
kiristysmomentit
kiristysmomentit
Mistä löytyisi 289:n kansien ja imusarjan kiristysmomentit ja kiristysjärjestys?Ja onko kannet kiristettävä uudestaan jonkin ajan kuluttua?Ja onko jotain muuta erityistä huomioitavaa kannentiivisteiden vaihdon yhteydessä?Haluisin tehdä tämän oikein 

Järjestys venankopan sisäpuolelta keskimmäinen, sitten keskimmäinen uloimmainen, sitten jommalta kummalta puolelta taas venakopan puolelta toiseksi keskimmäinen ja vastaava uloimmainen jne., eli esim Monroe:
9 5 1 3 7
10 6 2 4 8
Edelbrock antaa toisen järjestyksen kuin Monroe
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... /61099.pdf
Momentit ekalla kierroksella 50 ft/lbs, toka 60 ja viimeinen 65-72.
Muista thread sealer/locker, lyhyet ulos ja pitkät venakopan alueelle.
9 5 1 3 7
10 6 2 4 8
Edelbrock antaa toisen järjestyksen kuin Monroe
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... /61099.pdf
Momentit ekalla kierroksella 50 ft/lbs, toka 60 ja viimeinen 65-72.
Muista thread sealer/locker, lyhyet ulos ja pitkät venakopan alueelle.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
- pikkustang
- Aktiivi
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05 Huhti 2006, 20:21
- Paikkakunta: kangasniemi
Jotkut pultit menevät vesitilaan, siksi tiivistysmömmöä.
351W
1. 55ft.lbs
2. 65ft.lbs
3. 95-100ft.lbs
351W
1. 55ft.lbs
2. 65ft.lbs
3. 95-100ft.lbs
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Kaikissa uudemmissa lohkoissa (oliko sitten pidemmät vai lyhemmät) putit menee vesitilaan. Ainakin 67 289 lohkossa ei yksikään kannen pultit mennyt vesitilaan. Varmuuden vuoksi käyttäkää tiivistysmönjää.Arto65FB kirjoitti:Jotkut pultit menevät vesitilaan, siksi tiivistysmömmöä.
Jos käytätte ARP:n pultteja niin niille on eri momentti kun vakio pulteille. Fel-Pro antaa myös eri momentit kansipulttien kiristykselle omille kansipahveilleen, pidemmille pulteille suurempi momentti kuin lyhyille.
Mutta vikaan ei mene vakio momenteillakaan.
Itse olen käyttänyt (289 - 302 koneissa) loppukiristyksessä 75 ft lbs sisemmissä (pitkät) ja 65 ft lbs ulommissa (lyhyet).
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Ei välttämättä jos vanhat ovat hyvässä kunnossa (ei ruostetta eikä syöpymiä) ja aikaisemmat kiristykset on tehty oikeisiin momentteihin (pultit eivät ole venyneet).musti65 kirjoitti:Kannattaako tilata uudet pultit kansiin ja imusarjaan?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- pikkustang
- Aktiivi
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05 Huhti 2006, 20:21
- Paikkakunta: kangasniemi
Ei välttämättä tai ei ollenkaan mutta ei tee haittaakaan.pikkupoika kirjoitti:mites on et tarviiko kannet jälki kiristää?kone 351w ja pahvit fel pro...
On vaan käytännössä hankalaa jos kone on autossa, ulompiin pultteihin ei meinaa päästä käsiksi ja sisemmät saattaa olla venttiilikoneiston alla, riippuen venttiilikoneistosta.
Jälkikiristys kannattaa tehdä jos kone on ajettu sisään penkissä, koska toimenpide huomattavasti helpompi.
Jälkikiristys kiristysjärjestyksessä: avaa pulttia noin ½ kierrosta ja vedä yhdellä liikkeellä haluttuun momenttiin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- pikkustang
- Aktiivi
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05 Huhti 2006, 20:21
- Paikkakunta: kangasniemi
ARP:n pulteille
http://www.arp-bolts.com/
Cometick pahveille
http://www.cometic.com/
What head bolt/stud torque do you recommend when using an MLS gasket?
When using MLS head gaskets always refer to the manufacturer of the fastener to determine accurate torque values.
http://www.arp-bolts.com/
Cometick pahveille
http://www.cometic.com/
What head bolt/stud torque do you recommend when using an MLS gasket?
When using MLS head gaskets always refer to the manufacturer of the fastener to determine accurate torque values.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.