Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Nyt kaivattaisiin seikkaperäisiä ohjeita jarrujen ilmaamiseen ja jarrunesteiden vaihamiseen. Kyseessä siis 65 mustang, jossa 2-piirinen jarrusysteemi (luultavasti 67:sta) ja edessä Granadan levyt, takana rummut.
Vahintaan tarvit takaiskuventtiilin letkuun, joka liitetaan vuorollaan jokaisen jarrusylinterin ilmausruuviin. Ammttilaisilla on paineilmalla toimivat ilmauslaitteet, jotka imee nestetta linjoista, mutta ilmankin parjaa. Ensin kannattaa tyhjentaa jarrunestesailiosta vanhat liemet pois ja tayttaa uudella piripintaa. Muista huolehtia koko ajan etta sailiossa on nestetta, paras on olla apuri hoitamassa tata. Sitten vaan letku, jossa on takaiskuventtiili, kiinni ilmaruuviin ja ruuvia auki, sitten kaveri polkemaan jarrua. Jos olisi tuollainen imulaite, ei tarvi polkea, vaan imetaan linjoista vanhat pihalle, jolloin uusi neste korvaa vanhan.
Poljentaa jatketaan niin kauan kuin hyvalta tuntuu, ja neste nayttaa kirkaalta ja puhtaalta. Sitten ilmaruuvi kiinni, takaiskuventtiililetku irti ja seuraavan sylkyn kimppuun Jos sailio paase kerrankin tyhjaksi homma pitkittyy ja nestetta kuluu pian parikin litraa, mutta litran pullo yleensa riittaa vaihtoon.
Edit: jos on yhtaan epavarma olo, vie alan liikkeeseen, ei maksa montaa kymppia nesteen vaihto.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Ennen kuin teet mitään, käy osta tai tilla alan asiantuntioilta, sellaset ilmausnipa. Joissa on haulinenttiilit/takaiskut, voit ilmata yksin koko hoidon, mulla on omassa mussessa sellaset on muuten hyvä systeemi, voin kertoa lisää yv:n kautta jos kiinnostaa.
Tulee varmastikin jo myöhässä, mutta sanompa kumminkin !
Kikka nr.1
Ite olen saanut jarrut ilmattua ilman ulkopuolista apua muutamalla metrillä läpinäkyvää muoviletkua. Ilmanippaan vaan tiukasti kiinni, ja toinen pää letkusta auton omaan jarrunestesäiliöön. Nippa auki ja rauhakseen polkemaan poljinta. Letkusta näkee kun ilma loppuu eikä letkussa liiku muuta kuin nestettä. Jos haluaa olla satavarma, niin puhaltaa letkusta nestettä takaisin päin samalla kun vetää nippaa kiinni.
Kikka nr.2
Tämä tosin hankala toteuttaa USA säiliöön. Nestesäiliön kanteen paikka ilmanpaineletkulle, pönttöön painetta ja itse ilmausruuvvin kimppuun.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Oen vaihtanut jarrunesteet niin yksinkertaisesti, että upotan ilmausletkun pään osittain vanhalla jarrunesteellä täytettyyn limsapulloon, ja pumppaan vähintään niin kauan, että koko letku on täynnä jarrunestettä, ennen kun käännän ilmausruuvin taas kiinni. Nesteeseen upotettu letku toimii simppelinä takaiskuventtiilinä.
KariR kirjoitti:Oen vaihtanut jarrunesteet niin yksinkertaisesti, että upotan ilmausletkun pään osittain vanhalla jarrunesteellä täytettyyn limsapulloon, ja pumppaan vähintään niin kauan, että koko letku on täynnä jarrunestettä, ennen kun käännän ilmausruuvin taas kiinni. Nesteeseen upotettu letku toimii simppelinä takaiskuventtiilinä.
Noin toimin minäkin, jarrunestettä kuluu ehkä hieman enemmän mutta onnistuu.
Välineet lenkkiavain ilmausruuvia varten, kirkas letku joka on tiivis ilmausruuviin, noin 1/2 - 1 litran läpinäkyvä pullo ja 1/2 - 1 litra nestettä. Kun kyseessä nesteiden vaihto.
Aliottakaa jarrujen ilmaaminen tai nesteiden vaihto aina pisimmästä putkesta lyhimpään päin. Taka-akselin vänkärin kulma ensin ja siten saman akselin kuskin puoli. Sitten etuakseli samassa järjestyksessä.
Vaihto seuraavaan jarruun silloin kun samea tai tumma neste muuttuu kirkkaaksi (uudeksi) eikä kirkkaassa putkessa havaittavissa yhtään ilmakuplaa. Tulee kuitenkin seurata, ettei nestepinta pääse laskemaan liian alas pääsylinterissä ja että letku pysyy pullossa nestepinnan alapuolella.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Mulla on ollu letkun päässä perinteinen polkupyörän venttiili. Sopivan kokinen ja kohtuu edullinen. Löytyy sitten vähän pienemmiltäkin paikkakunnilta, niinku Lohja, mistä ei v...tu tahdo löytyä mitään .
No kun mulla ei sitä vanhaa jarrunestettä ollut ja uutta en raaskinnu laittaa . Putket ja sylinterit on uusia ja etuletkut myös. Vanhaa on ainoastaan takaletkun pätkä ja sekin huuhdottu . Sitäpaitsi (seliseli) venttiili makso fillarikaupassa 0,7€, paljonko tolla rahalla saa jarrunestettä?? ....ttu, ei aina tartte ruveta