Sivu 1/2

kiristysmomentit

Lähetetty: 10 Touko 2006, 17:42
Kirjoittaja musti65
Mistä löytyisi 289:n kansien ja imusarjan kiristysmomentit ja kiristysjärjestys?Ja onko kannet kiristettävä uudestaan jonkin ajan kuluttua?Ja onko jotain muuta erityistä huomioitavaa kannentiivisteiden vaihdon yhteydessä?Haluisin tehdä tämän oikein :shock:

Lähetetty: 10 Touko 2006, 17:54
Kirjoittaja Arto65FB
Järjestys venankopan sisäpuolelta keskimmäinen, sitten keskimmäinen uloimmainen, sitten jommalta kummalta puolelta taas venakopan puolelta toiseksi keskimmäinen ja vastaava uloimmainen jne., eli esim Monroe:

9 5 1 3 7
10 6 2 4 8

Edelbrock antaa toisen järjestyksen kuin Monroe

http://www.edelbrock.com/automotive_new ... /61099.pdf

Momentit ekalla kierroksella 50 ft/lbs, toka 60 ja viimeinen 65-72.

Muista thread sealer/locker, lyhyet ulos ja pitkät venakopan alueelle.

Lähetetty: 10 Touko 2006, 18:19
Kirjoittaja pikkustang
mulla olis tarvetta 351w koneen kansien momentille

Lähetetty: 10 Touko 2006, 20:57
Kirjoittaja musti65
selitätkö tarkemmin tuon thread sealer/locker-kohdan.Eka kerta mul.. :oops:

Lähetetty: 11 Touko 2006, 10:30
Kirjoittaja Arto65FB
Jotkut pultit menevät vesitilaan, siksi tiivistysmömmöä.

351W
1. 55ft.lbs
2. 65ft.lbs
3. 95-100ft.lbs

Lähetetty: 11 Touko 2006, 11:36
Kirjoittaja Mexico65
Arto65FB kirjoitti:Jotkut pultit menevät vesitilaan, siksi tiivistysmömmöä.
Kaikissa uudemmissa lohkoissa (oliko sitten pidemmät vai lyhemmät) putit menee vesitilaan. Ainakin 67 289 lohkossa ei yksikään kannen pultit mennyt vesitilaan. Varmuuden vuoksi käyttäkää tiivistysmönjää.

Jos käytätte ARP:n pultteja niin niille on eri momentti kun vakio pulteille. Fel-Pro antaa myös eri momentit kansipulttien kiristykselle omille kansipahveilleen, pidemmille pulteille suurempi momentti kuin lyhyille.

Mutta vikaan ei mene vakio momenteillakaan.

Itse olen käyttänyt (289 - 302 koneissa) loppukiristyksessä 75 ft lbs sisemmissä (pitkät) ja 65 ft lbs ulommissa (lyhyet).

Lähetetty: 11 Touko 2006, 12:02
Kirjoittaja musti65
Kannattaako tilata uudet pultit kansiin ja imusarjaan?

Lähetetty: 12 Touko 2006, 09:06
Kirjoittaja Mexico65
musti65 kirjoitti:Kannattaako tilata uudet pultit kansiin ja imusarjaan?
Ei välttämättä jos vanhat ovat hyvässä kunnossa (ei ruostetta eikä syöpymiä) ja aikaisemmat kiristykset on tehty oikeisiin momentteihin (pultit eivät ole venyneet).

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 14:14
Kirjoittaja pikkustang
mites on et tarviiko kannet jälki kiristää?kone 351w ja pahvit fel pro...

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 15:13
Kirjoittaja Mexico65
pikkupoika kirjoitti:mites on et tarviiko kannet jälki kiristää?kone 351w ja pahvit fel pro...
Ei välttämättä tai ei ollenkaan mutta ei tee haittaakaan.
On vaan käytännössä hankalaa jos kone on autossa, ulompiin pultteihin ei meinaa päästä käsiksi ja sisemmät saattaa olla venttiilikoneiston alla, riippuen venttiilikoneistosta.

Jälkikiristys kannattaa tehdä jos kone on ajettu sisään penkissä, koska toimenpide huomattavasti helpompi.

Jälkikiristys kiristysjärjestyksessä: avaa pulttia noin ½ kierrosta ja vedä yhdellä liikkeellä haluttuun momenttiin.

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 15:58
Kirjoittaja pikkustang
siispä saa olla kun kone on jo paikallaan...

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 16:33
Kirjoittaja musti65
pitäisikö 1965 289:n kannet jälkikiristää?Viimeisin kiristys oli 70.

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 16:31
Kirjoittaja razorass
Mistähän mahtaisi löytyä kiristysmomentit 302HO cometicin pahveilla ja arpin pulteilla. Varmaan netistä löytyy, mutta jos jollakulla on valmis osoite niin säästäisin etsimisen vaivan.

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 22:20
Kirjoittaja Mexico65
ARP:n pulteille
http://www.arp-bolts.com/
Cometick pahveille
http://www.cometic.com/
What head bolt/stud torque do you recommend when using an MLS gasket?
When using MLS head gaskets always refer to the manufacturer of the fastener to determine accurate torque values.

Lähetetty: 20 Joulu 2006, 10:49
Kirjoittaja ac5
Eikös pahvien mukana tule suositeltavat kiristysarvot?