sen, miksi tuuletin ei aina käynnisty samassa mittarin asennossa. Kyllähän sen pitäisi, mutta Fordeistahan nyt on kyse
Lisäjännityksenhän sitten aiheuttaa vielä tuo Teponkin mainitsema mittariston jännitteensäädin (IVR = Integral Voltage Regulator). Vanhimmiten se alkaa toimimaan epätarkasti ja mittarit vaeltelevat aika reippaasti. Terävä napautus kojelautaan ja johan lämmöt, öljynpaineet ja bensan määrä vähenevät...
Mittarin vaeltelu ei vaikuta millään lailla moottorinohjausjärjestelmän säätöihin. Mittarille ja ohjausjärjestelmälle on omat anturinsa. Mittarin anturissa on vain yksi johto, ruiskun anturissa useampi. Flektikin saa signaalinsa tuolta ruiskun anturilta. Tämä selittää sen, miksi tuuletin ei aina käynnisty samassa mittarin asennossa. Kyllähän sen pitäisi, mutta Fordeistahan nyt on kyse
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
En tunne uudempia kovin hyvin, mutta yleensä tuon ikäisissä on tyhjäkäyntiä (läppärunkoa) ohjaava moottori.
Monessa euroissakin em osa on kulutustavaraa.
Periaatteessa lämpötila-anturin sekoilu ja kummalliset tyhjäkäynti-ongelmat voisivat liittyä toisiinsa siten että ECM:lle menevä moottorin jäähdytysnesteen lämpötilatieto on pielessä (tai signaali katkoo) ja ohjaustietokone tietysti räppää päälle kylmän koneen asetukset, ts "ryypyn päälle".
Toisaalta silloin kierroksien pitäisi nousta eikä laskea, mutta jos "ryyppy" päälle-pois tilaa vaihdellaan nopeasti tyhjäkäynnillä niin periaatteessa kone voisi sammahtaa sen vuoksi hyvinkin.
Tää nyt on tämmöistä spekulointia.
Tuossa tietysti oletan että moottorinlämpöä haistava anturi on sama kuin mistä lämpömittarin tieto tehdään, välttämättä niin se ei ole.
Lisäksi ruiskuissa tapaa olla ilmamassan lämpömittauskin, sekin voisi tietty aihauttaa vaikka mitä oireita.
Monessa euroissakin em osa on kulutustavaraa.
Periaatteessa lämpötila-anturin sekoilu ja kummalliset tyhjäkäynti-ongelmat voisivat liittyä toisiinsa siten että ECM:lle menevä moottorin jäähdytysnesteen lämpötilatieto on pielessä (tai signaali katkoo) ja ohjaustietokone tietysti räppää päälle kylmän koneen asetukset, ts "ryypyn päälle".
Toisaalta silloin kierroksien pitäisi nousta eikä laskea, mutta jos "ryyppy" päälle-pois tilaa vaihdellaan nopeasti tyhjäkäynnillä niin periaatteessa kone voisi sammahtaa sen vuoksi hyvinkin.
Tää nyt on tämmöistä spekulointia.
Tuossa tietysti oletan että moottorinlämpöä haistava anturi on sama kuin mistä lämpömittarin tieto tehdään, välttämättä niin se ei ole.
Lisäksi ruiskuissa tapaa olla ilmamassan lämpömittauskin, sekin voisi tietty aihauttaa vaikka mitä oireita.

-
JaniC
- Mega-addikti
- Viestit: 733
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
- Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged - Paikkakunta: Vantaa
Vikoja alkoi tosiaan ilmetä heti sen jälkeen kun olin vahingossa irroittanut sen lambdatunnistimen/pakokaasun happitunnistimen. Jospa nuo kaikki lämpötilamittarin ongelmat sun muut johtuu ihan vaan siitä?

Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002