Sivu 1/1

C4 ja mittarin näyttämä

Lähetetty: 04 Huhti 2006, 14:45
Kirjoittaja mussette
Onko tietoa saaka mittarivaijerin päässä olevaa hammaspyörää vaihtamalla mittarin näyttämään oikein. Omassani välitys vaihtui 2,8 --> 3,25:een. Tietääkö kukaan mikä pitäisi olla hammasluku :?: Takarenkaan kehä pysynee aikalailla samana vaikka vanne muuttuukin 14-->16.

Lähetetty: 04 Huhti 2006, 20:36
Kirjoittaja Mussemaan
Kerrotko tarkan kumin koon niin voin laskea?

Lähetetty: 04 Huhti 2006, 22:33
Kirjoittaja mussette
Takarengas tulee näillä näkymin olemaan 245/50x16, sillä varauksella että se sopii olemaan (pitäisi sopia).

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 08:34
Kirjoittaja Vee8
Eikohan tuo ollut vihrea ratas kun sopii tuohon. 2004 Ford Racing Performance Parts katalogissa on taulukot ja osanumerot suoraan.

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 10:15
Kirjoittaja Mussemaan
Harvinainen koko...nooh, helpoittaa valinnan tuskaa kun saatavana on vain 2-3 kumia tuossa koossa. :D
45 -sarja antaisi jo huomattavasti enemmän valinnan varaa.


Tuo 255-50/16 rengaskoko on erään lähteen mukaan keskimäärin 25.65"
halkaisijaltaan.
http://performancetirewholesalers.com/t ... chart.html

Eli: 25.65 * pi = 80.58" (renkaan kulutuspinnan kehä tuumina)
80.58" / 63360" (1mile) = 786.299 (renkaan kierrosta/mile)
786.299 * 3.25 (perävälitys) = 2555.47 (kardaanin kierrosta/mile)
tämä jaettuna 1000:lla = 2.555

Eli:
Jos lootassasi on 7 -hampainen drive gear, silloin 18 hampainen antaisi (18/7) suhteen 2.57 joka olisi lähinnä ideaalia.
Tämä tarkoittaisi automaattilootissa harmaata ratasta.

Hämärä muistikuva tosin on että C4/C5 drive gearit olisivat yleensä 8 tai 9 hampaisia, ehkä myös 7.
AOD:ssä vastaavasti 7-9, ja C6:sta 6-9:llä hampaalla.
Drive gear on siis koneistettu suoraan output shaftiin eikä ole muutettavissa automaateissa ilman koko akselin vaihtoa.
Viisaammat korjatkoot.

8- hampainen DG = 20/8 = 2.5 suhde = oranssi pyörä automaattilootissa.
9- hampainen DG = 23/9 = 2.555 suhde. 23-hamppista ei ollut saatavana foordilta vaan ainoastaan Saleenilta. Tällöin lähinnä oikea orggis olisi 21 hampainen purppura.

Toploadereissa käytetään vasenkätistä "Type 3A LH"-tyyppistä ratasta, automaateissa "Type 3 RH" oikeakätistä.

Kuva

16 Sininen/blue automaateissa (A), oranssi/orange manuaaleissa (M)
17 Vihreä/green (A), purppura/purple (M)
18 Harmaa/grey (A), vihreä/green (M)
19 Kellertävän ruskea/tan (A), valeanpunainen/pink (M)
20 Oranssi/orange (A), sininen/blue (M)
21 Purppura/purple (A), punainen/red (M)
23 23 -hampainen on Saleenilta

Kuva

23 -hampainen jälkituotanto (kuluu nopeasti, ohuet hampaat)
Kuva


C4 & C6
16/7 = 2.200-2.372
17/7 = 2.338-2.520
18/7 = 2.475-2.667
19/7 = 2.610-2.814
20/7 = 2.750-2.964
21/7 = 2.888-3.113
23*/7 = 3.163-3.409

16/8 = 1.925-2.075
17/8 = 2.045-2.205
18/8 = 2.166-2.334
19/8 = 2.286-2.464
20/8 = 2.406-2.594
21/8 = 2.527-2.723
23*/8 = 2.767-2.983

16/9 = 1.711-1.845
17/9 = 1.818-1.960
18/9 = 1.925-2.075
19/9 = 2.032-2.190
20/9 = 2.139-2.305
21/9 = 2.246-2.420
23*/9 = 2.460-2.652
* = Saleen, ei Fordin osa

Toploader
16/6 = 2.567-2.767
17/6 = 2.728-2.940
18/6 = 2.888-3.113
19/6 = 3.048-3.286
20/6 = 3.209-3.459
21/6 = 3.369-3.631
23*/6 = 3.690-3.978

16/7 = 2.200-2.372
17/7 = 2.338-2.520
18/7 = 2.475-2.667
19/7 = 2.610-2.814
20/7 = 2.750-2.964
21/7 = 2.888-3.113
23*/7 = 3.163-3.409

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 13:45
Kirjoittaja mussette
Ohoh, sieltähän tuli faktaa. Oma vika jollei tällä tiedolla pärjää.
Rengas koko oli 245 eikä 255. Paikallisessa rengas liikkeessä oli varattuna 245x50x16 Cooper rengasta jenkkejä varten 4kpl, joten siitä osittain vaihtoehto. Voihan se rengas olla 245x45x16 jos niitä saa helpommin. Kiitos kuitenkin vastauksista. :D

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 13:59
Kirjoittaja Mexico65
Laitetaan vielä tämä jos joku joskus saataisi tarvita.
http://www.fordracingparts.com/download/charts/142.pdf