kiristysmomentit

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
musti65
Aktiivi
Viestit: 71
Liittynyt: 24 Helmi 2006, 11:20
Paikkakunta: hollola

kiristysmomentit

Viesti Kirjoittaja musti65 »

Mistä löytyisi 289:n kansien ja imusarjan kiristysmomentit ja kiristysjärjestys?Ja onko kannet kiristettävä uudestaan jonkin ajan kuluttua?Ja onko jotain muuta erityistä huomioitavaa kannentiivisteiden vaihdon yhteydessä?Haluisin tehdä tämän oikein :shock:
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Järjestys venankopan sisäpuolelta keskimmäinen, sitten keskimmäinen uloimmainen, sitten jommalta kummalta puolelta taas venakopan puolelta toiseksi keskimmäinen ja vastaava uloimmainen jne., eli esim Monroe:

9 5 1 3 7
10 6 2 4 8

Edelbrock antaa toisen järjestyksen kuin Monroe

http://www.edelbrock.com/automotive_new ... /61099.pdf

Momentit ekalla kierroksella 50 ft/lbs, toka 60 ja viimeinen 65-72.

Muista thread sealer/locker, lyhyet ulos ja pitkät venakopan alueelle.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
pikkustang
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Huhti 2006, 20:21
Paikkakunta: kangasniemi

Viesti Kirjoittaja pikkustang »

mulla olis tarvetta 351w koneen kansien momentille
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvii peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti!?!?
ford mustang 68 ht 393w+tko 600+ 9"plussa murikka
ex ford sierra cosworth 4wd -90
musti65
Aktiivi
Viestit: 71
Liittynyt: 24 Helmi 2006, 11:20
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja musti65 »

selitätkö tarkemmin tuon thread sealer/locker-kohdan.Eka kerta mul.. :oops:
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Jotkut pultit menevät vesitilaan, siksi tiivistysmömmöä.

351W
1. 55ft.lbs
2. 65ft.lbs
3. 95-100ft.lbs
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Arto65FB kirjoitti:Jotkut pultit menevät vesitilaan, siksi tiivistysmömmöä.
Kaikissa uudemmissa lohkoissa (oliko sitten pidemmät vai lyhemmät) putit menee vesitilaan. Ainakin 67 289 lohkossa ei yksikään kannen pultit mennyt vesitilaan. Varmuuden vuoksi käyttäkää tiivistysmönjää.

Jos käytätte ARP:n pultteja niin niille on eri momentti kun vakio pulteille. Fel-Pro antaa myös eri momentit kansipulttien kiristykselle omille kansipahveilleen, pidemmille pulteille suurempi momentti kuin lyhyille.

Mutta vikaan ei mene vakio momenteillakaan.

Itse olen käyttänyt (289 - 302 koneissa) loppukiristyksessä 75 ft lbs sisemmissä (pitkät) ja 65 ft lbs ulommissa (lyhyet).
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
musti65
Aktiivi
Viestit: 71
Liittynyt: 24 Helmi 2006, 11:20
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja musti65 »

Kannattaako tilata uudet pultit kansiin ja imusarjaan?
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

musti65 kirjoitti:Kannattaako tilata uudet pultit kansiin ja imusarjaan?
Ei välttämättä jos vanhat ovat hyvässä kunnossa (ei ruostetta eikä syöpymiä) ja aikaisemmat kiristykset on tehty oikeisiin momentteihin (pultit eivät ole venyneet).
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
pikkustang
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Huhti 2006, 20:21
Paikkakunta: kangasniemi

Viesti Kirjoittaja pikkustang »

mites on et tarviiko kannet jälki kiristää?kone 351w ja pahvit fel pro...
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvii peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti!?!?
ford mustang 68 ht 393w+tko 600+ 9"plussa murikka
ex ford sierra cosworth 4wd -90
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

pikkupoika kirjoitti:mites on et tarviiko kannet jälki kiristää?kone 351w ja pahvit fel pro...
Ei välttämättä tai ei ollenkaan mutta ei tee haittaakaan.
On vaan käytännössä hankalaa jos kone on autossa, ulompiin pultteihin ei meinaa päästä käsiksi ja sisemmät saattaa olla venttiilikoneiston alla, riippuen venttiilikoneistosta.

Jälkikiristys kannattaa tehdä jos kone on ajettu sisään penkissä, koska toimenpide huomattavasti helpompi.

Jälkikiristys kiristysjärjestyksessä: avaa pulttia noin ½ kierrosta ja vedä yhdellä liikkeellä haluttuun momenttiin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
pikkustang
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Huhti 2006, 20:21
Paikkakunta: kangasniemi

Viesti Kirjoittaja pikkustang »

siispä saa olla kun kone on jo paikallaan...
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvii peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti!?!?
ford mustang 68 ht 393w+tko 600+ 9"plussa murikka
ex ford sierra cosworth 4wd -90
musti65
Aktiivi
Viestit: 71
Liittynyt: 24 Helmi 2006, 11:20
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja musti65 »

pitäisikö 1965 289:n kannet jälkikiristää?Viimeisin kiristys oli 70.
razorass
Aktiivi
Viestit: 84
Liittynyt: 23 Loka 2006, 11:55

Viesti Kirjoittaja razorass »

Mistähän mahtaisi löytyä kiristysmomentit 302HO cometicin pahveilla ja arpin pulteilla. Varmaan netistä löytyy, mutta jos jollakulla on valmis osoite niin säästäisin etsimisen vaivan.
Ford Granada V8
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

ARP:n pulteille
http://www.arp-bolts.com/
Cometick pahveille
http://www.cometic.com/
What head bolt/stud torque do you recommend when using an MLS gasket?
When using MLS head gaskets always refer to the manufacturer of the fastener to determine accurate torque values.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
ac5
Addikti
Viestit: 192
Liittynyt: 20 Kesä 2005, 09:32

Viesti Kirjoittaja ac5 »

Eikös pahvien mukana tule suositeltavat kiristysarvot?
Vastaa Viestiin