Sivu 1/2
Edelbrock 600 vac
Lähetetty: 15 Touko 2006, 12:45
Kirjoittaja SR 70
Vaihdoin kokeeksi Holleyn tilalle Edelbrock 600 kaasarin. Käy nätisti tyhjäkäyntiä, pelaa siistillä ajolla hyvin mutta täyskaasulla kiihdyttäessä hyytyy hetkeksi n 3500rpm kohdalla eli varmaan siinä kun toisioitten läpät aukeaa. Kiihdytyspumppua olen kokeillut eri asennoissa ,ei juuri vaikutusta. Neuloja ,suuttimia ,jousia en ole sen kummemmin vielä ronkkinut mutta olisiko jollakulla neuvoa mikä muu voisi olla syynä.
Kone 351W, 9,3:1,E 303 ,vakuumi 900rpm 14Hg,max ennakko 34/2700rpm
Lähetetty: 15 Touko 2006, 14:14
Kirjoittaja Mexico65
Menisikö hieman hoikalle ennen kuin toisioläpät aukeaa?
Vähän pieni tuo kaasari tuon kokoiseen koneeseen, mieluimmin 650 -800cfm.
Jos kiihdytät kaasupohjassa ei kiihdytyspumput auta. Ensiöpuolen suuttimia joudut varmaan suurentamaan tai saada toisiopuoli mukaan aikaisemmin.
Muutoin koneen arvot ovat kohdallaan.
Lähetetty: 15 Touko 2006, 15:23
Kirjoittaja KooKoo
etsi tuon edelin seoskäyrästöt, niin näet helposti eri säätöjen (suuttimien ja neulojen) vaikutukset. ellei netistä löydy, niin laita email-osoitteesi, laitan tulemaan.
Tosi on että mehumaija vois olla isompikin, itselläni on kanssa 600:n ja 370 - 380 kaakkia silläkin irtoaa, joten kyllä sekin riittää, ellei ihan viimeisiä hummia esiin yritetä kaivaa....
Lähetetty: 15 Touko 2006, 16:21
Kirjoittaja SR 70
laihalle menoa epäilinkin, seosmittari on odottamassa kiinnitystä jolloin saadaan tarkempia arvoja . Jakajan vacuumi on läppien yläpuolella Durasparkissa joten perusasiat lienee linjassa. Siistimmin käy alhaalla kuin 600 Holley joka veti kyllä komiasti mutta tuntui käyvän kohtuu rikkaalla. Palaamme asiaan kun Fmi on saatu kiinni.
Lähetetty: 15 Touko 2006, 18:13
Kirjoittaja Mussemaan
Alipainekellon jousi väärä?
Mulla oli 351C:ssä (280HP renkaalta) holleyn 600VAC ja pelasi kuin unelma, vakiosuuttimilla, PW:llä ja muilla hiluilla.
Vastasi kaasuun, ei kakonut jne.
Dynossa seoskäyrä lähes "viivoittimella vetaistu" 14.1
Eli pitäisi kyllä ainakin kokonsa puolesta toimia ok.
Lähetetty: 15 Touko 2006, 21:14
Kirjoittaja montego
Vaihdat vaan luistien alle vahvemmat jouset,90% varmuudella korjaa asian.Jos kaasaris on orggis säädöissä niin ei kannata heti kärkeen suurentaa ykköspuolen suuttimia,koska eddy on tehtaalla säädetty ns. turvalliselle alueelle,mutta sun konees alipaineista ne ei tiedä mitään joten osta se jousisarja.
ps.carterilla on parempi sarja,mustat jouset on jäykemmät kuin mitä edelbrockin sarjasta löytyy

Lähetetty: 16 Touko 2006, 07:03
Kirjoittaja Mussemaan
kah, Montego, "naapurin isäntä"

Lähetetty: 16 Touko 2006, 08:55
Kirjoittaja SR 70
Hyviä vinkkejä,näihin paneudutaan kun sattuu sopiva hetki. Kiitosta niin että piisaa.
Lähetetty: 28 Touko 2006, 09:15
Kirjoittaja veekoo
Saman suuntaista ongelmaa 302 + 600cfm Holley. Tarkoitus olisi rukata vakuumiennakkoa vahan pienemmalle, jos se auttaisi? 1500-2500 rpm tienoolla rykii ikavasti eli juurikin kruisailualueella. Muuten ei nakuta ja alavaanto tuntuu olevan suurinpiirtein ok. Tanaan tuli vahan testailtua, miten kaasunpoljento vaikuttaa ongelmiin ja jalan oikaisu pahentaa rykimista kunnes talla on pohjassa. Kevyt pintakaasuttelu taas ei aiheuta kengurubensaa.
(Mika ihme naiden '70 kanssa on kun tuntuu olevan samaa vikaa molemmilla?

)
Lähetetty: 29 Touko 2006, 04:15
Kirjoittaja veekoo
Puolitoista kierrosta vakuumiennakkoa pienemmalle poisti 70% nykimisesta. Viela tarttee saataa tyhjakaynti takasin paikoilleen. 1200rpm idle herattaa vahan liikaa huomiota..

Alko vaan kolottaan liikaa kaljahammasta ja muutenkin paivan annos Eau De Esso hajuvetta tuli tayteen..

Lähetetty: 06 Kesä 2006, 21:06
Kirjoittaja SR 70
Fmi:n seosmittarin sain loppujen lopuksi ruuvattua paikoilleen, tyhjäkäynti seos ja normaaliajelun seos näyttää olevan suht kohdallaan. Vaihdoin pinkit 7 Hg. jouset , ja reippaamman kaasun veto on nyt parempi, 8 Hg. jouset olivat sarjassa, täytyy niitä vielä kokeilla jos veisivät lopunkin täyskaasukiihdytyksen rykimisen pois. Jollei niin aukeavatko toisioiden ilmaläpät liian aikaisin vai liian myöhään ja millä muulla kuin vastapainoilla niitä voi säätää, painoja ei tuneup kitti sisältänyt. Vai veivataanko toisiopuolelle lisää bensaa koska mittari näyttää laihaa, reagointinopeus ei kyllä ohjeen mukaan täyskaasulla ole mittarilla luotettava.
Lähetetty: 06 Kesä 2006, 21:56
Kirjoittaja PeteP
Lähetetty: 07 Kesä 2006, 13:06
Kirjoittaja SR 70
Edessä ei kai toisiojousia ole vaan 2. kurkku aukeaa mekaanisesti ja sen yläpuolella oleva ilmaläppä alipaineella, niiden avautumiskohtaa säätelee imusarjan alipaineen lisäksi läppien vastapainot. Opukset sanovat että vastapainoihin tarvitsee kuulemma puuttua harvoin.
Fmi 1,4 on mittari, lämmitettävällä lambdalla, ainakin hinnasta päätellen ei ole laajakaista joten onko niin että mittarin antama tieto on viitteellistä ja vain tasakaasulla eikä rajummin kiihdyttäessä.
Lähetetty: 07 Kesä 2006, 17:14
Kirjoittaja montego
Carterilla on sarjassa myös 10hg jouset.
mulla on sellaiset edelin 600:a, kaasari muuten tehtaan säädöissä.kaasari on puolestaan kutitellussa fordin 400M.
toimii hienosti

Lähetetty: 12 Kesä 2006, 12:27
Kirjoittaja SamiM
SR 70 kirjoitti:Edessä ei kai toisiojousia ole vaan 2. kurkku aukeaa mekaanisesti ja sen yläpuolella oleva ilmaläppä alipaineella, niiden avautumiskohtaa säätelee imusarjan alipaineen lisäksi läppien vastapainot. Opukset sanovat että vastapainoihin tarvitsee kuulemma puuttua harvoin.
Fmi 1,4 on mittari, lämmitettävällä lambdalla, ainakin hinnasta päätellen ei ole laajakaista joten onko niin että mittarin antama tieto on viitteellistä ja vain tasakaasulla eikä rajummin kiihdyttäessä.
Kokemuksien perusteella FMI 1.4 näyttää kyllä joka ajotilanteessa seoksen "suunnan". Toki ei ole verrattu tarkempiin mittareihin yhtäaikaisesti. Mittarihan reagoi tosi nopeasti esim. kun polkaisee tallan pohjaan ja menee laihalle, niin mittari ja perstuntuma kertovat saman asian. Ideanahan tässä mittauksessa on, että tietää onko moottori laihalla vai rikkaalla, ei sitä mikä on tarkka seossuhde.
Vastapainollinen toisioventtiili aukeaa kaasuttimen läpi virtaavan ilmamäärän mukaan, eli kun moottorissa on kierroksia ja kuormaa, niin läpi virtaava ilma aukaisee läpät, ei alipaine, jota ei korkeammilla kierroksilla kaasuläppien auki ollessa ole.
SR 70 kirjoitti:Vaihdoin pinkit 7 Hg. jouset , ja reippaamman kaasun veto on nyt parempi, 8 Hg. jouset olivat sarjassa, täytyy niitä vielä kokeilla jos veisivät lopunkin täyskaasukiihdytyksen rykimisen pois.
Eli nämä jouset ovat metering rodien step up -jousia? (montego kirjoittelikin jo luistien jousista) Ne vaikuttavat siihen millä imusarjan alipainearvolla metering rodit siirtyvät rikkaan seoksen alueelle. Eli mikäli kiihdytyksen alkaessa on rykimistä, näillä voi vaikuttaa siihen (toinen tekijä on tietenkin kiihd. pumppu). Täyskaasuseos määräytyy suuttimien mukaan (ja tietenkin metering rodien ohuempien päiden mukaan, koska ovat suuttimien sisällä).
Onko seos tuon 3500 kierroksen notkahduksen jälkeen koko ajan laihalla vai korjaantuuko se ? Mikäli koko ajan laihalla niin toisiopuolelle isommat suuttimet.