Sivu 1/1
Jarrut puoltaa
Lähetetty: 14 Huhti 2006, 06:23
Kirjoittaja veekoo
Kyseessa on levyjarrut granadasta, etu-taka tasausventtiili on laitettu yhden jarruputken mossahduksen jalkeen (edellinen omistaja oli jattanyt laittamatta

). Mista tuota vasen/oikea tasapainoa voisi roplata? Voisiko olla muita syita moiseen?
Oli melkein jannat paikat motarilla, kun kunnolla tirvasin ja alko veteleen kohti kaseikkoa 60 mph vaihdissa...

Silloin talloin useamman reippaan jarrutuksen jalkeen alkaa haista ratapaivalta, mutta se on ns. normaalia..? Muuten vauhdinsurmat toimii muuten niin ok kuin ilman tehostinta voisi olettaa eika mistaan silminnahtavasti tule lienta pihalle. Niin, taalla ei ole vuosikatsastusta, joten lienee parasta hommata henkivakuutus...

Lähetetty: 14 Huhti 2006, 09:50
Kirjoittaja PeteP
Tshekkaappa jarruletkut, nimittäin mulla oli ranssamisa kerran selannen vika että letku murtunut sisältäpäin ja tukki letkun, aiheutti aikamoista puoltoa.
Lähetetty: 14 Huhti 2006, 11:57
Kirjoittaja Antti66HT
Juu, speedyn vinkki asiaa. Toinen sitten satulat purkuun ja hoonaus, uudet tiivistete yms..
Lähetetty: 14 Huhti 2006, 17:14
Kirjoittaja raunoh
Speedyn havaintoa vastaavaa tilannetta on esiintynyt jäähdytyspuolella eli vesiletkuissa, eli revennyt sisäpinta muodostaen eräänlaisen purjeen nesteen virtausesteeksi aiheuttaen kuumenemista, ulospäin täysin ehjän näköinen letku !
Jarrupuolto
Lähetetty: 15 Huhti 2006, 10:15
Kirjoittaja pee5
Sama kokemus jarruletkusta. Eikä tosiaankaan pysty huomaamaan vikaa ulkopuolelta vaikka letku on tukossa.
jarrupuolto
Lähetetty: 28 Huhti 2006, 08:39
Kirjoittaja FB69
Moi,
Jos jarrusylinterin mäntä ei kulje kunnolla sylinterissä seuraa kuvailemaasi puoltoa, tai jos jarrusatula ei ei pääse keskittymään, olettaen, että on ns. kelluva malli eli männät vain toisella puolella jarrulevyä. En tiedä millaiset on granadan jarrut. Yleensä jarrumännän nakeltelun kyllä huomaa siitä, että jarru myös jää vähän päälle, eli jarru lämpiää ajossa vaikka ei jarrutelisikaan yhtään. Tarkkaile siis lämpöä, mutta älä polta räpylääsi. jos jarrulevy lämpiää kun et jarruta, niin vika löytyi ja silloin jarrusatula purkuun, mäntä ulos, hoonaus ja uudet tiivisteet. ja homma tulee kuntoon.
FB69
Lähetetty: 28 Huhti 2006, 10:54
Kirjoittaja Mexico65
Vaihtakaa jarruletku teflon punosletkuihin. Purkakaa jarrut ja puhdistakaa ne. Puhdistuksen jälkeen asentakaa korjaussarja sisään siten oikea jarrukumi voitelu ja kuparitahna voitelu oikeisiin paikkoihin. Samalla voi tarkastaa jarrukenkien ja hihnojen kunnon ja kuluneisuuden, tarvittaessa vaihtakaa ne uusiin. Eipä puolla jarrut enää eikä tule purjeita putkiin. Saattaa jopa poljintuntuma parantua ja muutama metri lyhentyä jarrutusmatka. Investointi ja työ ei ole suuri saavutettuun turvallisuuteen nähden. Tämä on mielestäni parasta auton virittämistä. Kyseiset jarruputket/ -letkut kestävät sitten koko auton käyttöiän.
Pääsylinterin korjaussarjat eivät myöskään ole kalliita ja työnä melko yksinkertainen.
Jarrubalanssi etu- ja takajarrujen välillä on säädettävissä vain erillisellä säätimellä tai jarrupala tai -hihna materiaaleilla myös jotain voi tehdä rumpujarrullisissa autoissa työsylinterin kokoja vaihtamalla. Nuo jälkimmäiset tavat vaatii hieman kokeilua ja saattaa tulla kalliimmaksi kuin säätimen hankinta.
Lähetetty: 29 Huhti 2006, 22:46
Kirjoittaja ROKI
Mexico65 kirjoitti:Vaihtakaa jarruletku teflon punosletkuihin. Purkakaa jarrut ja puhdistakaa ne. Puhdistuksen jälkeen asentakaa korjaussarja sisään siten oikea jarrukumi voitelu ja kuparitahna voitelu oikeisiin paikkoihin. Samalla voi tarkastaa jarrukenkien ja hihnojen kunnon ja kuluneisuuden, tarvittaessa vaihtakaa ne uusiin. Eipä puolla jarrut enää eikä tule purjeita putkiin. Saattaa jopa poljintuntuma parantua ja muutama metri lyhentyä jarrutusmatka. Investointi ja työ ei ole suuri saavutettuun turvallisuuteen nähden. Tämä on mielestäni parasta auton virittämistä. Kyseiset jarruputket/ -letkut kestävät sitten koko auton käyttöiän.
Pääsylinterin korjaussarjat eivät myöskään ole kalliita ja työnä melko yksinkertainen.
Jarrubalanssi etu- ja takajarrujen välillä on säädettävissä vain erillisellä säätimellä tai jarrupala tai -hihna materiaaleilla myös jotain voi tehdä rumpujarrullisissa autoissa työsylinterin kokoja vaihtamalla. Nuo jälkimmäiset tavat vaatii hieman kokeilua ja saattaa tulla kalliimmaksi kuin säätimen hankinta.
Keneltä niitä letkuja saa, ja mihin hintaan.
Lähetetty: 30 Huhti 2006, 15:28
Kirjoittaja Mexico65
Lähetetty: 01 Touko 2006, 23:06
Kirjoittaja veekoo
Eipa olekaan valttamatta kovin hankala vika. Korvakuulolta siella on jotain loysaa kuskin puolella eli mahdollisesti pala paasee laahaamaan -> kuumiaa -> jarru katoaa -> vetelee pelkaajan puolelle. Lisaa kunhan ehdin selvittelemaan..
